Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.494.2025.3.MPU

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.494.2025.3.MPU

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:

- prawa do odliczenia podatek VAT od zakupów w pełnej wysokości - jest prawidłowe,

- nie naliczania podatku należnego od upominków jeżeli wartość netto upominku nie przekracza kwoty 20 złotych netto - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 6 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie podatku od towarów i usług, wpłynął 6 sierpnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 10 września 2025 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 5 września 2025 r. oraz pismem z 7 października 2025 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 6 października 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka prowadzi stację kontroli pojazdów samochodowych. Każdy klient który wykonuję przegląd pojazdu lub inne czynności związane z przeglądem pojazdu (usunięcie usterek, ustawienie zbieżności) otrzymuje w ramach podziękowania za skorzystanie z usług firmy drobny upominek w formie czekolady lub paczki ciastek. Firma rocznie obsługuje około (…) tyś klientów rocznie. Koszt 1 czekolady lub 1 paczki Ciastek wynosi w granicach 10-15 złotych netto w zależności od rodzaju czekolady lub Ciastek. Są to drobne upominki więc spółka nie prowadzi ewidencji.

W piśmie uzupełniającym z 10 września 2025 r. w odpowiedzi na pytania wskazali Państwo:

  1. Czy nabyte towary (czekolady i paczki ciastek) które następnie były przekazywane klientom są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych?

Odpowiedź - Tak.

  2. Czy przekazanie wskazanych we wniosku towarów nastąpiło wyłącznie na cele związane z działalnością gospodarczą?

Odpowiedź - Tak.

   3.Czy w zamian za przekazanie na rzecz klientów towarów objętych zakresem wniosku, otrzymano jakiekolwiek wynagrodzenie lub klienci byli zobowiązani do wykonania określonych czynności?

Odpowiedź - Nie.

  4. Czy zakupione upominki, w formie czekolady lub paczki ciastek, służą promowaniu i budowaniu marki spółki oraz utrzymaniu i zintensyfikowaniu relacji z klientami?

Odpowiedź - Tak.

Pytania

1. Czy spółka ma prawo odliczyć podatek VAT od tych zakupów w pełnej wysokości?

2. Czy spółka ma prawo nie naliczać podatku należnego od tych upominków jeżeli wartość netto upominku nie przekracza kwoty 20 złotych netto?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki - Spółka ma prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku naliczonego VAT od zakupów prezentów o małej wartości nie przekraczającej 20 złotych netto dla jednego klienta oraz nie ma obowiązku naliczania podatku należnego od przekazania tych upominków skoro jego wartość nie przekracza 20 złotych netto.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

- prawa do odliczenia podatek VAT od zakupów w pełnej wysokości - jest prawidłowe,

- nie naliczania podatku należnego od upominków jeżeli wartość netto upominku nie przekracza kwoty 20 złotych netto - jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Należy wskazać, że aby odpowiedzieć na Państwa pytanie nr 1 należy na wstępie rozstrzygnąć kwestie będącą przedmiotem pytania nr 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

 2) wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

 1) łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

 2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - co do zasady - podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Wyjątek stanowi m.in. przekazanie towarów stanowiących, zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, prezenty o małej wartości.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka prowadzi stację kontroli pojazdów samochodowych. Każdy klient który wykonuję przegląd pojazdu lub inne czynności związane z przeglądem pojazdu (usunięcie usterek, ustawienie zbieżności) otrzymuje w ramach podziękowania za skorzystanie z usług firmy drobny upominek w formie czekolady lub paczki ciastek. Firma rocznie obsługuje około (…) tyś klientów rocznie. Koszt 1 czekolady lub 1 paczki Ciastek wynosi w granicach 10-15 złotych netto w zależności od rodzaju czekolady lub Ciastek. Są to drobne upominki więc spółka nie prowadzi ewidencji.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy spółka ma prawo nie naliczać podatku należnego od tych upominków jeżeli wartość netto upominku nie przekracza kwoty 20 złotych netto.

Jak wskazano wyżej, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości, jeśli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).

Natomiast z ww. art. 7 ust. 4 ustawy wynika, że jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) - określone w momencie przekazywania - nie przekracza 20 zł, nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynika to z faktu, że upominki dołączane przez Państwa do badania technicznego stanowią towary, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z Państwa działalnością gospodarczą.

Skoro zatem w ramach i dla celów prowadzonej działalności gospodarczej dołączają Państwo do badania technicznego upominki, których jednostkowa cena nabycia nie przekracza 20 zł, to ich nieodpłatne przekazanie jest wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Podsumowując, nieodpłatne przekazanie upominków o jednostkowej cenie nabycia do 20 zł klientowi, który wykonał u Państwa badanie techniczne należy potraktować jako prezent o małej wartości. W związku z tym, nie mają Państwo obowiązku odprowadzania podatku VAT od przekazania tych upominków.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznaję za prawidłowe.

Natomiast odnośnie Państwa wątpliwości dotyczących kwestii czy spółka ma prawo odliczyć podatek VAT od tych zakupów w pełnej wysokości należy wskazać, że:

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane wart. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów - odliczenie jest prawnie dozwolone. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.

W przedmiotowej sprawie należy zauważyć, że nabyte towary (czekolady i paczki ciastek) które następnie były przekazywane klientom są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przekazanie wskazanych we wniosku towarów nastąpiło wyłącznie na cele związane z działalnością gospodarczą. Zakupione upominki, w formie czekolady lub paczki ciastek, służą promowaniu i budowaniu marki spółki oraz utrzymaniu i zintensyfikowaniu relacji z klientami.

Mając na uwadze powyższe, należy zatem przyjąć, że przekazanie Prezentów drobnych upominków w granicach 10-15 złotych netto w zależności od rodzaju czekolady lub Ciastek każdemu klientowi który wykonuję przegląd pojazdu lub inne czynności związane z przeglądem pojazdu (usunięcie usterek, ustawienie zbieżności) w ramach podziękowania za skorzystanie z usług firmy związane jest pośrednio, z czynnościami opodatkowanymi, w sposób wystarczający do uznania, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT w związku z wydatkami poniesionymi na Prezenty.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 iart.54§ 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.57aPPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.