Brak opodatkowania podatkiem VAT darowizny działki. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.318.2022.3.DM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.318.2022.3.DM

Temat interpretacji

Brak opodatkowania podatkiem VAT darowizny działki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT darowizny działki nr 1 rzecz Gminy. Uzupełnili go Państwo z pismem z 28 lipca 2022 r. (wpływ 1 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z 17 sierpnia 2022 r. (wpływ 22 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo (...) jest właścicielem nieruchomości położonej w (...), w obrębie (...), oznaczonej jako działka nr 1. Działka ta została objęta Decyzją nr (...) Wojewody (...) z 7 marca 2011 roku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej „(...). Zadanie 1. (...)”. Zgodnie z tą decyzją działka ta nie znalazła się w wykazie działek dotyczących zezwolenia na wykonanie obowiązku przebudowy i ograniczeń w korzystaniu. Zakres rzeczowy prac na tej działce objął: budowę oświetlenia ulicznego oraz przebudowę kanalizacji deszczowej.

Gmina Miasta (...) darowała ww. nieruchomość Województwu (...) w drodze umowy Rep. A nr (...) 4 listopada 2010 r.

W piśmie nr (...) z 13 kwietnia 2022 r. (...) Zarząd (...) wskazał, że przedmiotowa działka nr 1 nie stanowi drogi publicznej w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

Zgodnie z pismem (...) Zastępcy Prezydenta Miasta (...) z 29 marca 2022 r. działka nr 1, zgodnie z opinią (...) objęta była ww. Decyzją Wojewody (...), ale nie znalazła się w liniach rozgraniczających pasa drogowego, ale wykonano na niej przebudowę kanalizacji deszczowej oraz oświetlenie. Zatem nieruchomość ta nie jest częścią drogi wojewódzkiej, natomiast stanowi dojazd do kilku nieruchomości przy niej zlokalizowanych. W piśmie tym zawnioskowano o dokonanie darowizny na rzecz Gminy Miasta (...).

Zgodnie z pismem nr (...) z 11 kwietnia 2022 r. podpisanym z upoważnienia Prezydenta Miasta (...) działka nr 1 przeznaczona jest pod strefy:

-003-P/U41 teren zabudowy produkcyjno-usługowej (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (...) rejon ulicy (...) w mieście (...) zatwierdzony Uchwałą nr (...) Rady Miasta (...) z 26 września 2013 r.;

-    001-P/U41 teren zabudowy produkcyjno-usługowej zawierający usługi i produkcję w następujących dziedzinach: informatyka, telekomunikacja, elektronika, biotechnologia, automatyka i inne o podobnym profilu (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego(...) - rejon ulic (...) i (...) w mieście (...) zatwierdzony Uchwałą nr (...) Rady Miasta (...) z 26 czerwca 2008 r.

Zgodnie z operatem szacunkowym, sporządzonym 1 marca 2019 r. na potrzeby ustalenia wynagrodzenia za służebność przesyłu, przedmiotowa działka we wschodniej części stanowi drogę o nawierzchni z płyt betonowych, przechodzącej w zjazd na posesję utwardzony kostką betonową a dalej stanowi w części fragment drogi o nawierzchni asfaltowej a w części teren zielony z pojedynczymi drzewami. Województwo (...) zamierza dokonać darowizny ww. działki na rzecz Gminy Miasta (...). Województwo (...) nie ponosiło nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Województwo (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo (...) nie wybudowało budynków/budowli, ani jakichkolwiek innych obiektów na działce nr 1. Budowy oświetlenia ulicznego oraz przebudowy kanalizacji deszczowej dokonała Gmina Miasta (...).

Zgodnie z art. 86 pkt 1 i 2 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931) podatnikowi z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Przedmiotowa działka nr 1 położona w (...), obręb (...) otrzymana została zgodnie z aktem notarialnym Rep.(...) w drodze darowizny i objęta została zezwoleniem na podstawie decyzji (...) Wojewody (...) na realizację inwestycji celu publicznego tj. inwestycji drogowej „(...)” oraz nie była wykorzystywana do działalności opodatkowanej. W związku z powyższym z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości Województwu (...) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Działka nr 1 zostanie przekazana w drodze darowizny Gminie Miasta (...) w celu realizacji zadań własnych Gminy Miasta (...) poprzez zapewnienie drogi dojazdowej o charakterze lokalnym do nieruchomości przyległych do zbywanej działki.

Województwo (...) zamierza dokonać darowizny nieruchomości wraz z jej częściami składowymi w rozumieniu art. 47, 48 i 49 Kodeksu cywilnego. Przedmiotem zbycia w opisanym stanie faktycznym będzie działka nr 1 z budowlą utwardzonej drogi i nasadzeniami. Natomiast ewentualne sieci i urządzenia w ramach tych sieci należą do przedsiębiorstw przesyłowych i nie stanowią części składowej zbywanej nieruchomości.

Zgodnie z:

art. 47 Kc:

§ 1. Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

§ 2. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

§ 3. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

art. 48 Kc:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

art. 49:

§ 1. Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Przed dokonaniem darowizny nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę na budowę sieci deszczowej i oświetlenia, gdyż tych sieci na tej konkretnej działce nie ma. Pismem z dnia 16 sierpnia 2022r. Biuro ds. Nieruchomości - Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta (...) sprostowało wcześniejszą informację i wskazało, że na działce nr 1 nie ma jednak oświetlenia ani kanalizacji deszczowej. Jak wskazano wcześniej działka ta nie jest częścią drogi wojewódzkiej i stanowi drogę lokalną, dlatego też nastąpi jej zbycie na rzecz Gminy Miasta (...). Dodatkowo z pisma (...) Zarządu (...) wynika, że zgodnie z ewidencją gruntów nie ma na tej działce sieci kanalizacji deszczowej i oświetlenia, ale wykazane są: kanalizacja sanitarna, sieć elektroenergetyczna i teletechniczna.

Z pisma ww. Biura oraz informacji (...) Zarządu (...) wynika, że asfaltowa część drogi została zrealizowana w ramach inwestycji „(...)”, natomiast pozostała część drogi wykonana z płyt betonowych najprawdopodobniej została wykonana przez właścicieli nieruchomości przyległych. Należy uznać ww. drogę za budowlę w świetle ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (t.j. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.), skoro ww. Biuro w ww. piśmie wskazuje, że jest to droga. Rozliczanie ww. nakładów nie będzie dokonywane przed zawarciem umowy darowizny.

Przed planowaną darowizną nie będą rozliczane nakłady na działce nr 1, stąd nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu obiektów znajdujących się na ww. działce.

Budowla w postaci utwardzonej drogi i nasadzenia będą przedmiotem zbycia, gdyż stanowią własność właściciela gruntu jako części składowe tego gruntu. Natomiast ewentualne sieci i urządzenia w ramach tych sieci należą do przedsiębiorstw przesyłowych i nie stanowią części składowej zbywanej nieruchomości.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym i prawnym darowizna przedmiotowej działki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Województwo (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W związku z powyższym darowizna ww. działki nie będzie podlegać podatkowi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednak w ściśle określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być również przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części. Niespełnienie powyższego warunku, jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i właścicielem działki nr 1. Gmina Miasta (...) darowała Państwu ww. nieruchomość w drodze umowy 4 listopada 2010 r. W związku z powyższym z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Działka nr 1 zostanie przekazana w drodze darowizny Gminie Miasta (...) w celu realizacji zadań własnych Gminy Miasta (...). Zamierzają Państwo dokonać darowizny nieruchomości wraz z jej częściami składowymi. Przedmiotem zbycia będzie działka nr 1 z budowlą utwardzonej drogi i nasadzeniami.  Przed dokonaniem darowizny nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę na budowę sieci deszczowej i oświetlenia, gdyż tych sieci na tej konkretnej działce nie ma. Asfaltowa część drogi została zrealizowana w ramach inwestycji „(...)”, natomiast pozostała część drogi wykonana z płyt betonowych najprawdopodobniej została wykonana przez właścicieli nieruchomości przyległych. Rozliczanie ww. nakładów nie będzie dokonywane przed zawarciem umowy darowizny. Przed planowaną darowizną nie będą rozliczane nakłady na działce nr 1, stąd nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu obiektów znajdujących się na ww. działce. Budowla w postaci utwardzonej drogi i nasadzenia będą przedmiotem zbycia, gdyż stanowią własność właściciela gruntu jako części składowe tego gruntu. Natomiast ewentualne sieci i urządzenia w ramach tych sieci należą do przedsiębiorstw przesyłowych i nie stanowią części składowej zbywanej nieruchomości.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą kwestii, czy darowizna przedmiotowej działki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że w świetle art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zwanej dalej Kodeks cywilny,

nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zgodnie z art. 47 § 1 ww. ustawy,

część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

W myśl art. 47 § 2 ustawy Kodeks cywilny,

częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Na podstawie art. 48 ustawy Kodeks cywilny,

z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.

Jednak stosownie do art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny,

urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Z powyższego przepisu wynika, że jeśli znajdujące się na działkach części infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, ciepłowniczej, telekomunikacyjnej, elektrycznej itd. są przyłączone do przedsiębiorstw świadczących usługi wodociągowe, telekomunikacyjne, elektroenergetyczne itd., to stanowią one własność tych przedsiębiorstw.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania wskazać należy, że zgodnie z art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Jak wskazano wyżej nieodpłatne przekazanie towarów (np. darowiznę) uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów lub ich części składowych. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania darowizny – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – jako czynności wyłączonej spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że darowizna działki nr 1 na rzecz Gminy będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), stąd też dla zamierzonej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy, wskazać należy, że planowana czynność darowizny na rzecz Gminy działki nr 1 z budowlą w postaci utwardzonej drogi i nasadzeniami co do zasady mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta jest czynnością cywilnoprawną, która za przedmiot będzie miała – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – towar i w wyniku, której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością jak właściciel. Jednakże z okoliczności sprawy wynika, że nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej działki. Ponadto – jak wskazano we wniosku – asfaltowa część drogi została zrealizowana w ramach inwestycji, natomiast pozostała część drogi wykonana z płyt betonowych została wykonana przez właścicieli nieruchomości przyległych, a rozliczanie ww. nakładów nie będzie dokonywane przed zawarciem umowy darowizny.  Przed planowaną darowizną nie będą rozliczane nakłady na działce nr 1, tym samym nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu obiektów znajdujących się na ww. działce. Zatem w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania towaru (działki) za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.

W konsekwencji, darowizna działki nr 1 na rzecz Gminy nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).