
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia roku podatkowego Wnioskodawcy – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 29 września 2025 r. (data wpływu 29 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Fundacja Rodzinna (dalej: Wnioskodawca) jest fundacją rodzinną będącą osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej: UFR).
Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy jego rok obrotowy trwa od 1 grudnia do 30 listopada roku kolejnego, a rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem obrotowym. Fundator Wnioskodawcy planuje na mocy uprawnień nadanych przez statut dokonać w formie aktu notarialnego jego zmiany. Do zmiany tej ma dojść przed końcem obecnego roku obrotowego. Zmiana ta zostanie również bezzwłocznie zgłoszona do sądu rejestrowego, lecz z uwagi na duże obłożenie pracą Sądu Okręgowego w (...) możliwym jest, że zostanie zarejestrowana przez sąd po zakończeniu obecnego roku obrotowego Wnioskodawcy.
Wnioskodawca planuje do końca lutego roku 2026 złożyć zeznanie o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), tj. CIT-8, w którym zgodnie z normą zawartą w art. 8 ust. 4 ustawy o CIT poinformuje o wyborze nowego roku podatkowego.
Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie tego, w jakim okresie będzie trwać Jego pierwszy rok podatkowy po dokonaniu opisanej zmiany.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym rok podatkowy Wnioskodawcy po 1 grudnia 2025 r. określany będzie zgodnie z nowym zmienionym brzmieniem statutu fundacji czy też zgodnie ze starym brzmieniem statutu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym rok podatkowy Wnioskodawcy będzie po 1 grudnia 2025 r. określany zgodnie z nowym zmienionym brzmieniem statutu fundacji.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o FR, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Pomimo bycia podmiotowo zwolnioną z opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25) ustawy o CIT, fundacja rodzinna nie jest podmiotem zupełnie niepłacącym CIT, lecz robi to na szczególnych zasadach określonych w rozdziale 5c ustawy o CIT, stąd rok podatkowy i jego poprawne ustalenie jest istotne z perspektywy prawidłowego wypełniania obowiązków z zakresu prawa podatkowego jakie ciążą na fundacji rodzinnej.
Tak jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Fundator Wnioskodawcy planuje dokonać zmiany statutu Wnioskodawcy. Do zmiany tej ma dojść przed końcem obecnego roku obrotowego, którego koniec przypada 30 listopada 2025 r.
Wnioskodawca planuje do końca lutego roku 2026 złożyć zeznanie o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), tj. CIT-8FR, w którym zgodnie z normą zawartą w art. 8 ust. 4 ustawy o CIT poinformuje o wyborze roku podatkowego przyjętego w nowej wersji statutu.
Zdaniem Wnioskodawcy wpływu na przedstawione stanowisko nie ma fakt rejestracji zmiany roku obrotowego Wnioskodawcy po upływie jego obecnego roku obrotowego, albowiem ustawa o CIT nie uzależnia skuteczności zmiany roku podatkowego podatnika CIT od zarejestrowania przez sąd rejestrowy zmiany roku obrotowego podatnika przed końcem ostatniego roku obrotowego poprzedzającego takową zmianę lecz od zgłoszenia tego faktu w odpowiednim czasie w odpowiedniej deklaracji CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba, że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o CIT:
W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
Stosownie do art. 8 ust. 4 cytowanej ustawy:
O wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
W świetle powołanych powyżej przepisów rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych określony w statucie Fundacji rodzinnej, który nie musi pokrywać się z rokiem kalendarzowym. Możliwe jest dokonywanie zmian roku podatkowego. Za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Jednak okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe. Podatnik ma obowiązek zawiadomienia o zmianie roku podatkowego w zeznaniu rocznym składanym za ostatni rok podatkowy przed zmianą roku podatkowego.
Należy wskazać, że art. 8 ust. 1 ustawy o CIT w obecnym brzmieniu formułuje warunek skuteczności zmiany roku podatkowego. Aby zmiana była skuteczna, podatnik musi określić rok podatkowy w odpowiednim dokumencie regulującym jego ustrój. Zasadą jest, że zapis o zmianie roku podatkowego musi być dokonany przed rozpoczęciem nowego roku podatkowego w odpowiednim dokumencie, regulującym ustrój podatnika.
Natomiast dalsze warunki skuteczności zmiany roku podatkowego zostały sformułowane w treści art. 8 ust. 4 ustawy o CIT. Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 4 ustawy o CIT o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.
Zatem podatnik, który zamierza dokonać zmiany roku podatkowego powinien taką zmianę zamieścić w akcie prawnym regulującym jego zasady ustrojowe przed zakończeniem poprzedniego roku podatkowego. Ponadto, w zakresie skuteczności dokonanej zmiany roku podatkowego, dla uwidocznienia takiej zmiany w rejestrze przewidziany jest termin związany z terminem złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok po zmianach. Aby powyższa informacja wywoływała oczekiwane konsekwencje, na dzień jej złożenia okoliczność, której dotyczy, powinna być już prawnie skuteczna – czyli ujawniona poprzez wpis w rejestrze RFR.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie ze statutem Wnioskodawcy jego rok obrotowy trwa od 1 grudnia do 30 listopada roku kolejnego, a rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem obrotowym. Fundator Wnioskodawcy planuje na mocy uprawnień nadanych przez statut dokonać w formie aktu notarialnego jego zmiany. Do zmiany tej ma dojść przed końcem obecnego roku obrotowego. Zmiana ta zostanie również bezzwłocznie zgłoszona do sądu rejestrowego, lecz z uwagi na duże obłożenie pracą Sądu Okręgowego w (...) możliwym jest, że zostanie zarejestrowana przez sąd po zakończeniu obecnego roku obrotowego Wnioskodawcy.
Wnioskodawca planuje do końca lutego roku 2026 złożyć zeznanie o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), tj. CIT-8, w którym zgodnie z normą zawartą w art. 8 ust. 4 ustawy o CIT poinformuje o wyborze nowego roku podatkowego. Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie tego, w jakim okresie będzie trwać Jego pierwszy rok podatkowy po dokonaniu opisanej zmiany.
Zmiana statutu fundacji rodzinnej wymaga formy aktu notarialnego i wpisu do rejestru fundacji rodzinnych, stając się skuteczna z chwilą wpisu do rejestru, który prowadzi Sąd Okręgowy w (...). Procedura i podmioty uprawnione do zmiany statutu określane są w samym statucie, dając fundatorowi dużą swobodę w kształtowaniu tych zasad, jednak zmiany nie mogą być sprzeczne z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej.
Stwierdzić należy, że Wnioskodawca dopełni ciążących na nim obowiązków związanych ze zmianą roku podatkowego, bowiem zamierza dokonać zmiany statutu (w formie aktu notarialnego) o zmianę roku podatkowego (obrotowego) przed końcem obecnego roku podatkowego, tj. przed 1 grudnia 2025 r., złożył wniosek do RFR o zmianę Statutu Fundacji rodzinnej oraz poinformuje o zmianie roku podatkowego w zeznaniu rocznym CIT-8FR za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2024 r. do 30 listopada 2025 r.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że art. 8 ustawy o CIT nie formułuje dodatkowego warunku rejestracji takiej zmiany. W myśl właściwych przepisów (ustawa z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych) taka uchwała powinna być zgłoszona do rejestracji w KRS, jednak właściwe dla tego przedmiotu przepisy nie wskazują wiążącego terminu na zgłoszenie i dokonanie takiej rejestracji i nie wiążą z tym jej skuteczności.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczącej złożenia zeznania CIT-8FR/CIT-8 w związku ze zmianą roku obrotowego i podatkowego, dokonaną przez zmianę Statutu Fundacji rodzinnej, stwierdzić należy, że skoro dojdzie do skutecznej zmiany roku podatkowego (obrotowego), to zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT zeznanie CIT-8FR/CIT-8 winno zostać złożone do końca lutego 2026 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
