Gmina będzie miała prawo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z planowan... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.182.2022.1.PM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.182.2022.1.PM

Temat interpretacji

Gmina będzie miała prawo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z planowaną inwestycją. Prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją. Uzupełnili go Państwo pismem z 10 czerwca 2022 r. (wpływ 14 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, które zostały określone w art. 2 ust. 1 ustawy. Gmina jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina złoży wniosek do Urzędu Marszałkowskiego w ramach naboru o przyznanie pomocy finansowej na operację typu „(...)” w ramach poddziałania „(...)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacja pn. „x”. W ramach tej operacji będą realizowane zadania:

·Budowa i rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości,

·Budowa pompowni wody II stopnia w miejscowości wraz z budową i przebudową sieci wodociągowej,

·Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości,

·Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy.

Gmina w złożonym wniosku o dofinansowanie zaliczy podatek VAT do kosztów niekwalifikowanych zadania. Wobec powyższego niezbędne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę z faktur dokumentujących wydatki na realizację powyższej inwestycji.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne określone przepisami prawa. Zadania te wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozlicza podatek VAT miesięcznie deklaracjami JPK_V7M.

Gmina planuje realizować zadanie inwestycyjne pod nazwą wskazaną wyżej, czerpiąc źródło finansowania ze środków własnych Gminy, środków pochodzących z PROW, a także, jeżeli chodzi o budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, z udziału pieniężnego mieszkańców, ponieważ zamierza zawrzeć z mieszkańcami Gminy umowy cywilnoprawne, na podstawie których zobowiąże się wybudować przydomowe oczyszczalnie ścieków w zamian za dokonanie przez mieszkańców wpłat w określonej wysokości. Przydomowe oczyszczalnie ścieków budowane będą u mieszkańców niemających możliwości podłączenia do kanalizacji zbiorczej. Od wpłat mieszkańców zostanie naliczony i odprowadzony podatek VAT. Grunt na którym zostanie wybudowana oczyszczalnia ścieków zostanie użyczony Gminie na okres 8 lat. Faktury VAT związane z realizacją inwestycji wystawiane będą na Gminę. Wszystkie zakupione towary i usługi w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy oraz pozostałymi zadaniami wymienionymi wyżej, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Nabywane towary i usługi w ramach operacji pn. „x” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Operacja pn. „x” stanowi jeden projekt w ramach którego realizowane będą 4 zadania o których mowa w opisie sprawy, pytaniu i stanowisku.

Pytanie

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji pod nazwą: „x”, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z przedmiotową inwestycją?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina w związku z planowaną inwestycją pod nazwą: „x”, będzie miała możliwość pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z opisaną inwestycją.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i wydatki ponoszone na ww. inwestycję będą powiązane z działalnością opodatkowaną Gminy, co jest zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559), gmina wykonuje swoje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast art. 6 ust. 1 ww. ustawy mówi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego będąca również podatnikiem podatku VAT działa w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nią realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, w związku z czym zachodzi przesłanka potraktowania Gminy jako podatnika wykonującego czynności w ramach działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przepisy dotyczące rozliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT można stwierdzić, że warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego zadania, tj. x, będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków, budową i rozbudową sieci wodociągowej w miejscowości, budową pompowni wody II stopnia w miejscowości wraz z budową i przebudową sieci wodociągowej, przebudową sieci wodociągowej w miejscowości realizując swoje zadania inwestycyjne.

Podsumowując, należy stwierdzić, że Gmina spełni warunek do pełnego odliczenia podatku VAT, gdyż zachodzi związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Ponadto biorąc pod uwagę, że Gmina zamierza zawrzeć z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, na podstawie których zobowiąże się wybudować przydomowe oczyszczalnie ścieków w zamian za dokonanie przez mieszkańców wpłat w określonej wysokości, należy uznać, że w tym zakresie Gmina działa jako podatnik VAT. W związku z tym, że na podstawie przedmiotowych umów cywilnoprawnych mieszkańcy będą zobowiązani do współfinansowania realizacji inwestycji poprzez partycypacje w kosztach budowy oczyszczalni, mają charakter zobowiązaniowy. Tym samym, pomiędzy świadczeniem do którego zobowiązała się Gmina i przekazanym za nie wynagrodzeniem przez mieszkańców istnieje bezpośredni związek.

Podobna sytuacja zachodzi w przypadku budowy i rozbudowy sieci wodociągowej w miejscowości; budowy pompowni wody II stopnia w miejscowości wraz z budową i przebudową sieci wodociągowej; przebudową sieci wodociągowej w miejscowości. Wykonanie tej części inwestycji służyć będzie dostarczeniu bieżącej wody mieszkańcom gminy i wydatki poniesione na tę część inwestycji będą powiązane z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z brzmienia powołanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi VAT podatnika.

W takim stanie rzeczy Gmina będąc podatnikiem podatku VAT nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji wykorzysta do czynności opodatkowanych VAT, polegających na świadczeniu przez Gminę usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, budowy i rozbudowy sieci wodociągowej w miejscowości, budowy pompowni wody II stopnia w miejscowości wraz z budową i przebudową sieci wodociągowej, przebudową sieci wodociągowej w miejscowości.

Czynności Gminy, które podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT dają prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z wykonywaniem tych czynności. Tym samym Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT wynikające z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, budową i rozbudową sieci wodociągowej w miejscowości, budową pompowni wody II stopnia w miejscowości wraz z budową i przebudową sieci wodociągowej, przebudową sieci wodociągowej w miejscowości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle cytowanych wyżej przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. tych których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie realizować inwestycję polegającą na budowie i przebudowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wraz z budową przydomowych oczyszczalni ścieków. Nabywane w ramach inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nabyte towary i usługi w związku z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Gmina będzie miała prawo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z planowaną inwestycją. Prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Ponadto, organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).