Zwolnienie od podatku świadczonej usługi „udostępniania owiec". - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.311.2023.1.IK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.311.2023.1.IK

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku świadczonej usługi „udostępniania owiec".

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi „udostępniania owiec do realizacji celów …, zgodnie z Umową” jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 13 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. zwolnienia od podatku świadczonej usługi „udostępniania owiec do realizacji celów …., zgodnie z Umową”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, rolnikiem indywidualnym, polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym w myśl art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

Rolnik zawarł Umowę (porozumienie o współpracy) z F. Strony Umowy oświadczyły, że:

    - F. jest właścicielem nieruchomości gruntowych zabudowanych m.in. magazynem surowców, budynkiem administracyjno-produkcyjnym, budynkiem produkcyjnym oraz wiatą na palety (dalej jako „Nieruchomość”);

    - Rolnik ma zamiar na części Nieruchomości prowadzić działalność rolniczą obejmującą hodowlę owiec m.in. w celu współpracy z F. w zakresie szeroko pojętej edukacji dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem działalności na rzecz pielęgnowania i rozwijania tradycji kulturowych …, a w szczególności kultury pasterskiej oraz ekologii z wykorzystaniem posiadanych przez niego zwierząt, w tym owiec.

W związku z powyższym, F. oddała Rolnikowi do używania część Nieruchomości na warunkach określonych w Umowie, a Rolnik w zamian za to zapewnił F. dostęp do oddanych w używanie pomieszczeń oraz przebywających tam zwierząt oraz współpracę, w celu wykonywania przez F. usług edukacyjnych na rzecz dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem działalności na rzecz pielęgnowania i rozwijania tradycji kulturowych …., a w szczególności kultury pasterskiej oraz ekologii z wykorzystaniem Nieruchomości oraz posiadanych przez niego zwierząt hodowlanych, w szczególności owiec (dalej jako „Usługi”).

Z tytułu realizacji Umowy, F. uiszcza na rzecz Rolnika miesięczne wynagrodzenie. Rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Rolnika na rzecz F. Opis usługi na fakturze to „usługa udostępnienia owiec do realizacji …, zgodnie z Umową". Rolnik do ww. usługi stosuje stawkę 23% VAT.

Pytanie

Czy Rolnik prawidłowo stosuje stawkę 23% VAT do świadczenia usługi opisanej w stanie faktycznym wniosku?

Pana stanowisko w sprawie

Rolnik prawidłowo stosuje stawkę 23% VAT do świadczenia usługi opisanej w stanie faktycznym wniosku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146ea pkt 1 VAT, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania jakakolwiek stawka VAT niższa niż 23% VAT, a także jakiekolwiek zwolnienie z podatku VAT.

W szczególności nie znajdą zastosowania następujące przepisy: art. 43 ust. 1 pkt 3 VAT - zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego - Wnioskodawca nie jest bowiem rolnikiem ryczałtowym; poz. 19 załącznika nr 3 VAT - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych - z wyłączeniem: usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0) - usługi Wnioskodawcy nie są w tym wypadku usługami rolniczymi oraz chowem i hodowlą zwierząt.

W związku z powyższym, Rolnik prawidłowo stosuje stawkę 23% VAT do świadczenia usługi opisanej w stanie faktycznym wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi „udostępniania owiec do realizacji celów …, zgodnie z Umową” jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie jest Pan rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

F. oddała Panu do używania część Nieruchomości na warunkach określonych w Umowie, a Pan w zamian za to zapewnił F. dostęp do oddanych w używanie pomieszczeń oraz przebywających tam zwierząt oraz współpracę, w celu wykonywania przez F. usług edukacyjnych na rzecz dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem działalności na rzecz pielęgnowania i rozwijania tradycji kulturowych …., a w szczególności kultury pasterskiej oraz ekologii z wykorzystaniem Nieruchomości oraz posiadanych przez Pana zwierząt hodowlanych, w szczególności owiec. Z tytułu realizacji Umowy, F. uiszcza na Pana rzecz miesięczne wynagrodzenie. Rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Pana na rzecz F. Opis usługi na fakturze to „usługa udostępnienia owiec do realizacji …, zgodnie z Umową”.

Aby stwierdzić, czy opisana przez Pana usługa korzysta ze zwolnienia wskazać należy, że:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT,

zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Z uwagi na fakt, że nie jest Pan rolnikiem ryczałtowym, świadczona przez Pana opisane we wniosku usługa nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Zatem, zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują zwolnienia od podatku dla opisanej we wniosku usługi.

Ponadto przepisy rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT, nie przewidują dla opisanej usługi zwolnienia od podatku.

W konsekwencji Pana stanowisko, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania jakiekolwiek zwolnienie z podatku VAT jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania zwolnienia z podatku świadczonej usługi „udostępniania owiec do realizacji …, zgodnie z Umową”. Ocena prawna Pana stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii stawki podatku VAT dla ww. usługi zostanie wydane w odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.