Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0. - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.165.2023.2.MR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.165.2023.2.MR

Temat interpretacji

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 5 czerwca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym od 2017 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą X (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Wniosek dotyczy roku 2023 i lat następnych.

W 2022 r. Pani dochody podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 30c Ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm., dalej: „Ustawa o PIT”) z zastosowaniem 19% liniowej stawki podatku.

W 2023 r. zamierza Pani zmienić wybraną formę opodatkowania i rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek – w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej: „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, złoży Pani pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie do 20 lutego 2023 r. (z uwagi na fakt, że pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. zostanie osiągnięty w styczniu 2022 r.).

Pani przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Zgodnie z przewidywaniami, przychody uzyskane z tego źródła przychodów w roku podatkowym 2023 również nie przekroczą wskazanej powyżej kwoty. W związku z tym, nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania również wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. nie będzie Pani świadczyła usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które wykonywała Pani lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W ramach działalności realizuje Pani obecnie dwie umowy z kontrahentami, w ramach których zobowiązuje się do świadczenia określonych w umowie usług, a z których przychody zamierza opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.

Kontrakt 1

W ramach umowy, kontrahent powierza Pani jako konsultantowi wykonanie zadań na rzecz klienta w zakresie analizy biznesowej w ramach projektów klienta. Zgodnie z treścią umowy, do Pani zadań należy przede wszystkim:

monitorowanie incydentów produkcyjnych zgłaszanych przez klientów (integracja w obszar płatności);

odpowiadanie na pytania i problemy zgłaszane przez partnerów, w tym analiza zgłaszanych problemów i przekazanie informacji o błędzie developerom lub odpowiednie instruowanie klienta w zakresie możliwości jego rozwiązania;

aktualizowanie dokumentacji dotyczących rozwiązań informatycznych.

Kontrakt 2

Umowa przewiduje świadczenie usług informatycznych w szczególności w zakresie zbierania i definiowania wymagań do systemów informatycznych, projektowania interfejsów użytkownika oraz przeprowadzania badań użyteczności aplikacji. W ramach umowy, do Pani zadań należy przede wszystkim:

prowadzenie warsztatów z klientem, na podstawie których opisuje Pani działanie systemu – dokumentacja, diagramy, zadania dla deweloperów;

prowadzenie wewnętrznych spotkań z zespołem deweloperów, planowanie ich pracy;

przekazywanie statusu przebiegu wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom projektu.

Pani zdaniem, opisane wyżej czynności, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Należy podkreślić, że faktycznie wykonywana przez Panią działalność w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. Wspiera Pani współpracę działów wytwarzania oprogramowania i działów zarządzania systemami. Zadania, które będą realizowane w ramach umów nie są związane z rozbudową kodu i implementacją oprogramowania (tym zajmuje się zespół programistów), a dotyczą analizy, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, projektowania prototypów takich systemów oraz procesów ich wdrażania, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii. Tak więc, wykonywana działalność w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania programów. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, od Pani niezależne. Pani klienci są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, a Pani doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, sama jednak nie uczestniczy w procesie programowania.

Nie wyklucza Pani, że w roku podatkowym będzie świadczyła usługi także dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy. Nie świadczy i nie zamierza Pani świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zamierza Pani rozliczać przychody z będących przedmiotem umów usług 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Mając świadomość, że z tej formy opodatkowania nie może skorzystać każdy przedsiębiorca, uważa Pani jednak, że może ona być zastosowana do niektórych usług informatycznych sklasyfikowanych w dziale 62 PKD, które wyłączone są z opodatkowania ryczałtem 15% oraz 12%, a mowa tutaj o 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Uzupełnienie wniosku

Świadczy Pani usługi jako podmiot niezależny. Jako wykonujący postanowienia umów z kontrahentami (Kontrakt 1 i Kontrakt 2 opisane w stanie faktycznym), ponosi pełną Pani odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz pełne ryzyko gospodarcze i ekonomiczne związane z prowadzoną działalnością, rozumiane jako możliwość wystąpienia takich zdarzeń, które mają w konsekwencji negatywny wpływ na wynik prowadzonej działalności gospodarczej lub niosą ze sobą niebezpieczeństwo poniesienia straty. W zakresie umów opisanych w stanie faktycznym w szczególności ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z jakością świadczonych usług.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności, które wykonuje Pani w ramach zawartych umów jest po stronie Klienta (zlecającego czynności), ponieważ umowa nie przewiduje bezpośrednio przeniesienia takiej odpowiedzialności na Panią.

Zawarte z Kontrahentami umowy nie narzucają w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Panią działań. Ma Pani zatem swobodę i niezależność w podejmowaniu decyzji dotyczących czasu i miejsca, które uważają za najbardziej odpowiednie. Klient może wyznaczyć ogólne ramy czasowe i wymagania dotyczące wykonania zlecenia, ale szczegóły dotyczących sposobu jego realizacji są pozostawione w Pani gestii, podejmuje Pani decyzje dotyczące sposobu realizacji przedmiotu umowy biorąc pod uwagę obowiązek starannego działania, współdziałania ze zlecającym oraz lojalności wobec jego interesów.

Opisała Pani charakter wykonywanych czynności/zadań w sposób następujący:

1.W ramach Kontraktu 1, tj.:

a)monitorowanie incydentów produkcyjnych zgłaszanych przez klientów (integracja w obszar płatności)

(...)

b)odpowiadanie na pytania i problemy zgłaszane przez partnerów, w tym analizy zgłaszanych problemów i przekazanie informacji o błędzie deweloperom lub odpowiednie instruowanie klienta w zakresie możliwości jego rozwiązania

(...)

c)aktualizowanie dokumentacji dotyczącej rozwiązań informatycznych

(...).

2.W ramach Kontraktu 2, tj.:

a)zbieranie i definiowanie wymagań do systemów informatycznych

(...)

b)projektowanie interfejsów użytkownika

(...).

c)przeprowadzanie badań użyteczności aplikacji

(...)

d)prowadzenie warsztatów z klientem, na podstawie których opisuje działanie systemu – dokumentacja, diagramy, zadania dla deweloperów

(...)

e)prowadzenie wewnętrznych spotkań z zespołem deweloperów, planowanie ich pracy

(...)

f)przekazywanie statusu przebiegu wewnętrznych i zewnętrznym interesariuszom projektu

(...)

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015, będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

Kontrakt 1:

W ramach umowy, kontrahent powierza Pani jako konsultantowi wykonanie zadań na rzecz swojego klienta w zakresie analizy biznesowej w ramach projektów klienta. Do Pani zadań w zakresie realizacji przedmiotowej umowy należy przede wszystkim:

monitorowanie incydentów produkcyjnych zgłaszanych przez klientów (integracja w obszarze płatności);

odpowiadanie na pytania i problemy zgłaszane przez partnerów, w tym analiza zgłaszanych problemów i przekazanie informacji o błędzie developerom lub odpowiednie poinstruowanie klienta w zakresie możliwości jego rozwiązania;

aktualizowanie dokumentacji dotyczących rozwiązań informatycznych.

Kontrakt 2:

Umowa przewiduje świadczenie usług informatycznych w szczególności w zakresie zbierania i definiowania wymagań do systemów informatycznych, projektowania interfejsów użytkownika oraz przeprowadzania badań użyteczności aplikacji. W ramach umowy, do Pani zadań należy przede wszystkim:

prowadzenie warsztatów z klientem, na podstawie których opisuje Pani działanie systemu – dokumentacja, diagramy, zadania dla developerów;

prowadzenie wewnętrznych spotkań z zespołem deweloperów, planowanie ich pracy;

przekazywanie statusu przebiegu wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom projektu.

– które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzasadnienie Pani stanowiska:

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. Ustawy, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) ww. ustawy zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022).

Pani zdaniem, powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (od roku 2022) do usług będących przedmiotem realizowanych przez Panią umów:

Kontrakt 1:

W ramach umowy, kontrahent powierza Pani jako konsultantowi wykonanie zadań na rzecz swojego klienta w zakresie analizy biznesowej w ramach projektów klienta. Do Pani zadań w zakresie realizacji przedmiotowej umowy należy przede wszystkim:

monitorowanie incydentów produkcyjnych zgłaszanych przez klientów (integracja w obszarze płatności);

odpowiadanie na pytania i problemy zgłaszane przez partnerów, w tym analiza zgłaszanych problemów i przekazanie informacji o błędzie developerom lub odpowiednie poinstruowanie klienta w zakresie możliwości jego rozwiązania;

aktualizowanie dokumentacji dotyczących rozwiązań informatycznych.

Kontrakt 2:

Umowa przewiduje świadczenie usług informatycznych w szczególności w zakresie zbierania i definiowania wymagań do systemów informatycznych, projektowania interfejsów użytkownika oraz przeprowadzania badań użyteczności aplikacji. W ramach umowy, do Pani zadań należy przede wszystkim:

prowadzenie warsztatów z klientem, na podstawie których opisuje Pani działanie systemu – dokumentacja, diagramy, zadania dla developerów;

prowadzenie wewnętrznych spotkań z zespołem deweloperów, planowanie ich pracy;

przekazywanie statusu przebiegu wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom projektu.

– które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Wskazała Pani, że trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pani działalności, opisanych w stanie faktycznym wniosku, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (od roku 2022), ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W szczególności usługi świadczone przez Panią nie są usługami związanymi z oprogramowaniem w rozumieniu ww. przepisów. Realizuje Pani prace polegające na rozwijaniu i ulepszaniu istniejących rozwiązań informatycznych w postaci oprogramowania. Jest Pani odpowiedzialna za to, jakie funkcje znajdą się w nowych wersjach aplikacji, wyznacza strategię rozwoju oprogramowania, sprawuje nadzór nad procesem wdrażania zmian w oprogramowaniu przez programistów. Określa Pani kierunek prac zespołu, analizując prace wykonywana przez zespół programistów oraz to jak rezultaty tej pracy są odbierane przez klientów. Nadzoruje Pani pracę innych programistów w zespole, tworzy wizję produktu oraz analizuje opinie i błędy w aplikacji zgłaszane przez użytkowników. Organizuje spotkania wewnętrzne zespołu programistów, uczestniczy w spotkaniach organizacji, informuje zleceniodawcę o postępach prac i innych czynnikach mających wpływ na pracę zespołu programistów. Prezentuje dokonania zespołu programistów, by pokazać zmiany zachodzące w aplikacji i umożliwić zebranie wstępnych informacji zwrotnych odnośnie jakości wykonanej pracy (prezentacja w trakcie spotkań). Wspiera Pani współpracę działów wytwarzania oprogramowania i działów zarządzania systemami. Zadania, które będą realizowane w ramach umowy nie są związane z rozbudową kodu i implementacją oprogramowania (tym zajmuje się zespół programistów), a dotyczą analizy, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, projektowania prototypów takich systemów oraz procesów ich wdrażania, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii. Tak więc, wykonywana przez Panią działalność w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania programów. Pani klienci są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, a Pani doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, sama jednak nie uczestniczy w procesie programowania.

Ze względu na fakt, iż Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług realizowanych przez Panią, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Poprawność Pani stanowiska, co do możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” wielokrotnie została potwierdzona w dotychczas wydanych interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. w Interpretacji indywidualnej z dnia 30.09.2022 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.708.2022.3.JK2), Interpretacji indywidualnej z dnia 17.01.2022 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1031.2021.1.JK2), Interpretacji indywidualnej z dnia 12.10.2022 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.591.2022.2.JG), Interpretacji indywidualnej z 24.08.2022 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.306.2022.2. JG).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak już wcześniej wskazano, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

pisanie programów na zlecenie użytkownika,

projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie tworzenia oprogramowania czy też samego programowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Odnosząc się do ustalenia właściwej stawki ryczałtu, w pierwszej kolejności należy dokonać analizy będących przedmiotem wniosku usług.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem. Jak Pani bowiem wskazała, wspiera Pani współpracę działów wytwarzania oprogramowania i działów zarządzania systemami. Zadania, które będą realizowane w ramach umów – jak Pani wskazała – dotyczą analizy, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, projektowania prototypów takich systemów oraz procesów ich wdrażania, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii. Wskazała Pani ponadto, że wykonywana przez Panią działalność nie będzie polegała na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania programów, a Pani klienci są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia.

Zatem jak wynika z powyższego opisu Pani prac, niewątpliwie dotyczą one oprogramowania, a tym samym są związane z oprogramowaniem.

Wskazany zakres świadczonych w ramach zarówno Kontraktu nr 1, jak i Kontraktu nr 2 potwierdza ewidentny związek Pani usług z oprogramowaniem. Pani klienci – jak wynika z wniosku – są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, natomiast Pani świadcząc opisane usługi uczestniczy w procesie projektowania, a także nadzorowania procesu tworzenia i wdrażania programów (oprogramowania).

Powyższe prowadzi do wniosku, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności, które Pani wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem. Wykonywane przez Panią czynności są nakierowane na tworzenie i rozwój oprogramowania – zgodnie z oczekiwaniami klientów, a tym samym mają one niewątpliwie związek z oprogramowaniem.

Uwzględniając powyższe, uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej opisanych we wniosku, sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 62.01.12.0 i – jak wynika z przedstawionej analizy – związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawką 8,5%.

W świetle powyższego podnoszona przez Panią okoliczność – że działalność w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Reasumując, w opisanych okolicznościach właściwa stawka ryczałtu dla opisanych usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – jako związanych z oprogramowaniem – wynosi 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do wskazanego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).