Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.324.2022.2.RG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.324.2022.2.RG

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 25 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

 -    braku prawa do odzyskania podatku VAT w części dotyczącej wydatków związanych ze Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn.: „…”

-prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: „” w pozostałym zakresie, tj.:

I.          Środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych w punktach 1-16;

II.         Usług informatycznych w punktach 1-3;

III.        Robót budowlanych;

IV.       Szkoleń;

V.        Promocji projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina … jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.

W odpowiedzi na konkurs … ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa … na lata 2014-2020, Gmina … jako Beneficjent, dnia 27.04.2017 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”. W dniu 30.11.2017 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu nr ….

Beneficjentem projektu jest Gmina … - jednostka samorządu terytorialnego. Podmiotem realizującym projekt jest Centrum Informatycznych Usług Wspólnych …. Centrum zostało powołane Uchwałą nr … Rady Miasta … z dnia 26.09.2018 r. w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi informatycznej dla jednostek organizacyjnych Gminy … zmienionej Uchwałą nr … r. Rady Miasta … z dnia 6.11.2018 r. Centrum, jako jednostka budżetowa rozpoczęło działalność 01.01.2019 r. i zapewnia wspólną obsługę informatyczną jednostkom organizacyjnym Gminy … zaliczanym do sektora finansów publicznych.

Projekt „…” jest kolejnym etapem rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej Gminy … (Urzędu Miasta …) oraz jednostek podległych o  nowe rozwiązania systemowe, aplikacyjne oraz sprzętowe, zapewniające możliwość wdrożenia jakościowo nowych, elektronicznych usług publicznych, wspomagających realizację zadań ustawowych będących w kompetencji Gminy …. W wyniku realizacji projektu uruchomiono nowe e-usługi w obszarze geodezji oraz edukacji.

Dodatkowo podniesiono poziom dojrzałości szeregu usług obecnie funkcjonujących w urzędzie m.in. dla części obecnie funkcjonujących usług udostępniona została możliwość zrealizowania płatności on-line. W wyniku realizacji projektu wdrożono 73 e-usługi, w tym 29 na poziomie 3, 37 na poziomie 4 i 3 na poziomie 5.

Projekt obejmował następujący zakres rzeczowy w ramach poszczególnych kategorii wydatków:

I.Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne:

1.Wdrożenie Platformy Zamówień Publicznych (PZP) - system informatyczny, który pozwolił na wprowadzenie jednolitego systemu zarządzania zamówieniami publicznymi w Urzędzie Miasta … i Jednostkach podległych oraz umożliwił przygotowanie się do ustawowego obowiązku elektronicznego przeprowadzania postępowań zgodnie z ustawą pzp.

2.Wdrożenie systemu finansowo-księgowego (FK) - system informatyczny, który pozwolił na wprowadzenie jednolitego i spójnego narzędzia do zarządzania finansami dla Urzędu Miasta … oraz jednostek podległych. Wydzielono funkcjonalność dotyczącą kadr i płac dla jednostek oświatowych do zadania „…”.

Wdrożenie nowych e-usług oraz podniesienie poziomu istniejących usług poprzez dodanie płatności online - projekt zakładał wdrożenie narzędzi i funkcjonalności umożliwiających realizację e-usług publicznych z zakresu geodezji, edukacji, finansów, aktów stanu cywilnego, dowodów osobistych, komunikacji i innej obsługi klienta. Jednostki wyposażono w system do obsługi stołówek szkolnych oraz bibliotek wraz z urządzeniami niezbędnymi do obsługi kart magnetycznych.

3.Centralna kartoteka kontrahentów - odstąpiono od realizacji zadania.

4.Zakup 6 wydajnych serwerów fizycznych - zakupu dokonano w celu zapewnienia odpowiednich zasobów obliczeniowych oraz rozbudowania klastra wysokiej dostępności i świadczenia usług na odpowiednim poziomie.

5.Zakup 12 licencji ... - licencje były niezbędne do zapewnienia kopii zapasowych instancji systemów uruchamianych w ramach zasobów z 6 serwerów dostarczonych w ramach projektu. Zakup licencji umożliwił wykonywanie kopii zapasowych do systemu ... Zamawiającego z systemów wirtualnych obsługiwanych przez serwery fizyczne dysponujące łącznie 12 procesorami.

6.Rozszerzenie pojemności ... - w ramach zapewnienia przestrzeni na kopie zapasowe instancji systemów obsługujących jednostki konieczne było zwiększenie pojemności Systemu ...

7.Rozbudowa systemu 2 macierzy - w celu zapewnienia odpowiedniej przestrzeni dyskowej na bieżącą pracę instancji systemów oraz zwiększenie prędkości przy dostępie do danych niezbędne było wyposażenie redundantnego systemu macierzy Zamawiającego w dodatkowe półki z dyskami.

8.Zakup 12 licencji systemu wirtualizacji z 5 letnim wsparciem - w celu zapewnienia współpracy klastrowej nowych serwerów z posiadanym przez Zamawiającego systemem wirtualizacyjnym niezbędne było zakupienie licencji klastra.

9.Zakup systemu do obsługi ....- w ramach wdrożenia projektu niezbędne było zapewnienie centralnego systemu umożliwiającego przyjmowanie i ewidencję zgłoszeń i zleceń w ramach opieki serwisowej:

-Przyjmowanie zgłoszeń poprzez stronę www.

-Centralna baza urządzeń komputerowych wraz z kontraktami serwisowymi i danymi inwentaryzacyjnymi;

-Obsługa personelu serwisu;

-Powiadamianie i raportowanie;

-Integracja ze środowiskiem AD i bazą LDAP;

-Inwentaryzacja zainstalowanego oprogramowania i licencji;

-Inwentaryzacja konfiguracji sprzętowej urządzeń.

10.Zakup systemu do zarządzania infrastrukturą AD - w celu zapewnienia integralności bazy użytkowników oraz spójnego zarządzania stacjami roboczymi w jednostkach i dostosowania do wymagań systemu FK i innych, konieczne było zapewnienie systemu umożliwiającego centralne zarządzanie:

-zdalną konfiguracją stacji roboczych;

-zdalną dystrybucją oprogramowania;

-zdalną dystrybucją sterowników;

-zdalnym monitoringiem parametrów pracy systemu oraz raportowaniem.

11.Zakup i dostawa urządzenia rozbudowującego firewall do klastra - w ramach zapewnienia ciągłości działania usług niezbędnym było zapewnienie redundancji głównego firewalla, który jednocześnie pełni funkcję urządzenia bezpieczeństwa oraz routera brzegowego.

12.Zakup i dostawa routing engine wraz z wdrożeniem - w ramach realizacji przedmiotu zamówienia Wykonawca rozbudował router Zamawiającego obsługujący sieć łączącą jednostki (.....) o dostarczony moduł ... oraz SCB.

13.Zakup i dostawa systemu macierzy wraz z urządzeniami - w celu zapewnienia redundantnej przestrzeni dyskowej odpornej na awarię serwerowni niezbędne było zapewnienie systemu macierzy rozproszonego w dwóch lokalizacjach zdolnego do podtrzymania pracy w razie poważnej awarii jednego z nich.

14.Wykonanie portalu „Nabór on-line”- wdrożenie systemu do obsługi naboru do pracy on-line. System umożliwił ogłoszenie naboru oraz elektroniczne składanie ofert do pracy.

15.Rozbudowa systemu kopii zapasowych - system musi zostać rozbudowany o dodatkowe urządzenie gwarantujące minimum 14TB dodatkowej przestrzeni na deduplikaty.

16.Licencja .... (kontrola dostępu do sieci) - zwiększenie licencji posiadanego przez Urząd rozwiązania .... w celu umożliwienia wdrożenia i zintegrowania systemu kontroli dostępu do sieci w jednostkach. Rozwiązanie zapewniło kontrolę dostępu użytkowników do sieci oraz ich identyfikację, chroniąc w ten sposób sieć i zasoby przed użytkownikami nieautoryzowanymi.

II.Usługi informatyczne:

1.Integracja z szyną danych .....- w ramach projektu nastąpiła integracja systemów dziedzinowych przy wykorzystaniu integracyjnej szyny danych ..... Komunikacja między systemami z pośrednictwem szyny odbywa się przy uwzględnieniu standardów interoperacyjności określonych w Krajowych Ramach Interoperacyjności.

2.… Budżet Obywatelski - wykonanie systemu do obsługi procesu wyboru projektów w ramach … Budżetu Obywatelskiego od momentu zgłoszenia projektu online, poprzez narzędzie umożliwiające dokonanie oceny formalnej i merytorycznej projektów, a następnie głosowanie nad projektami.

3.System do obsługi konkursów ofert - Zakup licencji do systemu umożliwiającego ogłaszanie konkursu oraz przeprowadzanie konkursów ofert dla organizacji pozarządowych. System umożliwia również ocenę ofert, automatyczne tworzenie umów na podstawie szablonów oraz ułatwia rozliczenie dotacji. Portal ułatwia również tworzenie statystyk ze złożonych w ramach konkursów ofert.

III.Roboty budowlane, instalacyjne, adaptacyjne - zakup infrastruktury sieciowej - w celu zapewnienia dostępu do systemów niezbędnym było wyposażenie jednostek w 600 punktów (podwójne gniazdo RJ45) łącznie. Punkty zostały wybudowane wszędzie tam, gdzie była potrzeba korzystania z systemów wdrażanych w ramach projektu, a nie było sieci umożliwiającej korzystanie z usług lub stan sieci nie spełniał standardów. Do aktywnej obsługi sieci niezbędne było zakupienie dodatkowych 100 switchy (minimum 24 portowych), zgodnych ze stosowanymi systemami zabezpieczeń, administracji i monitorowania Zamawiającego (....., protokół .....). W ramach prac prowadzono prace instalacyjne jedynie w budynkach, w celu prawidłowego funkcjonowania wdrażanych w ramach projektu systemów informatycznych.

IV.Szkolenia:

Szkolenia pracowników Urzędu Miasta … w zakresie niezbędnym do realizacji zadań w ramach projektu. W ramach projektu przeszkolono 12 osób z zakresu obejmującego tematykę:

-bezpieczeństwa aplikacji webowych,

-zarządzania informacją i zdarzeniami bezpieczeństwa,

-zarządzania projektami,

-architektury rozwiązań macierzowych i zarządzania systemami macierzy,

-zarządzanie wydajnością bazy ...,

-routing na platformie ..., -switching w systemie ...,

-bezpieczeństwa systemów w domenie.....,

-administracji i zarządzania środowiskiem komputerowym z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia, przetwarzania XML i tworzenie usług .....,

-zarządzania szyną danych ......

V.Promocja projektu:

-Kampania informacyjna w radiu: kampanie informacyjne na antenie rozgłośni radiowych.

-Kampania informacyjna w prasie.

-Kampania informacyjna w Internecie: publikacja artykułów prasowych w Internecie i kampania w mediach społecznościowych.

-Kampania ........

-Dwuetapowa kampania informacyjna w autobusach komunikacji miejskiej.

-Produkcja spotu informacyjnego do emisji w Internecie.

-Plakaty i ulotki.

VI.Studium Wykonalności projektu.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projekt zakładał osiągnięcie następujących produktu:

1.Liczba baz danych udostępnionych on-line poprzez API - 2 szt.;

2.Liczba osób objętych szkoleniami/doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych, O/K/M - 12 szt.;

3.Liczba podmiotów, które udostępniły on-line informacje sektora publicznego-1 szt.;

4.Liczba podmiotów udostępniających usługi wewnątrzadministracyjne (A2A) -1 szt.;

5.Liczba udostępnionych on-line dokumentów zawierających informacje sektora publicznego - 12 szt.;

6.Liczba udostępnionych usług wewnątrzadministracyjnych (A2A) - 4 szt.;

7.Liczba uruchomionych systemów teleinformatycznych w podmiotach wykonujących zadania publiczne - 3 szt.;

8.Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości 3 - dwustronna interakcja - 29 szt.;

9.Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 3 - dwustronna interakcja - 69 szt.;

10.Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 - transakcja - 40 szt.;

11.Liczba utworzonych API - 2 szt.;

oraz wskaźników rezultatu:

1.Liczba osób korzystających z usług publicznych on-line - 19 800 osób;

2.Liczba pobrań/odtworzeń dokumentów zawierających informacje sektora publicznego - 32 763 szt./rok.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 16.10.2015 r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 16.10.2015

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 31.05.2022 r.

Wartość projektu: 27 402 365,78 PLN

Wydatki kwalifikowane: 26 590 707,64 PLN

Dofinansowanie (85% kosztów kwalifikowanych): 22 602 101,49 PLN.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 3 - Wzmocnienie zastosowań TIK dla e-administracji, e-uczenia się, e-włączenia społecznego,    e-kultury i e-zdrowia, Działanie 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych.

Ponadto zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Gmina … zobowiązała się do zapewnienia trwałości projektu w okresie 5 lat od daty płatności końcowej dokonanej na rzecz Beneficjenta.

Na pytania Organu:

1.Czy wydatki związane z realizacją projektu pn. „…” są udokumentowane odrębnymi fakturami obejmującymi wydatki wymienione niżej, tj.:

I.środki trwałe, wartości niematerialne i prawne w punktach 1-16,

II.usługi informatyczne w punktach 1-3,

III.roboty budowlane,

IV.szkolenia,

V.promocje projektu,

VI.studium wykonalności projektu?

2.Czy Państwa Gmina jest w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki w ramach projektu pn. „…” odrębnie do Studium Wykonalności i odrębnie dla wydatków objętych zakresem pytania nr 2 we wniosku?

3.Z jakimi czynnościami Państwa Gminy związane są wydatki poniesione na Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn. „…”, tj. z czynnościami:

a)opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

4.Do jakich czynności Państwa Gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykorzystuje efekty projektu pn. „…”, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

5.Czy efekty projektu pn. „…” są wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

6.W sytuacji, gdy efekty ww. projektu są wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

7.Czy efekty ww. projektu, w ramach działalności gospodarczej, są wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?

8.W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej, efekty projektu pn. „…” są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Państwa Gmina ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

9.Czy Państwa Gmina ma możliwość przyporządkowania w jakiej części efekty realizowanego projektu służą/będą służyły działalności Urzędu Miasta … i działalności poszczególnych gminnych jednostek organizacyjnych?

Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 9 jest przecząca, to należy wskazać:

10.Ile wynosi prewpółczynnik wyliczony dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, tj. Państwa Gminę, zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług?

11.W sytuacji, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy przez Państwa Gmina uznaje, iż wynosi on 0%?

12.Ile wynosi proporcja Państwa Gminy ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 –ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?

13.W sytuacji, gdy proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy przez Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

14.Czy w sytuacji, gdy ww. proporcja wyliczona dla przez Państwa Gminy przekracza 98%, to Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 100%?

odpowiedzieli Państwo:

1.Wydatki związane z realizacją projektu pn. „…” są udokumentowane odrębnymi fakturami obejmującymi wydatki wymienione niżej, tj.:

I.środki trwałe, wartości niematerialne i prawne w punktach 1-16,

II.usługi informatyczne w punktach 1-3,

III.roboty budowlane,

IV.szkolenia,

V.promocje projektu,

VI.studium wykonalności projektu.

2.Gmina jest w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki w ramach projektu pn. „…” odrębnie do Studium Wykonalności i odrębnie dla wydatków objętych zakresem pytania nr 2 we wniosku.

3.Wydatki poniesione na Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn. „…” związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Studium wykonalności to ocena i analiza potencjału projektu, która ma wesprzeć proces decyzyjny poprzez obiektywne i racjonalne określenie jego mocnych i słabych stron oraz możliwości i zagrożeń z nim związanych, zasobów, jakie będą niezbędne do realizacji projektu, oraz ocenę szans jego powodzenia. Nie jest bezpośrednio związana ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

4.Gmina … wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykorzystuje efekty projektu pn. „…” do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

5.Efekty projektu pn. „…” są wykorzystywane przez Gminę … wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi:

-dla wydatków objętych we wniosku pytaniem nr 1 do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;

-dla wydatków objętych we wniosku pytaniem nr 2 zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

6.Wydatki objęte we wniosku zakresem pytania nr 1 nie są wykorzystywane przez Gminę … do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dla wydatków objętych we wniosku zakresem pytania nr 2 nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

7.Efekty projektu pn. „…” w zakresie objętym we wniosku pytaniem nr 1 nie są wykorzystywane przez Gminę …n wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty projektu pn. „…” w ramach działalności gospodarczej w zakresie objętym we wniosku pytaniem nr 2 są wykorzystywane przez Gminę … wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT.

8.Dla wydatków objętych zakresem pytania nr 2 we wniosku Gmina … nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT dla projektu „…”.

Pytanie nie dotyczy wydatków dotyczących Studium Wykonalności czyli pytania nr 1 we wniosku.

9.Pytanie nie dotyczy wydatków związanych ze Studium Wykonalności czyli pytania nr 1 we wniosku.

W zakresie pytania nr 2 nie ma możliwości przyporządkowania w jakiej części efekty realizowanego projektu służą/będą służyły działalności Urzędu Miasta … i działalności poszczególnych gminnych jednostek organizacyjnych.

10.Zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług prewpółczynnik wyliczony dla Gminy … wynosił w poszczególnych latach odpowiednio:

2016 rok - 16,00%;

2017 rok - 16,00%;

2018 rok - 13,00%;

2019 rok -22,00%;

2020 rok - 19,00%;

2021 rok - 14,00%;

2022 rok - 14,00%.

11.Nie dotyczy.

12.Proporcja Gminy … ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług wynosiła w poszczególnych latach odpowiednio:

2016 rok - 40,00%

2017 rok - 37,00%;

2018 rok - 60,00%;

2019 rok - 60,00%;

2020 rok - 74,00%;

2021 rok - 47,00%;

2022 rok - 47,00%.

13.Nie dotyczy.

14.Nie dotyczy.

Pytania

1.Czy w zakresie Studium Wykonalności Gmina … ma prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…” nr …?

2.Czy Gminie … przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: „…” nr … w pozostałym zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego, tj.:

1)Środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych w punktach 1-16;

2)Usługach informatycznych w punktach 1-3;

3)Robotach budowlanych;

4)Szkoleniach;

5)Promocji projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad.1

Państwa zdaniem Gmina … nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na Studium Wykonalności związku z realizacją projektu pn.: „…” nr …..

Studium wykonalności to ocena i analiza potencjału projektu, która ma wesprzeć proces decyzyjny poprzez obiektywne i racjonalne określenie jego mocnych i słabych stron oraz możliwości i zagrożeń z nim związanych, zasobów, jakie będą niezbędne do realizacji projektu, oraz ocenę szans jego powodzenia. Nie jest bezpośrednio związana ze sprzedażą opodatkowaną.

W ramach Studium Wykonalności realizowanego projektu, Gmina nie dokonuje zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy a tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT.

Inwestycja nie jest wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie kategorii Studium Wykonalności, zatem Gmina … nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług dotyczącego Studium Wykonalności na podstawie obowiązujących przepisów:

1.zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 559) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;

2.zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 559) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;

3.zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 559) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy;

4.zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

5.zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685) prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wydatki dokonane przez Gminę w ramach realizowanego projektu w zakresie kategorii Studium Wykonalności nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na te kategorie projektu.

W ramach projektu podatek VAT od wydatków poniesionych na Studium Wykonalności był wydatkiem kwalifikowalnym. Nie może zostać odzyskany zarówno w części, jak i w całości w oparciu o przepisy krajowe. Gmina … nie będzie wykorzystywała kategorii Studium Wykonalności do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ad. 2

Zdaniem Gminy … przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: „…” nr … w pozostałym zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego, tj.: I Środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych w punktach 1-16; II Usługach informatycznych w punktach 1-3; III Robotach budowlanych; IV Szkoleniach; V Promocji projektu.

Inwestycja zrealizowana w tym zakresie służy Gminie zarówno do czynności opodatkowanych, zwolnionych jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w tym m. in.: załatwiania spraw z zakresu podatków lokalnych, wydawania zaświadczeń, najmu, dzierżawy, sprzedaży lokali mieszkalnych i pomieszczeń gospodarczych jak również zakupu i sprzedaży nieruchomości.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym „sposobem określenia proporcji”, tj. prewspółczynnika VAT.

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy (t.j. Dz. U. z 2021 roku poz. 685 z późn. zm.) - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy (t. j. Dz. U. z 2021 roku poz. 685 z późn. zm.) - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz (w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem) w art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. określa w szczególności sposób określania prewspółczynnika VAT dla jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl § 3 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Natomiast zgodnie z § 2 pkt 8 Rozporządzenia - ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to: urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową, zakład budżetowy.

Ponadto zgodnie z interpretacją indywidualną nr 0115-KDIT1-1.4012.336.2017.2.MM wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla Gminy … z dnia 01.08.2017 r. w przypadku inwestycji służącej działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT, odliczenie podatku VAT naliczonego od inwestycji wykorzystywanej przez kilka jednostek, realizowanej przez Jednostkę Inwestującą, powinno nastąpić według prewspółczynnika Jednostki Inwestującej czyli Urzędu Miasta ….

W związku z powyższym Gmina stoi na stanowisku, iż w przypadku ponoszenia wydatków w ramach ww. Projektu w zakresie czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (tj. działalność niepodlegająca VAT) oraz do działalności gospodarczej (tj. opodatkowanej, w tym również zwolnionej z VAT), Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika oraz współczynnika VAT obliczonego dla Urzędu Miasta ...

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.  119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają m.in. regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne.

Według art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w  art.  8  ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Art. 86 ust. 2d ustawy stanowi:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Według art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Na podstawie delegacji ustawowej określonej ww. przepisem wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to: urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową, zakład budżetowy.

Z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W ww. rozporządzeniu ustawodawca podał ustalone według wzoru sposoby określania proporcji m.in. w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X = (A x 100) / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

W myśl § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a) dokonywanych przez podatników:

- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

- eksportu towarów,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia:

Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

2)transakcji dotyczących:

- pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

- usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Wyłączenie powyższych transakcji z dochodów wykonanych jednostki budżetowej samorządu terytorialnego (mianownik proporcji) zapewnia spójność z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które mogłyby zniekształcić proporcję.

Zaproponowana przez ustawodawcę metoda ma charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu udziału „obrotów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy.

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponadto, jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Jeżeli zatem nabywane towary i usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik jest obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z ww. art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwa Gmina realizuje projekt pn. „…”. Beneficjentem projektu jest Gmina … - jednostka samorządu terytorialnego a podmiotem realizującym projekt jest Centrum Informatycznych Usług Wspólnych …. Wydatki związane z realizacją projektu pn. „…” są udokumentowane odrębnymi fakturami obejmującymi wydatki wymienione niżej, tj.:

-środki trwałe, wartości niematerialne i prawne w punktach 1-16,

-usługi informatyczne w punktach 1-3,

-roboty budowlane,

-szkolenia,

-promocje projektu,

-studium wykonalności projektu.

Wydatki poniesione na Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn. „…” wykorzystywane są do celów innych niż działalność gospodarcza z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Gmina jest w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki w ramach projektu pn. „…” odrębnie do Studium Wykonalności i odrębnie dla wydatków objętych zakresem pytania nr 2 we wniosku.

Zakresem pytania nr 1 objęta jest kwestia dotycząca prawa do odzyskania podatku VAT w części dotyczącej wydatków związanych ze Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn.: „…”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części dotyczącej wydatków związanych ze Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn.: „…” nie został spełniony, ponieważ – jak wskazano we wniosku – wydatki poniesione na Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn. „…” związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych ze Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn.: „…”. Tym samym Państwa Gminie z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Państwa Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w części dotyczącej wydatków związanych ze Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn.: „…”, ponieważ wydatki poniesione na tą część projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakresem pytania nr 2 objęta jest kwestia dotycząca prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: „…” w pozostałym zakresie, tj.:

I.Środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych w punktach 1-16;

II.Usługach informatycznych w punktach 1-3;

III.Robotach budowlanych;

IV.Szkoleniach;

V.Promocji projektu.

Odnosząc się do prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: „…” w ww. pozostałym zakresie należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Państwa Gmina ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do  towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Jak wynika z okoliczności sprawy wydatki objęte pytaniem nr 2 we wniosku, tj. wydatki ponoszone w ramach projektu pn.: „…” w pozostałym zakresie, tj. dotyczące:

I.          Środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych w punktach 1-16;

II.         Usług informatycznych w punktach 1-3;

III.        Robót budowlanych;

IV.       Szkoleń;

V.        Promocji projektu.

są wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Dla ww. wydatków nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej. Efekty projektu pn. „…” w ramach działalności gospodarczej w zakresie objętym we wniosku pytaniem nr 2 są wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz ze jednostkami organizacyjnymi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT. Dla ww. wydatków objętych zakresem pytania nr 2 we wniosku Państwa Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT dla projektu „…”.

Zaznaczenia tu wymaga, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, na którą przepisy nakładają realizację określonych zadań i która realizuje te zadania przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych, uzasadnione jest – pomimo że podatnikiem podatku VAT jest Państwa Gmina – wyliczenie kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o sposoby określania proporcji ustalone odrębnie dla jego jednostek organizacyjnych, które będą wykorzystywały efekty projektu.

W sytuacji natomiast, kiedy nie będzie możliwości nie ma możliwości przyporządkowania w jakiej części efekty realizowanego projektu służą/będą służyły działalności Urzędu Miasta … i działalności poszczególnych gminnych jednostek organizacyjnych, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu.

Zatem, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych przez Państwa Gminę zarówno do działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza w sytuacji, gdy Państwa Gmina nie ma możliwości przypisania tych towarów i  usług w całości do działalności gospodarczej (a z taką sytuacją mamy do czynienia w  analizowanej sprawie), to Państwa Gmina powinna dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy, z uwzględnieniem przepisów § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.

W dalszej kolejności, skoro wydatki objęte we wniosku pytaniem nr 2 są wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i zwolnionych od podatku od towarów i usług, i nie ma możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ww. zakresie do poszczególnych rodzajów czynności, to Państwa Gmina jest zobowiązana do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Tym samym, skoro wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektu pn.: „…” w pozostałym zakresie, tj. dotyczące:

środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych w punktach 1-16;

usług informatycznych w punktach 1-3;

robót budowlanych;

szkoleń;

promocji projektu,

będą wykorzystywane w celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a Państwa Gmina nie ma możliwości przypisania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, to Państwa Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i  następne ustawy oraz przepisów ww. § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. Z uwagi na fakt, iż Państwa Gmina nie ma możliwości przyporządkowania w jakiej części efekty realizowanego projektu służą/będą służyły działalności Urzędu Miasta … i działalności poszczególnych gminnych jednostek organizacyjnych, Państwa Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, z zastosowaniem proporcji obliczonej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego. Następnie, skoro nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu objęte pytaniem nr 2 we wniosku są wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, Państwa Gmina winna zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Reasumując:

1)Państwa Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w części dotyczącej wydatków związanych ze Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn.: „…”

2)Państwa Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu pn.: „…” od wydatków poniesionych w pozostałym zakresie, tj. dotyczących:

środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych w punktach 1-16;

usług informatycznych w punktach 1-3;

robót budowlanych;

szkoleń;

promocji projektu,

na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. Następnie, skoro efekty projektu są wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, Państwa Gmina winna zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Gminy musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).