Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.494.2025.1.SH

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.494.2025.1.SH

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podmiotem, w którym wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne. Spółka nie posiada udziałów w kapitale innej spółki ani innych tytułów uczestnictwa, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną. Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w przeliczeniu na pełne etaty wynosi (...) osób.

W związku z decyzją o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. CIT estoński) przed upływem przyjętego roku podatkowego, Spółka na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, tj. na dzień 28 lutego 2025 r. zamknęła księgi rachunkowe i sporządziła na ten dzień sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Zarząd Spółki w dniu 26 marca 2025 r. złożył do (…) Urzędu Skarbowego w (…) zawiadomienie według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazując okres opodatkowania ryczałtem od 1 marca 2025 r. do 31 grudnia 2028 r.

Następnie, w terminie 3 miesięcy od dnia bilansowego, tj. w dniu 31 maja 2025 r. zostało sporządzone sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej i opatrzone podpisami zaufanymi wszystkich członków Zarządu oraz głównej księgowej, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Spółka dostosowała zapisy w księgach rachunkowych oraz zasady polityki rachunkowości w tym plan kont do obowiązujących przepisów związanych z wyborem opodatkowania spółki ryczałtem od dochodów spółek, tj. tzw. CIT-em estońskim.

Pytanie

Czy Spółka sporządzając sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości w postaci elektronicznej i opatrując je podpisem zaufanym wszystkich członków Zarządu oraz osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych w dniu 31 maja 2025 r., wypełniła dyspozycję przepisu art. 28j ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 z poźn.zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm, dalej: „ustawa o CIT”) w związku z art. 45 i art. 52 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze. zm., dalej: „uor”), a tym samym dokonała skutecznego wyboru opodatkowania spółki ryczałtem od dochodów spółek, tzw. CIT-em estońskim?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 28j ust. 5 ustawy o CIT podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości, sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy. Oznacza to, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na potrzeby przejścia na tzw. estoński CIT stanowi zamknięcie na inny dzień bilansowy określony w art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy o rachunkowości, kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 lub na inny dzień bilansowy (art. 52 ust. 3 uor).

Przepisy ustawy o rachunkowości nie precyzują sposobu obliczania terminów wyrażonych w miesiącach. Ministerstwo Finansów w udzielonej odpowiedzi z dnia 8 sierpnia 2025 r. na pytanie zadane przez Wydawnictwo Podatkowe GOFIN Sp. z o.o. i Gazetę Podatkową wyjaśniło, iż sprawozdanie finansowe w przypadku, gdy dniem bilansowym jest koniec miesiąca, zgodnie z ugruntowaną praktyką księgową, należy sporządzić do ostatniego dnia 3 miesiąca następującego po dniu bilansowym. W ocenie Ministerstwa Finansów w innych przypadkach, gdy dzień bilansowy nie przypada na koniec miesiąca, termin na sporządzenie sprawozdania finansowego kończy się również z upływem ostatniego dnia 3 miesiąca.

Odpowiedź MF nie budzi wątpliwości w sposobie liczenia okresu 3. miesięcy.

W Interpretacji Ogólnej Nr DD8.8203.1.2023 Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2024 r. w sprawie składania zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów dnia 30 stycznia 2024 r. poz. 7, Minister Finansów wskazał jednoznacznie, iż w przypadku podatników, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem przed upływem przyjętego przez nich roku podatkowego, dzień bilansowy przypada na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem.

W związku z powyższym, jak czytamy w przytoczonej interpretacji ogólnej, „...termin na zamknięcie ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem (tj. na dzień bilansowy, określony odrębnymi przepisami) upływa z końcem trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. W ten sam sposób został określony termin na sporządzenie sprawozdania finansowego za okres sprawozdawczy rozpoczynający się pierwszego dnia roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, a kończący się ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem”.

Sprawozdanie finansowe Spółki, sporządzone w dniu 31 maja 2025 r. zostało sporządzone w postaci elektronicznej i opatrzone podpisami zaufanymi osób uprawnionych, tj. wszystkich członków zarządu oraz osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy - warunek wybrania opodatkowania tzw. CIT-em estońskim, przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, w postaci zamknięcia ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, został przez spółkę spełniony. Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone we właściwym terminie i formacie oraz było opatrzone podpisami, w dopuszczalnej przez przepisy ustawy, formie i przez osoby do tego zobowiązane.

Reasumując Spółka w dniu 31 maja 2025 r. sporządziła sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej i opatrzyła je podpisami zaufanymi członków zarządu spółki oraz osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, wypełniając przy tym dyspozycję przepisu art. 28j. ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023r. poz. 2805 z późn.zm. winno być: t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm, dalej: „ustawa o CIT”), a tym samym dokonała skutecznego wyboru opodatkowania spółki ryczałtem od dochodów spółek, tzw. CIT-em estońskim.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia m.in. następujący warunek: złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Natomiast stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z art. 28e ustawy o CIT:

1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Aby skorzystać z formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, podatnik jest obowiązany do spełnienia ustawowych warunków przewidzianych w art. 28j oraz nie może być podmiotem wymienionym w art. 28k ustawy o CIT.

Państwa wątpliwości przedstawione we wniosku dotyczą ustalenia, czy Spółka sporządzając sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości w postaci elektronicznej i opatrując je podpisem zaufanym wszystkich członków Zarządu oraz osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych w dniu 31 maja 2025 r., wypełniła dyspozycję przepisu art. 28j ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 45 i art. 52 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: „uor”), a tym samym dokonała skutecznego wyboru opodatkowania spółki ryczałtem od dochodów spółek, tzw. CIT-em estońskim.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie odnoszą się do kwestii sporządzania sprawozdania finansowego. Odpowiadając na Państwa wątpliwości, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 . poz. 120 ze zm., dalej: „uor”), które regulują tę kwestię.

I tak, godnie z art. 45 ust. 1 i 1f uor:

1. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a-1ba, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

1f. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Z kolei stosownie do art. 52 ust. 1, 2 oraz 2a uor:

1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.

2. Sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.

2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.

Jak wynika z art. 45 uor, sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (tzw. dzień bilansowy) i ma zostać ono sporządzone nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego (art. 52 uor). Również podpis pod sprawozdaniem finansowym należy złożyć nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego.

Ustawa o rachunkowości wskazuje ponadto, właściwe podmioty, które mają podpisać sprawozdanie finansowe i tym samym potwierdzić, że spełnia ono wymagania przewidziane ustawą o rachunkowości.

W przypadku przejścia na ryczałt od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego, sprawozdanie finansowe sporządza się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, a tym samym czynności związane ze sporządzeniem sprawozdania finansowego, należy dokonać w ciągu trzech miesięcy.

W rezultacie, aby Spółka mogła dokonać zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek, jest zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem oraz sporządzenia sprawozdania finansowego na ten dzień, w terminie wynikającym z ustawy o rachunkowości.

Z wniosku wynika, że w związku z decyzją o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. CIT estoński) przed upływem przyjętego roku podatkowego, Spółka na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, tj. na dzień 28 lutego 2025 r. zamknęła księgi rachunkowe i sporządziła na ten dzień sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Następnie, w terminie 3 miesięcy od dnia bilansowego, tj. w dniu 31 maja 2025 r. zostało sporządzone sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej i opatrzone podpisami zaufanymi wszystkich członków Zarządu oraz głównej księgowej, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Spółka dostosowała zapisy w księgach rachunkowych oraz zasady polityki rachunkowości w tym plan kont do obowiązujących przepisów związanych z wyborem opodatkowania spółki ryczałtem od dochodów spółek, tj. tzw. CIT-em estońskim.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że Spółka spełniła warunek wynikający z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, ponieważ jak wynika z wniosku zamknęli Państwo księgi rachunkowe na dzień 29 lutego 2025 r. oraz w terminie 3 miesięcy od dnia bilansowego, tj. w dniu 31 maja 2025 r. sporządzili Państwo sprawozdanie finansowe, zgodnie z przepisami o rachunkowości. Sprawozdanie to w dniu 31 maja 2025 r. zostało sporządzone w postaci elektronicznej i opatrzone podpisami zaufanymi wszystkich członków Zarządu oraz głównej księgowej, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Ponadto we wniosku wskazali Państwo, że Zarząd Spółki w dniu 26 marca 2025 r. złożył do (…) w (…) zawiadomienie według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazując okres opodatkowania ryczałtem od 1 marca 2025 r. do 31 grudnia 2028 r. Powyższe oznacza, że spełnili Państwo również warunek z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. W związku z powyższym jeżeli zostały przez Państwa spełnione pozostałe warunki z art. 28j ustawy o CIT i nie mają do Państwa zastosowania wyłączenia z art. 28k ustawy o CIT, to stwierdzić należy, że dokonali Państwo skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.