
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wykupu gruntów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 lipca 2025 r. (wpływ: 17 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
-Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz U.z 2024 r. poz. 1478)
-Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530)
-Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. z dnia 1 marca 2024 r. Dz.U. z 2024 r. poz. 295)
(…) Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305)
(…) Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3)prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.
(…) Park Narodowy przystąpił do Programu (…)
W ramach tego projektu Park dokonał wykupu oraz będzie dalej dokonywał wykupów nieruchomości prywatnych znajdujących się w granicach (…) Parku Narodowego.
Działanie to wynika z zadań przytoczonych powyżej. Na wykupionych nieruchomościach występują gatunki zagrożone, dla których wykonano działania ochronne - za gatunki zagrożone uznano gatunki objęte ścisłą ochrona gatunkową (Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16.12.2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt) oraz wymienione w załączniku I Dyrektywy Rady 79/409/EWG z 2.04.1979 r.
Wytypowano 5 gatunków dla których nieruchomości będące przedmiotem wykupu w Projekcie stanowią siedlisko występowania: żuraw, gąsiorek, jarzębatka, lerka oraz kania ruda. Na wykupionych gruntach prowadzone będą zadania ochronne z zakresu ochrony czynnej. Gatunki te będą podlegać monitoringowi przyrodniczemu.
Wykupy dokonywane są od osób prywatnych na podstawie umów w postaci aktów notarialnych. Stronami aktu notarialnego są osoby prywatne oraz Dyrektor Parku działający w imieniu i na rzecz (…) Parku Narodowego.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że wykupy gruntów znajdujących się w granicach Parku, będących własnością osób prywatnych są dokonywane za ich zgodą na podstawie Ustawy o ochronie przyrody. Art. 7 [Utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody]
1.Utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody jest celem publicznym w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1145 i 1222).
2.Utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody obejmujące obszary, które stanowią nieruchomości niebędące własnością Skarbu Państwa, następuje za zgodą właściciela, a w razie braku jego zgody - w trybie wywłaszczenia określonym w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Pytanie
Czy czynności realizowane przez (…) Park Narodowy w postaci wykupów nieruchomości znajdujących się w granicach (…) Parku Narodowego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE pn. „(…)” stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Państwa stanowisko
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 7 Ustawy o Ochronie Przyrody utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody jest celem publicznym w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (art. 6 pkt 9b - ochrona zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt lub siedlisk przyrody) (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 i 1222)
Utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody obejmujące obszary, które stanowią nieruchomości niebędące własnością Skarbu Państwa, następuje za zgodą właściciela, a w razie braku jego zgody - w trybie wywłaszczenia określonym w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt g) (winno być: art. 2 pkt 1 lit. g)) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ( Dz. U. z 2024 poz. 295) nie podlegają opodatkowaniu czynności podlegające przepisom o gospodarce nieruchomościami. Z przytoczonych przepisów i celów dla jakich Park realizuje wykupy wynika, że czynności realizowane przez Park w postaci wykupów nieruchomości będących w granicach Parku od właścicieli prywatnych w celu ochrony gatunków zwierząt tam występujących, zagrożonych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,
b)innych praw majątkowych − 1%.
W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ww. ustawy :
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ww. ustawy :
Nie podlegają podatkowi umowy sprzedaży nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego zawieranej w związku z realizacją roszczeń wynikających z ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na podstawie przepisów o ochronie środowiska.
Należy nadmienić, iż wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 2 ww. ustawy odnosi się jedynie do umów sprzedaży określonej kategorii dóbr majątkowych (nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego) zawieranych w związku z realizacją roszczeń wynikających z ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na podstawie przepisów o ochronie i kształtowaniu środowiska. Przepis ten nawiązuje do przewidzianego w art. 129 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 647) uprawnienia właściciela (lub użytkowania wieczystego) do występowania z żądaniem wykupienia nieruchomości lub jej części, jeżeli korzystanie z tej nieruchomości (bądź jej części) stało się, z uwagi na ochronę środowiska, niemożliwe lub istotnie ograniczone.
W myśl art. 130 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska:
Ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną zasobów środowiska może nastąpić przez poddanie ochronie obszarów lub obiektów na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.):
Utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody jest celem publicznym w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1145 i 1222).
Utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody obejmujące obszary, które stanowią nieruchomości niebędące własnością Skarbu Państwa, następuje za zgodą właściciela, a w razie braku jego zgody - w trybie wywłaszczenia określonym w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Z opisu sprawy wynika, że przystąpili Państwo do Programu (…). W ramach tego projektu dokonali Państwo wykupu oraz będą dalej dokonywać wykupów nieruchomości prywatnych znajdujących się w granicach (…) Parku Narodowego. Na wykupionych gruntach prowadzone będą zadania ochronne z zakresu ochrony czynnej. Wykupy dokonywane są od osób prywatnych na podstawie umów w postaci aktów notarialnych. Stronami aktu notarialnego są osoby prywatne oraz Dyrektor Parku działający w imieniu i na rzecz (…) Parku Narodowego. Ponadto, wykupy gruntów znajdujących się w granicach Parku, będących własnością osób prywatnych, dokonywane są za ich zgodą na podstawie Ustawy o ochronie przyrody.
Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia nie wynika aby wykup opisanych we wniosku gruntów następował na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.
W treści wniosku, jak i jego uzupełnieniu wskazali Państwo, że wykup opisanych przez Państwa gruntów następuje na podstawie przepisów o ochronie przyrody. Jednak z treści przywołanego art. 7 ustawy o ochronie środowiska wynika, że jedynie utworzenie lub powiększenie parku narodowego lub rezerwatu przyrody jest celem publicznym w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami. Należy zauważyć, że dokonują/będą dokonywać Państwo wykupu nieruchomości, które znajdują się już w granicach Parku. Zatem nie sposób uznać aby grunty, których wykupu Państwo dokonują/będą dokonywać powiększały teren Parku Narodowego. Brak jest zatem podstaw do uznania, że umowy sprzedaży, które Państwo zawierają/będą zawierać dokonywane są/dokonywane będą na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami. Zatem, czynności wykupu przez Państwa opisanych we wniosku gruntów nie podlegają/nie będą podlegać wyłączeniu z opodatkowania, w oparciu o art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ponadto, w sprawie nie znajdzie także zastosowania przepis art. 2 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że wykup gruntów następuje za zgodą ich właścicieli, a nie na ich żądanie. Zatem nie można uznać aby zawarcie opisanych we wniosku umów sprzedaży następowało związku z realizacją roszczeń wynikających z ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na podstawie przepisów o ochronie środowiska.
Reasumując, do zawieranych przez Państwa umów sprzedaży gruntów znajdujących się w granicach Parku Narodowego nie znajdzie zastosowania żadne ze zwolnień ani wyłączeń od podatku od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym są i będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z zawieranymi przez Państwa umowami sprzedaży.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
