Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.339.2022.1.AG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.339.2022.1.AG

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego  stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (...) dotyczącego lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną (np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych) oraz działalność zwolnioną od podatku w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 4      ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zwolnienie dotyczy pobieranych opłat od lokali mieszkalnych m.in. za eksploatację i utrzymanie ich lokali, eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni lub nieruchomości wspólnych, funduszu remontowego, działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółdzielni nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT.

W dniu 16 października 2019 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa (…) w (…) podpisała umowę Nr (…) o dofinansowanie projektu pn. (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Oś priorytetowa 4 „Efektywność energetyczna”, Działanie 4.3 „Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków”, Poddziałanie 4.3.2 „Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych”. Spółdzielnia przy podpisywaniu umowy o dofinansowanie projektu złożyła Oświadczenie VAT (Załącznik nr 9), dotyczące braku możliwości odzyskania podatku VAT na termomodernizację budynków mieszkalnych. W związku z tym, podatek ten jest dla Spółdzielni kosztem kwalifikowalnym. Głównym celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków Spółdzielni Mieszkaniowej (…) w (….) przy ul. (…), a celami szczegółowymi głęboka kompleksowa modernizacja energetyczna budynków Spółdzielni Mieszkaniowej (…) w (…) przy ulicy (…) oraz ograniczenie zużycia energii pierwotnej w budynkach Spółdzielni Mieszkaniowej (…) w (…) przy ulicy (…). Realizacja powyższych celów projektu spełni potrzeby interesariuszy i rozwiąże ich problemy związane z ubóstwem energetycznym. Z projektu skorzystają mieszkańcy lokali w budynkach wielorodzinnych.

W zakres prac termomodernizacyjnych, które zostaną wykonane w ramach przedmiotowego projektu w budynkach mieszkalnych wchodzi:

docieplenie stropodachu wentylowanego metodą pneumatyczną za pomocą granulatu wełny mineralnej – 15 cm,

docieplenie wszystkich ścian zewnętrznych kondygnacji nadziemnych styropianem – 15 cm,

docieplenie stropu piwnicznego wełną mineralną – 7 cm,

docieplenie ścian zewnętrznych piwnic w strefie cokołu styropianem ekstrudowanym –12 cm,

wymiana stolarki okiennej na klatkach schodowych i w piwnicach na stolarkę energooszczędną,

wymiana stolarki drzwiowej na energooszczędną,

modernizacja oświetlenia w częściach wspólnych.

Do kosztów kwalifikowanych, objętych dofinansowaniem środkami UE zaliczono planowane nakłady w wartości brutto, dotyczące budynków mieszkalnych. Instytucja Zarządzająca zgodnie z podpisaną umową żąda w związku z zaliczeniem VAT do kosztów kwalifikowanych przedłożenia indywidualnej interpretacji, że Spółdzielnia nie ma możliwości odzyskania kwoty podatku VAT z tytułu wykonywanych usług w budynkach mieszkalnych objętych przedmiotowym projektem. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Spółdzielnię, co jest niezbędne do rozliczenia projektów przez Instytucję Zarządzającą. Niesfinansowana część nakładów dotacją unijną wynosząca 19,50% wydatków kwalifikowalnych, rozliczona zostanie z funduszu remontowego nieruchomości mieszkalnych. Realizowany projekt dotyczący budynków mieszkalnych nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W budynkach objętych tym projektem nie ma lokali użytkowych.

Pytanie

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do  otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu, dotyczącego lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych i w związku z tym czy postępuje prawidłowo, rozliczając podatek VAT   w sposób opisany w poz. 61?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) w (...) obciąża mieszkańców opłatami mieszkaniowymi, m.in. kosztami związanymi z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości, w tym opłatami na fundusz remontowy budynków mieszkalnych. W ramach projektu pn. (...) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (....) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, towary i usługi związane z termomodernizacją budynków przy ulicy (...) w (...) są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, tj. czynnościami, za które pobierane są opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Stosownie  do  art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółdzielni nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT.

Spółdzielnia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu w części związanej z wydatkami kwalifikowalnymi. Wydatki kwalifikowalne obejmują tylko tę część, która związana jest z częścią służącą działalności zwolnionej z podatku VAT. Spółdzielni nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w tej części, gdzie towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Spółdzielni nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych na realizację projektu w części związanej z wydatkami kwalifikowalnymi, gdyż przedmiot Projektu w części, która obejmuje wydatki kwalifikowalne, nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Spółdzielnia nie może odliczyć podatku naliczonego z otrzymanych faktur za realizację przedmiotowego zadania w części związanej z wydatkami kwalifikowalnymi, które obejmują tylko wydatki związane z lokalami mieszkalnymi.

W związku z powyższym Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) w (...) uważa, że zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym postępuje prawidłowo, gdyż realizując Projekt nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ani otrzymania kwoty podatku VAT w zakresie kosztów dotyczących lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego  z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje                 w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – realizowany projekt dotyczący budynków mieszkalnych nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80, ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie jest spełniony ww. warunek, to nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału  4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (…) dotyczącego lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, ponieważ efekty przedmiotowego projektu nie są przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w szczególności na stwierdzeniu, że „realizowany projekt dotyczący budynków mieszkalnych nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych”. W  konsekwencji, w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła    w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się        do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).