Opodatkowanie sprzedaży towarów przy zastosowaniu procedury VAT marża. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.713.2022.3.KW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.713.2022.3.KW

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży towarów przy zastosowaniu procedury VAT marża.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części opodatkowania sprzedaży towarów używanych przy zastosowaniu procedury VAT marża oraz nieprawidłowe w części opodatkowania sprzedaży towarów nowych przy zastosowaniu procedury VAT marża.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 1 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów przy zastosowaniu procedury VAT marża. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 19 grudnia 2022 r. i 27 grudnia 2022 r. (według daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca chce rozszerzyć działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży sprzętów elektronicznych (tabletów, laptopów, telefonów, podzespołów komputerowych, gadżetów nowych i używanych). Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jak również dla potrzeb dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych. Towar będzie skupowany od kontrahentów, głównie z giełd, na podstawie: faktury VAT, faktury VAT-marża, a także na podstawie umowy kupna-sprzedaży od osób fizycznych. Sprzedaż sprzętu elektronicznego będzie dokumentowana fakturą VAT ze stawką 23% dla towarów nowych, fakturą VAT-marża dla towarów używanych. Sprzedaż ww. urządzeń będzie prowadzona za pośrednictwem internetowych platform handlowych (allegro). Sprzedawane tam towary będą zarówno nowe jak i używane.

Jednakowoż przy wystawianiu towarów używanych występuje problem z właściwym opisem sprzętu jak i zawartych dokumentów sprzedaży. Część sprzętu skupionego od klientów indywidualnych na umowę kupna-sprzedaży, to towary w ogóle nieużywane, zafoliowane. Są to na przykład towary od osób przedłużających umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z operatorem, nagrody za uzbierane punkty itp. Otrzymują one nowy aparat telefoniczny, konsole czy inny sprzęt, który zazwyczaj jest nierozpakowany lub wyjęty tylko z pudełka i uruchomiony przy pracowniku salonu w celu sprawdzenia poprawności działania. W rozumieniu art. 120 § 1 punkt 4 ustawy o VAT taki sprzęt elektroniczny spełnia definicję towaru używanego. Przy sprzedaży takich towarów za pośrednictwem platform handlowych potencjalni kupujący kierują się informacją o stanie urządzenia zawartą na aukcji, czy dany sprzęt jest nowy bądź używany. Niestety nie ma możliwości wyboru, że towar jest używany w bardzo dobrym stanie, bądź nierozpakowany.

Do urządzeń sprzedawanych na platformach handlowych Wnioskodawca będzie dopisywał w opisie stanu towaru „nowy”, jednak robione to będzie tylko w celach „marketingowo-reklamowych”, aby zachęcić potencjalnych nabywców. Informacja w opisie aukcji, o stanie używanym, mimo tego, że taki sprzęt często nie jest nawet rozpakowany powoduje brak zainteresowania kupnem ze strony potencjalnych klientów. Z drugiej strony umieszczając w aukcji informację, że taki towar jest nowy, nie można wpisać, że do takiej transakcji będzie wystawiona faktura VAT, ponieważ będzie wystawiona faktura VAT-marża, gdyż towar był kupiony jako używany. Dlatego przy towarze „nowym”, zamieszczona będzie informacja, że będzie wystawiona faktura VAT-marża.

Sprzedaż towarów będzie ewidencjonowana i rozliczana właściwie, wprowadzający w błąd może być tylko opis na aukcji, ale wynika to z braku możliwości właściwego opisu. W przypadku sprzętu elektronicznego ze skupu/giełdy gwarancja producenta zaczyna się z dniem zakupu u operatora lub dystrybutora. Taki sprzęt sprzedawany będzie często nawet po kilku miesiącach, a zdarzy się nawet, że po roku lub dłużej. W takim wypadku nie można traktować go jako nowy, gdyż nie posiada pełnej gwarancji producenta oraz nie jest nabyty bezpośrednio od producenta, czy dystrybutora.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

1)W odpowiedzi na pytanie „Czy do planowanej sprzedaży telefonów komórkowych oraz wymienionego w opisie sprawy sprzętu elektronicznego przy zastosowaniu procedury VAT marża, będzie Pan wykorzystywał ww. towary nabyte od podmiotów, o których mowa w art. 120 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. od:

a.osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

b.podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

c.podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

d.podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

e.podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach?”

Wnioskodawca wskazał: „a) - od osoby prywatnej/fizycznej nieprowadzącej działalności”.

2)Na pytanie o treści: „Czy posiada Pan np. oświadczenia sprzedawców lub inne dokumenty stanowiące podstawę do uznania nabywanych towarów za towary używane? Jeżeli tak, to proszę wskazać jakie to dokumenty?”, Wnioskodawca podał, że posiada tylko oświadczenie słowne, nie ma obowiązku przedstawiania tego na piśmie przez sprzedającego, który sprzedaje rzeczy między innymi na giełdzie. Sprzedający zapewniają, że przedmioty były testowane (używane) w celu weryfikacji poprawnego działania przed sprzedażą.

3)Odpowiadając na pytanie w wezwaniu „Czy nabywane przez Pana towary, o których mowa w opisie sprawy, posiadają wizualne znamiona ich używania (faktycznego korzystania z nich)? Jeżeli tak, to należy opisać jakie?, Wnioskodawca wskazał: „Staram się kupować tylko rzeczy w idealnym stanie, by nie nosiły wizualnych znamion ich używania. Dla przykładu karta graficzna może być używana przez kilka miesięcy, ale odkurzona przed sprzedażą nie będzie się różniła niczym od nowej, to samo tyczy się procesora czy innych komponentów, ponieważ są raz wsadzane do komputera i tam nie ma możliwości żadnych uszkodzeń (chyba, że piorun usmaży komputer). Gdzie z drugiej strony telefon komórkowy takowe ślady użytkowania będzie miał po kilku dniach noszenia w kieszeni. Tak też wszystko będzie zależało od rodzaju sprzętu, a nie zamierzam zamykać się tylko na 1 gałąź.”

Pytanie

Czy Wnioskodawca postępuje słusznie chcąc stosować art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedając telefony komórkowe oraz ww. sprzęt elektroniczny w procedurze marży?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, może być zastosowana procedura VAT-marża na telefony komórkowe oraz ww. sprzęt elektroniczny, który pozyskiwać będzie na podstawie umów kupna/sprzedaży, a który sprzedawać będzie bezpośrednio na aukcjach internetowych opisując stan faktyczny jako „nowy” (dla zainteresowania potencjalnego nabywcy). Towaru nie będzie nabywać bezpośrednio od producenta lub dystrybutora, ale od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedając nabywane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, stosować będzie procedurę marży, gdyż zdaniem Wnioskodawcy towary te spełniają definicji towaru używanego zgodnie z art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca opisując stan faktyczny szczegółowo wskazuje rozumienie cech towaru używanego. Artykuł 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowanie marży w zakresie dostawy towarów wystąpi wtedy, gdy podatnik nabył te przedmioty od osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, niebędących podatnikami VAT lub podatnikami podatku od wartości dodanej. Cechą wspólną wymienionych przypadków jest to, że w żadnym z nich nie wystąpi VAT, który podatnik mógłby odliczyć przy nabyciu towarów od tych podmiotów. Zatem spełnia przesłankę do sprzedaży w procedurze marży.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe w części opodatkowania sprzedaży towarów używanych przy zastosowaniu procedury VAT marża oraz nieprawidłowe w części opodatkowania sprzedaży towarów nowych przy zastosowaniu procedury VAT marża.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 2 powołanego artykułu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ustawy.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z  tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Na mocy art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Należy zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art.  113;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w  ust.  4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Według art. 120 ust. 14 ustawy:

Podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów.

Przepisy ustawy przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył w celu odsprzedaży, od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przypadków, o których mowa w art. 120 ust. 10 ustawy, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Dotyczy to zarówno osób, które nie są podatnikami tego podatku i już z tego powodu pozbawione są możliwości obniżenia podatku należnego, jak i osób, które wprawdzie są podatnikami tego podatku, ale z różnych powodów prawo do obniżenia podatku należnego im nie przysługiwało.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że będzie miał Pan prawo przy sprzedaży towaru „używanego” – noszącego znamiona używania – do zastosowania szczególnej procedury VAT marży. W przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży przez Pana będzie sprzęt (telefony komórkowe oraz wskazany w opisie sprawy sprzęt elektroniczny) stanowiący towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy i będzie Pan nabywał ww. towary od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy, to spełniona będzie przesłanka umożliwiająca stosowanie przy sprzedaży tych urządzeń procedury opodatkowania marży przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy.

W związku z tym, Pana stanowisko w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży towarów używanych przy zastosowaniu procedury VAT marża, jest prawidłowe.

Z kolei w odniesieniu do towarów, które nabyte przez Pana i przeznaczone do sprzedaży – jak wskazał Pan we wniosku – są nierozpakowane lub wyjęte tylko z pudełka i uruchomione przy pracowniku salonu w celu sprawdzenia poprawności działania, należy jeszcze raz podkreślić, że określenie dla towaru „używany” wskazuje, że nie dotyczy to towarów nowych, lecz takich, z których faktycznie korzystano, użytkowano je. Również zawarte ww. przepisie określenie „nadające się do dalszego użytku” wskazuje, że towary te przed dokonaniem dostawy były wcześniej używane. O tym, czy dany towar jest „towarem używanym’’ w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi jego stan i faktyczne korzystanie z niego, powodujące mniejsze lub większe zużycie. Nie jest prawnie możliwe stosowanie procedury VAT marża do dostawy towarów nowych. Procedura VAT marża może być stosowana tylko wówczas, gdy kupiono „towar używany” i zakup nie był opodatkowany VAT przez dostawcę. Pojęcie „towary używane” oznacza wszystkie towary, które nie są fabrycznie nowe. (…)” (wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2019 r., sygn. akt I FSK 305/17).

Zatem należy stwierdzić, że towary, które nie były użytkowane i nie posiadają śladów użytkowania – pomimo ich rozpakowania np. w celu sprawdzenia poprawności działania – bądź są jeszcze fabrycznie zapakowane (zafoliowane), nie mogą być objęte procedurą VAT marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy.

W związku z tym, Pana stanowisko w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży towarów nowych przy zastosowaniu procedury VAT marża, uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).