Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji inwe... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.456.2020.2.MB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.11.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.456.2020.2.MB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji inwestycji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2020 r. (data wpływu 18 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji pn. ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie () (dalej: Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem rejestrowym, działającym na terenie Gminy () (dalej: Gmina). Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT.

Stowarzyszenie prowadzi działalność w zakresie sportu, turystyki i rekreacji oraz ochrony zdrowia. Stowarzyszenie, zgodnie z art. 9 oraz 10 ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 713 ze zm.), funkcjonuje na podstawie statutu, zgodnie z którym celem jego działania jest m.in. rozwijanie różnorodnych form życia kulturalno-oświatowego, towarzyskiego wypoczynku dla ludzi starszych oraz rozbudzanie zainteresowań i potrzeb w tym zakresie, jak również organizowanie działań, które sprzyjać będą zachowaniu zdrowia. Zadania te stanowią również zadania własne Gminy w myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 oraz 12 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), zgodnie z którym do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zieleni gminnej i zadrzewień.

Stowarzyszenie w 2020 r. zrealizowało inwestycję pn. () (dalej: Inwestycja). Inwestycja została zrealizowana przez Stowarzyszenie ze środków pozyskanych na mocy umowy pożyczki z ()2020 r. (dalej: Umowa pożyczki) zawartej między Stowarzyszeniem a Gminą (). Zgodnie z zawartą Umową pożyczki, Stowarzyszenie zobowiązuje się do spłaty pożyczki po otrzymaniu dofinansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020, o które Stowarzyszenie zawnioskowało w celu realizacji Inwestycji.

Przedmiotem zrealizowanej przez Stowarzyszenie Inwestycji była zmiana zagospodarowania skweru zlokalizowanego w bliskim sąsiedztwie z Urzędem Gminy. Projekt miał na celu stworzenie niekomercyjnej infrastruktury będącej miejscem integracji i rekreacji lokalnej społeczności. Inwestycja obejmowała m.in. zmianę kształtu centralnego placu na terenie skweru z prostokątnego na okrągły oraz wymianę nawierzchni z kostki betonowej na kostkę brukową. Ponadto, uporządkowano zieleń poprzez założenie nowych rabat kwiatowych oraz nasadzenia wokół zmodernizowanego placu. W ramach Inwestycji dokonano również montażu 5 ławek z oparciem.

Inwestycja została zrealizowana na nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy, która na mocy umowy z 2019 r., zawartej między Stowarzyszeniem a Gminą, została użyczona Stowarzyszeniu na okres 7 lat () tj. okres obejmujący m.in. czas realizacji Inwestycji oraz okres trwałości projektu. Po upływie ww. terminu, nieruchomość zostanie zwrócona Gminie.

Wydatki na realizację opisanych powyżej prac inwestycyjnych (wydatki na roboty budowlane) były dokumentowane przez usługodawców/dostawców wystawianymi na rzecz Stowarzyszenia fakturami VAT, z podaniem numeru NIP Stowarzyszenia. Jednocześnie, wydatki w zakresie dokumentacji projektowej poniosła Gmina, zostały one udokumentowane przez usługodawców/dostawców wystawionymi na rzecz Gminy fakturami VAT.

Efekty zrealizowanej Inwestycji przeznaczone są do użytku niekomercyjnego, służą głównie mieszkańcom oraz osobom odwiedzającym Gminę. Z infrastruktury mogą korzystać nieodpłatnie wszystkie grupy społeczne niezależnie od płci i wieku. Ze względu na lokalizację skweru w pobliżu obiektów użyteczności publicznej (Urząd Gminy, szkoły) oraz wokół sklepów, aptek, lokali usługowych jest to idealne miejsce do wytchnienia podczas korzystania z oferty znajdujących się w pobliżu obiektów, do spotkań czy nawiązywania nowych znajomości. Ogólnodostępna infrastruktura powstała w ramach Inwestycji umożliwia dostęp do niej mieszkańcom tworząc przyjazne miejsce spotkań oraz zachęca do spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.

Tym samym, powstała w tym zakresie infrastruktura służy realizacji zidentyfikowanych potrzeb mieszkańców, przy czym w związku z jej wykorzystaniem na cele niekomercyjne nie jest/nie będzie pobierana jakakolwiek odpłatność. Ponadto, przedmiotowa infrastruktura powstała w ramach Inwestycji nie jest/nie będzie udostępniana na podstawie umowy najmu lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze, w związku z zawarciem której Stowarzyszenie osiągałoby dochody.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Stowarzyszenia nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, powstała w ramach Inwestycji infrastruktura jest ogólnodostępna i przeznaczona do użytku niekomercyjnego oraz służy realizacji zadań Stowarzyszenia w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie będzie pobierało jakichkolwiek opłat z tytułu użytkowania infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji, jak również nie będzie jej wykorzystywało do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. W szczególności Stowarzyszenie nie będzie jej wydzierżawiało czy wynajmowało. W tym zakresie Stowarzyszenie nie będzie osiągało jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania ww. infrastruktury z uwagi na jej ogólnodostępny charakter. Ponadto, jak wyżej wskazano, efekty zrealizowanej Inwestycji nie będą udostępniane odpłatnie.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Stowarzyszenia nie przysługiwało/nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji. Jak zostało wskazane powyżej w opisie stanu faktycznego, Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT. Ponadto, Stowarzyszenie podejmując działania zmierzające do realizacji Inwestycji i nabywając niezbędne towary i usługi nie występowało w charakterze podatnika VAT, a wydatki poniesione na realizację projektu nie były związane z czynnościami Stowarzyszenia podlegającymi opodatkowaniu VAT. W konsekwencji Stowarzyszenie nie jest uprawnione do dokonania odliczenia VAT z wydatków poniesionych w ramach Inwestycji.

Powyższe stanowisko potwierdza także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych wydanych w analogicznych stanach faktycznych, tj. przykładowo w interpretacji z dnia 13 sierpnia 2020 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.383.2020.1.JSU, w której stwierdził, iż: Wybudowana infrastruktura będzie ogólnodostępna dla wszystkich mieszkańców Gminy i przyjezdnych. W wyniku realizacji inwestycji zwiększy się atrakcyjność turystyczno-rekreacyjna Gminy. Wszystkie poniesione wydatki na powyższą inwestycję będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę. Majątek ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji. Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego majątku (...). W konsekwencji powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, zdaniem Stowarzyszenia, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby zrealizowanej przez nie Inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Odliczenia tego dokonać musi zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wówczas podatnik ma możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy dokonuje zakupów potrzebnych dla wykonywanych czynności opodatkowanych.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podatnik definiowany jest jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja o charakterze uniwersalnym pozwala na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w obrocie gospodarczym.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Natomiast dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez stowarzyszenie przeznaczony na realizację celów statutowych nie może być podzielony między jego członków.

Z opisu sprawy zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizował inwestycję pn. (). Przedmiotem zrealizowanej przez Stowarzyszenie Inwestycji była zmiana zagospodarowania skweru zlokalizowanego w bliskim sąsiedztwie z Urzędem Gminy. Projekt miał na celu stworzenie niekomercyjnej infrastruktury będącej miejscem integracji i rekreacji lokalnej społeczności. Inwestycja obejmowała m.in. zmianę kształtu centralnego placu na terenie skweru. Ponadto, uporządkowano zieleń poprzez założenie nowych rabat kwiatowych oraz nasadzenia wokół zmodernizowanego placu. W ramach Inwestycji dokonano również montażu 5 ławek z oparciem. Inwestycja została zrealizowana przez Stowarzyszenie ze środków pozyskanych na mocy umowy pożyczki z 2020 r. (dalej: Umowa pożyczki) zawartej między Stowarzyszeniem a Gminą (). Zgodnie z zawartą Umową pożyczki, Stowarzyszenie zobowiązuje się do spłaty pożyczki po otrzymaniu dofinansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, o które Stowarzyszenie zawnioskowało w celu realizacji Inwestycji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji pn. ().

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego według zasad określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest nabywaniem towarów i usług wykorzystywanych do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów
i usług, a efekty realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycja pn. () ma niekomercyjny i nieodpłatny charakter. Służy głownie mieszkańcom i osobom odwiedzającym Gminę. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji inwestycji pn. ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej