Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.557.2022.1.KK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.557.2022.1.KK

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) realizuje inwestycje pn.: „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego poddziałanie 4.3.1 „…”.

Zakres rzeczowy robót obejmuje wykonanie lub modernizację instalacji CO, wymianę stolarki okienno-drzwiowej, modernizację izolacji termicznej dachów, wykonanie nawiewów, modernizacja izolacji cieplnej ścian, modernizacja oświetlenia i instalacji elektrycznej, odtworzenie elewacji. Celem tych prac jest znaczne obniżenie zużycia energii.

Okres realizacji projektu : od (…) (podpisaniem umowy o dofinansowanie) do (…) (termin zakończenia inwestycji wg umowy z wykonawcą).

Podczas realizacji tego zadania faktury dokumentujące zakupy będą wystawiane na nabywcę oraz beneficjenta czyli na Powiat oraz na odbiorcę Starostwo Powiatowe.

Powiat jest czynnym oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) powiat realizuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 15 ust 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz.931) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat należą zadania wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Zarząd powiatu wg art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatu jest organem wykonawczym powiatu a wg art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym zarząd powiatu wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego.

Zatem realizowana w ramach projektu termomodernizacja budynku użyteczności publicznej będzie służyła wykonywaniu zadań publicznych Powiatu przez Zarząd przy pomocy Starostwa Powiatowego. Inwestycja nie przyniesie Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na przedmiotowej nieruchomości – obiekcie użyteczności publicznej przy ulicy (…) nie będą wykonywane żadne umowy cywilno-prawne skutkujące sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, tzn. w wyniku których w Powiecie powstawałby dochód podlegający podatkowi VAT.

Obiekt przy ulicy (…) będzie służył jedynie realizacji zadań własnych powiatu a wykorzystanie obiektu służące realizacji zadań publicznych będzie poza ustawą VAT.

Pytanie

Czy Powiat będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego poddziałanie 4.3.1 „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat nie ma możliwości odzyskanie podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, ponieważ na budynku użyteczności publicznej przy ulicy (…) nie zawiera i nie będzie zawierał żadnych umów cywilno-prawnych i w konsekwencji nie pobiera i nie będzie pobierał zapłaty stanowiącej podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Powstały majątek nie będzie wykorzystywany do realizacji umów cywilno-prawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat nie spełnia warunku uprawniającego do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, bowiem dokonywane wydatki w ramach realizowanej inwestycji nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT za wykonanie projektu „…” a tym samym Wnioskodawca nie będzie miał także prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o VAT.

Ponadto zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat należą zadania wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Zarząd powiatu wg art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatu jest organem wykonawczym powiatu a wg art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym zarząd powiatu wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego.

Zatem realizowana w ramach projektu termomodernizacja budynku użyteczności publicznej będzie służyła wykonywaniu zadań publicznych Powiatu przez Zarząd przy pomocy Starostwa Powiatowego. Inwestycja nie przyniesie Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na przedmiotowej nieruchomości-obiekcie użyteczności publicznej przy ulicy (…) nie będą wykonywane żadne umowy cywilno-prawne skutkujące sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, tzn. w wyniku których w Powiecie powstawałby dochód podlegający podatkowi VAT. Obiekt przy ulicy (…) będzie służył jedynie realizacji zadań własnych powiatu a wykorzystanie obiektu służące realizacji zadań publicznych będzie poza ustawą VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)  nabycia towarów i usług,

b)  dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat realizuje inwestycje pn. „…”. Inwestycja będzie służyła wykonywaniu zadań publicznych Powiatu przez Zarząd przy pomocy Starostwa Powiatowego. Inwestycja nie przyniesie Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na przedmiotowej nieruchomości – obiekcie użyteczności publicznej przy ulicy (…) nie będą wykonywane żadne umowy cywilno-prawne skutkujące sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, tzn. w wyniku których w Powiecie powstawałby dochód podlegający podatkowi VAT. Obiekt będzie służył jedynie realizacji zadań własnych Powiatu, a zadania publiczne będą poza ustawą VAT.

Przy tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Podane przez Państwa okoliczności sprawy prowadzą do wniosku, że towary i usługi nabywane w związku wykonaniem zadania pod nazwą „…” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny (powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Skoro więc jak Państwo twierdzicie efekty projektu (tj. termomodernizowany budynek) nie będą przez Powiat wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby jego realizacji.

W rezultacie nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ani prawa do zwrotu różnicy podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Nie będzie również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – dokonywane wydatki w ramach ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Oznacza to, że Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności, gdy budynek użyteczności publicznej przy ulicy (…) będzie służył do sprzedaży opodatkowanej, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

-

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).