Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.274.2023.KŁ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.274.2023.KŁ

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

H.P. (dalej także: Wnioskodawca) złożył (…) r. w (…), wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek ten dotyczył „(…)” (dalej: operacja, zadanie). (…) r. podpisana została umowa o przyznanie pomocy na tą operację pomiędzy (…) a Województwem (...) reprezentowanym przez Zarząd Województwa (...).

Wnioskodawca uwzględnił w budżecie przedmiotowej operacji koszty podatku VAT jako koszty kwalifikowalne operacji podlegające dofinansowaniu. W związku z tym musi wykazać, że podatek VAT nie może i nie będzie mógł być przez niego odzyskany w całości lub w części, zarówno podczas realizowania zadania, jak i po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji podatek VAT poniesiony przez Wnioskodawcę na realizację zadania zostanie zaliczony jako wydatek kwalifikowany.

Operacja obejmuje:

  • renowację zabytkowej studni,
  • postawienie ławeczki dla turystów,
  • postawienie tablicy informacyjnej nt. historii tego miejsca, oraz
  • montaż proekologicznego oświetlenia wokół studni - lamp solarnych.

Teren turystyczno - rekreacyjny w pobliżu historycznej studni będzie udostępniany nieodpłatnie turystom do zwiedzania. Jest to teren ogólnodostępny. Operacja ta ma więc niekomercyjny charakter, nie generuje zysku. Możliwe jest też nieodpłatne udostępnianie tego obszaru dla celów spotkań historyczno - edukacyjnych, np. dla uczniów szkół podstawowych, itp.

W ramach operacji studnia została gruntownie zrewitalizowana, m.in. oczyszczono wnętrze studni, wykonano prace kamieniarskie, zadaszenie studni oraz zamontowano elementy małej architektury (ławeczka dla turystów, tablica z informacjami o historii miejsca, lampy solarne).

Wyremontowanie studni, opisanie jej historii uatrakcyjniło tereny wiejskie Gminy (...) pod względem turystycznym, historycznym, kulturalnym i społecznym. Jest to miejsce ogólnodostępne, gdzie zarówno turyści jak i okoliczni mieszkańcy mogą odpocząć oraz poznać historię obszaru. Operacja przyczyniła się do rozwoju całej infrastruktury turystyczno- rekreacyjnej na terenie gminy (...).

Wnioskodawca prowadzi aktywnie działalność gospodarczą (...) w zakresie przeważającym: Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa (kod PKD: 16.23Z).

W zawiązku z realizacją przedmiotowej operacji Wnioskodawca poniósł koszty związane z wykonaniem robót budowlanych. Wydatki te udokumentowane są wystawioną na Wnioskodawcę przez wykonawcę fakturą VAT z wykazaną na niej kwotą podatku VAT naliczonego. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z przedmiotową operacją. Z tytułu realizacji tej operacji nie są i nie będą generowane żadne dochody. Realizowana inwestycja nie jest i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy realizującemu operację pn. (…)przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją tej operacji, lub ubiegania się o jego zwrot? 

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie towarów i usług zawiązanych z realizacją operacji o nazwie(…)”, ani ubiegania się o jego zwrot.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…)”.

W przedmiotowej sprawie, wydatki inwestycyjne na operację nie są związane ze sprzedażą, ponieważ jest to teren ogólnodostępny, nie ma jakichkolwiek odpłatności za korzystanie z tego terenu. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W zawiązku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT od operacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że złożył Pan w (…) wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek dotyczył „(…)” (operacja, zadanie). Operacja obejmuje:

  • renowację zabytkowej studni,
  • postawienie ławeczki dla turystów,
  • postawienie tablicy informacyjnej nt. historii tego miejsca oraz
  • montaż proekologicznego oświetlenia wokół studni - lamp solarnych.

Teren turystyczno-rekreacyjny w pobliżu historycznej studni będzie udostępniany nieodpłatnie turystom do zwiedzania, jest to teren ogólnodostępny. Operacja ta ma więc niekomercyjny charakter, nie generuje zysku. Możliwe jest też nieodpłatne udostępnianie tego obszaru dla celów spotkań historyczno - edukacyjnych, np. dla uczniów szkół podstawowych, itp.

W ramach operacji studnia została gruntownie zrewitalizowana, m.in. oczyszczono wnętrze studni, wykonano prace kamieniarskie, zadaszenie studni oraz zamontowano elementy małej architektury (ławeczka dla turystów, tablica z informacjami o historii miejsca, lampy solarne). Wyremontowanie studni, opisanie jej historii uatrakcyjniło tereny wiejskie Gminy (…) pod względem turystycznym, historycznym, kulturalnym i społecznym.

W zawiązku z realizacją operacji poniósł Pan koszty związane z wykonaniem robót budowlanych. Wydatki te udokumentowane są wystawioną na Pana przez wykonawcę fakturą VAT z wykazaną na niej kwotą podatku VAT naliczonego. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje Pan rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z przedmiotową operacją. Z tytułu realizacji tej operacji nie są i nie będą generować żadne dochody. Realizowana inwestycja nie jest i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pana wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. operacji lub jego zwrotu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jak Pan wskazał, realizowana inwestycja nie jest i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, nie ma Pan możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie będzie Panu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Panu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. ; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).