Zwolnienie od podatku warsztatów kulturalnych. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.393.2022.4.ASZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.393.2022.4.ASZ

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku warsztatów kulturalnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zwolnienia od podatku warsztatów.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 24 sierpnia i 25 sierpnia 2022 r. oraz pismem z 13 września 2022 r. (data wpływu 22 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest Centrum Kultury w B.

Zgodnie z par. 4 Statutu (wprowadzonego uchwałą Rady Miejskiej w B. nr xx z dnia 28 stycznia 2021 roku) do zadań Wnioskodawcy należy:

1)upowszechnianie i tworzenie kultury i sztuki, folkloru, muzyki, tańca, teatru i filmu, plastyki, rękodzieła i sztuki ludowej oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej;

2)upowszechnianie i kultywowanie tradycji lokalnych i narodowych, rozwijanie aktywności społecznej oraz rozpoznawanie i rozbudzanie zainteresowań w dziedzinie kultury i sztuki;

3)wspieranie i dokumentowanie przejawów działalności twórczej i kulturotwórczej mieszkańców, propagowanie dorobku oraz sylwetek twórców;

4)integrowanie społeczności lokalnych poprzez współtworzenie warunków do kultywowania i rozwijania narodowych, etnicznych, regionalnych, środowiskowych wartości kultury;

5)tworzenie warunków dla rozwoju folkloru i rękodzieła ludowego;

6)rozbudzanie i wspomaganie społecznej aktywności kulturalnej i naukowej;

7)inicjowanie i promowanie innowacyjnych form uczestnictwa w kulturze i nauce;

8)kształtowanie opinii i ocen na temat twórczości kulturalnej i naukowej;

9)opiniowanie i wypowiadanie się w sprawach dotyczących kultury i nauki, rynku wydawniczego, statutu twórców i związanych z tym uregulowań prawnych;

10)propagowanie i rozwijanie kultury prawnej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną praw autorskich;

11)współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami o podobnych celach i zadaniach w kraju i za granicą;

12)promowanie kultury zdrowego żywienia;

13)promowanie walorów turystycznych i historycznych gminy B.;

14)rozwijanie świadomości związanej z promocją zdrowego trybu życia;

15)współuczestnictwo w procesie wychowywania młodzieży poprzez kontakt z kulturą, nauką i promocją zdrowego trybu życia;

16)wspieranie twórczości kulturalnej, naukowej i historycznej w środowiskach polonijnych poza granicami Polski.

Zgodnie z § Statutu powyższe cele są realizowane przez Wnioskodawcę poprzez:

1)organizowanie i prowadzenie wielorakich form edukacji kulturalnej tj. spektakli, wystaw, plenerów, koncertów, seansów filmowych, imprez kabaretowych, rozrywkowych, folklorystycznych, popularno-naukowych, kiermaszów, aukcji i prezentacji oraz warsztatów artystycznych, naukowych i profilaktycznych, 2) organizowanie zespołów i pracowni artystycznych, folklorystycznych oraz rękodzieła ludowego i artystycznego;

2)organizowanie grupowego uczestnictwa w różnorodnych formach pracy kulturalnej;

3)prowadzenie działalności w zakresie usług plastycznych, filmowych, fotograficznych i innych, zaspokajających zapotrzebowanie społeczne;

4)prowadzenie działalności promocyjnej lokalnych ruchów artystycznych, osiągnięć artystycznych i lokalnych twórców;

5)produkowanie filmów, spektakli teatralnych, koncertów i innych form oraz imprez artystycznych i edukacyjnych;

6)promowanie wydawnictw: książek, płyt, biuletynów, publikacji naukowych, reportaży, filmów edukacyjnych i profilaktycznych;

7)prezentowanie twórców w mediach, takich jak prasa, radio, telewizja, internet;

8)organizowanie szkoleń, wykładów, warsztatów, targów kulturalnych i naukowych oraz spotkań i konferencji;

9)prowadzenie działalności instruktażowej, metodycznej, konsultacji i poradnictwa dla animatorów kultury;

10)organizowanie i prowadzenie konkursów i festiwali kulturalnych, naukowych i profilaktycznych;

11)prowadzenie warsztatów pasjoterapii - zakładających wykorzystanie sztuki w procesie leczenia

12)uzależnień i wspomagania terapii osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami psychicznymi;

13)promowanie potraw regionalnych;

14)prezentację i popularyzację potraw pochodzących z różnych kultur, mniejszości narodowych i etnicznych, szczególnie tych zamieszkujących teren gminy B.;

15)promowanie i aktywizowanie regionalnych wytwórców żywności;

16)organizowanie koncertów prezentujących muzykę mniejszości narodowych i etnicznych wraz z degustacją potraw;

17)prowadzenie działalności wydawniczej, w tym wydawanie gazety kulturalnej;

18)prowadzenie aukcji i pośrednictwa w sprzedaży dzieł sztuki eksponowanych na wystawach oraz sprzedaży komisowej dzieł sztuki i rękodzieła ludowego;

19)organizowanie festynów historycznych i rekonstrukcji;

20)organizowanie projekcji filmów i dyskusyjnego klubu filmowego;

21)prowadzenie działań mających na celu reintegrację społeczną i zawodową osób niepełnosprawnych i osób zagrożonych marginalizacją społeczną;

22)zapewnienie infrastruktury umożliwiającej kompleksową realizację zadań statutowych;

23)naukę języków obcych;

24)prowadzenie mediów społecznościowych, kanałów youtube, prowadzenie transmisji online z wydarzeń i koncertów;

25)prowadzenie warsztatów online;

26)założenie i prowadzenie radia internetowego i telewizji internetowej.

W ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawca prowadzi m.in. następujące warsztaty (sekcje artystyczne):

-Młodzieżowa Orkiestra Dęta – usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu muzyki oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość historyczną i artystyczną;

-Koło Plastyczne - 3 grupy wiekowe - usługa kulturalna polegająca na organizowaniu i prowadzenie wielorakich form edukacji kulturalnej tj. wystawy, plenery. usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu plastyki oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Tworzenie warunków dla rozwoju folkloru i rękodzieła ludowego. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Koło wokalne - 3 grupy wiekowe - usługa kulturalna polegająca na organizowaniu i prowadzeniu wielorakich form edukacji kulturalnej, upowszechnianiu i tworzeniu muzyki, oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Zespół folklorystyczny - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i kultywowaniu tradycji lokalnych i narodowych, rozwijaniu aktywności społecznej oraz rozpoznawaniu i rozbudzaniu zainteresowań w dziedzinie kultury i sztuki; upowszechnianiu i tworzeniu rękodzieła i sztuki ludowej oraz zaspokajaniu w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej; integrowaniu społeczności lokalnych poprzez współtworzenie warunków do kultywowania i rozwijania narodowych, etnicznych, regionalnych, środowiskowych wartości kultury; tworzeniu warunków dla rozwoju folkloru i rękodzieła ludowego. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną;

-Grupa Taneczna - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki, tańca oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Zespół Folklorystyczny - 3 grupy wiekowe- usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i kultywowaniu tradycji lokalnych i narodowych, rozwijaniu aktywności społecznej oraz rozpoznawaniu i rozbudzaniu zainteresowań w dziedzinie kultury i sztuki; upowszechnianiu i tworzeniu rękodzieła i sztuki ludowej oraz zaspokajaniu w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej; integrowaniu społeczności lokalnych poprzez współtworzenie warunków do kultywowania i rozwijania narodowych, etnicznych, regionalnych, środowiskowych wartości kultury; tworzeniu warunków dla rozwoju folkloru i rękodzieła ludowego. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną;

-Szkoła dla DJ-ów - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki nowoczesnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Koło fotograficzne - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzenie kultury, sztuki, fotografii, filmu oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej, prowadzeniu działalności w zakresie usług fotograficznych i innych, zaspokajających zapotrzebowanie społeczne; Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną;

-Teatr - 3 grupy wiekowe - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzenie kultury, sztuki, teatru oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej; organizowaniu i prowadzenie wielorakich form edukacji kulturalnej tj. spektakli, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną;

-Grupa tańca nowoczesno-klasycznego usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki, tańca oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Grupy taneczne hip hop, disco dance, tańczące brzdące- usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki, tańca oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Nauka gry na gitarze - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu muzyki oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość historyczną i artystyczną;

-Nauka gry na pianinie - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu muzyki oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość historyczną i artystyczną;

-Teatr - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzenie kultury, sztuki, teatru oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej; organizowaniu i prowadzenie wielorakich form edukacji kulturalnej tj. spektakli, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną.

Sekcje skupiają łącznie około 300 uczestników (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, seniorów).

Ponadto Wnioskodawca prowadzi stałe propozycje warsztatów, w następujących blokach tematycznych

Blok I. T. - to warsztaty artystyczne rozwijające twórcze pasje uczestników np. plastyka, ceramiki, filc, decupage i inne. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną.

Blok II. K. - warsztaty związane z tematyką przyrodniczą i edukacją ekologiczną. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną

Blok III. W. - warsztaty związane z promowanie tolerancji i edukacji dotycząca mniejszości narodowych i etnicznych, a także związane z filozofią i sprawami społecznymi oraz budowaniem relacji. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną

Blok IV. K. - seria zajęć, które organizowane są w oparciu o wystawy stałe i czasowe. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną.

Udział w powyższych warsztatach jest odpłatny, cena biletów kształtuje się między 25 zł a 40 zł/ wejście w zależności od warsztatu.

Z uzupełnienia do wniosku wynikają poniższe informacje:

Jesteście Państwo samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury w gminie.

Z warsztatów nie osiągają Państwo systematycznych zysków. Bywają miesiące że macie kilka warsztatów, a bywają takie że odbywa się tylko jeden warsztat w miesiącu. (odpowiedź na pytanie: Czy osiągają Państwo w sposób systematyczny zyski z organizacji warsztatów, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?)

Organizowane przez Państwa warsztaty nie są spektaklami ani koncertami.

Cena biletu na organizowane warsztaty nie zawiera ceny biletów na koncerty i spektakle.

Wśród usług, o których mowa we wniosku nie występują usługi o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT (dokonali Państwo korekty odpowiedzi na pytanie: Czy wśród usług, o których mowa we wniosku występują usługi, o których mowa w art. art. 43 ust. 19 ustawy o VAT?, pierwotna odpowiedź: Występują bilety wstępu na koncerty i spektakle.)

Pytanie

Czy Wnioskodawca w związku ze sprzedażą biletów na warsztaty musi sprzedaż tę opodatkować stawką 8% VAT czy też sprzedaż ta jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż biletów związanych z uczestnictwem w warsztatach, o których mowa we wniosku jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku (VAT) usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów;

Ponieważ Wnioskodawca jest podmiotem o charakterze kulturalnym (instytucją kultury), świadczy usługi kulturalne na podstawie Statutu stanowiącego podstawę jego działalności, nie osiąga regularnych zysków z prowadzonej działalności, a osiągane przeznacza w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż biletów związanych z uczestnictwem w warsztatach, o których mowa we wniosku jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosowanie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i  usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy,

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy,

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy,

Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy,

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)        usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)        wstępu:

a)        na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)        do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)        do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)        wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)        usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)        działalności agencji informacyjnych;

6)        usług wydawniczych;

7)        usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)        usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kultury zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), który stanowi, że państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.) ustawodawca wskazał w art. 1 ust. 1, że

W myśl art. 2 ustawy,

Art. 1 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że

Przepis art. 3 ust. 2 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, stanowi, że

Zgodnie z art. 8 ustawy,

Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy,

W myśl art. 10 ww. ustawy,

Jak stanowi art. 13 ust. 1 cyt. ustawy,

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury w Gminie, w ramach realizacji celów statutowych prowadzi szereg warsztatów (sekcji artystycznych).

W związku z podejmowanymi działaniami Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące zwolnienia ich od podatku od towarów i usług.

Chcąc odnieść się do powyższego, konieczne jest ustalenie w odniesieniu do wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, czy zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. W pierwszej kolejności zatem należy zweryfikować spełnienie przesłanki podmiotowej.

W niniejszej sprawie jak wynika z jej opisu Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury, a to pozwala na uznanie, że przesłanka podmiotowa wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy jest spełniona.

W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Państwa usługi, wypełniają przesłankę przedmiotową warunkującą zwolnienie o którym mowa ww. artykule.

Na wstępie należy wyjaśnić, że ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z powyższą charakterystyką terminu „kultura”, organizowanie warsztatów będzie się odbywać w ramach prowadzonej przez Państwa działalności kulturalnej. W odniesieniu do prowadzonych warsztatów podali Państwo następujące informacje:

-Młodzieżowa Orkiestra Dęta – usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu muzyki oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość historyczną i artystyczną;

-Koło Plastyczne - 3 grupy wiekowe - usługa kulturalna polegająca na organizowaniu i prowadzenie wielorakich form edukacji kulturalnej tj. wystawy, plenery. usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu plastyki oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Tworzenie warunków dla rozwoju folkloru i rękodzieła ludowego. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Koło wokalne - 3 grupy wiekowe - usługa kulturalna polegająca na organizowaniu i prowadzeniu wielorakich form edukacji kulturalnej, upowszechnianiu i tworzeniu muzyki, oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Zespół folklorystyczny - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i kultywowaniu tradycji lokalnych i narodowych, rozwijaniu aktywności społecznej oraz rozpoznawaniu i rozbudzaniu zainteresowań w dziedzinie kultury i sztuki; upowszechnianiu i tworzeniu rękodzieła i sztuki ludowej oraz zaspokajaniu w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej; integrowaniu społeczności lokalnych poprzez współtworzenie warunków do kultywowania i rozwijania narodowych, etnicznych, regionalnych, środowiskowych wartości kultury; tworzeniu warunków dla rozwoju folkloru i rękodzieła ludowego. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną;

-Grupa Taneczna - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki, tańca oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Zespół Folklorystyczny - 3 grupy wiekowe- usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i kultywowaniu tradycji lokalnych i narodowych, rozwijaniu aktywności społecznej oraz rozpoznawaniu i rozbudzaniu zainteresowań w dziedzinie kultury i sztuki; upowszechnianiu i tworzeniu rękodzieła i sztuki ludowej oraz zaspokajaniu w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej; integrowaniu społeczności lokalnych poprzez współtworzenie warunków do kultywowania i rozwijania narodowych, etnicznych, regionalnych, środowiskowych wartości kultury; tworzeniu warunków dla rozwoju folkloru i rękodzieła ludowego. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną;

-Szkoła dla DJ-ów - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki nowoczesnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Koło fotograficzne - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzenie kultury, sztuki, fotografii, filmu oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej, prowadzeniu działalności w zakresie usług fotograficznych i innych, zaspokajających zapotrzebowanie społeczne; Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną;

-Teatr - 3 grupy wiekowe - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzenie kultury, sztuki, teatru oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej; organizowaniu i prowadzenie wielorakich form edukacji kulturalnej tj. spektakli, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną;

-Grupa tańca nowoczesno-klasycznego usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki, tańca oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Grupy taneczne hip hop, disco dance, tańczące brzdące- usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki, tańca oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną;

-Nauka gry na gitarze - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu muzyki oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość historyczną i artystyczną;

-Nauka gry na pianinie - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu muzyki oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość historyczną i artystyczną;

-Teatr - usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzenie kultury, sztuki, teatru oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej; organizowaniu i prowadzenie wielorakich form edukacji kulturalnej tj. spektakli, usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi stałe propozycje warsztatów, w następujących blokach tematycznych:

Blok I. T. - to warsztaty artystyczne rozwijające twórcze pasje uczestników np. plastyka, ceramiki, filc, decupage i inne. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną.

Blok II. K. - warsztaty związane z tematyką przyrodniczą i edukacją ekologiczną. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną

Blok III. W. - warsztaty związane z promowanie tolerancji i edukacji dotycząca mniejszości narodowych i etnicznych, a także związane z filozofią i sprawami społecznymi oraz budowaniem relacji. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną i historyczną

Blok IV. K. - seria zajęć, które organizowane są w oparciu o wystawy stałe i czasowe. Usługa kulturalna mająca znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną.

W odniesieniu do wszystkich opisanych warsztatów wskazaliście Państwo, że stanowią one usługi kulturalne, których celem jest upowszechnianie naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Zatem skoro organizowane warsztaty stanowią usługi kulturalne, to w niniejszym przypadku spełniony jest również drugi warunek przewidziany w art. 43 ust. 33 lit. a ustawy o VAT, tj. przesłanka przedmiotowa.

Ponadto Państwo wskazali we wniosku, że z warsztatów nie osiągacie systematycznych zysków, a osiągane zyski są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. W konsekwencji spełniacie Państwo warunek do zastosowania zwolnienia od podatku wynikający z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.

Udział w opisanych warsztatach jest odpłatny, jednak cena biletu jak Państwo twierdzicie nie zawiera ceny biletów na koncerty i spektakle. Wyjaśniliście również, że wśród usług, o których mowa we wniosku, nie występują usługi uwzględnione w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, a których wykonanie wykluczyłoby możliwość zastosowania zwolnienia.

Biorąc zatem pod uwagę wszystkie informacje wynikające z opisu sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż biletów na warsztaty świadczonych przez Państwa usług kulturalnych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Tym samym oceniając Państwa stanowisko należy stwierdzić, że jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwodo interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w  terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).