Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.639.2025.3.MB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.639.2025.3.MB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków poniesionych na montaż (wcześniej zdemontowanego) dachu po dociepleniu oraz prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 19 sierpnia 2025 r. (wpływ 22 sierpnia 2025 r.), z 20 września 2025 r. (wpływ 25 września 2025 r.) oraz z 20 września 2025 r. (wpływ 2 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wniosek o indywidualną interpretację wynika z faktu zmiany podejścia KAS do możliwości odliczenia ulgi termomodernizacyjnej w kontekście modernizacji docieplenia dachu jako przegrody.

W 2023 i w momencie skorzystania przez Pana z ulgi, interpretacje i stanowisko KAS jednoznacznie wskazywały na traktowanie wszelkich tego typu prac (wymiana poszycia, a nawet orynnowania) jako poprawiających właściwości izolacyjne i termiczne budynków, natomiast począwszy od ubiegłego roku w zmienianych interpretacjach KAS coraz częściej widoczny jest trend niejednoznacznych interpretacji - sam remont dachu bez docieplenia vs prace w obrębie dachu z jego dociepleniem.

W świetle ówczesnego stanowiska utrwalonej linii interpretacyjnej Pana inwestycja termomodernizacyjna nie budziła żadnych wątpliwości w kwestii zastosowania ulgi, aktualnie nie ma Pan już takiej pewności, obserwowany jest trend nieuznawania prac termomodernizacyjnych w obrębie dachu, dlatego prosi Pan o interpretację indywidualną.

Stan faktyczny: W dniu składania wniosku jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego (również w 2023 r.). W 2023 r. dokonał Pan termomodernizacji (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków) budynku mieszkalnego jednorodzinnego (w rozumieniu art 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane) którego jest Pan współwłaścicielem, polegającej na modernizacji docieplenia dachu (jako przegrody budowlanej) poprzez wymianę dotychczasowego zużytego i uszkodzonego ocieplenia z wełny mineralnej na nową termoizolację. Dach był pokryty dachówką (...), dotychczasowe ocieplenie z wełny mineralnej i izolacja były niewydolne termicznie, całkowicie zniszczone i skumulowane grawitacyjnie wyłącznie w dolnej części dachu. Skutkowało to przemarzaniem dachu i znacznie zwiększonym zapotrzebowaniem na ciepło do ogrzania budynku, ale nawet przy intensywnym ogrzewaniu brak izolacji skutkował wykraplaniem się pary wodnej wewnątrz pomieszczeń na przemarzniętym kartongipsie i rozwojem pleśni w pomieszczeniach na ścianach i sufitach oraz na meblach.

Prace termomodernizacyjne polegały na demontażu zewnętrznej warstwy, wymianie ocieplenia i ponownym montażu powierzchni dachu. Prace dociepleniowe były wykonane na całej powierzchni przegrody. Wykonano je od zewnątrz budynku w związku z brakiem dostępu i nieracjonalnością docieplania od wewnątrz. Zużyta, zniszczona wełna została usunięta z całej powierzchni, następnie po instalacji (pomiędzy krokwiami) ok. 25 cm warstwy nowego ocieplenia wraz z izolacją zapobiegającą zawilgoceniu zamknięto ocieplenie warstwowo montując ponownie zapobiegające zawilgoceniu folie/membrany oraz pokrycie dachówką.

Z powodu mechanicznych uszkodzeń podczas demontażu ok 15-30% dachówek, nastąpiła konieczność uzupełnienia lub zastąpienia brakującego materiału podobnym typem dachówek, a ponieważ identyczne nie są już dostępne na rynku (...), jedynym rozwiązaniem było zastąpienie ich innymi podobnymi dachówkami. Zamontowane w efekcie inne nieprzewiewne (bez zamków) dachówki również poprawiły izolację termiczną ze względu na większą szczelność skutkującą lepszymi parametrami izolacyjności.

W ramach termomodernizacji wymieniono również okna połaciowe na nowe o podwyższonych parametrach izolacyjności. Inwestycję zakończono przed upływem 3 lat od rozpoczęcia. Prace były wykonane przez profesjonalną firmę dekarską. Na wykonaną usługę modernizacji docieplenia wystawiono fakturę. Firma jest płatnikiem VAT, nie korzysta ze zwolnienia. Wszystkie prace wskazane na fakturze stanowią kompleksową całość związaną z wymianą docieplenia - rozbiórka i ponowny montaż dachu były konieczne do wymiany izolacji i wszystkie były związane w pełnym zakresie z wykonywaną termomodernizacją. Prace dociepleniowe wymagały zdemontowania istniejącego pokrycia, chociaż sam dach nie wymagał remontu - poza brakiem izolacji termicznej był estetyczny, w bardzo dobrym stanie technicznym, bez ubytków, bez przeciekania, bez uszkodzeń konstrukcji/więźby. Celem inwestycji była modernizacja docieplenia poprzez wymianę izolacji termicznej i szczelne uzupełnienia w miejscach niedocieplonych, a nie wymiana poszycia dachu. Wymiana zewnętrznej warstwy była wygenerowana wyłącznie koniecznością dotarcia do warstwy ocieplenia. Wykonanie prac od środka budynku nie było możliwe.

Funkcjonalnie - wszystkie wydatki wskazane fakturą stanowią kompleksową całość modernizacji - nie da się wykonać wymiany ocieplenia bez wykonania wszystkich tych czynności - były niezbędne do dokonania opisanej w niniejszym wniosku inwestycji. Inne wydatki, wprawdzie konieczne, ale niezwiązane bezpośrednio z dociepleniem (np. orynnowanie, podbitka) nie są przedmiotem odliczenia, gdyż uznałem że nie są elementami przegrody budowlanej poddawanej termomodernizacji.

Za usługę wystawiono fakturę VAT nr (…) dnia (…) października 2023 na kwotę (…) zł brutto za którą zapłacono przelewem ze środków własnych. Nie korzystał Pan z żadnych form dofinansowania ze środków publicznych ani z żadnych programów wspomagających dedykowanych termomodernizacjom. Faktura została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku na Pana dane ze wskazaniem miejsca zamieszkania, a w tytule usługi wskazano adres budynku w którym dokonano termomodernizacji.

Na fakturze w pozycji „Nazwa towaru/usługi” wpisano: „Usługa budowlana. Wymiana i docieplenie dachu w budynku mieszkalnym (…)”.

Dodatkowa informacja do faktury: „Zakres prac objętych fakturą to prace związane z termomodernizacją dachu domu jednorodzinnego polegające na etapowym odsłonięciu (demontażu) od zewnątrz budynku powierzchni dachu, po dotarciu do warstwy termoizolacyjnej całkowite usunięcie zniszczonej wełny mineralnej, następnie uszczelnienia pokrycia nad nową izolacją i ponowny montaż zewnętrznych warstw” oraz szczegółową specyfikację kwotową zakresu prac objętych fakturą:

1. Koszt demontażu dachu (…) zł brutto,

2. koszt usługi usunięcia starego ocieplenia (wełny mineralnej) (…) zł brutto,

3. montaż i wartość materiałów wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (…) zł brutto,

4. stolarka okienna - demontaż okien dachowych i montaż nowych okien połaciowych wraz z kosztami okien i systemów montażowych (…) zł brutto,

5. montaż dachu z materiałami (…) brutto.

Poniesione wydatki w wysokości kwoty limitu 53000 zł odliczono jako ulgę termomodernizacyjną w zeznaniu podatkowym PIT 37 za 2023 r. Odliczenia dokonano w czasie gdy utrwalona linia interpretacyjna jednoznacznie kwalifikowała wszystkie wydatki poniesione podczas docieplania dachów (a nawet same remonty pokrycia wykonywane bez docieplenia np. remonty przeciekającego poszycia lub wymianę eternitu na blachodachówkę) jako termomodernizację. Późniejsze zmiany stanowiska KAS publikowane od drugiej połowy 2024 r odrzucały izolowany remont/wymianę dachu ale tylko te bez docieplenia, jeszcze późniejsze coraz szerzej odmawiają uznania wydatków dotyczące modernizacji termicznej dachów, ale za to zaskakująco uznawane np. koszt farby do malowania elewacji jako termomodernizacja. Aktualnie w związku z coraz częstszymi zmianami wcześniejszych prawomocnych interpretacji i powstania całkowitej narastającej niestabilności w ocenie zakresu wydatków do możliwości skorzystania z ulgi, okazuje się że prawidłowo dokonane w 2023 r. odliczenie jest po kilku latach kwestionowane i to wstecznie wobec dawno zakończonych i rozliczonych inwestycji.

Odliczenie dokonane zgodne z prawem i stanem faktycznym jest pretekstem parę lat później do wymierzania obciążeń finansowych w sposób ich stosowania wstecznie. Stąd w celu uniknięcia potencjalnych nowych nieprzewidywalnych interpretacji na niekorzyść prosi Pan o interpretację indywidualną, która zabezpieczy Pana przed kolejnymi nieprzewidywalnymi racjonalnie zmianami i ich wprowadzaniem wstecznie.

W zależności od wydanej interpretacji ewentualnie skoryguje Pan zeznanie, jednak przy ocenie prosi Pan o uwzględnienie, że odliczenie dokonane w systemie aktualnym czasowo do zdarzenia 2023 r. nie zawierało uchybień i jest Pan przekonany, że interpretacja indywidualna w 2023 r. nie podważałaby zasadności odliczenia żadnego z Pana wydatków wskazanych na fakturze jako termomodernizacji. Jeżeli jest to możliwe to prosi Pan analogicznie do działania wstecznie przez urząd w kwestionowaniu kosztów, o interpretację stanu faktycznego z 2023 r. w oparciu o ówczesny stan/pogląd na kwestie kwalifikacji takich wydatków jakie Pan poniósł - w zgodzie z konstytucyjną zasadą zaufania obywateli do państwa prawnego i władzy publicznej, oraz zasadą ochrony praw nabytych i art. 8 kpa.

W szczególności: przedmiotem wniosku jest kwalifikacja prac składających się łącznie na termomodernizację bez których nie można takiej modernizacji dokonać. W Pana ocenie, wydatki nie mogą być rozdzielone, ponieważ obejmują kompleksowy zestaw prac, czynności, materiałów niezbędnych i związanych z celem, tj. modernizacją ocieplenia. Wszystkie wskazane na fakturze etapy są konieczne do wykonania usługi termomodernizacyjnej, a niewykonanie którejkolwiek z nich spowodowałoby że termomodernizacją nie jest kompletna (pełna) i dokończona. Gdyby usługa obejmowała wyizolowany np. p. 5 (montaż) to jest dla Pana oczywiste że samodzielnie nie stanowiłaby termomodernizacji. Natomiast gdy występuje jako konieczna składowa usługi - jest elementem całościowej usługi - przeprowadzania termomodernizacji.

Pana zdaniem, inwestycja i poniesione wydatki powinny być oceniane z uwzględnieniem stanu faktycznego w danej indywidualnej sytuacji oraz z perspektywy celu inwestycji. W Pana przypadku głównym powodem decyzji o rozpoczęciu i celem inwestycji była poprawa efektywności energetycznej budynku, a nie wymiana czy naprawa poszycia dachu albo jego remont.

Generalizowanie rodzaju wydatku bez zindywidualizowania względem konkretnego stanu faktycznego prowadzi do uproszczeń i w wielu przypadkach pozbawienia należnych podatnikowi praw.

W Pana ocenie, o ile fakt izolowanej „wymiany dachu” nie był w intencji ustawodawcy podstawą ulgi, to już taka sama czynność demontażu i montażu gdy jest niezbędną składową docieplania, powinna być uznana za przypisaną do prac termomodernizacyjnych.

Dodatkowo, ponieważ w dacie dokonywania prac jak i momencie skorzystania z ulgi nie były w ogóle kwestionowane takie wydatki, to w Pana ocenie, odliczenie w 2023 r. kosztów wskazanych na fakturze - również w p.5 specyfikacji jest uprawnione.

Prosi też Pan o interpretację dotyczącą materiałów budowlanych (i ich montażu) stosowanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem założonej ociepliny. Podczas termomodernizacji użyto membrany (...), która założona bezpośrednio na warstwę termoizolacji stanowi wymagane sztuką budowlaną zabezpieczenie termoizolacji przed zawilgoceniem.

Wg specyfikacji technicznej membrana dachowa to warstwa układana pomiędzy pokryciem dachowym a warstwą ocieplenia. Jej zadaniem jest ochrona przed przenikaniem wilgoci z zewnątrz. Zastosowanie membrany stanowi skuteczne zabezpieczenie przed zawilgoceniem. Ogranicza ona ryzyko pojawienia się pleśni oraz degradacji materiałów izolacyjnych i konstrukcyjnych.

Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w p. 1 wskazuje „...materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia...wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”. Dlatego w Pana ocenie, membrana dachowa i jej montaż jest elementem wskazanym jako wydatek ponoszony w związku z termomodernizacją.

Ponadto wskazał Pan, że wniosek o wydanie interpretacji wynika z faktu coraz szerszego i nieprzewidywalnego zmieniania wcześniej wydanych interpretacji indywidualnych i wstecznego kwestionowania odliczeń związanych z ulgą termomodernizacyjną w zakresie prac w obrębie dachów. Generuje to niepewność w przyszłości dla prawidłowego i zgodnego z obowiązującymi w okresie ich zastosowania kryteriami Pana rozliczenia podatku i ryzyka jego zakwestionowania po kilku latach.

Do roku 2024 docieplenia przegrody budowlanej, którą stanowi dach były uznawane za w pełnym spektrum prac które zmniejszały straty energii cieplnej - kompleksowo dla wszystkich materiałów i czynności - dla całej inwestycji - w tym nawet izolowaną wymianę poszycia dachu. Począwszy od końca 2024 r. część interpretacji indywidualnych jest wstecznie zmieniana. Analizując uchylenia - widoczna jest linia zmian oceny KAS dla tego rodzaju inwestycji; prace w których nie dokonano ocieplania warstwą specyficznie będącą materiałem termoizolacyjnym są uznawane za „remont dachu bez docieplenia” lub samą „wymianę poszycia/pokrycia”. Dotyczą one stanów faktycznych podatników, którzy rzeczywiście dokonali wyłącznie np. zmiany przeciekającego lub zniszczonego poszycia na nowe, albo naprawy dachu i z perspektywy celu wprowadzenia ulgi wydaje się zrozumiałe z zastrzeżeniem, że powinny być już wcześniej tak interpretowane a nie wstecznie.

Niestety w związku z takimi zmianami urzędy skarbowe uogólniające kwestionują również faktyczne termomodernizacje dachów, bez rozróżnienia faktu, że prace mające na celu docieplenie także w obrębie płaszczyzny zewnętrznej są integralną częścią całej termomodernizacji.

Ocena odbywa się w sposób uproszczony, uogólniając niezależnie od specyfiki prac kwalifikację końcowego etapu termomodernizacji, tj. zamknięcie powierzchni dachu jako inwestycję osobną, niezwiązaną z zasadniczym procesem, pomimo że przy docieplaniu nie jest to izolowany remont lub wymiana poszycia dachu, ale niezbędny i kompleksowo powiązany z termomodernizacją etap inwestycji. Stąd bardzo Pan prosi o uwzględnienie specyfiki Pana stanu faktycznego inwestycji termomodernizacyjnej adekwatnie do indywidualnego trybu wydawania interpretacji.

W Pana ocenie, nie można przyjmować, że każdy montaż pokrycia dachu to „wymiana dachu”. Wydaje się że najbardziej zasadne do rozróżniania „wymiany dachu” od montażu pokrycia przypisanego do termomodernizacji byłoby zastosowanie wykładni celowościowej.

W Pana przypadku celem całej inwestycji było docieplenie przegrody, a nie remont czy wymiana poszycia. Docieplenie dachu stanowi kompleksowy zestaw różnego rodzaju prac bez wykonania których nie da się ocieplić przegrody i zakończyć technologicznie termomodernizacji, dlatego uważa Pan, że wszystkie powinny być traktowane jako integralna całość dla inwestycji.

Stan faktyczny w Pana przypadku również uzasadnia zaliczenie także końcowego etapu prac - montażu pokrycia zewnętrznego do całościowej termomodernizacji. Zwłaszcza, że podstawą przedmiotowego odliczenia jest udokumentowana fakturą VAT usługa, a nie materiały które w innych interpretacjach są kwestionowane. Wyjściowo dach był pokryty dachówką (...), zewnętrzna warstwa nie wymagała żadnych napraw ani wymiany. Finalne zamknięcie warstwy dachówką po dociepleniu nie było „wymianą dachu” ale niezbędnym technologicznie etapem kończącym termomodernizację jako kompleksowa do innych prac czynność. W tym indywidualnym stanie faktycznym, Pana zdaniem, nie powinno się stosować upraszczającego wzorca błędniej subsumpcji że każdy montaż poszycia niezależnie od kontekstu inwestycji to „wymiana dachu”.

Dlatego prosi Pan o uwzględnienie specyfiki Pana stanu faktycznego i odniesienie się w zakresie pytania 6 w kontekście indywidualnej sytuacji.

Modyfikacja pytania 6.: Czy wydatki wskazane w p. 5 specyfikacji faktury (montaż dachu po dociepleniu) są wydatkami na przedsięwzięcie termomodernizacyjne i mogą być podstawą do zastosowania ulgi?

W zakresie pytania 1 – prosi Pan o modyfikację do treści: 1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zaprezentowanego udokumentowania opisaną powyżej fakturą i w świetle utrwalonej powszechnej w 2023 r. wykładni i linii interpretacyjnej prezentowanej i publikowanej przez organy skarbowe - wydatki poniesione w 2023 r. związane z przedsięwzięciem mającymi na celu poprawę efektywności energetycznej budynku poniesione na termomodernizację i podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej były prawidłowo odliczone w 2023.

Jednocześnie uzupełnia Pan, że istotą zapytania jest uzyskanie oceny z perspektywy czasowej w dacie złożenia zeznania podatkowego. W Pana ocenie, całość wydatków poniesionych na inwestycję w 2023 r. została odliczona w marcu 2024 prawidłowo w świetle ówczesnej utrwalonej jednoznacznej linii interpretacyjnej. Interpretacje nie są wprawdzie normą prawną, ale analogicznie kreują uprawnienia i zobowiązania, stąd w Pana ocenie, powinny podlegać per analogiam zasadzie nie działania wstecz. Ponieważ nie zadziałała konstytucyjna zasada ochrony zaufania obywateli do państwa oraz gwarancje z art. 8 KPA - zmieniło się i jest stosowane wstecznie podejście KAS do termomodernizacji, bardzo prosi Pan o interpretację rozstrzygającą w świetle przedstawionego stanu faktycznego i udostępnionych informacji, czy prawidłowo zastosował Pan odliczenie ulgi w zakresie termomodernizacji.

Jednocześnie, ponieważ w przypadku uzyskania interpretacji w zakresie pytań 1-6 i 8 – wycofuje Pan pytanie 6.

Następnie doprecyzował Pan odpowiedzi podając, że pismo z modyfikacjami omyłkowo wskazuje na nieprawidłowe punkty. Wycofaniu miało podlegać pytanie 7 a nie 6.

Prosi Pan o przyjęcie korekty do modyfikacji:

Pytanie 7.: wycofania pytania 7 w całości.

Modyfikację pytania 6 do treści: 6. Do faktury za usługę będącą podstawą odliczenia, wykonawca wskazał w dodatkowym dokumencie zakres prac objętych usługą wyszczególniający 5 etapów. Ostatnim etapem inwestycji jest montaż dachu. Fakturą objęta jest usługa, wykonawca do jej wykonania użył materiałów własnych. Pytanie: Czy wydatki również na ostatni etap docieplenia wskazane w p. 5 specyfikacji faktury - zamknięcie przegrody poprzez montaż (wcześniej zdemontowanego) dachu po dociepleniu - w opisanej indywidualnej sytuacji stanowiący jeden z integralnych etapów całego przedsięwzięcia, jako składowa usługi przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, stanowiąc jeden z etapów prac koniecznych do wykonania docieplenia jest podstawą do zastosowania ulgi w zakresie poniesionego wydatku?

Jednocześnie dodatkowo wyjaśnia Pan, że ideą zapytania w p. 6 jest uzyskanie oceny w świetle konkretnego indywidualnego stanu faktycznego. Podstawą odliczenia ulgi jest faktura za usługę wskazaną w specyfikacji wydatków Rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. (Usługi - ulga termomodernizacyjna: p. 5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów) - za usługę (nie przedstawiono faktur za jakiekolwiek materiały budowlane). O ile ma Pan świadomość, że izolowany „montaż dachu” mający miejsce w przypadku wymiany dachu nie podlega odliczeniu, to w sytuacji opisanej we wniosku - zrealizowanej inwestycji termomodernizacyjnej stanowi jeden z jej integralnych etapów, bez którego docieplenie nie może być wykonane w całości. Podstawy odliczenia nie stanowi faktura za „montaż dachu”, montaż jest wskazany w odrębnym dokumencie precyzującym zakres wykonanych prac jako jeden ze składowych wykonanych robót. Stąd ze względu na fakt, że bez ponownego montażu wcześniej zdemontowanego dachu termomodernizacja nie byłaby wykonana całościowo, uważa Pan, że ten etap nie powinien być wyizolowany i traktowany jako samoistnie niezależna od termomodernizacji inna, osobna usługa. Bardzo prosi Pan o ocenę w powiązaniu z opisaną indywidualną sytuacją, tj., jako integralnych prac składających się na inwestycję termomodernizacyjną a nie w sposób ogólny w oderwaniu od usługi docieplenia.

Doprecyzowując ponownie na wezwanie opis sprawy:

Jakie materiały zostały wykorzystane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem – informuje Pan, że w ramach wykonanej inwestycji użyto:

• wodoszczelną membranę (...),

• folię (...).

Pytanie dotyczące ostatniego etapu usługi (montażu). Zapytano o możliwość odliczenia tego etapu usługi termomodernizacyjnej, znajduje się ona w uzupełniającej informacji dotyczącej zakresu prac wg faktury jako ostatnia z pięciu faz: „montaż dachu z materiałami”. Czyli doprecyzowując - czy etap usługi termomodernizacyjnej dotyczący ponownego montażu dachu kończącego termomodernizację (materiały własne wykonawcy) może być odliczona łącznie, czy wymaga wydzielenia i usunięcia. W Pana ocenie - podlega również odliczeniu - ponieważ jest to integralny etap niezbędny dla zachowania kompleksowości termomodernizacji.

Specyfikacja wymienia „montaż dachu z materiałami” – wskazując że we tym ostatnim etapie usługę wykonano z materiałów własnych wykonawcy. Do wykonania tego etapu usługi termomodernizacji wykonawca używał podczas ponownego montażu zewnętrznej warstwy przegrody zdatnych do użycia materiałów zdemontowanych w pierwszym etapie inwestycji, oraz w ramach uzupełnienia dla nie nadających się do ponownego wykorzystania, zniszczonych lub znacznie zużytych materiałów zastępczych. Materiały były uzupełniane stosownie do niezbędnych potrzeb przez wykonawcę usługi. Użyto m.in. wsporników, łat, kontrłat, taśmy kominowej, nowych dachówek podobnego rodzaju, taśmy kalenicowej, koszy dachowych.

Podstawą dokonanego odliczenia jest faktura za usługę, nie przedstawiano osobnych faktur za materiały jako podstawę odliczenia ulgi.

Pytania wynikające z wniosku jak i jego uzupełnienia

1.Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zaprezentowanego udokumentowania opisaną powyżej fakturą i w świetle utrwalonej powszechnej w 2023 r. wykładni i linii interpretacyjnej prezentowanej i publikowanej przez organy skarbowe - wydatki poniesione w 2023 r. związane z przedsięwzięciem mającym na celu poprawę efektywności energetycznej budynku poniesione na termomodernizację i podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej były prawidłowo odliczone w 2023?

2.Czy wydatki wskazane w p. 1 specyfikacji faktury (demontaż) są wydatkami na przedsięwzięcie termomodernizacyjne i mogą być podstawą do zastosowania zasadnie ulgi w 2023 r. w świetle obowiązujących wtedy zasad?

3.Czy wydatki wskazane w p. 2 specyfikacji faktury (usunięcie starego ocieplenia) są wydatkami na przedsięwzięcie termomodernizacyjne i mogą być podstawą do zastosowania ulgi?

4.Czy wydatki wskazane w p. 3 specyfikacji faktury (zabezpieczenie przed zawilgoceniem) są wydatkami na przedsięwzięcie termomodernizacyjne i mogą być podstawą do zastosowania ulgi?

5.Czy wydatki wskazane w p. 4 specyfikacji faktury (wymiana okien dachowych z systemami montażowymi) są wydatkami na przedsięwzięcie termomodernizacyjne i mogą być podstawą do zastosowania ulgi?

6.Czy wydatki również na ostatni etap docieplenia wskazane w p. 5 specyfikacji faktury - zamknięcie przegrody poprzez montaż (wcześniej zdemontowanego) dachu po dociepleniu - w opisanej indywidualnej sytuacji stanowiący jeden z integralnych etapów całego przedsięwzięcia jako składowa usługi przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, stanowiąc jeden z etapów prac koniecznych do wykonania docieplenia jest podstawą do zastosowania ulgi w zakresie poniesionego wydatku?

7.Czy montaż i koszt wodoszczelnej membrany dachowej jest kwalifikowany jako „materiał wykorzystywany do zabezpieczenia przed zawilgoceniem” w związku z termomodernizacją? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 8)

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Uważa Pan, że ulga była zastosowana prawidłowo, wydatki były prawidłowo odliczone, a ponieważ inwestycja jest dawno zakończona nie powinna być ponownie ewaluowana według zmienionych, powstałych parę lat później zasad.

Zarówno w publikacjach profesjonalnych w dziedzinie prawno-podatkowej jak i w opublikowanych interpretacjach indywidualnych, wypowiedziach prasowych KAS, przed drugą połową 2024 r. istniała jednolita, jednorodna i niekwestionowana linia wykładnicza KAS zaliczająca wszystkie wydatki poniesione podczas dociepleń i modernizacji dachów (a zwłaszcza „wymianę dachu z ociepleniem”), również bezpośrednie wydatki na zakup dachówki, blachy dachowej, papy, a nawet orynnowania (pomimo że nie były wymienione enumeratywnie w Rozporządzeniu) były bezspornie kwalifikowane jako materiał budowlany użyty do termomodernizacji.

Jeżeli organ podatkowy zmienił po paru latach (od zakończenia Pana inwestycji i złożenia rozliczenia) interpretację to uważa Pan, że nowe zasady powinny mieć zastosowanie od momentu ich powstania i upublicznienia takiej zmiany stanowiska, czyli wyłącznie dla trwających lub przyszłych inwestycji, a nie wstecznie. Jest oczywiste że interpretacje KAS nie są obowiązującym prawem, ale ze względu na tożsamy charakter faktycznego regulowania jako aparat państwa praw i zobowiązań popartych przymusem administracyjnym, oraz fakt że są ustanawiane arbitralnie przez organy administracji stanowiąc obowiązującą quasi-prawną zasadę, powinny per analogiam do systemu prawnego stosować zasadę niedziałania wstecznie.

Niedopuszczalna jest sytuacja dwoistości prawnej jednego niezmienionego stanu faktycznego w okresie obowiązywania tej samej niezmienianej ustawy. Jest niemal oczywiste, że gdyby Pan złożył wniosek w 2023 r. to zastosowanie ulgi byłoby ocenione jako zasadne i niekwestionowane. Tożsama czynność w innym terminie w tej samej rzeczywistości prawnej dla tego samego zdarzenia nie może skutkować odmienną decyzją administracyjną. Właściwą wydaje się subsumpcja wg stanu obowiązujący w czasie dokonywania czynności (zaistnienia zdarzenia).

Inne postępowanie utrwala poczucie braku stabilności i przewidywania prawa.

Ad 2.

Uważam Pan, że tak. Ulgę zastosowano prawidłowo w 2023 r. w świetle obowiązujących wtedy kryteriów, uważa Pan, że tak byłaby oceniona w momencie jej dokonania. Ponadto demontaż zewnętrznej warstwy dachu jest niezbędny do dalszych prac wymiany ocieplenia - nie da się dokonać takiej termomodernizacji bez tych prac, stąd uważa Pan, że są składową całościowej usługi termomodernizacyjnej i koszty poniesione na ten etap prac są kosztami termomodernizacji.

Wg konstytucyjnych zasad (m.in. zaufania do państwa, stabilności systemu prawnego, ochrony praw nabytych, odliczona ulga nie powinna być przedmiotem żądania jej zwrotu z odsetkami po kilku latach.

W chwili jej dokonania była czynnością uprawnioną i bez wad.

Ad 3, Ad 4, Ad 5, - uważam Pan, że tak.

Ad 6.

Uważam Pan, że tak, a kwestia zakwalifikowania stanu określanego przez KAS jako „wymiana dachu” do odliczenia lub nie, powinna być interpretowana dla każdego przypadku indywidualnie. Kwalifikowane przez KAS prace w obrębie dachu jako przegrody budowlanej podlegają od 2024 r. niepokojącemu uproszczeniu i zrównaniu bez uwzględniania indywidualnego stanu faktycznego, który w wielu przypadkach jest różny. Termin „wymiana dachu” stał się kluczem do negowania jakichkolwiek wydatków w obszarze prac na tej przegrodzie.

Uważa Pan, że celem interpretacji indywidualnej powinna być analiza konkretnego stanu faktycznego i rzetelne racjonalne rozróżnienie kiedy „wymiana dachu” jest naprawą poszycia, albo zamianą pokrycia na inny estetycznie materiał, a kiedy faktycznie jest nierozerwalnie związana z ociepleniem czyli z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym i stanowi niemożliwy do pominięcia etap tej inwestycji.

W tym drugim przypadku koszty poniesione na prace przy poszyciu/połaci powinny, Pana zdaniem, być rozpatrywane indywidualnie dla konkretnego stanu faktycznego i w razie gdy stanowią technologicznie konieczny etap, być włączone do wydatków termomodernizacyjnych. Ustalenie stanu faktycznego i sprawiedliwa ocena jest obowiązkiem urzędnika w postępowaniu w administracji. Urzędnicy państwowi powinni chronić obywateli przed niestabilnym systemem dążąc do pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa i chronić słuszne interesy obywateli. Powoływanie się obecnie w każdym przypadku przez urzędników US na ministerialne zalecenia bez analizy i indywidualizowania stanów faktycznych wydaje się sprzeczne z normami prawnymi postępowania.

Zamysł zaleceń był ukierunkowany na wyeliminowanie powszechnego wcześniej uznawania ulgi dla remontów czy wymiany samego dachu lub poszycia - tzn. takich wymian dachu którym nie towarzyszyła modernizacja termiczna. W przypadku gdy wymianę jakiejkolwiek warstwy przegrody wymuszają prace termomodernizacyjne powinna być uznana jako składowa tej modernizacji. Podobnie prace dodatkowe które nie są bezpośrednim dociepleniem, ale bez ich wykonania nie da się takiego docieplenia wykonać.

Uważa Pan również, że w przypadku Pana inwestycji materiały użyte do montażu dachu jako ostatniego etapu technologicznego termomodernizacji są „materiałami budowlanymi wykorzystanymi do docieplenia przegród budowlanych” wskazanymi w p. 1 katalogu w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Ad 7.

Uważam Pan, że tak, ale ponieważ analizując ewolucję wydawanych interpretacji można się spodziewać, że w przyszłości podobnie jak teraz dla innych materiałów ogólnie ujętych jako termomodernizacyjne, organy podatkowe analogicznie jak dla „materiałów budowlanych użytych do termomodernizacji” stwierdzą np. że „membrana dachowa” nie jest wymieniona na liście materiałów w związku z tym należy skorygować odliczenie - stąd prosi Pan o interpretację jako zabezpieczenie od nieprzewidywalnych przyszłych zmian stanowiska KAS w tej kwestii. (stanowisko oznaczone we wniosku jako Ad. 8)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Są to:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z osprzętem;

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10) montaż pompy ciepła;

11) montaż kolektora słonecznego;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż instalacji fotowoltaicznej;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z analizy wniosku wynika, że w 2023 r. dokonał Pan termomodernizacji budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego jest Pan współwłaścicielem, polegającej na modernizacji docieplenia dachu poprzez wymianę dotychczasowego zużytego i uszkodzonego ocieplenia z wełny mineralnej na nową termoizolację. Prace termomodernizacyjne polegały na demontażu zewnętrznej warstwy, wymianie ocieplenia i ponownym montażu powierzchni dachu. Prace dociepleniowe były wykonane na całej powierzchni przegrody. Wykonano je od zewnątrz budynku w związku z brakiem dostępu i nieracjonalnością docieplania od wewnątrz. Zużyta, zniszczona wełna została usunięta z całej powierzchni, następnie po instalacji (pomiędzy krokwiami) ok. 25 cm warstwy nowego ocieplenia wraz z izolacją zapobiegającą zawilgoceniu zamknięto ocieplenie warstwowo montując ponownie zapobiegające zawilgoceniu folie/membrany oraz pokrycie dachówką. Z powodu mechanicznych uszkodzeń podczas demontażu ok 15-30% dachówek, nastąpiła konieczność uzupełnienia lub zastąpienia brakującego materiału podobnym typem dachówek. W ramach termomodernizacji wymieniono również okna połaciowe na nowe o podwyższonych parametrach izolacyjności. Inwestycję zakończono przed upływem 3 lat od rozpoczęcia. Prace były wykonane przez profesjonalną firmę dekarską. Na wykonaną usługę modernizacji docieplenia wystawiono fakturę. Wszystkie prace wskazane na fakturze stanowią kompleksową całość związaną z wymianą docieplenia - rozbiórka i ponowny montaż dachu były konieczne do wymiany izolacji i wszystkie były związane w pełnym zakresie z wykonywaną termomodernizacją. Prace dociepleniowe wymagały zdemontowania istniejącego pokrycia, chociaż sam dach nie wymagał remontu - poza brakiem izolacji termicznej był estetyczny, w bardzo dobrym stanie technicznym, bez ubytków, bez przeciekania, bez uszkodzeń konstrukcji/więźby. Celem inwestycji była modernizacja docieplenia poprzez wymianę izolacji termicznej i szczelne uzupełnienia w miejscach niedocieplonych, a nie wymiana poszycia dachu. Wymiana zewnętrznej warstwy była wygenerowana wyłącznie koniecznością dotarcia do warstwy ocieplenia. Wykonanie prac od środka budynku nie było możliwe.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest określenie, czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej mógł Pan odliczyć wydatki poniesione na docieplenie dachu, zgodnie ze szczegółową specyfikacją, w zakresie prac objętych fakturą, tj. demontaż dachu, usługę usunięcia starego ocieplenia (wełny mineralnej), montaż materiałów wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (wodoszczelną membranę (...), folię (...)), wymianę okien dachowych wraz z systemami montażowymi), usługę montażu (wcześniej zdemontowanego) dachu po dociepleniu (materiały własne wykonawcy).

Jak wskazałem powyżej, w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono jako materiały budowlane i urządzenia m.in.:

-w pkt 1 materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem,

-w pkt 14 stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

oraz jako usługi:

-w pkt 5 docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

-w pkt 6 wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych.

Dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

Co jednak istotne, wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ich brak – w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu – wyklucza zatem ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej. Zakresem ulgi objęte zostały wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana).

Z opisu sprawy wynika, że poniesione przez Pana wydatki na docieplenie dachu, w zakresie prac, tj. demontaż dachu, usługa usunięcia starego ocieplenia (wełny mineralnej), montaż i wartość materiałów wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (wodoszczelna membrana (...), folia (...)), są wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) oraz zabezpieczenie przed zawilgoceniem, które to wydatki zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

W odniesieniu do wydatków poniesionych na wymianę okien dachowych z systemami montażowymi, wskazuję, że w części 1 (materiały budowlane i urządzenia) w punkcie 14 ww. katalogu, wymieniona została stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne. Natomiast w części 2 (usługi) w punkcie 6 katalogu, wskazano wymianę stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych. Poniesione przez Pana wydatki na wymianę okien dachowych zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zatem, w ww. przypadkach spełnił Pan warunki uprawniające do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na te wydatki.

Pana wątpliwości dotyczą także możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków poniesionych na ostatni etap docieplenia wskazanych w p. 5 specyfikacji faktury, tj. montaż (wcześniej zdemontowanego) dachu po dociepleniu, który stanowi jeden z integralnych etapów całego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Z opisu sprawy wynika, że na wykonaną usługę modernizacji docieplenia dachu otrzymał Pan fakturę oraz szczegółową specyfikację kwotową zakresu prac objętych fakturą. Punkt 5 tej specyfikacji (co do którego ma Pan wątpliwość) zawiera montaż dachu z materiałami. Pomimo wskazania przez Pana w uzupełnieniu wniosku, że: Specyfikacja wymienia „montaż dachu z materiałami” – wskazując, że w tym ostatnim etapie usługę wykonano z materiałów własnych wykonawcy, nie mogę się zgodzić z Pan stanowiskiem, zgodnie z którym, w przypadku inwestycji materiały użyte do montażu dachu jako ostatniego etapu technologicznego termomodernizacji są „materiałami budowlanymi wykorzystanymi do docieplenia przegród budowlanych” zgodnie z brzmieniem p. 1 katalogu w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zgodzić się należy z Pana stanowiskiem, że – co do zasady – montaż pokrycia dachowego w przypadku wykonywania prac związanych z dociepleniem dachu może być rozpatrywany w kategorii części składowej usługi docieplenia budynku.

Zgodzić się należy również z Pana zdaniem, że poniesione wydatki powinny być oceniane z uwzględnieniem stanu faktycznego w danej indywidualnej sprawie.

Oceniając zatem powyższy wydatek w Pana konkretnej sprawie nie sposób uznać, że usługa montażu dachu z wykorzystaniem materiałów własnych wykonawcy mieści się w zakresie prac termomodernizacyjnych. Użycie materiałów własnych wykonawcy wskazuje na to, że do montażu użyto materiałów innych niż pierwotnie stanowiące pokrycie dachowe.

W konsekwencji, w Pana przypadku, montaż dachu z materiałami nie stanowi usługi objętej zakresem ulgi termomodernizacyjnej, jest natomiast usługą wymiany dachu, której to usługi ulga ta nie obejmuje.

Zatem w zakresie pytania nr 6 uznałem Pana stanowisko za nieprawidłowe.

Podsumowując, wskazane przez Pana wydatki na docieplenie dachu, w zakresie prac, tj. demontaż dachu, usługa usunięcia starego ocieplenia (wełny mineralnej), montaż i wartość materiałów wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (wodoszczelna membrana(...), folia (...)), są wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) oraz zabezpieczenie przed zawilgoceniem, które to wydatki zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Zatem, mógł Pan odliczyć od dochodu poniesione w 2023 r. ww. wydatki, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Miał Pan również możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ww. ustawy, wydatków poniesionych w 2023 r. na wymianę okien dachowych z systemami montażowymi.

Natomiast, nie miał Pan możliwości odliczenia od dochodu wydatków poniesionych w 2023 r. na montaż dachu po dociepleniu, ponieważ zgodnie z pkt 5 ww. specyfikacji do faktury wydatek ten dotyczył montażu dachu z materiałami, a nie tylko etapu usługi, a więc de facto wydatek dotyczył wymiany pokrycia dachowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytań nr 1-6 i 8 z wniosku. Natomiast niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie pytania nr 7 bowiem w pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że w przypadku uzyskania interpretacji w zakresie pytań 1-6 i 8 wycofuje Pan w całości pytanie nr 7.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.