Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.846.2022.1.AMA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.846.2022.1.AMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina realizuje projekt pn. „(...)”.

Celem operacji jest:

-docieplenie ścian budynku z płyt styropianowych (...) gr. (...) cm,

-docieplenie części ścian budynku od strony północnej z płyt styropianowych (...) gr. (...) cm,

-docieplenie ścian fundamentowych styrodurem (...) gr. (...) cm,

-docieplenie sufitu pod nieogrzewanym poddaszem z płyt ze skalnej wełny mineralnej gr. (...) cm,

-wymiana stolarki otworowej w złym stanie technicznym,

-modernizacja instalacji grzewczej: montaż rur instalacji centralnego ogrzewania, montaż grzejników płytowych z armaturą,

-wymiana instalacji oświetleniowej i oświetlenia na energooszczędne,

-wykonanie instalacji fotowoltaicznej z przyłączeniem do sieci - w trakcie realizacji.

Przy okazji wszystkich robót termomodernizacyjnych wystąpią również roboty naprawcze i remontowe nierozerwalnie związane z robotami termomodernizacyjnymi w tym w szczególności:

-roboty rozbiórkowe i demontażowe,

-wykonanie wypraw elewacyjnych,

-wymiana obróbek blacharskich,

-wykonanie pokrycia dachowego i inne prace towarzyszące,

-wykonanie parapetów zewnętrznych,

-wykonanie obróbek obsadzeń okien i podokienników wraz z malowaniem ościeży wewnętrznych - uszczelnienie ścian fundamentowych,

-montaż nowych rynien i rur spustowych,

-ułożenie opaski wokół budynku,

-wymiana krat okiennych,

-wykonanie instalacji zasilania i instalacji p.poż.,

-ułożenie instalacji odgromowej podtynkowo,

-naprawa kominów,

-wykonanie instalacji oddymiającej.

Projekt jest dofinansowany w 85 % z RPO W 2014-2020, D 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej. Przedsięwzięcie realizuje priorytet inwestycyjny 4c: wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym. Cel szczegółowy: zwiększona efektywność energetyczna w sektorze publicznym i mieszkaniowym tj. w kwocie ... zł. Gmina otrzymała również dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych stanowiące dofinansowanie w wysokości ponad ... zł. brutto inwestycji.

Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 9, 15, 17 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym w zakresie:

-kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury;

-utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

-wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

-promocji gminy.

W ramach zadania poniesiono wydatki na:

1.roboty przygotowawcze i ziemne, docieplenie ścian i fundamentów i innymi robotami wymienionymi powyżej,

2.nadzór inwestorski nad pracami,

3.promocja projektu.

Dotychczas poniesiono koszty na wszystkie wymienione wyżej punkty, oprócz kosztów związanych z montażem paneli fotowoltaicznych i robót naprawczych.

Gmina jest na etapie odbioru końcowego zadania.

Planowany termin realizacji/wykonania: październik - listopad 2022 rok.

Inwestorem projektu jest Gmina „(...)”ale ostatecznym odbiorcą Gminny Ośrodek Kultury w „(...)”.

Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą zapłacone przez Gminę „(...)”, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizacja zadania dotyczy zadań własnych gminy realizowanych na rzecz społeczności lokalnej, nie jest związana ze sprzedażą produktów czy usług, które podlegałyby pod podatek VAT.

Ostatecznym odbiorcą inwestycji i użytkownikiem jest Gminny Ośrodek Kultury w „(...)”, który:

a)jest jednostką organizacyjną niescentralizowaną z Gminą dla potrzeb rozliczeń w podatku VAT,

b)jest samorządową instytucją kultury posiadająca osobowość prawną,

c)budynek Gminnego Ośrodka Kultury w „(...)”jest własnością Gminy „(...)”, Gmina przekazała go instytucji nieodpłatnie w użytkowanie umową Nr „(...)” z dnia (...).12.2017 roku,

d)odbiorcą każdego dokumentu kosztowego związanego z realizacją (nabywca) jest Gmina „(...)”,

e)towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ponieważ Użytkownik - Gminny Ośrodek Kultury w „(...)” nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, Ośrodek korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,

f)nie ma przesłanki do odliczenia podatku VAT z paneli fotowoltaicznych ponieważ w fazie eksploatacyjnej podmiotem wykorzystującym infrastrukturę będzie jednostka nie będąca VATowcem (korzystająca ze zwolnienia podmiotowego) - Gminny Ośrodek Kultury w „(...)”.

Pytanie

Czy wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących wydatków na inwestycję przedstawioną we wniosku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy - Gmina „(...)” nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji.

Gmina wykonuje zadanie inwestycyjnej dla (i w imieniu) swojej jednostki organizacyjnej - instytucji kultury (Gminnego Ośrodka Kultury w „(...)”).

Modernizowany budynek jest miejscem publicznym, przekazanym do użytku instytucji, za której pośrednictwem świadczone są usługi publiczne, ogólnodostepne dla mieszkańców i potrzeb gminy (zlokalizowana jest biblioteka gminna, organizowane są zajęcia muzyczno - teatralne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, organizowane są imprezy taneczne i okolicznościowe).

Gminny Ośrodek Kultury w „(...)”nie jest podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia podmiotowego w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec czego, żadne z zadań czy usług (najem powierzchni użytkowych, wynajem sali na imprezy prywatne) nie rodzi obowiązku podatkowego (VAT) ani nie daje możliwości jego odliczenia.

Również inwestor - Gmina „(...)”, który jest odbiorcą faktur na realizację zadania, nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku VAT ponieważ żadnych usług generujących przychody podlegające pod podatek VAT w budynku tym nie realizował i nie realizuje.

Nie ma również przesłanki do odliczenia podatku VAT z paneli fotowoltanicznych w trakcie ich eksploatacji, ponieważ faktury za eksploatację paneli wystawiane będą na Gminny Ośrodek Kultury w „(...)”, które refakturuje najemców (noty księgowe). W tym przypadku żadne z ostatecznych odbiorców nie ma możliwości odliczenia VAT.

Wobec ustalonych faktów w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizowane zadanie będzie służyło podmiotowi nie będącemu podatnikiem podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy  w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 cyt. ustawy:

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonując zadania własne, Gmina realizuje projekt pn. „(...)”.

Ostatecznym odbiorcą inwestycji i użytkownikiem jest Gminny Ośrodek Kultury w „(...)”, który jest jednostką organizacyjną niescentralizowaną z Gminą dla potrzeb rozliczeń w podatku VAT. Gminny Ośrodek Kultury korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Budynek Gminnego Ośrodka Kultury w „(...)” jest własnością Gminy. Gmina przekazała go instytucji nieodpłatnie w użytkowanie umową Nr „(...)” z (...) grudnia 2017 roku.

Odbiorcą każdego dokumentu kosztowego związanego z realizacją (nabywca) jest Gmina. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą zapłacone przez Gminę.

Realizacja zadania dotyczy zadań własnych Gminy realizowanych na rzecz społeczności lokalnej nie jest związana ze sprzedażą produktów czy usług, które podlegałyby pod podatek VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT, były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jak wynika z opisu sprawy, towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, realizacja zadania nie jest związana ze sprzedażą produktów czy usług, które podlegałyby pod podatek VAT. Gmina nieodpłatnie przekazała bowiem budynek w użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury, który jest jednostką organizacyjną niescentralizowaną z Gminą dla potrzeb rozliczeń w podatku VAT.

Poza tym, co również wynika z wniosku, termomodernizacja budynku Gminnego Ośrodka Kultury odbędzie się w ramach władztwa publicznego, jako że nastąpi w wykonaniu Państwa ustawowych obowiązków wynikających z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Skoro więc nabędą Państwo towary i usługi związane z realizacją projektu w ramach wykonywania zadań własnych, to zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, w zakresie realizacji tego zadania nie będą Państwo działać jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).