Brak prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.430.2022.1.MPA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.430.2022.1.MPA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu pt.: „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zamierzacie Państwo zorganizować wydarzenie o charakterze tradycyjno - promocyjno - rekreacyjnym, pt.: „(...)”, związane z wytwarzaniem tradycyjnych wyrobów ziemniaczanych oraz promocją walorów turystycznych, jak również lokalnego przetwórstwa na obszarze LGD. Impreza będzie miała charakter ogólnodostępny, tzn. organizowana jest dla wszystkich zainteresowanych osób z obszaru LGD (społeczności lokalnej) oraz turystów odwiedzających Gminę (...). Termin imprezy to wrzesień 2022 r. Uroczystość będzie miała miejsce na boisku przy Urzędzie Gminy w (...), uczestniczyć w niej będzie ok. 900 osób. Zamierza się przeprowadzić szeroką akcję informacyjną o terminie, miejscu oraz charakterze uroczystości (ogłoszenie w prasie lokalnej, plakaty). Plakaty zostaną rozwieszone we wszystkich sołectwach gminy (...) oraz w miejscowościach siedzib gmin sąsiadujących z gminą (...). Dla mieszkańców gminy (...) zostanie ogłoszony konkurs na obieranie ziemniaków na czas podczas trwania imprezy (zwycięzcy otrzymają nagrody - za pierwsze trzy miejsca). Dla dzieci i młodzieży szkolnej ze szkół z terenu Gminy (...) zostaną ogłoszone 2 konkursy, tj. konkurs plastyczno - fotograficzny pod nazwą: „Najpiękniejsze miejsca w Gminie (...)” (trzy kategorie wiekowe tj. klasy 1-3, 4-6 i 7-8), oraz konkurs „ziemniaczany” - konkurs na najciekawsze wykonanie postaci z ziemniaka (klasy 1-3), konkurs recytatorski „Ziemniaki, kartofelki” (klasy 4-6) i konkurs na najdłuższą obierkę z ziemniaka (klasy 7-8); nagrody otrzymają uczniowie, którzy zajmą trzy pierwsze miejsca w każdej z trzech kategorii wiekowych. Informacje n/t możliwości wzięcia udziału w konkursach i warunki uczestnictwa (regulaminy) zostaną zamieszczone na Państwa stronie internetowej. Zatrudniona zostanie profesjonalna firma ochroniarska czuwająca nad bezpieczeństwem imprezy. W ramach realizacji operacji planuje się wynająć scenę, agregat, nagłośnienie oraz oświetlenie. Na scenie zamieszczony zostanie baner reklamowy informujący o tytule imprezy oraz źródłach finansowania (loga podmiotów współfinansujących). Część artystyczną stanowić będą występy siedmiu zespołów. Na czterech zorganizowanych stoiskach (stoły wiejskie) uczestnicy imprezy będą mieli możliwość degustacji lokalnych wyrobów wytwarzanych według staropolskich, wiekowych, sprawdzonych receptur. Produkty regionalne w ramach degustacji będą rozdawane uczestnikom festynu bezpłatnie. Ilość i rodzaj produktów regionalnych znajduje się w opisie zadań - pozycja I.B.3. Poprzez degustację wyrobów na stołach wiejskich uczestnicy festynu będą mieli możliwość poznania smaku tradycyjnych wiejskich wędlin i ciast, przez co zostanie im przekazana bądź przypomniana lokalna tradycja regionu. Ponadto, zorganizowane zostaną stoiska informacyjne firm turystycznych z terenu LGD pod hasłem targów turystyki. Na festynie zorganizowane zostanie stoisko gdzie będą wytwarzane i rozdawane uczestnikom imprezy wyroby z ziemniaków. W godzinach wieczornych odbędzie się pokaz sztucznych ogni. Do godziny 24 trwać będzie zabawa taneczna na świeżym powietrzu. Wykonywanie poszczególnych zadań w ramach przedmiotowej operacji powierzone zostanie osobom bądź podmiotom posiadającym kwalifikacje i doświadczenie. Podmioty wykonujące pokaz sztucznych ogni i ochronę imprezy będą posiadać odpowiednie wymagania (licencje). Kwalifikacje pozostałych zleceniobiorców, będziecie Państwo weryfikować renomą i doświadczeniem na rynku usług przez nich świadczonych. Przedmiotowa operacja przyczyni się do podnoszenia jakości życia na obszarze objętym LSR poprzez umożliwienie mieszkańcom obszaru spotkania się podczas uroczystości o charakterze tradycyjno-rekreacyjno-promocyjnym; poprzez możliwość degustacji wysokiej jakości produktów z obszaru, udostępnianych bezpłatnie na zorganizowanych stołach wiejskich; poprzez możliwość wzięcia udziału w konkursach; poprzez poznanie ofert turystycznych.

Pytanie

Czy realizując projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategu rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Gminie (…) przysługuje prawo odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją w/w projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Według Państwa, nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją w/w projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 poz. 931 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnic podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie (...) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy stanowi, że:

Za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu należnego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją ww. Projektu pt.: „(…).”, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.

Jak wyżej wskazano, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, należy wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego projektu nie będą służyły Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu. W konsekwencji, nie będziecie Państwo mieli również prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Informacja o zakresie roztrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).