Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.42.2020.1.NK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.02.2020, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.42.2020.1.NK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem pn. ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji projektu, który jest finansowany ze środków budżetu europejskiego. Stowarzyszenie ma być jedynym beneficjentem w projekcie pod nazwą (). Będzie on dofinansowany ze środków Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie infrastruktury turystycznej i sportowej oraz rozwijaniu aktywności społeczności lokalnej obszaru LGD poprzez utworzenie siłowni zewnętrznej w miejscowości X obok szkoły (łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców), która umożliwi mieszkańcom bezpiecznie i zdrowo spędzać wolny czas, czynnie wypoczywać i integrować się z lokalną społecznością. Celem jest także uatrakcyjnienie obszaru LGD, a także podniesienie walorów krajobrazowych. Urządzenia siłowni wybrane zostały tak, aby odpowiedzieć na potrzeby osób młodych i starszych +50 (różny poziom trudności), operacja obejmuje również utworzenie ogródka mieszkańców, gdzie będzie można sadzić roślinność. Obiekt wyposażony zostanie w elementy małej architektury, w tym: stół z ławkami, kosz na śmieci, lampę solarną, roślinność (kocimiętka), tablicę informacyjną z regulaminem korzystania ze sprzętów siłowni. Projekt przyczyni się do rozwoju społecznego obszaru, na którym jest zlokalizowany, a także do rozwoju fizycznego dzieci, młodzieży i dorosłych oraz korzystnie wpłynie na jakość infrastruktury sportowo-rekreacyjnej Wsi Y. Budowa siłowni zewnętrznej urozmaici atrakcyjnie teren LGD szczególnie dla młodych mieszkańców obszaru, stwarzając warunki przeciwdziałające migracji do innych ośrodków. Od jakości infrastruktury społecznej zależy standard życia mieszkańców wsi. Wskaźnik produktu liczba zbudowanych/przebudowanych obiektów infrastruktury sportowo-rekreacyjnej oraz kulturalnej 1 obiekt, będzie monitorowany za pomocą dokumentów: protokół odbioru i/lub montażu/dostawy urządzeń, towarów/materiałów, sprawozdania z wykonania pracy własnej, 1 raz na zakończenie rzeczowej realizacji operacji. Wskaźnik rezultatu wzrost liczby odwiedzających przebudowane/zmodernizowane obiekty do 100 osób rocznie, w tym 60% będą stanowić osoby z grup defaworyzowanych. Sposób pomiaru 1 raz w roku przez okres od zakończenia projektu do zakończenia trwałości projektu na podstawie list obecności, zawierającej co najmniej imię i nazwisko, informacje czy znajduje się w grupie defaworyzowanej, liczba projektów, w których zastosowano rozwiązanie sprzyjające ochronie środowiska i zmianom klimatu 1 projekt. Sposób pomiaru 1 raz w roku przez okres od zakończenia projektu do zakończenia trwałości projektu sprawozdanie własne. Trwałość projektu zostanie zachowana przez okres co najmniej 5 lat. Dostęp będzie bezpłatny.

Stowarzyszenie w trakcie realizacji projektu na dokonywane zakupy towarów i usług będzie otrzymywać faktury VAT zawierające podatek od towarów i usług naliczony. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonanie opisanego wyżej programu nie spowoduje w Stowarzyszeniu powstania jakichkolwiek przychodów. Efekty inwestycji będą udostępnione wszystkim mieszkańcom nieodpłatnie. Ponoszone zatem wydatki nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną lub nieopodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług zawarty w nabywanych przez Stowarzyszenie towarach i usługach, w związku z realizowanym zadaniem będzie podlegał odliczeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT zawarty w cenie zakupu towarów i usług związanych z realizowanym projektem nie będzie podlegał odliczeniu i będzie stanowić ekonomiczny ciężar Stowarzyszenia, przez co może zostać uznany za koszt kwalifikowalny przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Nie występuje bowiem związek określony w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto wskazać należy, że na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji projektu, który jest finansowany ze środków budżetu europejskiego. Stowarzyszenie ma być jedynym beneficjentem w projekcie pod nazwą (). Będzie on dofinansowany ze środków Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie infrastruktury turystycznej i sportowej oraz rozwijaniu aktywności społeczności lokalnej obszaru LGD poprzez utworzenie siłowni zewnętrznej w miejscowości X obok szkoły (łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców), która umożliwi mieszkańcom bezpiecznie i zdrowo spędzać wolny czas, czynnie wypoczywać i integrować się z lokalną społecznością. Celem jest także uatrakcyjnienie obszaru LGD, a także podniesienie walorów krajobrazowych. Urządzenia siłowni wybrane zostały tak, aby odpowiedzieć na potrzeby osób młodych i starszych +50 (różny poziom trudności), operacja obejmuje również utworzenie ogródka mieszkańców, gdzie będzie można sadzić roślinność. Obiekt wyposażony zostanie w elementy małej architektury, w tym: stół z ławkami, kosz na śmieci, lampę solarną, roślinność (kocimiętka), tablicę informacyjną z regulaminem korzystania ze sprzętów siłowni. Projekt przyczyni się do rozwoju społecznego obszaru, na którym jest zlokalizowany, a także do rozwoju fizycznego dzieci, młodzieży i dorosłych oraz korzystnie wpłynie na jakość infrastruktury sportowo-rekreacyjnej Wsi. Budowa siłowni zewnętrznej urozmaici atrakcyjnie teren LGD szczególnie dla młodych mieszkańców obszaru, stwarzając warunki przeciwdziałające migracji do innych ośrodków. Od jakości infrastruktury społecznej zależy standard życia mieszkańców wsi. Trwałość projektu zostanie zachowana przez okres co najmniej 5 lat. Dostęp będzie bezpłatny. Stowarzyszenie w trakcie realizacji projektu na dokonywane zakupy towarów i usług będzie otrzymywać faktury VAT zawierające podatek od towarów i usług naliczony. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonanie opisanego wyżej programu nie spowoduje w Stowarzyszeniu powstania jakichkolwiek przychodów. Efekty inwestycji będą udostępnione wszystkim mieszkańcom nieodpłatnie. Ponoszone zatem wydatki nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną lub nieopodatkowaną.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy podatek od towarów i usług zawarty w nabywanych przez Stowarzyszenie towarach i usługach, w związku z realizowanym zadaniem będzie podlegał odliczeniu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją opisanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że podatek od towarów i usług zawarty w nabywanych przez Stowarzyszenie towarach i usługach, w związku z realizowanym zadaniem pn. () nie będzie podlegał odliczeniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej