Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.116.2022.2.MH

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.116.2022.2.MH

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sali koncertowo-konferencyjnej oraz faktur związanych z budową ww. sali.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Ośrodka Kultury w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lutego 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Ośrodka Kultury z 3 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sali koncertowo-konferencyjnej oraz faktur związanych z budową ww. sali. Uzupełnili go Państwo pismami z 24 marca 2022 r. (data wpływu 25 marca 2022 r.) oraz z 14 kwietnia 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Ośrodek Kultury jest podmiotem prawa publicznego w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 1 pkt 4 Dyrektywy Parlamentu europejskiego i Rady 201/24/EU z dnia 26 lutego 2014 r. Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisany jest do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora - Miasto …., działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.) oraz statutu nadanego przez organizatora.

Do podstawowych zadań statutowych OK należy:

1)rozpoznawanie rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb i zainteresowań kulturalnych mieszkańców;

2)tworzenie warunków do rozwoju i funkcjonowania amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania sztuką;

3)wspierania profesjonalnej i amatorskiej działalności artystycznej;

4)edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę;

5)kształtowanie kultury wypoczynku i życia codziennego;

6)kształtowanie nawyków do korzystania z dziedzictwa i dóbr kultury narodowej i regionalnej;

7)organizacja form działalności kulturalnej i edukacyjnej związanych z astronomia i przyrodą.

Wymienione zadania Ośrodek Kultury realizuje w szczególności poprzez:

1)prezentowanie wartościowych zjawisk i form w różnych dziedzinach sztuki;

2)organizowanie festiwali, koncertów, przeglądów, wystaw, spektakli, imprez rozrywkowych i innych form upowszechniania dziedzin sztuki;

3)działania edukacyjne i warsztatowe służące kształtowaniu umiejętności twórczych, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;

4)prowadzenie działalności wydawniczej związanej z upowszechnianiem i promocją kultury;

5)współpracę z placówkami oświatowymi i wychowawczymi w zakresie dziecięcego i młodzieżowego ruchu artystycznego;

6)współpracę z krajowymi i zagranicznymi podmiotami, instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami w zakresie organizowania lub współorganizowania przedsięwzięć o charakterze artystycznym, kulturalnym, rozrywkowym;

7)szkolenia dla instruktorów i animatorów działalności kulturalnej.

Ośrodek Kultury jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz.710 z późn. zm. dalej Ustawa o VAT) oraz działalność pozostającą poza zakresem opodatkowania - działalność statutową, nie objętą opodatkowaniem podatkiem VAT, a także działalność zwolnioną z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Bieżąca działalność OK obejmuje czynności:

a)w szczególności w zakresie działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23% oraz 8%:

-świadczenie usług w ramach sprzedaży biletów wstępu na imprezy kulturalne,

-organizacja specjalistycznych zajęć rozwijających uzdolnienia uczniów poprzez projekt „…”,

-sprzedaż kompleksowej usługi reklamowej,

-wynajem terenu pod działalność handlową i gastronomiczną,

-wynajem Amfiteatru, samochodu, sprzętu nagłośnieniowego, pomieszczeń,

-współorganizacja imprez biletowanych,

-refakturowanie opłat za media,

b)w zakresie działalności zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33: organizacja imprez kulturalnych o charakterze otwartym, zleconych przez instytucje zewnętrzne np.: Urząd Miasta czy inne podmioty gospodarcze;

c)w zakresie działalności statutowej nieopodal kowanej: organizacja imprez niebiletowanych, na które wstęp jest bezpłatny(pikniki, imprezy plenerowe, imprezy kulturalne związane z obchodami świąt narodowych, festiwale, spotkania autorskie, warsztaty oraz organizacja różnych form oferty kulturalnej z nieodpłatnym wstępem takie jak: kluby zainteresowań, grupy/sekcje własne.

Przychody uzyskane z działalności ww. wykorzystywane są wyłącznie na działalność statutową OK.

W sierpniu 2019 roku Ośrodek Kultury w drodze postępowania prowadzonego w trybie konkursu w procedurze powyżej progów, o których mowa w art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U z 2018 r. poz. 1986, z późn.zm.) na zadanie „….”

Podstawowym oczekiwaniem OK było wyłonienie w drodze konkursu koncepcji architektoniczno-urbanistycznej budynku sali. Budynek sali koncertowo-konferencyjnej ma powstać w miejscu aktualnej widowni i sceny amfiteatru. Funkcjonalnie musi być połączony z budynkiem OK w jeden kompleks. Koncepcja musi także, pod względem przestrzennym, architektonicznym i funkcjonalnym, ujmować zagospodarowanie szeroko rozumianego obszaru amfiteatru wraz z budynkiem OK, istniejącym parkingiem, drogą dojazdową do osiedla. Konkurs został zorganizowany w celu wybrania spośród złożonych prac konkursowych najwyżej ocenianej, przez Sąd Konkursowy, pracy, której autor lub zespół autorski otrzyma zaproszenie, do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki, na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej na zadanie inwestycyjne pn. „…” wraz ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, przedmiarami robót, kosztorysami inwestorskimi, wartością kosztorysową inwestycji, harmonogramem rzeczowo-finansowym uzyskaniem prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę.

Zgodnie z wynikiem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki na zadanie Wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sali koncertowo-konferencyjnej w …. przy ulicy ……..został wyłoniony Wykonawca do ww. zadania. Podpisano umowę na wykonanie kompletnej dokumentacji w oparciu o koncepcję architektoniczną wybraną w konkursie oraz na pełnienie nadzoru autorskiego. Wykonawca wykonał projekt budowlany wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji o pozwolenie na budowę zgodnie z zakresem przedmiotu umowy.

Ośrodek Kultury w nowym obiekcie będzie w dalszym ciągu prowadził działania opodatkowane, zwolnione z opodatkowania jak i nieodpłatne - niepodlegające opodatkowaniu. Aktualnie prowadząc działalność mieszaną (opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną) odlicza podatek naliczony, który nie można bezpośrednio przyporządkować przy zastosowaniu prewspółczynnika ustalonego zgodnie ze wzorem Ministra Finansów zawartym w & 4 dla samorządowych instytucji kultury w Rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz przy uwzględnieniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W odpowiedzi na pytania Organu:

1)Do jakich czynności Państwa Ośrodek Kultury będzie wykorzystywał nowy obiekt, tj. budynek sali koncertowo-konferencyjnej, który powstanie w ramach realizacji zadania pn. „….”, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2)Czy sala koncertowo-konferencyjna powstała w wyniku realizacji ww. zadania, będzie wykorzystywana przez Państwa Ośrodek Kultury do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

3)W sytuacji, gdy sala koncertowo-konferencyjna powstała w wyniku realizacji ww. zadania będzie wykorzystywana przez Państwa Ośrodek Kultury zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

4)W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej sala koncertowo-konferencyjna powstała w wyniku realizacji ww. zadania będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Państwa Ośrodek Kultury będzie miał obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

5)Na kogo są/będą wystawione faktury VAT dokumentujące wydatki związane z dokumentacją projektowo-kosztorysową na budowę sali koncertowo-konferencyjnej?

6)Na kogo będą wystawione faktury VAT dokumentujące wydatki w związku z budową nowego budynku, tj. sali koncertowo-konferencyjnej?

Państwa Ośrodek Kultury wskazał:

1)Ośrodek Kultury będzie wykorzystywał nowy obiekt tj. budynek sali koncertowo-konferencyjnej do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:

-świadczenie usług w ramach sprzedaży biletów wstępu na wydarzenia kulturalne,

-sprzedaż usług reklamowych,

-wynajem sali podmiotom gospodarczym/instytucjom, które organizować będą koncerty, szkolenia, wykłady, konferencje, wykłady, spotkania z artystami.

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług:

-organizacja, współorganizacja wydarzeń kulturalnych z podmiotami, instytucjami które na podstawie odrębnych przepisów uznane są za instytucje kulturalne lub wpisane są do rejestru instytucji kultury np. Muzea, Filharmonie, Domy Kultury,

-organizacja i prowadzenie warsztatów z dziedziny sztuki, teatru, muzyki, plastyki, których celem jest tworzenie, upowszechnianie kultury.

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od lewarów i usług:

-nieodpłatne korzystanie z sali przez zespoły, sekcje, grupy własne,

-nieodpłatne korzystanie z sali przez współpracujące z Ośrodkiem Kultury szkoły podstawowe i ponadpodstawowe,

-organizacja wydarzeń kulturalnych niebiletowanych np. związanych z obchodami świąt narodowych,

-wernisaże prac dzieci, młodzieży, lokalnych artystów.

2)Sala koncertowo-konferencyjna będzie wykorzystywana przez Ośrodek Kultury do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (nieodpłatna działalność statutowa).

Uzyskane przychody z działalności gospodarczej instytucji przeznaczone będą na działalność instytucji w zakresie upowszechniania i rozwoju kultury. Nie będą one służyć osiągnięciu zysku, a całości będą przeznaczone na działalność statutową.

3)W odpowiedzi na trzecie pytanie Ośrodek Kultury informuje, że w momencie oddania do użytkowania sali koncertowo-konferencyjnej zacznie w niej prowadzić zadania które występują w działalności gospodarczej jak i innej niż gospodarcza. Dowody księgowe tj.: faktury, rachunki, umowy (w tym dzieło i zlecenia) związane z realizacją zadań zawsze opisane są zgodnie z wymogami określonymi i art. 21 ustawy o rachunkowości. Zawierają pieczęć Ośrodka Kultury oraz sporządzony opis np. „operacja dotyczy realizacji zadania (nazwa zadania, imprezy, konkursu)” oraz dopisek „zadanie, impreza, konkurs biletowana lub niebiletowana, zawarta zgodnie z umową... z dnia...” Na podstawie tych informacji jesteśmy wstanie przyporządkować wydatki w całości do celów działalności gospodarczej opodatkowanej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

4)Ośrodek Kultury będzie miał obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT jak i z czynnościami niepodlegającymi VAT. Jedynie wydatki związane ze zużyciem mediów tj.: energia, woda, ścieki, wywóz nieczystości, zakup materiałów biurowych oraz środków czystości nie będzie Ośrodek Kultury mógł w 100% przyporządkować do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, do czynności zwolnionych z VAT jak i niepodlegających VAT. W związku z tym zastosujemy prewspółczynnik i współczynnik o którym mowa w art. 86 i art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

5)Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z dokumentacją projektowo-kosztorysową na budowę sali koncertowo-konferencyjnej wystawione są na Ośrodek Kultury ……NIP: …

6)Faktury VAT dokumentujące wydatki w związku z budową nowego budynku, tj. sali koncertowo-konferencyjnej wysławiane będą na Ośrodek Kultury….NIP: ….

Natomiast w uzupełnieniu z 14 kwietnia 2022 r. Państwa Ośrodek wskazał, że Ośrodek Kultury nie będzie miał możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę Sali koncertowo-konferencyjnej oraz wydatków związanych z budową Sali koncertowo-konferencyjnej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających VAT oraz nie będzie miał możliwości przyporządkowania w całości ww. wydatków w całości do działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy od wszystkich wydatków/faktur związanych z realizacją projektu na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sali koncertowo-konferencyjnej oraz faktur związanych z budową ww. sali należy odliczać podatek naliczony przy zastosowaniu prewspółczynnika?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 14 kwietnia 2022 r.)

W związku z tym, że Ośrodek Kultury prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, zwolnioną z podatku VAT jak i niepodlegającą opodatkowaniu i dalej będzie ją w takiej samej formie prowadził w nowym obiekcie, uważa że przy odliczeniu podatku naliczonego związanego z inwestycją na realizację projektu na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę Sali koncertowo-konferencyjnej oraz na budowę Sali koncertowo-konferencyjnej powinien zastosować odliczenie podatku VAT zgodnie z art. 86 i 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Ośrodek Kultury przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ww. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ww. ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ww. ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

W myśl art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

W myśl art. 86 ust. 22 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu udziału „obrotów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Należy zauważyć, że wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów Minister Finansów wskazał również samorządowe instytucje kultury.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P – przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

- eksportu towarów,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

W myśl § 2 pkt 12 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury - rozumie się przez to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy - wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia:

Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;

2)transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Wyłączenie ww. transakcji z przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury (mianownik proporcji) zapewnia spójność (symetrię) z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które zniekształcałyby tę proporcję.

Stosownie do § 8 rozporządzenia:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisany jest do rejestru instytucji kultury. Państwa Ośrodek Kultury jest czynnym podatnikiem VAT. Państwa Ośrodek Kultury realizuje zadanie pn. „…”. Podstawowym oczekiwaniem Państwa Ośrodka Kultury było wyłonienie w drodze konkursu koncepcji architektoniczno-urbanistycznej budynku sali. Budynek sali koncertowo-konferencyjnej ma powstać w miejscu aktualnej widowni i sceny amfiteatru. Koncepcja musi także, pod względem przestrzennym, architektonicznym i funkcjonalnym, ujmować zagospodarowanie szeroko rozumianego obszaru amfiteatru wraz z budynkiem Państwa Ośrodka Kultury, istniejącym parkingiem, drogą dojazdową do osiedla. Państwa Ośrodek Kultury w nowym obiekcie będzie prowadził działania opodatkowane, zwolnione z opodatkowania jak i nieodpłatne - niepodlegające opodatkowaniu. Państwa Ośrodek Kultury będzie wykorzystywał nowy obiekt tj. budynek sali koncertowo-konferencyjnej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od lewarów i usług. Sala koncertowo-konferencyjna będzie wykorzystywana przez Państwa Ośrodek Kultury do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (nieodpłatna działalność statutowa). Ośrodek Kultury nie będzie miał możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę Sali koncertowo-konferencyjnej oraz wydatków związanych z budową Sali koncertowo-konferencyjnej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających VAT oraz nie będzie miał możliwości przyporządkowania w całości ww. wydatków w całości do działalności gospodarczej. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z dokumentacją projektowo-kosztorysową na budowę sali koncertowo-konferencyjnej oraz w związku z budową nowego budynku, tj. sali koncertowo-konferencyjnej, wystawione są na Państwa Ośrodek Kultury.

Odnosząc się do prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z dokumentacją projektowo-kosztorysową na budowę sali koncertowo-konferencyjnej oraz w związku z budową nowego budynku, tj. sali koncertowo-konferencyjnej, należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.

Zatem, w sytuacji gdy – jak wynika z okoliczności sprawy – Państwa Ośrodek nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę Sali koncertowo-konferencyjnej oraz wydatków związanych z budową Sali koncertowo-konferencyjnej w całości do działalności gospodarczej, to Państwa Ośrodek, w pierwszej kolejności, jest zobowiązany do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 4 ust. 1  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r

W dalszej kolejności, skoro wydatki związane z realizacją projektu na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sali koncertowo-konferencyjnej oraz wydatki związane z budową nowego budynku, tj. sali koncertowo-konferencyjnej, będą wykorzystywane przez Państwa Ośrodek Kultury do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i zwolnionych od podatku od towarów i usług i Państwa Ośrodek nie ma możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, to Państwa Ośrodek Kultury jest zobowiązany dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, 3 i następne ustawy.

Tym samym, skoro wydatki związane z realizacją projektu na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sali koncertowo-konferencyjnej oraz wydatki związane z budową nowego budynku, tj. sali koncertowo-konferencyjnej, będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a Państwa Ośrodek nie ma możliwości przypisania poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej, to Państwa Ośrodkowi Kultury przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. Następnie, skoro nabywane towary i usługi będą wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, Państwa Ośrodek Kultury winien zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Przy czym prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które przedstawił Państwa Ośrodek Kultury i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Ośrodka Kultury musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Ośrodek Kultury musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; z późn. zm., dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).