Skutki podatkowe podpisywania faktur VAT RR w formie elektronicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez Pracownika, jako os... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.387.2022.1.AMA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.387.2022.1.AMA

Temat interpretacji

Skutki podatkowe podpisywania faktur VAT RR w formie elektronicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez Pracownika, jako osobę umocowaną na podstawie pisemnego upoważnienia (lub dalszego upoważnienia) przez Rolnika oraz podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Pracownika, który jednocześnie będzie umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika jako dostawcy Produktów Rolnych oraz w imieniu Wnioskodawcy jako nabywcy Produktów Rolnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

wskazania, czy e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez Pracownika, jako osobę umocowaną na podstawie pisemnego upoważnienia (lub dalszego upoważnienia) przez Rolnika do otrzymywania e-Faktur w jego imieniu, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy, a co za tym idzie będziecie Państwo mieli prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z tej e-Faktury w sytuacji, gdy będziecie Państwo nabywali towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT,

uznania, czy e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Pracownika, który jednocześnie będzie umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika jako dostawcy Produktów Rolnych oraz w imieniu Państwa jako nabywcy Produktów Rolnych, będzie dawała Państwu prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z takiej e-Faktury w sytuacji, gdy będziecie Państwo nabywali towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenie przyszłe

Jako (…). jesteście Państwo (…) spółką kapitałową, posiadającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium (…); jesteście Państwo również czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzicie Państwo działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i dystrybucji mięs, wędlin i wyrobów garmażeryjnych. Państwa Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, posiadające w swej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy sprzedaży jak i zakupu.

W zakresie zaopatrzenia surowcowego dokonujecie Państwo zakupu zwierząt rzeźnych zarówno od rolników będących podatnikami VAT czynnymi jak i od Rolników Ryczałtowych (RR) w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. ze zm., dalej ustawa o VAT), tj. rolników dokonujących dostaw produktów rolnych lub świadczących usługi rolnicze, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolników obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W ramach transakcji z Rolnikami Ryczałtowymi dokonujecie Państwo zakupu Produktów Rolnych (Produkty Rolne - żywiec). Nabyte Produkty Rolne są podstawowym surowcem wykorzystywanym do przetwórstwa i sprzedaży u Państwa. Transakcje z Rolnikami Ryczałtowymi odbywają się na podstawie umów kontraktacji, innych umów o podobnym charakterze lub umów sprzedaży. Nabycie Produktów Rolnych przez Państwa jest związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT oraz jest każdorazowo dokumentowane fakturą VAT RR. Rolnicy dostarczają Produkty Rolne do Państwa, na potwierdzenie czego otrzymują dokument ich przyjęcia przez Państwa. Po weryfikacji dostarczonych Produktów Rolnych pod względem ilościowym i jakościowym wystawiacie Państwo fakturę RR.

Prowadzicie Państwo dla części transakcji elektroniczny obieg faktur (e-Faktury), jednak w przyszłości planujecie Państwo wdrożyć e-Faktury również w transakcjach z Rolnikami Ryczałtowymi, co jest podyktowane rosnącą ilością transakcji przy sukcesywnie zwiększającej się skali prowadzonej działalności gospodarczej. Co do zasady e-Faktury będą opatrzone odpowiednio przez Państwa i Rolnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a przekazanie Rolnikowi e-Faktur nastąpi drogą elektroniczną. Niestety na dzień dzisiejszy nie wszyscy Rolnicy posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny, a przy zwiększającej się ilości transakcji, rozproszeniu Rolników na terenie całego kraju oraz obecnie panującej, nadal niepewnej sytuacji, związanej z pandemią wirusa COVID-19, nie ma możliwości osobistego doręczenia papierowych faktur bezpośrednio Rolnikom, a co za tym idzie nie ma również możliwości odbierania od Rolników własnoręcznie podpisanych przez nich dokumentów.

W związku z powyższymi trudnościami rozważacie Państwo wprowadzenie dwóch rozwiązań biznesowych. Pierwsze rozwiązanie zakłada, że Rolnik Ryczałtowy dokonujący dostawy Produktów Rolnych udzieli na rzecz Państwa pisemnego upoważnienia do wystawienia, podpisywania i odbierania e-Faktur w imieniu Rolnika. Państwo będziecie mieli możliwość udzielenia dalszego upoważnienia dla swojego Pracownika. Jako osoba prawna działacie Państwo poprzez swoje organy, a organem powołanym do reprezentacji Państwa jest zarząd (Zarząd). A zatem Państwo poprzez Zarząd (niezależnie od tego jakie osoby będą wchodziły w skład Zarządu), jako organ uprawniony do reprezentacji i prowadzenia spraw Państwa Spółki, będzie mógł udzielić dalszego upoważnienia Państwa Pracownikowi.

Drugie rozwiązanie zakłada, że Rolnik udzieli pisemnego upoważnienia na rzecz Państwa Pracowników, na podstawie którego Pracownik z osobna zostanie umocowany do odbioru i podpisu e-Faktur w imieniu Rolnika. Każdy Pracownik z osobna (zarówno upoważniony przez Państwa działających poprzez Zarząd, jak i Pracownik upoważniony bezpośrednio przez Rolnika) będzie miał możliwość udzielenia dalszego upoważnienia dla innego Pracownika. Zarówno Pracownik posiadający dalsze upoważnienie od Państwa, działających poprzez Zarząd, Pracownik posiadający bezpośrednie upoważnienie od Rolnika, jak również Pracownik działający na podstawie dalszego upoważnienia otrzymanego od wcześniej upoważnionego Pracownika, będzie mógł podpisać e-Fakturę w imieniu Rolnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Nie wykluczacie Państwo również wystąpienia sytuacji, w której ten sam Pracownik umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika jako dostawcy Produktów Rolnych będzie równocześnie osobą umocowaną do podpisywania e-Faktur w imieniu Państwa jako nabywcy Produktów Rolnych.

Przed rozpoczęciem procesu e-Faktur, Rolnik wyrazi pisemną zgodę na wystawianie, podpisywanie i przesyłanie w formie elektronicznej faktur VAT RR. Zgoda będzie wyrażona w umowie zawartej z Państwem, z zastrzeżeniem, iż z treści upoważnienia udzielonego przez Rolnika dla Zarządu i dla poszczególnych Państwa Pracowników będzie wynikało, że Pracownik może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu Rolnika, co nie stanowi naruszenia interesów mocodawcy. Rolnik Ryczałtowy będzie miał wgląd do faktur VAT RR, których wystawienie, podpis i odbiór nastąpi przez upoważnionego Pracownika, poprzez drogę elektroniczną. Wystawione e-Faktury będą wysyłane do Rolnika drogą e-mailową na podany przez Rolnika adres e-mailowy.

W tej sytuacji, powstała u Państwa wątpliwość, czy e-Faktura, która zostanie podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez Pracownika jako osobę umocowaną do otrzymywania e-Faktur w jego imieniu, będzie spełniała wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT oraz czy Pracownik może być jednocześnie umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika jako dostawcy Produktów Rolnych oraz w imieniu Państwa jako nabywcy Produktów Rolnych, a także czy na podstawie tak wystawianych, podpisywanych i odbieranych e-Faktur, będziecie Państwo mieli prawo do odliczenia, jako podatku naliczonego, zryczałtowanego zwrotu podatku VAT.

Państwa zdaniem, zarówno w zakresie pytania nr 1 jak i pytania nr 2 e-Faktury będą spełniały przesłanki wynikające z art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, (prawidłowość Państwa dokumentacji podatkowej), a tym samym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia, jako podatku naliczonego, zryczałtowanego zwrotu podatku VAT, wynikającego z ww. dokumentów, które muszą być rozpatrywane dwutorowo:

w pierwszym przypadku wystawione, podpisane elektronicznym podpisem kwalifikowanym i odebrane w imieniu Rolnika przez osobę przez niego upoważnioną, tj. przez Zarząd lub Państwa Pracownika, jako dostawcę Produktów Rolnych (dotyczy to również przypadku dalszego upoważnienia),

w drugim przypadku, oprócz wystawienia, podpisania elektronicznym podpisem kwalifikowanym i odebrania w imieniu Rolnika przez osobę przez niego upoważnioną, tj. Zarząd lub Państwa Pracownika, jako dostawcę Produktów Rolnych, faktura zostanie również podpisana przez Zarząd lub Państwa Pracownika jako odbiorcę Produktów Rolnych, (dotyczy to również przypadku dalszego upoważnienia), z zastrzeżeniem, iż w upoważnieniu Rolnika będzie zawarta zgoda, że Zarząd lub Państwa Pracownik może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu Rolnika, co nie stanowi naruszenia interesów mocodawcy. W rozpatrywanym przypadku możliwa jest również sytuacja, gdy będzie to ten sam Państwa Pracownik, będący jednocześnie umocowany do podpisu e-Faktury zarówno w imieniu dostawcy (Rolnik) jak i nabywcy (Państwa).

Reasumując:

1.   Rolnik wyrazi zgodę na piśmie na wystawianie, podpisywanie i przesyłanie w formie elektronicznej faktur RR.

2.   Rolnik będzie miał wgląd do faktur RR wystawionych w jego imieniu przez upoważniony Zarząd lub Państwa Pracownika, będą one wysyłane drogą e-mailową.

3.   Zarządowi i Państwa Pracownikom zostanie udzielone przez Rolnika pełnomocnictwo uprawniające Zarząd lub Państwa Pracownika do podpisu e-Faktur                                    kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika, a co za tym idzie do odbioru e-Faktur.

4.   Z treści udzielonego pisemnego upoważnienia dla Zarządu oraz dla poszczególnych Państwa Pracowników przez Rolnika będzie wynikało upoważnienie Zarządu oraz            Państwa Pracowników do wystawiania, podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz odbierania e- Faktury w imieniu Rolnika.

5.   W treści udzielonego pisemnego upoważnienia przez Rolnika dla Zarządu oraz dla poszczególnych Państwa Pracowników będzie zawarta zgoda Rolnika na                              możliwość dalszego upoważnienia dla innego Pracownika, które może zostać udzielone zarówno przez Zarząd jak i Państwa Pracowników posiadających                                  upoważnienie bezpośrednie od Rolnika jak i upoważnienie dalsze otrzymane od wcześniej upoważnionego Pracownika.

6.   Z treści udzielonego pisemnego upoważnienia dla Zarządu oraz dla poszczególnych Państwa Pracowników przez Rolnika będzie wynikało, że Pracownik może być                   drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu Rolnika, co nie stanowi naruszenia interesów mocodawcy.

7.   Wydatki dokumentowane fakturami VAT RR nie będą dotyczyły wydatków wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

8.   Nabywane przez Państwa Produkty Rolne będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

9.   Faktury VAT RR wystawiane przez Państwa będą zawierały elementy wymienione w art. 116 ust. 2 pkt 1- 12 ustawy o VAT.

10. W przypadku, jeśli do nabycia Produktów Rolnych dojdzie na podstawie umowy kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze, oświadczenie, o którym                          mowa  w art. 116 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie znajdowało się na fakturze. Zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy o VAT, oświadczenie to zostanie złożone raz przy                            zawarciu umowy kontraktacji lub innych umów o podobnych charakterze. Oświadczenie będzie sporządzone jako osobny dokument, który będzie zawierać następujące            elementy:

a)imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy (Rolnika) i nabywcy (Państwa) oraz ich adresy,

b)numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL, Rolnika i Państwa Spółki,

c)datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy,

d)datę sporządzenia dokumentu oraz

e)czytelny podpis składającego oświadczenie.

Dokument będzie sporządzony w dwóch egzemplarzach, a oryginał będzie przekazany do nabywcy Produktów Rolnych.

W przypadku jeśli nabycie odbędzie się na podstawie innych dokumentów niż umowa kontraktacji lub umowa o podobnym charakterze do umowy kontraktacji, wówczas faktury VAT RR wystawione przez Państwa będą zawierały oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 3 ustawy o VAT.

Skutkiem prawno-podatkowym wywodzącym się z faktu otrzymania interpretacji w zakresie stwierdzenia, czy prawidłowe będzie postępowanie Państwa, realizowane za zgodą danego Rolnika Ryczałtowego i polegające na:

1.wystawieniu faktury RR w formie elektronicznego dokumentu;

2.podpisaniu tej faktury kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Państwa Pracownika upoważnionego do jej wystawienia w Państwa imieniu;

3.następnie podpisaniu tej faktury kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Państwa Pracownika upoważnionego - na podstawie odpowiedniego upoważnienia/pełnomocnictwa otrzymanego od danego Rolnika Ryczałtowego do odbioru/zatwierdzenia faktur dokumentujących sprzedaż Produktów Rolnych przez danego Rolnika Ryczałtowego, niezależnie od tego czy będzie to ten sam Pracownik, który fakturę wystawił, czy inny oraz wysłaniu podpisanej faktury VAT RR drogą elektroniczną do Rolnika Ryczałtowego za pośrednictwem poczty elektronicznej;

będzie z jednej strony - potwierdzenie prawidłowości Państwa dokumentacji podatkowej, zaś z drugiej strony prawo do odliczenia przez Państwa zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR.

Pytania

1.Czy e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez Pracownika, jako osobę umocowaną na podstawie pisemnego upoważnienia (lub dalszego upoważnienia) przez Rolnika do otrzymywania e-Faktur w jego imieniu, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, a co za tym idzie czy będziecie Państwo mieli prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z takiej e-Faktury nabywając towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT?

2.Czy e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Pracownika, który jednocześnie będzie umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika jako dostawcy Produktów Rolnych przy jednoczesnym umocowaniu do podpisu e-Faktury w Państwa imieniu, jako nabywcy Produktów Rolnych, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, a co za tym idzie czy będziecie mieli Państwo prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z takiej e-Faktury nabywając towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa Stanowisko w zakresie Pytania nr 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 pojęcie „rolnika ryczałtowego” jest rozpoznane jako dokonującego dostawy produktów rolnych oraz świadczącego usługi rolne.

W myśl art. 115 ustawy o VAT rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika VAT, który rozlicza ten podatek przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura RR” i zawierać co najmniej (…) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób. Faktura RR może być za zgodą dostawcy wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej, w tym przypadku zamiast czytelnymi podpisami lub podpisami osób uprawnionych do wystawiania i otrzymywania faktury VAT RR w formie elektronicznej, określonymi w ust. 2 pkt 13, faktura powinna być opatrzona, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na kwestię udzielania pełnomocnictw, które są szczegółowo uregulowane w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1994 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), w myśl art. 95 k.c. z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. W świetle § 2 czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. A zatem upoważnienie uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności, w sytuacji kiedy spełnia ono warunki prawem przewidziane. W myśl art. 96 k.c. umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Dodatkowo zgodnie z art. 106 Kodeksu Cywilnego pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników, jeśli umocowanie takie wynika z treści pełnomocnictwa, z ustawy lub ze stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

W Państwa ocenie, mając na uwadze powyższe przepisy, przedstawiony we wniosku o interpretację stan faktyczny w całości wyczerpuje przesłanki określone w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, a co za tym idzie na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 bezspornie upoważnia Państwa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT z wystawianych e-Faktur RR.

1.Wystawione e-Faktury są podpisane podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez Zarząd lub Państwa Pracowników na podstawie pisemnego upoważnienia (lub dalszego upoważnienia) do wystawiania i podpisywania e-Faktur w jego imieniu (art. 116 pkt 2 ust. 13 w korespondencji z art. 116 ust. 3a).

2.Wystawione e-Faktury są przekazywane dostawcy w formie elektronicznej, co jest jednoznaczne z przekazaniem dostawcy oryginału faktury RR (art. 116 ust. 3a ustawy o VAT).

3.Upoważnienie udzielone dla Zarządu oraz dla Państwa Pracowników przez Rolnika zawiera czytelną zgodę dostawcy produktów rolnych do wystawiania, podpisywania i przesyłania w formie elektronicznej faktur RR w jego imieniu (art. 116 ust. 3a ustawy o VAT).

Również wszystkie przesłanki wynikające z ww. art. 86 ustawy o VAT są przez Państwa spełnione, a zgodnie z zapisami art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, przy czym wskazane zastrzeżenia nie mają zastosowania w opisywanym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty pod warunkiem, że

a)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,

b)zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

c)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Co więcej oprócz spełnienia wszystkich przesłanek wynikających z obowiązujących przepisów prawa żaden przepis, a już szczególnie ustawa o VAT, nie zabrania podatnikowi upoważnić innego podmiotu do odbioru w jego imieniu e-Faktury oraz nie zabrania udzielania dalszego upoważnienia.

W konsekwencji należy uznać, że skoro przepisy prawa podatkowego nie zabraniają udzielania upoważnień oraz udzielania dalszych upoważnień do wystawiania, podpisywania i odbierania e-Faktur w imieniu Rolników, to niezależnie od tego czy Pracownik działa na podstawie upoważnienia udzielonego mu bezpośrednio przez Rolnika, czy na podstawie dalszego upoważnienia otrzymanego od Państwa (Zarządu), który został upoważniony wcześniej przez Rolnika, czy też na podstawie dalszego upoważnienia otrzymanego od innego Pracownika - czynności dokonywane przez osoby upoważnione w granicach umocowania będą pociągać za sobą skutki prawne dotyczące bezpośrednio Rolnika.

A zatem należy stwierdzić, że e-Faktura zawierająca elektroniczny podpis kwalifikowany umocowanego, w imieniu Rolnika, Zarządu i/lub Państwa Pracownika spełnia przesłanki art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, a co za tym idzie zostaje zachowane prawo Państwa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT, wynikającego z takiego dokumentu, z zastrzeżeniem, iż nabywacie Państwo te produkty rolne na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Powyższe stanowisko Państwa odnajduje, zdaniem Państwa, potwierdzenie w przykładowych interpretacjach indywidualnych:

a)Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 czerwca 2021 r., sygn. 0112-KDIL1- 1.4012.153.2021.3.JKU, w której wskazano, że „W konsekwencji e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez pracownika, jako osobę umocowaną na podstawie pisemnego upoważnienia (lub dalszego upoważnienia) przez Rolnika do otrzymania e-Faktur w jego imieniu, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy, a co za tym idzie Wnioskodawca będzie upoważniony do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z tej e-Faktury w sytuacji, gdy nabywa towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.”

b)Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.814.2018.1.AK, w której wskazano, że „faktura VAT-RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymywania faktur w jego imieniu, spełnia wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy.”

c)Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 lutego 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.571.2017.2.ZD, w której stwierdzono, że „rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą nabywanych przez Wnioskodawcę produktów rolnych, będzie udzielać na rzecz pracownika Spółki, pełnomocnictwa do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT-RR, to zawarcie na tych fakturach czytelnych podpisów osoby upoważnionej, bądź jej podpisu z podaniem jej imienia i nazwiska, w tym odbiór przez osobę upoważnioną w imieniu rolnika ryczałtowego faktury, nie będzie stać w sprzeczności z treścią powołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy.”

d)Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 lutego 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.11.2018.1.MM, w której stwierdzono, iż „Analiza opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku - rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą nabywanych przez Spółkę produktów rolnych (warzyw i owoców), będzie udzielać pracownikowi Spółki pełnomocnictwa do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT RR, to zawarcie na tych fakturach czytelnego podpisu osoby upoważnionej, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, przez osobę upoważnioną w imieniu rolnika ryczałtowego do odbioru faktury, nie będzie stać w sprzeczności z treścią przywołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, przy założeniu że osoba umocowana do przedmiotowego podpisywania i odbioru faktur (pracownik Spółki) faktycznie (w sensie cywilnoprawnym) będzie upoważniona do tej czynności”.

Państwa stanowisko w zakresie Pytania nr 2

Jeśli Organ Podatkowy uzna za prawidłowe stanowisko dotyczące zagadnienia z Pytania 1, wówczas w ocenie Państwa również e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Państwa Pracownika, który jednocześnie będzie umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika jako dostawcy Produktów Rolnych oraz w imieniu Państwa jako nabywcy Produktów Rolnych spełnia przesłanki art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, a co za tym idzie na podstawie art. 86 ustawy o VAT zostaje zachowane prawo Państwa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z takiej e -Faktury, w sytuacji nabycia Produktów Rolnych na cele działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Bez znaczenia pozostaje w tej kwestii fakt, iż może to być ta sama osoba występująca, jednocześnie po stronie Rolnika (dostawcy) jak i Państwa (odbiorcy).

Również w tym przypadku przepisy ustawmy o VAT nie zawierają regulacji w zakresie umocowania tego samego podmiotu do podpisu faktur w imieniu dostawcy i nabywcy. Co więcej żaden przepis, a już szczególnie wiążąca Państwa ustawa o VAT nie zabrania podatnikowi upoważnienia tego samego podmiotu do podpisu podpisem kwalifikowanym e-Faktur jednocześnie występując jako dostawca i nabywca Produktów Rolnych. Należy zatem uznać, że skoro ustawa o VAT nie wskazuje wprost na taką możliwość to nie oznacza, że taką możliwość wyklucza czy wręcz zakazuje.

W tym miejscu warto również podkreślić znaczenie prawa cywilnego, gdzie zapis art. 108 k.c. wprost wskazuje, że pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony i mocodawca udzielając pełnomocnictwa sam kształtuje zakres umocowania, dlatego też może postanowić o wyłączeniu zakazu reprezentowania dwóch stron przy dokonywaniu czynności przez jedną i tę samą osobę. W tym celu wymagany jest zapis o wyłączeniu zakazu w udzielanym pełnomocnictwie. Jeśli z upoważnienia Rolnika będzie wprost wynikało wyłączenie zakazu dokonywania czynności „z samym sobą” przez upoważnionego, oraz z samej czynności prawnej wyłączona zostanie możliwość naruszenia interesów mocodawcy wówczas należy uznać, że ten sam Pracownik może zostać jednocześnie upoważniony do wystawienia e-Faktury w imieniu Państwa jako nabywcy Produktów Rolnych oraz do odbioru e-Faktury w imieniu Rolnika jako dostawcy.

Na uwagę zasługuje również treść art. 353 k.c., który reguluje zasadę swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami, swoboda ta jest rozumiana jako zasada prawa zobowiązań polegająca na przyznaniu podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów w granicach zakreślonych przez prawo, z zastrzeżeniem iż zakres swobody umów wyznacza treść lub cel stosunku zobowiązaniowego, które nie mogą się sprzeciwiać się właściwości tego stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

A więc zgodnie z doktryną kodeksu cywilnego istnieje możliwość reprezentowania dwóch stron przez jedną i tę samą osobę na podstawie udzielonego upoważnienia, przy spełnieniu przesłanki związanej z obowiązkowym zapisem o wykluczeniu zakazu dokonywania wskazanych czynności z udziałem tej samej osoby. Ten sam Pracownik jednocześnie będzie mógł reprezentować dwie strony tj. na podstawie upoważnienia udzielonego przez Rolnika będzie mógł podpisać e-Fakturę jako dostawca Produktów Rolnych przy jednoczesnym prawie podpisu tej samej e-Faktury jako nabywca Produktów Rolnych. W konsekwencji ta sytuacja nie będzie miała znaczenia dla Państwa i będziecie mieli Państwo prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z tak podpisanego dokumentu w postaci e-Faktury.

W związku z powyższym, z uwagi na brak zakazu wynikającego z przepisów podatkowych, przy jednoczesnym braku przeszkód prawnych do swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami tych umów, wynikających z zapisów kodeksu cywilnego należy uznać, że podpis elektroniczny tego samego Pracownika na e-Fakturze po stronie Państwa jak i po stronie Rolnika, będzie spełniał przesłanki art. 116 ust. 2 pkt 3 w korespondencji z art. 3a ustawy o VAT, a tym samym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia zryczałtowanego podatku VAT, nabywając towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Również ten przypadek odnajduje swoje potwierdzenia w przykładowych interpretacjach indywidualnych:

a)Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 października 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.421.2021.2.JKU, w której stwierdzono, że „należy wskazać, że złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego przez pełnomocnika Rolnika Ryczałtowego, należycie umocowanego do działania w imieniu Rolnika Ryczałtowego, w sytuacji gdy obrót fakturami elektronicznymi będzie odbywał się zgodnie z przepisami prawa (w szczególności Spółka otrzyma akceptację na wystawianie, podpisywanie i przesyłanie w formie elektronicznej faktur) pozwala na uznanie, że warunek wskazany w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy zostanie dochowany (...). W analizowanej sprawie faktura VAT RR będzie za zgodą dostawcy Produktów Rolnych wystawiana w formie dokumentu elektronicznego, jak również faktura VAT RR będzie podpisywana przez pracownika Spółki uprawnionego do tych czynności, z uwagi na działanie Spółki w charakterze nabywcy Produktów Rolnych, przy czym będzie w tym celu opatrzona kwalifikowanym podpisem tego pracownika, następnie, faktura VAT RR zostałaby podpisana przez pracownika Spółki (tego samego, który wystawił daną fakturę lub innego), który będzie posiadał odpowiednie umocowanie od Rolnika Ryczałtowego w zakresie jej odbioru/zatwierdzania, przy czym byłaby w tym celu opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym tego pracownika. (...) Podsumowując, wdrożenie rozwiązania w zakresie sposobu podpisywania i wysyłania elektronicznych faktu VAT RR będzie zgodne z regulacjami art. 116 ustawy, a w szczególności z art. 116 ust. 3a w związku z ust. 2 pkt 13 tej regulacji oraz w rezultacie - Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego ze wskazanych faktur VAT RR”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, który stanowi, że:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W świetle art. 2 pkt 31 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Jak stanowi art. 115 ust. 1 ustawy:

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Stosownie do art. 115 ust. 2 ustawy:

Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Z art. 116 ust. 1 ustawy wynika natomiast, że:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Na podstawie art. 116 ust. 2 ustawy:

Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

1) imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2) numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3) (uchylony)

4) datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5) nazwy nabytych produktów rolnych;

6) jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7) cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8) wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9) stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10) kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11) wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12) kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu:

„Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.”.

Jak stanowi art. 116 ust. 3a ustawy:

Faktura VAT RR może być, za zgodą dostawcy, wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnymi podpisami lub podpisami osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury VAT RR w formie elektronicznej, określonymi w ust. 2 pkt 13, faktura powinna być opatrzona, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej.

Zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy:

W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

Na podstawie art. 116 ust. 4a ustawy:

Oświadczenie określone w ust. 4 może być wystawiane, podpisywane i przesyłane w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnym podpisem składającego oświadczenie w formie elektronicznej, określonym w ust. 4, dokument powinien być opatrzony przez składającego oświadczenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie nabywcy oryginału oświadczenia rozumie się jego przesłanie w formie elektronicznej.

W świetle art. 116 ust. 5 ustawy:

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 składający oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, informuje o tym niezwłocznie nabywcę.

Na mocy art. 116 ust. 6 ustawy:

Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2)zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;

3)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Jak wynika z opisu sprawy, jesteście Państwo spółką kapitałową zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Prowadzicie Państwo działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i dystrybucji mięs, wędlin i wyrobów garmażeryjnych. Funkcjonujecie Państwo jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, posiadające w swej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy sprzedaży i zakupu.

W ramach transakcji z Rolnikami Ryczałtowymi, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z dokonujecie Państwo zakupu zwierząt rzeźnych (Produkty Rolne - żywiec) w zakresie zaopatrzenia surowcowego. Nabyte Produkty Rolne są u Państwa podstawowym surowcem wykorzystywanym do przetwórstwa i sprzedaży. Transakcje z Rolnikami Ryczałtowymi odbywają się na podstawie umów kontraktacji, innych umów o podobnym charakterze lub umów sprzedaży. Nabycie Produktów Rolnych przez Państwa jest związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Rolnicy dostarczają Produkty Rolne do Państwa, na potwierdzenie czego otrzymują dokument ich przyjęcia przez Państwa. Po weryfikacji dostarczonych Produktów Rolnych pod względem ilościowym i jakościowym wystawiacie Państwo fakturę RR.

Prowadzicie Państwo dla części transakcji elektroniczny obieg faktur (e-Faktury), jednak w przyszłości planujecie Państwo wdrożyć e-Faktury również w transakcjach z Rolnikami Ryczałtowymi, co jest podyktowane rosnącą ilością transakcji przy sukcesywnie zwiększającej się skali prowadzonej działalności gospodarczej. Co do zasady, e-Faktury będą opatrzone odpowiednio przez Państwa i Rolnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a przekazanie Rolnikowi e-Faktur nastąpi drogą elektroniczną.

Ponieważ jednak nie wszyscy Rolnicy posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny, a przy zwiększającej się ilości transakcji, rozproszeniu Rolników na terenie całego kraju oraz obecnie panującej, nadal niepewnej sytuacji, związanej z pandemią wirusa COVID-19, nie ma możliwości osobistego doręczenia papierowych faktur bezpośrednio Rolnikom, a co za tym idzie nie ma również możliwości odbierania od Rolników własnoręcznie podpisanych przez nich dokumentów.

Rozważacie Państwo wprowadzenie dwóch rozwiązań biznesowych.

Pierwsze rozwiązanie zakłada, że Rolnik Ryczałtowy dokonujący dostawy Produktów Rolnych udzieli na rzecz Państwa pisemnego upoważnienia do wystawienia, podpisywania i odbierania e-Faktur w imieniu Rolnika. Państwo będziecie mieli możliwość udzielenia dalszego upoważnienia dla swojego Pracownika. Jako osoba prawna działacie Państwo poprzez swoje organy, a organem powołanym do reprezentacji Państwa jest zarząd (Zarząd). A zatem Państwo poprzez Zarząd (niezależnie od tego jakie osoby będą wchodziły w skład Zarządu), jako organ uprawniony do reprezentacji i prowadzenia spraw Państwa Spółki, będzie mógł udzielić dalszego upoważnienia Państwa Pracownikowi.

Drugie rozwiązanie zakłada, że Rolnik udzieli pisemnego upoważnienia na rzecz Państwa Pracowników, na podstawie którego Pracownik z osobna zostanie umocowany do odbioru i podpisu e- Faktur w imieniu Rolnika. Każdy Pracownik z osobna (zarówno upoważniony przez Państwa działających poprzez Zarząd, jak i Pracownik upoważniony bezpośrednio przez Rolnika) będzie miał możliwość udzielenia dalszego upoważnienia dla innego Pracownika. Zarówno Pracownik posiadający dalsze upoważnienie od Państwa, działających poprzez Zarząd, Pracownik posiadający bezpośrednie upoważnienie od Rolnika, jak również Pracownik działający na podstawie dalszego upoważnienia otrzymanego od wcześniej upoważnionego Pracownika, będzie mógł podpisać e-Fakturę w imieniu Rolnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii czy e-Faktura, która zostanie podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez Pracownika, jako osobę umocowaną na podstawie pisemnego upoważnienia (lub dalszego upoważnienia) przez Rolnika do otrzymywania e-Faktur w jego imieniu, będzie spełniała wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy, dając tym samym Państwu prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z takiej e-Faktury.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że przed rozpoczęciem procesu e-Faktur Rolnik wyrazi pisemną zgodę na wystawianie, podpisywanie i przesyłanie w formie elektronicznej faktur VAT RR. Zgoda będzie wyrażona w umowie zawartej z Zarządem, z zastrzeżeniem, iż z treści upoważnienia udzielonego przez Rolnika dla Zarządu i dla poszczególnych Państwa Pracowników będzie wynikało, że Pracownik może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu Rolnika co nie stanowi naruszenia interesów mocodawcy. Rolnik Ryczałtowy będzie miał wgląd do faktur VAT RR, których wystawienie, podpis i odbiór nastąpi w jego imieniu przez upoważniony Zarząd lub Państwa Pracownika, poprzez drogę elektroniczną. Wystawione e-Faktury będą wysyłane do Rolnika drogą e-mailową na podany przez Rolnika adres e-mailowy.

Zarządowi i Państwa Pracownikom zostanie udzielone przez Rolnika pełnomocnictwo uprawniające Zarząd lub Państwa Pracownika do podpisu e-Faktur kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika, a co za tym idzie do odbioru e-Faktur.

Z treści udzielonego pisemnego upoważnienia dla Zarządu oraz dla poszczególnych Państwa Pracowników przez Rolnika będzie wynikało upoważnienie Zarządu oraz Państwa Pracowników do wystawiania, podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz odbierania e- Faktury w imieniu Rolnika.

W treści udzielonego pisemnego upoważnienia przez Rolnika dla Zarządu oraz dla poszczególnych Państwa Pracowników będzie zawarta zgoda Rolnika na możliwość dalszego upoważnienia dla innego Pracownika, które może zostać udzielone zarówno przez Zarząd jak też Państwa Pracowników posiadających upoważnienie bezpośrednie od Rolnika jak i upoważnienie dalsze otrzymane od wcześniej upoważnionego Pracownika.

Z treści udzielonego pisemnego upoważnienia dla Zarządu oraz dla poszczególnych Państwa Pracowników przez Rolnika będzie wynikało, że Pracownik może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu Rolnika, co nie stanowi naruszenia interesów mocodawcy.

Dodatkowo wskazaliście Państwo, że wydatki dokumentowane fakturami VAT RR nie będą dotyczyły wydatków wymienionych w art. 88 ustawy. Nabywane przez Państwa Produkty Rolne będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT RR wystawiane przez Państwa będą zawierały elementy wymienione w art. 116 ust. 2 pkt 1 - 12 ustawy.

W przypadku, jeśli do nabycia Produktów Rolnych dojdzie na podstawie umowy kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze, oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 3 ustawy, nie będzie znajdowało się na fakturze. Zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy, oświadczenie to zostanie złożone raz przy zawarciu umowy kontraktacji lub innych umów o podobnych charakterze. Oświadczenie będzie sporządzone jako osobny dokument, który będzie zawierać następujące elementy: imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy (Rolnika) i nabywcy (Państwa) oraz ich adresy, numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL Rolnika i Państwa Spółki, datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument będzie sporządzony w dwóch egzemplarzach, a oryginał będzie przekazany do nabywcy Produktów Rolnych.

Natomiast w przypadku jeśli nabycie odbędzie się na podstawie innych dokumentów niż umowa kontraktacji lub umowa o podobnym charakterze do umowy kontraktacji, wówczas faktury VAT RR wystawione przez Państwa będą zawierały oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 116 ust. 6 ustawy, nabywca produktów rolnych ma prawo do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.

Ciężarem mechanizmu „zryczałtowanego zwrotu podatku” dla rolników ryczałtowych obarczono przede wszystkim podmioty nabywające produkty rolne lub usługi rolnicze od tych rolników bezpośrednio, przede wszystkim: punkty skupu, hurtownie, przetwórnie, niektóre sklepy itp. Ponadto na nabywającego od rolnika ryczałtowego produkty rolne (usługi rolnicze), a nie na tego rolnika nałożono obowiązek udokumentowania tej transakcji dostawy (usługi).

Podatnik podatku VAT, nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, rozliczając podatek, ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą zakup tych produktów, oznaczoną jako „Faktura VAT RR”. Aby jednak powyższe obowiązki nałożone na tych podatników były dla nich neutralne, w art. 116 ust. 6 ustawy przewidziano możliwość odzyskania kwoty podatku zryczałtowanego zapłaconego rolnikom, przy spełnieniu warunków podanych w tym przepisie.

Określony w przepisie art. 116 ust. 6 ustawy, mechanizm prawa do odliczenia przez podatników wypłaconych kwot zryczałtowanej rekompensaty rolnikom ryczałtowym jest wyrazem zasady neutralności wypłacanych kwot dla kontrahentów rolników ryczałtowych. W zakresie, w jakim nabywane produkty lub usługi służą działalności uprawniającej podatnika do odliczenia podatku naliczonego, kwoty wypłaconej zryczałtowanej rekompensaty nie mogą być ciężarem, w sensie ekonomicznym, dla podatników.

Mechanizm ten odzwierciedla art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 ustawy, stanowi kwotę podatku naliczonego, która obniża podatek należny podatnika stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy. W pełni zatem znajduje tu zastosowanie zasada neutralności dla podatnika tego podatku, która wyraża się tym, że przez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik nie ponosi faktycznie ekonomicznego ciężaru tego podatku. Realizacja zasady neutralności wyraża się w stworzeniu takich rozwiązań legislacyjnych, w ramach których podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika w cenie nabytych towarów i usług do celów jego działalności opodatkowanej tym podatkiem może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika obciążenia kosztowego. Konieczność przestrzegania tej zasady jest akcentowana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone w tym celu, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej.

Zasady sporządzania faktur VAT RR zostały szczegółowo zdefiniowane w art. 116 ustawy. Jednocześnie nie została wydana delegacja ustawowa upoważniająca Ministra Finansów do określenia w przepisach wykonawczych dodatkowych regulacji w stosunku do faktur VAT RR.

Należy podkreślić, że faktury VAT RR nie są fakturami w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 31 (definicja faktury) i pkt 32 (definicja faktury elektronicznej) ustawy. Nie znajdują więc do nich zastosowania regulacje dotyczące faktur, zawarte w art. 106a-106q ustawy, w tym dotyczące zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury oraz posługiwania się fakturami elektronicznymi.

Natomiast przepisy dotyczące faktur VAT RR i szczególnej procedury przewidzianej dla rolników ryczałtowych uregulowano w art. 115 - 118 ustawy. Regulacje te wypełniają pkt 50 preambuły Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”, zgodnie z którym:

W odniesieniu do rolników państwa członkowskie powinny zachować swobodę stosowania procedury szczególnej obejmującej zastosowanie zryczałtowanych rekompensat VAT naliczonego na rzecz rolników nieobjętych zasadami ogólnymi. Należy ustanowić podstawowe zasady tej procedury szczególnej oraz przyjąć wspólną metodę określania wartości dodanej zrealizowanej przez takich rolników, do celów poboru zasobów własnych.

Jednocześnie, stosowanie do art. 304 Dyrektywy 2006/112/WE:

Państwa członkowskie podejmują wszystkie środki niezbędne do skutecznej kontroli wypłat zryczałtowanych rekompensat rolnikom ryczałtowym.

Z powołanego powyżej art. 116 ustawy wynika m.in., że faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych, oznaczona jako „Faktura VAT RR”, wystawiana przez nabywcę produktów rolnych będącego podatnikiem VAT, powinna zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania tej faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób. Powyższy wymóg jest jedną z przesłanek warunkujących prawo nabywcy do odliczenia kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku zapłaconego rolnikowi. Faktura VAT RR powinna również zawierać określone w ustawie oświadczenie dostawcy produktów rolnych

Wskazane regulacje umożliwiają skuteczny nadzór nad funkcjonowaniem systemu ryczałtowego dla rolników. Jednocześnie należy podkreślić, że system ten ma celu ułatwienie rolnikom prowadzenia działalności poprzez odciążenie ich od obowiązków ewidencyjnych i sprawozdawczych, które mogłyby okazać się zbyt dużym obciążeniem dla podmiotów prowadzących działalność rolniczą oraz zrekompensowanie podatku uiszczonego przy zakupie środków do produkcji rolnej, którego rolnicy korzystając ze zwolnienia od podatku nie mogą odliczyć.

Złożenie podpisu na fakturze przez rolnika jest aprobatą dla poprawności zawartych w niej zapisów, co do danych m.in. określających przedmiot transakcji od strony rzeczowej, wartościowej i jakościowej oraz równocześnie potwierdzeniem zawartego w fakturze oświadczenia, że jest on rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Spełnienie wymogów formalnych dotyczących faktur VAT RR oznacza nie tylko samo potwierdzenie otrzymania przez rolnika tego dokumentu, ale również ma znaczenie dowodowe – potwierdza rzeczywisty charakter przeprowadzonej transakcji, w tym co do poprawności zastosowanej procedury – składając oświadczenie rolnik potwierdza również swój status rolnika ryczałtowego na dzień dokonania transakcji.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, na kwestię udzielania pełnomocnictw, regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zwanej dalej „Kodeks cywilny”, w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 Kodeksu cywilnego:

Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Stosownie do art. 98 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

Zgodnie z art. 99 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.

W myśl art. 108 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonywał w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Z regulacji art. 109 Kodeksu cywilnego wynika, że:

Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo – to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Z przywołanych przepisów wynika, że pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, w sytuacji kiedy spełnia ono warunki prawem przewidziane.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że stosownie do art. 3531 Kodeksu cywilnego:

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

W analizowanej sprawie e-Faktury będą opatrzone odpowiednio przez Państwa, działających poprzez swój organ jakim jest Zarząd i Rolnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a przekazanie Rolnikowi e-Faktur nastąpi drogą elektroniczną. Państwa Zarządowi przez Rolnika zostanie udzielone pełnomocnictwo uprawniające Zarząd do podpisu e-Faktur kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika, a co za tym idzie do odbioru e-Faktur. Ponadto, również Państwa Pracownikom zostanie udzielone przez Rolnika pełnomocnictwo uprawniające Państwa Pracownika do podpisu e-Faktur kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika, a co za tym idzie do odbioru e-Faktur. Zarząd oraz Państwa Pracownicy, posiadający upoważnienie bezpośrednie od Rolnika jak i upoważnienie dalsze, otrzymane od wcześniej upoważnionego Pracownika, będą mieli także możliwość dalszego upoważnienia dla innego Państwa Pracownika do podpisu e-Faktur w imieniu Rolnika.

Z treści udzielonego pisemnego upoważnienia Zarządu oraz poszczególnych Państwa Pracowników przez Rolnika będzie wynikało upoważnienie Zarządu/Państwa Pracownika do podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym e-Faktury w imieniu Rolnika. Rolnik wyrazi zgodę na wystawianie, podpisywanie i przesyłanie w formie elektronicznej faktur VAT RR. Zgoda będzie wyrażona w umowie zawartej z Państwem, działających poprzez Zarząd.

Należy wskazać, że złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego przez pełnomocnika Rolnika Ryczałtowego, należycie umocowanego do działania w imieniu Rolnika Ryczałtowego, w sytuacji, gdy obrót fakturami elektronicznymi będzie odbywał się zgodnie z przepisami prawa (w szczególności Zarząd otrzyma akceptację na wystawianie, podpisywanie i przesyłanie w formie elektronicznej faktur) pozwala na uznanie, że warunek wskazany w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy zostanie dochowany.

Co istotne, odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zaznaczyć, że dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego decydujące znaczenie będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z obecnymi lub przyszłymi czynnościami opodatkowanymi, posiadanie faktury zawierającej elementy wskazane w przepisach oraz niezaistnienie okoliczności powodujących brak możliwości odliczenia, o których mowa w art. 116 ust. 6 ustawy.

W konsekwencji, e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez Państwa Pracownika, jako osobę umocowaną na podstawie pisemnego upoważnienia (lub dalszego upoważnienia) przez Rolnika do otrzymywania e-Faktur w jego imieniu, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy, a w związku z tym, będziecie Państwo mieli prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z tej e-Faktury w sytuacji, gdy nabywacie Państwo towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Pracownika, który jednocześnie będzie umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika, jako dostawcy Produktów Rolnych oraz w imieniu Państwa, jako nabywcy Produktów Rolnych, będzie dawała Państwu prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z takiej e-Faktury w sytuacji, gdy nabywacie Państwo towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Wskazaliście Państwo w opisie sprawy, że każdy Pracownik z osobna (zarówno upoważniony przez Państwa działających poprzez Zarząd, jak i Pracownik upoważniony bezpośrednio przez Rolnika) będzie miał możliwość udzielenia dalszego upoważnienia dla innego Państwa Pracownika. Zarówno Pracownik posiadający dalsze upoważnienie od Zarządu, jak też Pracownik posiadający bezpośrednie upoważnienie od Rolnika, a także Państwa Pracownik działający na podstawie dalszego upoważnienia otrzymanego od wcześniej upoważnionego Pracownika (razem: Pracownik) będzie mógł podpisać e-Fakturę w imieniu Rolnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Nie wykluczacie Państwo również wystąpienia sytuacji, w której ten sam Pracownik umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika, jako dostawcy Produktów Rolnych, będzie równocześnie osobą umocowaną do podpisywania e-Faktur w imieniu Państwa, jako nabywcy Produktów Rolnych.

Wskazaliście Państwo również, że z treści udzielonego przez Rolnika pisemnego upoważnienia (pełnomocnictwa) dla Zarządu i dla poszczególnych Państwa Pracowników będzie wynikało, że Pracownik może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu Rolnika.

Na mocy cytowanego powyżej art. 108 Kodeksu cywilnego, pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo, że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

W tym miejscu należy wziąć pod uwagę wynikającą z art. 3531 Kodeksu cywilnego, zasadę swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami. Swoboda umów to zasada prawa zobowiązań polegająca na przyznaniu podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów w granicach zakreślonych przez prawo.

Na swobodę umów składają się cztery elementy:

swoboda w zawieraniu umowy;

swoboda w wyborze kontrahenta;

swoboda w kształtowaniu treści umowy;

swoboda w wyborze formy zawarcia umowy.

Zakres swobody umów wyznacza treść lub cel stosunku zobowiązaniowego, które nie mogą sprzeciwiać się właściwości (naturze) tego stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Analizując powyższe należy wskazać na zasady obrotu gospodarczego, które zezwalają na istnienie różnych form prawnych zawieranych umów. Co oznacza, że nie istnieją przeszkody prawne do swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami tych umów, o ile umowy te nie naruszają bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa i zasad współżycia społecznego.

Powtórzyć również należy, że stosownie do art. 116 ust. 3a ustawy, faktura VAT RR może być, za zgodą dostawcy, wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnymi podpisami lub podpisami osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury VAT RR w formie elektronicznej, określonymi w ust. 2 pkt 13, faktura powinna być opatrzona, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej.

Zatem złożenie na e-Fakturze kwalifikowanego podpisu elektronicznego przez Pracownika, jako pełnomocnika Rolnika Ryczałtowego, należycie umocowanego do działania w imieniu Rolnika Ryczałtowego, a następnie złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego na e-Fakturze przez Pracownika, jako osobę upoważnioną do podpisywania e-Faktur w imieniu Państwa jako nabywcy Produktów Rolnych, w sytuacji, w której Pracownik umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika będzie równocześnie osobą upoważnioną do podpisywania e-Faktur w imieniu Państwa jako nabywcy Produktów Rolnych, nie wpływa na prawa i obowiązki w zakresie podatku VAT. Zatem, jeżeli będą spełnione warunki wskazane w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy wówczas Państwo będziecie uprawnieni do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z tej e-Faktury w sytuacji, gdy będziecie Państwo nabywali towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Podsumowując, w przypadku, gdy e-Faktura podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Pracownika, który jednocześnie będzie umocowany do podpisu e-Faktury w imieniu Rolnika jako dostawcy Produktów Rolnych oraz w imieniu Państwa jako nabywcy Produktów Rolnych, będzie spełniała warunki wskazane w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy, tym samym, będziecie Państwo mieli prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z takiej e-Faktury w sytuacji, gdy będziecie Państwo nabywali towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Dodatkowe informacje

Wskazać jednakże należy, że z powodu braku uregulowania przepisami ustawy o podatku od towarów i usług skuteczności zawierania umowy „z samym sobą”, Organ nie analizował, czy w przedmiotowej sprawie doszło do wyłączenia tego zakazu (tzn. czy pełnomocnik został upoważniony do dokonywania czynności „z samym sobą” przez obie strony) oraz nie analizował skuteczności złożenia takiego oświadczenia woli. Przepisy podatkowe bowiem nie regulują stosunków cywilnoprawnych ani nie mają wpływu na ich treść oraz sposób rozliczania transakcji. Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):

Organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności.

Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej.

Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. W konsekwencji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanej interpretacji opiera się wyłącznie na przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego. Wydając interpretację nie dokonuje bowiem w tym zakresie żadnych ustaleń we własnym zakresie, lecz bazuje wyłącznie na tym co przedstawią Państwo w opisie sprawy. Tym samym, Państwo ponosicie pełną odpowiedzialność za przedstawiony przez siebie opis sprawy i ewentualne negatywne skutki przedstawienia opisu w sposób niezgodny z rzeczywistością.

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).