Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT dostawy obrączek rodowych wraz z kartami tożsamości realizowan... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.384.2022.3.ICZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.384.2022.3.ICZ

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT dostawy obrączek rodowych wraz z kartami tożsamości realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Okręgów (statutowych jednostek terenowych).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie m.in. podatku od towarów i usług, który dotyczy zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT dostawy towaru wraz z kartami tożsamości realizowanych przez Państwa na rzecz Okręgów (statutowych jednostek terenowych).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lipca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Są Państwo Stowarzyszeniem o charakterze sportowym zrzeszającym  (…) z terenu całej Polski, działającym na podstawie Statutu, wpisany do KRS.

Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowej (…) pod nazwą „…”. Posiadają Państwo osobowość prawną a Zarząd Główny zgodnie ze Statutem pełni funkcję nadzorczą nad 40 Okręgami posiadającymi osobowość prawną (Jednostki terenowe).

W ramach Okręgów działa ponad kilkaset Oddziałów (Jednostki terenowe najniższego szczebla). Wszystkie Jednostki terenowe Związku działają na podstawie jednego Statutu i prowadzą jedynie działalność statutową na rzecz swoich członków.

Są Państwo jest czynnym podatnikiem podatku Vat.

Podstawowe cele związku to:

(...)

Głównym celem związku jest organizacja (…), polegająca na wywożeniu zarejestrowanych komisyjnie X związkowymi kabinami do przewozu, na odległości od 100 do 1000 km w okresie maj-wrzesień każdego roku, ich wspólnym starcie, komputerowej rejestracji (…) a następnie wyłonienie zwycięzców indywidualnych i drużynowych w każdym locie oraz w całym sezonie na wszystkich szczeblach organizacyjnych.

W związku z powyższym do organizacji (…) w ramach sportu i rekreacji niezbędna jest pełna kontrola identyfikacji X i H. W tym celu zgodnie z § 6 pkt 4 Statutu Związku, Zarząd zaopatruje jednostki terenowe w tzw. (towar) dla X wraz z kartą tożsamości. Odbywa się to na bazie zamówień według schematu: hodowcy zamawiają w Oddziale, Oddziały zbiorczo w Okręgu, Okręgi w rozbiciu na Oddziały w Zarządzie, Zarząd u producenta. Towar jest zakładany na (…) i jest swoistym dowodem osobistym X. Towar wraz z kartą własności jest jego identyfikatorem i dowodem własności dla hodowcy na całe życie X (nawet kilkanaście lat). Uszkodzenie bądź zniszczenie towaru oraz jej rozbieżność z ustalonym na dany rok wzorem dyskwalifikuje X.

W celu ścisłego nadzoru nad jakością Towaru oraz wyeliminowaniem podróbek (…) postanowił licencjonować producentów oraz wyznaczać kolor i wzór na dany rok. W oparciu o Rozdział VII § 2 Regulaminu Organizacyjnego (..) Oddziały prowadzą imienną ewidencję rozprowadzanych  towarów i muszą zapewnić aby towary te były rozprowadzane wyłącznie wśród członków (…).

W/w przepis Regulaminu mówi: „ towar rozprowadzana przez  (….) nie jest towarem i jej sprzedaż poza związek jest niedopuszczalna, a stwierdzone przypadki sprzedaży towarów przez członków (…) poza Wnioskodawcę kwalifikują się postawienia osób zajmujących się tym procederem przed Komisją Dyscyplinarną.

W ramach uprawnień zapisanych w § 31 pkt 15 statutu, (…)  zamówił w marcu br. Towar na 2023 rok u producenta w Belgi (….) i po dostawie do Polski będzie rozprowadzał w/w towar na poszczególne Okręgi zgodnie z zamówieniami po cenie określonej przez Zarząd zgodnie z § 28 pkt 5 statutu tj. uwzględniającej koszty zakupu (bez zysku). Nie ulega wątpliwości że towar wraz z kartą własności jest produktem specyficznym stworzonym wyłącznie pod potrzeby sportu (…) a zaopatrywanie w nie członków Związku jest niezbędne i ściśle związane z realizacją podstawowego celu statutowego jakim jest organizacja zawodów sportowych X, jest zatem realizacją w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywaną na ich rzecz. Zaznaczyć należy że (…) nie jest nastawiona na osiąganie zysków, nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz jedynie realizuje cele statutowe o charakterze związkowym w zamian za składki określone w statucie. Uwzględniając specyfikę zagadnienia, zamknięty krąg wewnętrzny występowania obrotu towarem oraz stosunkowo niewielki zakres nie można mówić o jakimkolwiek wpływie na konkurencyjność rynkową.

W piśmie uzupełniającym wyjaśnili Państwo co następuje:

1.

(...) jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze związkowym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 6 ust. 7 (Rozdział II) Statutu (...): Swoje cele Wnioskodawca realizuje poprzez reprezentowanie interesów Wnioskodawcy wobec organów administracji państwowej i samorządowej, oraz wobec organizacji społecznych, gospodarczych i zawodowych. Nadto zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach w zakresie swoich celów statutowych stowarzyszenia mogą reprezentować interesy zbiorowe swoich członków wobec organów władzy publicznej.

2.

Dostawa towaru wraz z kartami tożsamości jest ściśle związana z usługami świadczonymi przez (...) w zakresie interesu zbiorowego członków, wykonywana na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady wynikają ze statutu.

Powyższe wynika z faktu iż jednym z podstawowych celów (...)  jest organizacja X. towar i karty tożsamości zapewniają kontrolowaną identyfikację X i hodowców bez której przeprowadzenie V i Z byłoby niemożliwe. Towary i karty tożsamości trafiają do szeregowych członków zgodnie z ich ilościowym zamówieniem w jednostce macierzystej (Oddział).

3.

(...) nie jest nastawione na osiąganie zysku a jedynie na pokrywanie planowanych kosztów działalności.

4.

Podstawą finansowego funkcjonowania Panstwa Stowarzyszenia są roczne budżety uchwalane na wiosennych zebraniach sprawozdawczych, w których podstawowym założeniem jest bilansowanie się przychodów i kosztów. Z przyczyn obiektywnych planowany budżet obarczony jest wieloma zmiennymi, których nie da się precyzyjnie określić, co w efekcie wpływa na faktyczne wykonanie budżetu.

W zależności od dynamiki zmian w otoczeniu oraz trafności prognoz tworzących planowany budżet, dany rok kończy się raz nadwyżką przychodów nad kosztami zawsze przeznaczaną na finansowanie działalności statutowej następnych okresów, innym razem nadwyżką kosztów nad przychodami do pokrycia w następnym budżecie.

5.

Uwzględniając statutowy obowiązek zaopatrywanie jednostek terenowych w towary i karty tożsamości oraz wyjaśnienia zawarte w pkt 2, ich dostawę należy traktować jako niezbędną do wykonywania usługi podstawowej świadczonej dla członka stowarzyszenia.

6.

Celem Państwa nie jest osiąganie dodatkowego dochodu a jedynie pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem obowiązku statutowego wynikającego z treści § 6 pkt 4 Statutu. O zachwianiu konkurencyjności nie może być mowy gdyż dostawcą Towaru dla Państwa może być każdy spełniający wymogi (...) udzielającej licencji na produkcję. Uwzględniając opisaną we wniosku specyfikę oraz ograniczone wykorzystanie, towaru i karty tożsamości według wzoru (...) nie jest towarem dostępnym na rynku podlegającym typowym mechanizmom konkurencji.

Wszystkie działania związane ze zbieraniem i dokumentowaniem zamówień na towar, wyborem producenta, transportem towaru do Polski oraz przepakowywaniem i wysyłką do okręgów są realizowane w zamian za składki. Natomiast Okręgi (w efekcie członkowie zamawiający) nabywają towar po cenie ustalonej przez Zarząd  zgodnie z § 28 pkt 5 Statutu , uwzględniającej koszty zakupu bez zysku. Cena uwzględniając procedury zamówień i produkcji towaru ustalana jest z rocznym wyprzedzeniem w stosunku do faktycznej dostawy, tym samym musi uwzględniać potencjale zmienne, głównie zmienność kursów walut.

Pytanie

Czy do dostaw towarów wraz z kartami tożsamości realizowanych przez  Państwa na rzecz Okręgów (statutowych jednostek terenowych) posiadających osobowość prawną można stosować zwolnienie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o Vat?

Państwa stanowisko

Są Państwo Stowarzyszeniem o charakterze sportowym zrzeszającym dobrowolnie miłośników X z terenu całej Polski, działającym na podstawie Statutu jednolitego dla wszystkich jednostek terenowych.

Głównym celem związku jest organizacja (…), co wymaga pełnej kontroli identyfikacji X. W tym celu stworzono chroniony patentowo wzór towaru, będącej swoistym dowodem osobistym X oraz przynależną do niej kartą własności (potwierdzenie praw do X) jako niezbędniki umożliwiające starty X w V i Z.

Powyższe oraz zapisy statutu i regulaminu organizacyjnego narzucają na Państwo obowiązek zaopatrzenia członków związku w towar wraz z kartą tożsamości oraz zapewnienia wewnętrznej szczelność i kontroli obrotu, czyniąc go niezbędnym i ściśle związanym z realizacją podstawowego celu statutowego jakim jest organizacja zawodów sportowych X

Działania Państwa realizujące cele statutowe są realizacją w zakresie interesu zbiorowego członków związku i wykonywane na ich rzecz w zamian za składki określone w statucie. Ponadto Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysku a z racji swojej specyfiki i zakresu zwolnienie z vat nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

W związku ze spełnieniem warunków przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o Vat stoją Państwo na stanowisku, że realizowane przez niego dostawy towaru wraz z kartami tożsamości na rzecz Okręgów są zwolnione z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Jednocześnie ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy,

zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim – w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

 1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

 2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi realizowane przez organizacje realizujące określone cele, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Cytowany przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy formułuje warunki, od których zależy zwolnienie:

- zwolnienie dotyczy organizacji, które nie są nastawione na osiąganie zysku z tytułu prowadzonej działalności;

- są organizacjami o określonym charakterze i rodzaju – organizacje realizujące cele polityczne, związkowe, patriotyczne, filozoficzne, filantropijne i obywatelskie;

- wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki,

- zwolnienie jest udzielane wówczas, gdy nie powoduje to zakłócenia konkurencji.

Należy zwrócić także uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l) wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

Zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj „odpłatności” (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie C-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Przede wszystkim wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanymi świadczeniami powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie.

Z opisu sprawy wynika, że są państwo Stowarzyszeniem o charakterze sportowym zrzeszającym  (…) z terenu całej Polski, działającym na podstawie Statutu.

Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowej federacji (…) pod nazwą „…”. Wnioskodawca posiada osobowość prawną a Zarząd zgodnie ze Statutem pełni funkcję nadzorczą nad 40 Okręgami posiadającymi osobowość prawną (Jednostki terenowe).

W ramach Okręgów działa ponad 400 Oddziałów (Jednostki terenowe najniższego szczebla). Wszystkie Jednostki terenowe Związku działają na podstawie jednego Statutu i prowadzą jedynie działalność statutową na rzecz swoich członków. Podstawowe cele związku to:

Zrzeszanie (…), Racjonalny rozwój (…), Organizowanie (….)  w ramach sportu i rekreacji, Upowszechnianie i propagowanie w społeczeństwie wiedzy o przyrodzie i życiu X, Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w rywalizacji sportowej.

Głównym celem związku jest organizacją (…), polegająca na wywożeniu zarejestrowanych komisyjnie (…) specjalistycznymi związkowymi kabinami do przewozu, na odległości od 100 do 1000 km w okresie maj-wrzesień każdego roku, ich wspólnym starcie, komputerowej rejestracji (…)  a następnie wyłonienie zwycięzców (…).

W związku z powyższym do organizacji  (…) w ramach sportu i rekreacji niezbędna jest pełna kontrola identyfikacji X i H.. W tym celu zgodnie z § 6 pkt 4 Statutu Związku - Zarząd zaopatruje jednostki terenowe w tzw. towar dla X wraz z kartą tożsamości.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT dostawy towaru wraz z kartami tożsamości realizowanych przez Państwo na rzecz Okręgów - statutowych jednostek terenowych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy uznać, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, tzn. są Państwo Stowarzyszeniem o charakterze sportowym zrzeszającym  (…) z terenu całej Polski, działającym na podstawie Statutu, organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze związkowym w rozumieniu ww. przepisu.

Ponadto wypełnione są pozostałe przesłanki (przedmiotowe) wynikające z ww. przepisu w zakresie prawa do zwolnienia z opodatkowania, tzn. :

    - Dostawa towaru wraz z kartami tożsamości jest ściśle związana z usługami świadczonymi przez Państwa. Wyjaśnili Państwo, że dostawa towaru jest ściśle związana z wykonywaniem usług podstawowych, ponieważ zgodnie ze statutem, Wnioskodawca jest zobowiązany do zaopatrywania członków stowarzyszenia w towar.

Powyższe wynika z faktu, iż jednym z podstawowych celów Państwa jest organizacja (...). Towar i karty tożsamości zapewniają kontrolowaną identyfikację X i H., bez której przeprowadzenie (...)  byłoby niemożliwe. Towar i karty tożsamości trafiają do szeregowych członków zgodnie z ich ilościowym zamówieniem w jednostce macierzystej (Oddział).

    - Towar wraz z kartą własności jest produktem specyficznym stworzonym wyłącznie pod potrzeby sportu X a zaopatrywanie w nie członków Związku jest niezbędne i ściśle związane z realizacją podstawowego celu statutowego.

     - Dostawa towaru wraz z kartami tożsamości jest wykonywana na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady wynikają ze statutu.

    - Nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysku a jedynie na pokrywanie planowanych kosztów działalności. W zależności od dynamiki zmian w otoczeniu oraz trafności prognoz tworzących planowany budżet, dany rok kończy się raz nadwyżką przychodów nad kosztami zawsze przeznaczaną na finansowanie działalności statutowej następnych okresów, innym razem nadwyżką kosztów nad przychodami do pokrycia w następnym budżecie. Celem Państwa nie jest osiąganie dodatkowego dochodu a jedynie pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem obowiązku statutowego wynikającego z treści § 6 pkt 4 Statutu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, skoro dostawa towaru wraz z kartami tożsamości wykonywana będzie na rzecz członków stowarzyszenia w zakresie interesu zbiorowego tych członków, w zamian za określoną część składki, której wysokość i zasady wynikają ze statutu, a ponadto Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysku i dostawa towaru jest ściśle związana z czynnościami wykonywanymi przez członków Stowarzyszenia, to dostawa towaru będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).