Brak prawa do odliczenia. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.244.2022.1.OS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.244.2022.1.OS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z  faktur zakupowych wystawionych na Gminę za towary i usługi nabywane w  ramach wydatków inwestycyjnych na realizację operacji pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje operacje pn.: „…” współfinansowaną ze środków EFRROW w ramach poddziałania „…„ objętego PROW na lata 2014-2020. Teren na którym będzie realizowana operacja stanowi własność Gminy .

Zadanie obejmuje budowę ogólnodostępnej i niekomercyjnej siłowni zewnętrznej na działce nr 1 w miejscowości ... Siłownia zostanie wyposażona w 4 urządzenia oraz pylon informacyjny. Ponadto zostanie wykonana i zamontowana tablica informacyjna o lokalnej kulturze i dziedzictwie historycznym Gminy ... Powstała w ramach projektu siłownia zewnętrzna będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie bezpłatne. Powstała infrastruktura będzie służyła zaspokajaniu potrzeb społecznych mieszkańców, zlokalizowana będzie na trasie istniejącej ścieżki pieszo-rowerowej, co spowoduje podniesienie atrakcyjności inwestycji pod względem turystycznym i rekreacyjnym.

W ramach realizowanego zadania Gmina będzie nabywała usługi i towary, a faktury będą wystawiane na Gminę. Inwestycja w zakresie tworzenia siłowni zewnętrznej jest wykonywana w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8  marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Powstała w ramach projektu infrastruktura – tj.  ogólnodostępna siłownia zewnętrzna i tablica informacyjna, wykorzystywane będą wyłącznie do czynności nieodpłatnych związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej tj. z wykonywaniem zadań własnych gminy w zakresie kultury fizycznej i rekreacji, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych mających na celu poprawę atrakcyjności turystycznej gminy. Powstała infrastruktura nie będzie podlegała wynajmowi czy dzierżawie na podstawie umów cywilnoprawnych, zatem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Korzystanie z nich będzie wyłącznie nieodpłatne.

W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych wystawionych na Gminę za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację ww. operacji.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych wystawionych na gminę za towary i usługi nabywane w  ramach wydatków inwestycyjnych na realizację operacji pn. „…”. A w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, w danym okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego czy Gmina będzie miała prawo do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie … nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych wystawionych na Gminę za  towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację operacji pn.  „…”, a w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, w danym okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego, prawo do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w  zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.  119  ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.  odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z  wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z  usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Pragną Państwo wskazać, iż nabywane przez Państwa towary i usługi w ramach ponoszonych wydatków inwestycyjnych na realizację operacji pn. „…” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieodpłatnych związanych z  prowadzeniem statutowej działalności publicznej związanej z wykonywaniem zadań własnych Gminy w zakresie kultury fizycznej i rekreacji, w tym terenów rekreacyjnych i  urządzeń sportowych mającej na celu poprawę atrakcyjności turystycznej Gminy. Powstała infrastruktura nie będzie podlegała wynajmowi czy dzierżawie na podstawie umów cywilnoprawnych, zatem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Korzystanie z nich będzie wyłącznie nieodpłatne.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną).

W niniejszym przypadku warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż powstała infrastruktura będzie służyła zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, będzie ogólnodostępna, a  za  korzystanie z niej Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat.

Z uwagi na powyższe Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a realizacja przedmiotowej inwestycji odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując te zadania działa jako organ administracji publicznej, korzystając ze środków prawnych o charakterze władczym.

Zatem w tym przypadku Gmina nie może być uznana za podatnika, co powoduje że nie została spełniona przesłanka uprawniająca do odliczenia podatku, o której mowa w  art.  86  ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących koszty realizacji operacji pn. „…”.

Tym samym, Gmina nie będzie również miała prawa do zwrotu podatku naliczonego, o  którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.