
Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ,,Poprawa sytuacji epidemiologicznej w związku z zagrożeniem spowodowanym przez koronawirus SARS-CoV-2 na terenie województwa.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ,,Poprawa sytuacji epidemiologicznej w związku z zagrożeniem spowodowanym przez koronawirus SARS-CoV-2 na terenie województwa jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ,,Poprawa sytuacji epidemiologicznej w związku z zagrożeniem spowodowanym przez koronawirus SARS-CoV-2 na terenie województwa .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w () (dalej SPZOZ) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () będzie partnerem projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. ,,Poprawa sytuacji epidemiologicznej w związku z zagrożeniem spowodowanym przez koronawirus SARS-CoV-2 na terenie województwa .
Projekt ten jest skierowany do szpitali województwa , które decyzją Wojewody zostały postawione w stan podwyższonej gotowości w związku z zagrożeniem pojawienia się koronawirusa SARS-CoV-2 na terenie województwa () i koniecznością zapewnienia miejsc do leczenia pacjentów zakażonych wirusem. Jednym z tych szpitali jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w ().
Celem projektu jest przygotowanie szpitali z oddziałami zakaźnymi do leczenia pacjentów zakażonych wirusem SARS-CoV-2. W ramach projektu SPZOZ planuje zakupić sprzęt medyczny (aparaty EKG, respiratory, pompy infuzyjne, płuczko-dezynfektory, pulsoksymetry, ssaki elektryczne, defibrylatory, wózek reanimacyjny, łóżka transportowe i szpitalne, materace przeciwodleżynowe, fotele do przewozu pacjenta, kardiomonitory, urządzenia do dekontaminacji powietrza, inhalatory, termometry bezdotykowe, aparaty do mierzenia ciśnienia) na oddział obserwacyjno-zakaźny oraz środki ochrony indywidualnej (maseczki, fartuchy, kombinezony, gogle), które będą zabezpieczały personel szpitala udzielający świadczeń zdrowotnych oraz pacjentów przebywających w szpitalu przed przenoszeniem wirusa.
W okresie pandemii zakupiony sprzęt medyczny będzie wykorzystywany do diagnozowania i leczenia pacjentów potencjalnie zakażonych lub zakażonych koronawirusem, a środki ochrony indywidualnej będą używane przy realizacji tych świadczeń. Po jej zakończeniu urządzenia i środki ochrony będą nadal używane do świadczenia usług zdrowotnych realizowanych w ramach kontraktu, jaki szpital ma zawarty od wielu lat z Narodowym Funduszem Zdrowia.
W budżecie projektu podatek VAT od ww. zakupów sprzętu został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny, a więc podlegający refundacji, w związku z czym jesteśmy zobowiązani do uzyskania interpretacji indywidualnej Krajowej Administracji Skarbowej wydanej w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT dla niniejszego projektu.
Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w jest czynnym podatnikiem podatku VAT, przy czym podatek VAT odlicza w 100% od refakturowanych mediów, w zakresie zakupów dotyczących działalności mieszanej - zgodnie z art. 90 ust. 2 - stosuje proporcję 2%, a w zakresie zakupów dotyczących działalności wymienionej w art. 43 ust. 18 - podatku VAT nie odlicza.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast świadczenia zdrowotne wymienione w art. 43 ust. 18 ustawy są zwolnione z VAT, w związku z czym w rozliczeniu z Urzędem Skarbowym Szpital w tym zakresie nie może skorzystać z prawa do odliczania podatku naliczonego.
W wyniku realizacji projektu poprzez wyposażenie szpitala w sprzęt medyczny i środki ochrony indywidualnej zwiększy się bezpieczeństwo pacjentów oraz personelu udzielającego świadczeń zarówno w dobie pandemii koronawirusa, jak i po jej zakończeniu.
Zakupiony sprzęt medyczny oraz środki ochrony będą wykorzystywane wyłącznie do udzielania świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług wyżej wymienione usługi świadczone w SPZOZ są zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 18).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy zachodzi możliwość odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego oraz środków ochrony indywidualnej, które będą wykorzystywane do świadczenia usług zdrowotnych w okresie pandemii, jak i po jej zakończeniu?
Uzasadnienie Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy brak jest prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego oraz środków ochrony indywidualnej, które będą wykorzystywane do świadczenia usług zdrowotnych w okresie pandemii, jak i po jej zakończeniu, albowiem realizacja projektu służy wyłącznie czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług.
Realizowany projekt dotyczy działalności Szpitala obejmującej wyłącznie usługi określone w art. 43 ust. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a po zrealizowaniu projektu profil ich działalności nie ulegnie zmianie, w związku z czym brak jest możliwości odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1, a także na podstawie art. 90 ust. 1-2 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Jak wynika z powyższego, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego czynności w ramach prowadzonej działalności było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Podatnik, zgodnie z ustawą, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, które wynikają z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wynikających z art. 88 ustawy.
I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () będzie partnerem projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. ,,Poprawa sytuacji epidemiologicznej w związku z zagrożeniem spowodowanym przez koronawirus SARS-CoV-2 na terenie województwa . Projekt ten jest skierowany do szpitali województwa , które decyzją Wojewody zostały postawione w stan podwyższonej gotowości w związku z zagrożeniem pojawienia się koronawirusa SARS-CoV-2 na terenie województwa i koniecznością zapewnienia miejsc do leczenia pacjentów zakażonych wirusem. Jednym z tych szpitali jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w . Celem projektu jest przygotowanie szpitali z oddziałami zakaźnymi do leczenia pacjentów zakażonych wirusem SARS-CoV-2. W ramach projektu SPZOZ planuje zakupić sprzęt medyczny (aparaty EKG, respiratory, pompy infuzyjne, płuczko-dezynfektory, pulsoksymetry, ssaki elektryczne, defibrylatory, wózek reanimacyjny, łóżka transportowe i szpitalne, materace przeciwodleżynowe, fotele do przewozu pacjenta, kardiomonitory, urządzenia do dekontaminacji powietrza, inhalatory, termometry bezdotykowe, aparaty do mierzenia ciśnienia) na oddział obserwacyjno-zakaźny oraz środki ochrony indywidualnej (maseczki, fartuchy, kombinezony, gogle), które będą zabezpieczały personel szpitala udzielający świadczeń zdrowotnych oraz pacjentów przebywających w szpitalu przed przenoszeniem wirusa.
W okresie pandemii zakupiony sprzęt medyczny będzie wykorzystywany do diagnozowania i leczenia pacjentów potencjalnie zakażonych lub zakażonych koronawirusem, a środki ochrony indywidualnej będą używane przy realizacji tych świadczeń. Po jej zakończeniu urządzenia i środki ochrony będą nadal używane do świadczenia usług zdrowotnych realizowanych w ramach kontraktu, jaki szpital ma zawarty od wielu lat z Narodowym Funduszem Zdrowia. W budżecie projektu podatek VAT od ww. zakupów sprzętu został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny, a więc podlegający refundacji, w związku z czym jesteśmy zobowiązani do uzyskania interpretacji indywidualnej Krajowej Administracji Skarbowej wydanej w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT dla niniejszego projektu. Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w jest czynnym podatnikiem podatku VAT, przy czym podatek VAT odlicza w 100 % od refakturowanych mediów, w zakresie zakupów dotyczących działalności mieszanej - zgodnie z art. 90 ust. 2 - stosuje proporcję 2%, a w zakresie zakupów dotyczących działalności wymienionej w art. 43 ust. 18 - podatku VAT nie odlicza.
W wyniku realizacji projektu poprzez wyposażenie szpitala w sprzęt medyczny i środki ochrony indywidualnej zwiększy się bezpieczeństwo pacjentów oraz personelu udzielającego świadczeń zarówno w dobie pandemii koronawirusa, jak i po jej zakończeniu. Zakupiony sprzęt medyczny oraz środki ochrony będą wykorzystywane wyłącznie do udzielania świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług wyżej wymienione usługi świadczone w SPZOZ są zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 18).
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego oraz środków ochrony indywidualnej, które będą wykorzystywane do świadczenia usług zdrowotnych w okresie pandemii, jak i po jej zakończeniu.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy sprzęt medyczny oraz środki ochrony indywidualnej zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.
Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup sprzętu medycznego oraz środków ochrony indywidualnej, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ,,Poprawa sytuacji epidemiologicznej w związku z zagrożeniem spowodowanym przez koronawirus SARS-CoV-2 na terenie województwa (), ponieważ efekty zrealizowanego projektu będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
