
Temat interpretacji
Stawka podatku dla dostaw realizowanych do dnia 30 czerwca 2020 r. Produktu biobójczego
Na
podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej
Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 27
kwietnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 20 maja 2020 r. (data wpływu 25
maja 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 13 maja 2020 r. (doręczone 15
maja 2020 r.), oraz w dniu 3 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca
2020 r.). o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa
podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki
podatku dla dostaw realizowanych do dnia 30 czerwca 2020 r. Produktu
biobójczego występującego pod nazwą () - jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy Produktu biobójczego występującego pod nazwą ().
Wniosek uzupełniono w dniu 20 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 13 maja 2020 r. (doręczone 15 maja 2020 r.), oraz w dniu 3 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka Akcyjna z siedzibą w (...) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostaw m.in. produktu biobójczego występującego pod nazwą (), sklasyfikowanego w kategorii 1 grupie 1 załącznika V do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz. Urz. UE L 167; dalej: Rozporządzenie nr 528/2012) jako: produkt biobójczy stosowany do celów utrzymania higieny ludzi, stosowany na skórze lub skórze głowy ludzi lub w kontakcie z taką skórą przede wszystkim w celu dezynfekcji skóry lub skóry głowy (dalej: Produkt).
Produkt jest płynem do higienicznej dezynfekcji rąk o działaniu wirusobójczym przeznaczonym do powszechnego stosowania. Substancjami czynnymi produktu biobójczego są alkohol etylowy (etanol) i izopropylowy (2-propanol).
Spółka na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) klasyfikuje Produkt jako środek odkażający, oznaczony symbolem PKWiU 20.20.14.0.
Jednocześnie, Spółka uzyskała w dniu 20 marca 2020 r. pozwolenie nr () na udostępnianie na rynku i stosowanie środka odkażającego jako produktu biobójczego na okres 180 dni od daty wydania pozwolenia. Pozwolenie zostało wydane w formie decyzji Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (dalej: Prezes URPL) na podstawie art. 55 ust. 1 Rozporządzenia nr 528/2012.
Powyższy przepis stanowi, iż w stosunku do produktów biobójczych niespełniających wymogów Rozporządzenia nr 528/2012, możliwym jest wykorzystanie przez Prezesa URPL środka przewidzianego w art. 55 ust. 1 tego rozporządzenia. Zgodnie ze wskazanym przepisem, na zasadzie odstępstwa od art. 17 i 19 tego rozporządzenia, właściwy organ może wydać - na okres nieprzekraczający 180 dni - pozwolenie na udostępnianie na rynku lub stosowanie produktu biobójczego niespełniającego wymogów niniejszego rozporządzenia odnoszących się do wydania pozwolenia do celów jego ograniczonego i kontrolowanego stosowania pod nadzorem właściwego organu, jeżeli zastosowanie tego rodzaju środka konieczne jest ze względu na wystąpienie m. in. zagrożenia dla zdrowia publicznego. Dodatkowo musi zaistnieć przesłanka wskazująca, iż zagrożenia tego nie można powstrzymać innymi środkami.
W wydanej decyzji Prezes URPL uznał, że zachodzi uzasadniona potrzeba wydania pozwolenia na udostępnianie na rynku lub stosowanie produktu biobójczego z przeznaczeniem dezynfekcyjnym, na podstawie art. 55 ust. 1 Rozporządzenia nr 528/2012 w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 powodującego chorobę COVID-19.
Produkt został wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych prowadzonego przez Prezesa URPL na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (t.j. Dz. U. 2018 r., poz. 2231; dalej ustawa o produktach biobójczych) w części II - zawierającej wykaz produktów biobójczych, na które wydano pozwolenie na obrót. Informacja w tym zakresie dostępna jest na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Ze względu na swoje właściwości wirusobójcze produkt ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia jako preparat odkażający służący do zachowania higieny skóry (ludzi).
W uzupełnieniu wniosku nadanym w dniu 3 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) Wnioskodawca wskazał, że dostawa Produktów jest realizowana przez Spółkę co do zasady w ramach sprzedaży opodatkowanej. Sporadycznie jednak zdarzało się, że Spółka dokonywała również nieodpłatnych dostaw znikomej ilości Produktów.
W żadnym jednak z tych przypadków dostawa nie odbywała się w warunkach uprawniających do zastosowania stawki 0% VAT, zgodnie z § 10 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r., poz. 527 ze zm.; dalej: Rozporządzenie). Przede wszystkim żadna dostawa nie została zrealizowana na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych, Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno- Przeciwepidemicznych, podmiotów wykonujących działalność leczniczą, domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodków wsparcia, rodzinnych domów pomocy oraz domów pomocy społecznej.
Dodatkowo, żadna dostawa nie została udokumentowana umową, o której mowa w § 10 ust. 3 Rozporządzenia.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):
Czy dostawa Produktu wskazanego w przedstawionym powyżej stanie faktycznym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, obowiązującego w dniu złożenia wniosku - zarówno w odniesieniu do dostaw realizowanych w ramach sprzedaży opodatkowanej oraz w odniesieniu do dostaw realizowanych nieodpłatnie (co do nieznacznej ilości Produktów)?
Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):
Zdaniem Wnioskodawcy, Produkt spełnia wszystkie warunki wskazane przez ustawodawcę w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obowiązującego w dniu złożenia wniosku, a w konsekwencji jego dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 8% - zarówno w odniesieniu do dostaw realizowanych w ramach sprzedaży opodatkowanej oraz w odniesieniu do dostaw realizowanych nieodpłatnie (co do nieznacznej ilości Produktów).
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7 września 1987, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych .
Przepis ustawy VAT w powyższym brzmieniu, związany z wprowadzeniem tzw. nowej matrycy stawek VAT, stosuje się jednak dopiero od dnia 1 lipca 2020 r. na podstawie art. 63 pkt 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020 r., poz. 568) w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751) (dalej: przepisy zmieniające).
Dlatego według stanu prawnego obowiązującego na datę złożenia wniosku, do dnia 30 czerwca 2020 r., stosuje się art. 5a ustawy o VAT w dotychczasowym brzmieniu, zgodnie z którym: towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Klasyfikacją, która ma zastosowanie do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest więc nadal Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U.z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel (...).
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednak zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stosowanego w dotychczasowym brzmieniu na podstawie przepisów zmieniających, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Zastosowanie obniżonych stawek podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.
Ze względu na treść przepisów zmieniających, do dnia 30 czerwca 2020 r. dla określenia właściwej stawki VAT stosuje się załącznik nr 3 do ustawy o VAT w dotychczasowym brzmieniu.
W załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 83 wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.20.14.0 - Środki odkażające - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT (w brzmieniu mającym zastosowanie do dnia 30 czerwca 2020 r. na podstawie przepisów zmieniających) przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce dotyczącej nazwy towaru lub usługi.
Mając powyższe na uwadze, stawka 8% podatku VAT ma zastosowanie dla dostawy środka odkażającego, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
- został zakwalifikowany do grupowania PKWiU o symbolu 20.20.14.0,
- ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze,
- ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,
- dla środka zostało wydane stosowne pozwolenie albo został on wpisany do odpowiedniego rejestru.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, ze względu na skład i przeznaczenie Spółka klasyfikuje Produkt jako środek odkażający, oznaczony symbolem PKWiU 20.20.14.0. Produkt służy do dezynfekcji rąk (skóry), a substancjami czynnymi produktu biobójczego są alkohol etylowy (etanol) i izopropylowy (2-propanol).
Sprzedawany przez Wnioskodawcę preparat ma właściwości wirusobójcze. Środek ten nie musi mieć wszystkich właściwości wymienionych załączniku nr 3 do ustawy o VAT, tj. bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych równocześnie. Zatem w odniesieniu do Produktu także drugi z warunków jest spełniony.
Ponieważ ustawa o VAT nie definiuje pojęcia w ochronie zdrowia, należy odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN ochrona oznacza: zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym; to, co przed czymś ochrania. Z kolei przez zdrowie rozumieć należy stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo; dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu.
Analiza treści zapisu wyłącznie w ochronie zdrowia zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że określone środki, by móc korzystać z preferencyjnego opodatkowania muszą m.in. znajdować zastosowanie tylko w ochronie zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś, co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Ochrona ta dotyczy zatem wszelkich organizmów żywych, bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Ochrona może być ponadto realizowana na wiele sposobów, m.in. poprzez zapobieganie rozwojowi oraz likwidację szkodliwych dla zdrowia wirusów, grzybów lub bakterii. Takie zastosowanie i cel użycia ma Produkt sprzedawany przez Wnioskodawcę.
Zadaniem tego środka jest ochrona jednostki przed czymś, co może stanowić dla jej zdrowia zagrożenie. Celem sprzedaży produktu jest stosowanie w ochronie zdrowia. Ochrona ta ma charakter realny, ponieważ wprowadzenie środka do obrotu ma związek z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 powodującego chorobę C0VID-19.
Zdaniem Wnioskodawcy dla oceny jego zastosowania nie ma znaczenia faktyczne wykorzystanie preparatu przez nabywcę. Produkt przeznaczony jest do dezynfekcji rąk (usuwania z ich powierzchni wirusów), a zatem do ochrony zdrowia ludzi. Nie przewiduje się jego wykorzystania w innym celu. Ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że środki odkażające, o jakich mowa w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Nie ma zatem podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki należące do systemu opieki zdrowotnej. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca w którym zostaną one użyte.
Zgodnie z art. 5 ustawy o produktach biobójczych, udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są produkty biobójcze, na które zostało wydane pozwolenie albo zezwolenie na handel równoległy albo pozwolenie na obrót.
Dodatkowo, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o produktach biobójczych, produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Produkt został wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych prowadzonego przez Prezesa URPL w części II - zawierającej wykaz produktów biobójczych, na które wydano pozwolenie na obrót. Informacja w tym zakresie dostępna jest na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Nie ma przy tym znaczenia, że pozwolenie zostało wydane jedynie na okres 180 dni, a wpis do rejestru nastąpił na podstawie art. 55 ust. 1 Rozporządzenia nr 528/2012, stanowiącego odstępstwo od trybu zwykłej rejestracji i zastosowanego ze względu na wystąpienie zagrożenia dla zdrowia publicznego. Decydująca dla zastosowania obniżonej stawki VAT jest bowiem okoliczność samego wpisu do Wykazu Produktów Biobójczych bez względu na jego podstawę prawną i okres stosowania pozwolenia.
Stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, w tym m. in. w: interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2019 r. (znak: 0111-KDIB3-3.4012.117.2019.2.MK), z 20 grudnia 2018 r. (0112-KDIL4.4012.592.2018.2.NK), z 2 lipca 2018 r. (0115-KDIT1 -2.4012.322.2018.1.KT).
Stawka VAT 8% dla opodatkowania dostawy Produktu nie ulegnie również zmianie od 1 lipca 2020 r., od kiedy mają mieć zastosowanie przepisy dotyczące tzw. nowej matrycy stawek VAT, w tym także załącznik nr 3 do ustawy o VAT w nowym brzmieniu.
W załączniku nr 3 do ustawy o VAT w nowym brzmieniu, pod poz. 15 zostały wymienione: Środki odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2231), bez względu na kod CN.
Warunki zastosowania obniżonej stawki VAT będą więc od 1 lipca 2020 r. w zasadzie takie same jak obecnie. Wobec stosowania dla dostawy towarów kodów nomenklatury scalonej (CN) nie będzie potrzeby zakwalifikowania Produktu do właściwego grupowania PKWiU. W tym przypadku Wnioskodawca nie będzie musiał też kwalifikować Produktu według kodu CN, ponieważ niższa stawka będzie miała zastosowanie bez względu na kod CN, jeżeli produkt spełnia pozostałe warunki, tj. posiada właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze oraz został wpisany do właściwego rejestru.
W uzupełnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca wskazał ponadto, że zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Co do zasady, nieodpłatne przekazanie towarów podlega VAT wyłącznie wtedy, gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Jeśli darowizna rzeczowa, czyli nieodpłatne przekazanie towarów podlega VAT, to darczyńca zobowiązany jest do naliczenia VAT według odpowiedniej stawki VAT.
Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu wytworzenia Produktów, w związku z tym jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT według odpowiedniej stawki z tytułu ich nieodpłatnego przekazania (darowizn).
Odpowiednią stawkę VAT należy ustalić na takich samych zasadach jak w przypadku sprzedaży opodatkowanej, zgodnie z argumentacją prawną przedstawioną we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
W tym przypadku zastosowanie znajdzie obniżona stawka 8% VAT na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT, w którym pod poz. 83 (według brzmienia ustawy obowiązującego na dzień złożenia wniosku) zostały wymienione sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.20.14.0 - Środki odkażające - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.
Spółka wskazuje dodatkowo, że zgodnie z § 10c Rozporządzenia, w okresie do dnia 30 czerwca 2020 r. obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy środków odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2231 oraz z 2020 r. poz. 322).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowego sposobu opodatkowania dla danego towaru istotne jest właściwe jego zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zauważyć należy, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie natomiast z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110,wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.
W niniejszej sprawie należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, z kolei możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Zatem należy uznać, że stawki te powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.
W załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 83 wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.20.14.0 &‒ Środki odkażające &‒ wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce dotyczącej nazwy towaru lub usługi.
W związku z powyższym, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru/usługi z danego grupowania.
W związku z powyższym, jak wynika z treści poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy, nie wszystkie środki odkażające, dopuszczone do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trybie przewidzianym przepisami ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% wyłącznie do preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, klasyfikowanych według nomenklatury PKWiU 2008 do grupowania 20.20.14.0, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe na obrót lub dokonano wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2231 z późn. zm.).
Zgodnie z § 10c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 poz. 527 z późn. zm.) w okresie do dnia 30 czerwca 2020 r. obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy środków odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych.
Natomiast, jak wynika z § 10 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia, w okresie do dnia 31 sierpnia 2020 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, której przedmiotem są produkty biobójcze w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz. Urz. UE L 167 z 27 czerwca 2012, str. 1, z późn. zm.) wyłącznie środki dezynfekujące.
W myśl § 10 ust. 2 rozporządzenia, obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów przeznaczonych na cele związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2, na rzecz:
- Agencji Rezerw Materiałowych na realizację zadań ustawowych;
- Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych na realizację zadań statutowych;
- podmiotów wykonujących działalność leczniczą wpisanych do wykazu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568 i 695),
- domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodków wsparcia, rodzinnych domów pomocy oraz domów pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, 1622, 1690, 1818 i 2473).
Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy darowizny między podatnikiem dokonującym dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, oraz podmiotem, o którym mowa w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary będą wykorzystane zgodnie z ust. 2 (§ 10 ust. 3 rozporządzenia).
Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia w ochronie zdrowia. W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, ponieważ w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego ochrona oznacza zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym, osoba lub grupa osób czuwająca nad czyimś bezpieczeństwem. Z kolei przez zdrowie zgodnie z ww. słownikiem należy rozumieć stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo, dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu.
Wobec powyższego, analiza treści zapisu wyłącznie w ochronie zdrowia zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem ochrona ta dotyczy wszelkich organizmów żywych bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś co może stanowić zagrożenie dla jej zdrowia.
Podkreślić należy, że istotny, z punktu widzenia zastosowania tych preparatów, jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że przedmiotowe preparaty muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, tj. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca, w którym zostaną one użyte.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych, udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są produkty biobójcze, na które zostało wydane pozwolenie albo zezwolenie na handel równoległy albo pozwolenie na obrót.
Dodatkowo, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o produktach biobójczych, produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.
W myśl art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o produktach biobójczych, Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wydaje pozwolenie na obrót oraz dokonuje zmiany pozwolenia na obrót albo uchyla pozwolenie na obrót, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostaw m.in. produktu biobójczego występującego pod nazwą ., sklasyfikowanego w kategorii 1 grupie 1 załącznika V do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 w prawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz. Urz. UE L 167; Rozporządzenie nr 528/2012) jako: produkt biobójczy stosowany do celów utrzymania higieny ludzi, stosowany na skórze lub skórze głowy ludzi lub w kontakcie z taką skórą przede wszystkim w celu dezynfekcji skóry lub skóry głowy (Produkt).
Produkt jest płynem do higienicznej dezynfekcji rąk o działaniu wirusobójczym przeznaczonym do powszechnego stosowania. Substancjami czynnymi produktu biobójczego są alkohol etylowy (etanol) i izopropylowy (2-propanol).
Spółka na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) klasyfikuje Produkt jako środek odkażający, oznaczony symbolem PKWiU 20.20.14.0.
Jednocześnie, Spółka uzyskała w dniu 20 marca 2020 r. pozwolenie nr . na udostępnianie na rynku i stosowanie środka odkażającego jako produktu biobójczego na okres 180 dni od daty wydania pozwolenia. Pozwolenie zostało wydane w formie decyzji Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych na podstawie art. 55 ust. 1 Rozporządzenia nr 528/2012. Powyższy przepis stanowi, iż w stosunku do produktów biobójczych niespełniających wymogów Rozporządzenia nr 528/2012, możliwym jest wykorzystanie przez Prezesa URPL środka przewidzianego w art. 55 ust. 1 tego rozporządzenia. Zgodnie ze wskazanym przepisem, na zasadzie odstępstwa od art. 17 i 19 tego rozporządzenia, właściwy organ może wydać - na okres nieprzekraczający 180 dni - pozwolenie na udostępnianie na rynku lub stosowanie produktu biobójczego niespełniającego wymogów niniejszego rozporządzenia odnoszących się do wydania pozwolenia do celów jego ograniczonego i kontrolowanego stosowania pod nadzorem właściwego organu, jeżeli zastosowanie tego rodzaju środka konieczne jest ze względu na wystąpienie m. in. zagrożenia dla zdrowia publicznego. Dodatkowo musi zaistnieć przesłanka wskazująca, iż zagrożenia tego nie można powstrzymać innymi środkami.
W wydanej decyzji Prezes URPL uznał, że zachodzi uzasadniona potrzeba wydania pozwolenia na udostępnianie na rynku lub stosowanie produktu biobójczego z przeznaczeniem dezynfekcyjnym, na podstawie art. 55 ust. 1 Rozporządzenia nr 528/2012 w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 powodującego chorobę COVID-19.
Produkt został wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych prowadzonego przez Prezesa URPL na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych w części II - zawierającej wykaz produktów biobójczych, na które wydano pozwolenie na obrót. Ze względu na swoje właściwości wirusobójcze produkt ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia jako preparat odkażający służący do zachowania higieny skóry (ludzi).
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dostawa Produktów jest realizowana przez Spółkę co do zasady w ramach sprzedaży opodatkowanej. Sporadycznie jednak zdarzało się, że Spółka dokonywała również nieodpłatnych dostaw znikomej ilości Produktów.
Dostawa opisanych Produktów nie odbywała w warunkach uprawniających do zastosowania stawki 0% VAT, zgodnie z § 10 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. Przede wszystkim żadna dostawa nie została zrealizowana na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych, Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych, podmiotów wykonujących działalność leczniczą, domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodków wsparcia, rodzinnych domów pomocy oraz domów pomocy społecznej. Dodatkowo, żadna dostawa nie została udokumentowana umową, o której mowa w mowa w § 10 ust. 3 Rozporządzenia.
W powyższych okolicznościach przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest zasadność stosowania przez Spółkę 8% stawki podatku VAT w przypadku dostawy przedmiotowego produktu biobójczego.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz wskazany powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że przedmiotowy produkt biobójczy zaklasyfikowany przez Wnioskodawcę do symbolu PKWiU 20.20.14.0, będący, jak wskazał Wnioskodawca, środkiem stosowanym do dezynfekcji rąk (skóry), mający działanie wirusobójcze, wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy.
Ponieważ z okoliczności zawartych w uzupełnieniu wniosku (nadanym 3 czerwca 2020 r). wynika, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu wytworzenia opisanych Produktów, a dostawa tych Produktów nie odbywała w warunkach uprawniających do zastosowania stawki 0% VAT zgodnie z § 10 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r., stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie zarówno w odniesieniu do dostaw realizowanych w ramach sprzedaży opodatkowanej, jak również do dostaw realizowanych nieodpłatnie.
Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji przedmiotowego towaru w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towar będący przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania danego towaru do grupowania statystycznego.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionego we wniosku towaru) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla dostaw wskazanego produktu realizowanych do dnia 30 czerwca 2020 r.. W zakresie stawki podatku od towarów i usług dla dostaw wskazanego produktu realizowanych od dnia 1 lipca 2020 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazać należy, że kwestia ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydawania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
