przyznane Wnioskodawczyni zadoscuczynienie nie zostalo nabyte w drodze spadku (dziedziczenia), poniewaz w dacie tej nie istnialo. Tym samym przyznan... - Interpretacja - IPPB2/4515-89/15-2/AF

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.09.2015, sygn. IPPB2/4515-89/15-2/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

przyznane Wnioskodawczyni zadoscuczynienie nie zostalo nabyte w drodze spadku (dziedziczenia), poniewaz w dacie tej nie istnialo. Tym samym przyznane Wnioskodawczyni zadoscuczynienie nie podlega podatkowi od spadkow i darowizn.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 7 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dzialajac w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2015 r. (data wplywu 20 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od spadkow i darowizn w zakresie skutkow podatkowych wyplaty zadoscuczynienia - jest nieprawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczacej podatku od spadkow i darowizn w zakresie skutkow podatkowych wyplaty zadoscuczynienia.

We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.

Pozwem z dnia 28 lipca 2006 r. Aniela M. ? mama Wnioskodawcy ? wniosla o zasadzenie od Spoldzielni Mieszkaniowej o zaplate zadoscuczynienia za krzywde, zaplate renty, zwrot kosztow leczenia. W dniu 10 lipca 2008 r. Aniela M. zmarla w trakcie postepowania. W dniu 1 kwietnia 2009 r. zostal sporzadzony przed notariuszem protokol dziedziczenia ustawowego w formie aktu poswiadczenia dziedziczenia na troje dzieci: corke Lubomire, syna Jerzego, syna Krzysztofa. Ze wzgledu na zgloszenie nastepcow prawnych postanowieniem Sadu z dnia 2 lipca 2009 r. postepowanie zostalo podjete. Do wlasciwych urzedow skarbowych zgloszono w ciagu 6 miesiecy od dnia podpisania aktu dziedziczenia oswiadczenie o przyjetym spadku, w sklad ktorego wchodzilo wylacznie przedmiotowe postepowanie sadowe. Postepowanie w sprawie Anieli M. przeciwko SM zakonczylo sie prawomocnym wyrokiem Sadu Apelacyjnego z dnia 19 maja 2015 r..

W dniu 8 lipca 2015 r. na konta spadkobiercow Anieli M. wplynely stosowne kwoty. Po zlozeniu w ciagu 6 miesiecy od dnia powstania obowiazku podatkowego, czyli od dnia nabycia praw majatkowych wyrokiem z 19 maja 2015 r. zawiadomienia na druku SD-Z2 spowoduje zwolnienie spadkobiercow z podatku z tytulu dziedziczenia po mamie.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.

Czy zlozenie zawiadomienia (SD-Z2) na druku do dnia 18 listopada 2015 roku zwalnia spadek po mamie z podatku od spadkow i darowizn na podstawie ustawy o podatku (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 86, ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie spadku nastapilo w chwili orzeczenia sadu o powstaniu realnego prawa majatkowego w dniu 19 maja 2015 roku. Przed dniem ogloszenia wyroku nieznana byla wartosc nabycia praw majatkowych wg stanu w dniu nabycia.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje sie za nieprawidlowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadkow i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z pozn. zm.) podatkowi od spadkow i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne wlasnosci rzeczy znajdujacych sie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majatkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytulem m.in. dziedziczenia.

Przy nabyciu wlasnosci rzeczy lub praw majatkowych w drodze dziedziczenia przez osoby fizyczne, obowiazek podatkowy powstaje z chwila przyjecia spadku (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy), a jezeli nabycie niezgloszone do opodatkowania stwierdzono nastepnie pismem, ktorym bylo orzeczenie sadu stwierdzajace nabycie spadku, obowiazek podatkowy powstaje z chwila uprawomocnienia sie tego orzeczenia (art. 6 ust. 4 tej ustawy). Przepis ten stosuje sie odpowiednio do zarejestrowanego aktu poswiadczenia dziedziczenia.

Spadek jest instytucja regulowana przepisami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 86 z pozn. zm.). W mysl art. 922 ? 1 tej ustawy przez spadkobranie nalezy rozumiec przejscie praw i obowiazkow majatkowych zmarlego z chwila jego smierci na jedna lub kilka osob.

Stosownie do ? 2 tego przepisu nie naleza do spadku prawa i obowiazki zmarlego scisle zwiazane z jego osoba, jak rowniez prawa, ktore z chwila jego smierci przechodza na oznaczone osoby niezaleznie od tego, czy sa one spadkobiercami.

Zgodnie z art. 924 ww. ustawy spadek otwiera sie z chwila smierci spadkodawcy, natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwila otwarcia spadku. Prawomocne postanowienie sadu ma natomiast charakter deklaratoryjny i stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobierce (art. 1025 ? 1 Kodeksu cywilnego). Wobec tego nabycie spadku ma miejsce z chwila smierci spadkodawcy. Zgodnie bowiem z trescia art. 1015 ? 1 i ? 2 zdanie pierwsze Kodeksu cywilnego oswiadczenie o przyjeciu lub o odrzuceniu spadku moze byc zlozone w ciagu szesciu miesiecy od dnia, w ktorym spadkobierca dowiedzial sie o tytule swego powolania. Brak oswiadczenia spadkobiercy w powyzszym terminie jest jednoznaczny z prostym przyjeciem spadku.

Z powolanych powyzej artykulow wynika, ze spadkobiercy w zasadzie wchodza w sytuacje prawna, w jakiej pozostawal spadkodawca. Oznacza to, ze w sklad spadku wchodza prawa i obowiazki, ale takze uzasadnione prawnie nadzieje na nabycie prawa. Prawa majatkowe sa skladnikiem masy spadkowej dajacym nabywcy w drodze dziedziczenia legitymacje prawna do wystepowania z wnioskiem o ich dochodzenie. Roszczenie o zadoscuczynienie jest prawem majatkowym. Jezeli takie prawo wchodzi do masy spadkowej, to co do zasady jego nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadkow i darowizn.

W tym miejscu nalezy wyjasnic, ze gdyby prawo majatkowe ? wystepujace w chwili nabycia spadku w postaci roszczenia nie istnialo, to przedmiotowego zadoscuczynienia Wnioskodawczyni nie mialaby przyznanego. Oznacza to, ze w sklad spadku wchodzilo roszczenie do zadoscuczynienia odziedziczone po spadkodawcy. Przyznane wiec Wnioskodawczyni pozniej zadoscuczynienie nie wchodzilo w sklad masy spadkowej.

Majac powyzsze na wzgledzie nalezy stwierdzic, ze przyznane Wnioskodawczyni zadoscuczynienie nie zostalo nabyte w drodze spadku (dziedziczenia), poniewaz w dacie tej nie istnialo. Tym samym przyznane Wnioskodawczyni zadoscuczynienie nie podlega podatkowi od spadkow i darowizn.

Koncowo nalezy wskazac, ze zgodnie z art. 14b ? 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) minister wlasciwy do spraw finansow publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemna interpretacje przepisow prawa podatkowego (interpretacje indywidualna). Interpretacja zapewnia zatem ochrone o jakiej mowa w art. 14k i nast. Ordynacji podatkowej i dotyczy wylacznie Wnioskodawczyni, a nie pozostalych spadkobiercow.

Dokumenty dolaczone do wniosku nie podlegaly analizie i weryfikacji w ramach wydawanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistnialego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Plocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Plock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 376 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie