Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

25 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 25 czerwca 2025 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A SPÓŁKA AKCYJNA

(…);

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan B

(…).

Opis zdarzenia przyszłego

A spółka akcyjna, jest polskim rezydentem podatkowym, tj. podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”).

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność określona kodem PKD (…), czyli działalność związana z (…).

Wspólnik Spółki, pan B (dalej: „Fundator”), planuje założenie fundacji rodzinnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 ze zm. dalej: „UFR”), na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego (nie w drodze testamentowej). Planowanymi beneficjentami fundacji rodzinnej będzie Fundator, żona i dzieci Fundatora. Po założeniu fundacji rodzinnej Fundator oraz beneficjent (córka fundatora) zawrą z fundacją rodzinną umowy użytkowania posiadanych przez nich akcji Spółki.

Prawo użytkowania akcji ustanowione na rzecz fundacji rodzinnej będzie obejmowało wykonywanie pełni uprawnień wynikających z własności akcji, w tym w szczególności:

1)prawo uczestnictwa i wykonywania prawa głosu na Walnych Zgromadzeniach Spółki i poza nimi, w tym do głosowania na piśmie,

2)prawo do zgłaszania sprzeciwu co do odbycia Walnego Zgromadzenia lub wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad w przypadku braku formalnego zwołania Walnego Zgromadzenia,

3)prawo do wyrażenia zgody na odbycie Walnego Zgromadzenia poza siedzibą Spółki,

4)prawo żądania zwołania Walnego Zgromadzenia i umieszczenia określonych spraw w porządku obrad tego Walnego Zgromadzenia, a także

5)prawo do zaskarżania uchwał Walnego Zgromadzenia Spółki w drodze powództwa o uchylenie uchwały lub stwierdzenie nieważności uchwały.

Zamiarem Fundatora jak też córki Fundatora jest także, aby prawo użytkowania akcji Spółki obejmowało także prawo do pożytków ekonomicznych z tych Akcji, to jest ewentualnych przyszłych dywidend, wynagrodzenia z tytułu umorzenia akcji, w tym także zbycia akcji w celu umorzenia, jak też likwidacji spółki. Fundator ma jednak wątpliwości co do skutków podatkowych takiego rozwiązania, tj. czy ewentualne powyższe dochody stanowić będą dla fundacji rodzinnej dochody zwolnione z opodatkowania.

W związku z powyższym Fundator i Spółka postanowili wystąpić z wnioskiem o przedmiotową interpretację podatkową.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym dywidendy i inne przychody/dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych otrzymanych przez fundację rodzinną z akcji Spółki będących w użytkowaniu fundacji rodzinnej będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „UPDOP”)?

2.Czy w powyżej przedstawionym zdarzeniu przyszłym, prawidłowe jest stanowisko w którym Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłatą dywidend i innych przychodów/dochodów z tytułu zysków osób prawnych dokonywanych na rzecz fundacji rodzinnej z akcji będących w użytkowaniu fundacji rodzinnej, nie będzie zobowiązana do poboru oraz zapłaty tego podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad 1.

Działalność fundacji rodzinnej związana z użytkowaniem akcji przekazanych przez jej Fundatora oraz uzyskiwaniem z tego tytułu dywidend oraz innych dochodów/przychodów z udziału w zyskach osoby prawnej od Wnioskodawcy, wypełnia znamiona działalności dozwolonej dla fundacji rodzinnej z art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR i tym samym dywidendy i inne dochody/przychody z udziału w zyskach osób prawnych korzystają ze zwolnienia z opodatkowania z art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP.

Ad 2.

Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłatą dywidend i innych dochodów/przychodów z udziału w zyskach osób prawnych w związku z akcjami Spółki będącymi w użytkowaniu fundacji rodzinnej nie będzie zobowiązany do poboru oraz zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 UFR fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej.

Przy czym działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym a przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Osiągane przez fundację rodzinną dochody z powyżej wymienionych działalności dozwolonych są zwolnione z opodatkowania, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP.

Powyższe zwolnienie nie ma jednak zastosowania, do dochodów fundacji rodzinnej osiąganych z działalności gospodarczej wykraczającej poza wskazaną w art. 5 ust. 1 UFR działalność dozwoloną (art. 6 ust. 7 UPDOP) i konsekwentnie dochody z takiej działalności są opodatkowane stawką 25% podatku dochodowego od osób prawnych (art. 24r ust. 1 UPDOP).

Dodatkowo zgodnie z art. 6 ust. 8 UPDOP zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust 1 pkt 25 UPDOP, nie ma również zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 UPDOP z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 UPDOP, wynosi co najmniej 5%. Tego typu przychody są opodatkowane stawką 19% podatku dochodowego od osób prawnych (art. 19 ust. 1 pkt 1 UPDOP).

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego Fundator oraz jeden z beneficjentów fundacji rodzinnej planują ustanowić użytkowanie na posiadanych przez nich akcjach Spółki, dzięki któremu fundacja rodzinna uzyska prawa głosu w Spółce oraz prawo do uczestnictwa w jej zysku, jak też innych dochodach/przychodach z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W świetle powyższych regulacji dla ustalenia skutków podatkowych wypłaty dywidendy i innych przychodów/dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na rzecz fundacji rodzinnej z akcji będącej w użytkowaniu przez fundację rodzinną jest ustalenie, czy taki dochód stanowi dochód z działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 UFR.

Definicja ograniczonego prawa rzeczowego, którym jest użytkowanie, znajduje się w art. 252 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm., dalej: „KC”). Zgodnie z tym przepisem użytkowanie polega na obciążeniu rzeczy przez jej właściciela prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie). W takiej sytuacji w zakresie, w jakim ustanowione zostało użytkowanie, to użytkownik, a nie właściciel ma prawo do korzystania z rzeczy. Jednocześnie, strony mają zasadniczo swobodę w określeniu zakresu prawa użytkowania, tak długo, jak nie jest to sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami.

Jednocześnie zgodnie z art. 265 § 1 oraz § 3 KC przedmiotem użytkowania mogą być również prawa i do użytkowania zastosowanie znajdują przepisy o użytkowaniu rzeczy.

Obowiązujące przepisy nie zakazują ustanowienia prawa użytkowania na akcjach. Wręcz przeciwnie, przepisy KSH przewidują taką możliwość. Przykładowo zgodnie z art. 340 § 1 KSH użytkownik może wykonywać prawo głosu w miejsce akcjonariusza, jeżeli umowa użytkowania to przewiduje. Żaden przepis KSH nie ogranicza ponadto możliwości ustanowienia prawa użytkowania, w którym pożytki będą przypisane do użytkownika, a nie do właściciela.

Tym samym z powyższych regulacji wynika, że właściciel akcji może ustanowić na nich prawo użytkowania na rzecz innego podmiotu. Zakres tego prawa użytkowania może zostać przez niego dowolnie określony i może obejmować zarówno prawo do wykonywania głosu, jak i prawo do pobierania pożytków takich jak dywidendy lub inne dochody z tych akcji. Ustanawiając użytkowanie właściciel akcji może przekazać użytkownikowi określoną wiązkę praw z akcji. Jednocześnie, jeżeli to użytkownik wykonuje prawo głosu z akcji lub otrzymuje dywidendę, to tym samym jest on uczestnikiem danej spółki (chociaż nie jest akcjonariuszem).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR działalnością dozwoloną fundacji rodzinnej (zwolnioną z opodatkowania) jest działalność polegająca na przystępowaniu do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Wykładnia art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR wprost sugeruje, że działalnością dozwoloną fundacji rodzinnej jest:

1)przystępowanie do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą,

2)uczestnictwo w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach oraz podmiotach o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą.

Przy czym powyższe kategorie są od siebie oddzielne.

Konsekwencją przystępowania do spółki akcyjnej jest byciem jej akcjonariuszem (właścicielem akcji). Takiego skutku nie wywiera jednak ustanowienie użytkowania akcji dla użytkownika. Tak jak bowiem wskazano wyżej przy ustanowieniu użytkowania na akcjach właściciel nie przenosi na użytkownika prawa własności tych akcji tylko prawo do korzystania z akcji w zakresie określonym w umowie użytkowania. Tym samym skoro przy użytkowaniu akcji, wspólnikiem Spółki ciągle jest podmiot, który ustanowił prawo do użytkowania na tych akcjach, użytkownik na którego przenoszone są prawa korzystania z akcji nie jest podmiotem przystępującym do spółki.

Od przystąpienia do spółki akcyjnej i bycia jej właścicielem należy jednak odróżnić fakt w niej uczestnictwa. Uczestnictwo w spółce akcyjnej wiążę się z posiadaniem praw i obowiązków wynikających z akcji tj. prawa do głosu, prawa do udziału w zysku czy obowiązku dopłat. Należy zaznaczyć, że, tak jak już zostało wcześniej wskazane, poprzez ustanowienie użytkowania na akcjach wspólnik przenosi swoje prawa w spółce na rzecz użytkownika. W takiej sytuacji to użytkownik wykonuje określone prawa w spółce, a tym samym nie będąc jej wspólnikiem (akcjonariuszem) i nie przystępując do niej, uczestniczy w niej.

Mając na uwadze powyższe, pomimo tego, że przy ustanowieniu użytkowania na akcjach, na rzecz użytkownika nie przechodzi prawo własności do akcji i nie przystępuje on do spółki, należy stwierdzić, że jest on podmiotem uczestniczącym w tej spółce. W takiej sytuacji mówimy tutaj o wypełnieniu przesłanki z drugiej części art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR, tj. o działalności polegającej na uczestnictwie w spółce handlowej. A tym samym, dochody uzyskiwane z tego tytułu, jak np. dywidendy, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym ustanowienie przez Fundatora użytkowania na akcjach Spółki do fundacji rodzinnej wypełnia znamiona z art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR, a osiągane dochody z tytułu wypłat dywidend będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Dodatkowo, zgodnie z art. 26 ust. 1 UPDOP osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Tym samym powyższy artykuł wprowadza obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w stawce 19% (art. 22 ust. 1 UPDOP) przez podmiot dokonujący wypłat dywidendy.

Zgodnie z przedstawioną już argumentacją, wypłata dywidend na rzecz fundacji rodzinnej będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania, gdyż dany dochód jest uzyskiwany z działalności dozwolonej dla fundacji rodzinnej. Tym samym w przypadku zwolnienia z obowiązku opodatkowania danego dochodu Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłatą dywidend dokonywanych na rzecz fundacji rodzinnej nie będzie zobowiązany do poboru oraz zapłaty tego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „UPDOP”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

W myśl art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zatem, zadaniem fundacji rodzinnej jest realizacja celu szczegółowo zakreślonego w statucie przez fundatora, w oparciu o majątek, w który fundator wyposażył fundację rodzinną.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 7-8 UPDOP:

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

W myśl art. 24r ust. 1 UPDOP:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Przedmiotem Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu nr 1 jest ustalenie, czy dywidendy i inne przychody/dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych otrzymanych przez fundację rodzinną z akcji Spółki będących w użytkowaniu fundacji rodzinnej będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP.

Zgodnie z art. 252 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1061 zm.):

Rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie).

Z kolei, art. 265 Kodeksu cywilnego stanowi, że:

§ 1. Przedmiotem użytkowania mogą być także prawa.

§ 2. Do użytkowania praw stosuje się odpowiednio przepisy o użytkowaniu rzeczy.

§ 3. Do ustanowienia użytkowania na prawie stosuje się odpowiednio przepisy o przeniesieniu tego prawa.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że użytkowanie udziałów/akcji spółki akcyjnej stanowi użytkowanie praw, o którym mowa w art. 265 Kodeksu cywilnego, a z prawem użytkowania związane jest korzystanie z cudzej rzeczy (prawa), w szczególności pobierania pożytków.

W przypadku korzystania z prawa, jego pożytkami na podstawie art. 54 Kodeksu cywilnego są dochody, które prawo to przynosi. Pożytkami prawa są dochody, które prawo to przynosi zgodnie ze swym społeczno-gospodarczym przeznaczeniem.

Natomiast właścicielem rzeczy obciążonej prawem użytkowania pozostaje nadal podmiot, który ustanowił na nim użytkowanie. Ustanowienie prawa użytkowania udziałów/akcji nie przenosi na użytkownika prawa własności tych udziałów/akcji. Użytkownik staje się wyłącznie uprawniony do dokonywania wszelkich innych czynności wynikających z treści obciążonego prawa w granicach wyznaczonych treścią użytkowania, np. do pobierania dywidendy przypadającej na udziały/akcje. W związku z powyższym, użytkownika udziałów/akcji w spółce akcyjnej nie można uznać za podmiot posiadający te udziały/akcje bezpośrednio.

W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy otrzymanie od Fundatora oraz beneficjenta w użytkowanie przez Fundację rodzinną akcji w spółce akcyjnej mieści się w definicji działalności dozwolonej Fundacji rodzinnej.

W sprawie nie znajdzie zastosowania art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. Jak już wyżej wskazano zgodnie z tym przepisem fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestniczyć w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr wynika, że to fundacja rodzinna może przystąpić lub uczestniczyć w spółce handlowej. Ustanowienie użytkowania na posiadanych przez fundatora/beneficjenta akcjach w spółce akcyjnej nie jest równoznaczne z przystąpieniem przez fundację czy uczestnictwem w tej spółce. Jest to jedynie przeniesienie przez fundatora/beneficjenta do fundacji rodzinnej prawa do użytkowania akcji w spółce akcyjnej, a nie przeniesienie własności samych udziałów (akcji). Właścicielem udziałów (akcji) nadal pozostanie fundator i beneficjent, zaś fundacja rodzinna na podstawie umowy z fundatorem/beneficjentem jako użytkownik udziałów (akcji) będzie jedynie czerpać korzyści z udziałów (akcji), poprzez pobieranie dywidend i innych przychodów/dochodów z tytułu udziału w zyskach.

Biorąc powyższe pod uwagę, użytkowanie przez fundację rodzinną akcji w spółce akcyjnej i pobieranie z tego tytułu pożytków w postaci dywidendy czy innych przychodów/dochodów, nie mieści się w katalogu działalności dozwolonej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.

Podkreślić należy, że art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) UPDOP, która dotyczy zwolnienia podatkowego musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze.

Ponadto, w opisanym zdarzeniu przyszłym, zastosowania nie znajdzie także żaden inny przepis z katalogu dozwolonej działalności gospodarczej fundacji.

Zatem, działalność Fundacji w postaci użytkowania akcji w Spółce akcyjnej, które należą do Fundatora/beneficjenta wykracza poza zakres dozwolonej działalności Fundacji, a wypłacane dywidendy i inne przychody/dochody z tytułu udziału w zyskach z tytułu użytkowania akcji w Spółce akcyjnej nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP. W sprawie znajduje zastosowanie art. 6 ust. 7 oraz art. 24r UPDOP.

Tym samym, Państwa stanowisko do pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości zawarte w pytaniu nr 2 dotyczą ustalenia, czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłatą dywidend i innych przychodów/dochodów z tytułu zysków osób prawnych dokonywanych na rzecz fundacji rodzinnej z akcji będących w użytkowaniu fundacji rodzinnej, nie będzie zobowiązana do poboru oraz zapłaty tego podatku.

Jak wynika z art. 26 ust. 1 UPDOP:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 UPDOP:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Jak wskazano powyżej, dywidendy i inne przychody/dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych otrzymanych przez fundację rodzinną z akcji Spółki będących w użytkowaniu fundacji rodzinnej nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP.

Co istotne, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 UPDOP, a w konsekwencji z tytułu wypłaty zysku Spółka będzie pełniła funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Podnieść należy, iż chociaż adresatem ww. zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP jest Fundacja to zgodnie z art. 26 ust. 1 UPDOP płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.

Wykładnia systemowa oraz konstrukcja podatku dochodowego od osób prawnych uprawnia do stwierdzenia, że w sytuacji, gdy Fundacji rodzinnej nie przysługuje zwolnienie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w stosunku do wypłacanej dywidendy ze Spółki w związku z przysługującymi Fundacji udziałami w zysku, to Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do poboru podatku i uiszczenia go do właściwego organu podatkowego.

W konsekwencji, Spółka dokonując wypłaty zysku/dywidendy jako płatnik zobowiązana jest więc do wypełnienia obowiązków wykazanych w art. 26 ust. 1 UPDOP.

Tym samym, Państwa Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłatą dywidend i innych dochodów/przychodów z udziału w zyskach osób prawnych będzie zobowiązana do poboru oraz zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A Spółka akcyjna (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.