w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu, kompleksowa modernizacja szpitala poprzez wymianę wyek... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.330.2020.2.MPU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.09.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.330.2020.2.MPU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu, kompleksowa modernizacja szpitala poprzez wymianę wyeksploatowanego i wysoce awaryjnego sprzętu na nowy w celu wyeliminowania zakażeń szpitalnych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.) uzupełnionego pismem z 26 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) oraz uzupełnionego pismem z 10 września 2020 r. (data wpływu 15 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (). Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 18 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.330.2020.1.MPU oraz uzupełnionego pismem z 10 września 2020 r. (data wpływu 15 września 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca () realizuje projekt pn. () dofinansowywany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz dotacji z Ministerstwa Zdrowia.

Planowana do przeprowadzenia inwestycja ma na celu kompleksową modernizację () () (CS) szpitala poprzez wymianę wyeksploatowanego i wysoce awaryjnego sprzętu na nowy w celu wyeliminowania zakażeń szpitalnych. Planowana realizacja projektu do () roku. W związku z powyższym Szpital jest zobowiązany do przedłożenia w Wydziale Rozwoju Regionalnego przy () () w () informacji - oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą. Jest prowadzony w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Wnioskodawca w niewielkim stopniu świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT z tytułu najmu pomieszczeń i refaktur za media. Proporcja określona na podstawie art. 90 ust. 2-8 oraz ust. 10 nie przekracza 2 %. W związku z powyższym realizując projekt Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu. Usługi wykonywane przez Szpital (procedury medyczne w zakresie ochrony zdrowia i ratowania życia) zostały zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie przedmiotowe).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Szpital planuje zakupić: maceratory (5 szt.), płuczko-dezynfekatory (25 szt.), urządzenia do dekontaminacji (23 szt.), myjnia - dezyfekator do mycia i dezynfekcji, sterylizator parowy (3 szt.), elektryczna wytwornica pary, myjnia - dezynfekator tunelowey, dezynfekator, myjnia ultradźwiękowa, system komputerowy. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty realizacji projektu () () () nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca ma możliwość przypisania ponoszonych wydatków związanych z realizacją ww. projektu do czynności zwolnionych - () () wykonuje usługi wyłącznie na potrzeby () () () () w celu realizacji procedur medycznych rozliczanych z NFZ, które są opodatkowane zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług - korzystają ze zwolnienia.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu):

Czy w związku z wykorzystaniem przez Szpital efektów projektu () () () do realizacji procedur medycznych jako elementy składowe tychże procedur, które to procedury korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zdefiniowanego w art. 43 ust. 1 pkt 18 Szpital nabywa prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zgodnie z przepisami ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu), Szpital w związku z wykorzystywaniem efektów pracy () () w celu realizacji procedur medycznych, sprzedawanych następnie do NFZ ze stawką ZW na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 nie spełnione zostały przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT określające warunki odliczenia podatku naliczonego, co w konsekwencji oznacza, iż Szpital nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu ()()() ponieważ efekty realizacji projektu nie są wykorzystywane przy wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do obniżenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą. Jest prowadzony w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Wnioskodawca w niewielkim stopniu świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT z tytułu najmu pomieszczeń i refaktur za media. Proporcja określona na podstawie art. 90 ust. 2-8 oraz ust. 10 nie przekracza 2 %. Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowywany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz dotacji z Ministerstwa Zdrowia. Planowana do przeprowadzenia inwestycja ma na celu kompleksową modernizację () () (CS) szpitala poprzez wymianę wyeksploatowanego i wysoce awaryjnego sprzętu na nowy w celu wyeliminowania zakażeń szpitalnych. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty realizacji projektu () () () nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca ma możliwość przypisania ponoszonych wydatków związanych z realizacją ww. projektu do czynności zwolnionych - () () wykonuje usługi wyłącznie na potrzeby () () ()() w celu realizacji procedur medycznych rozliczanych z NFZ, które są opodatkowane zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług - korzystają ze zwolnienia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty realizacji projektu () () () nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą związane wyłącznie z realizacją procedur medycznych zwolnionych z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją powyższego projektu.

W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację powyższego projektu.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), ul. (), () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, zpóźn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej