
Temat interpretacji
Czy spadek nabyty w 2006 r. będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, na mocy przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym po 01.01.2007r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późń.zm).
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach działając na podstawieprzepisów art. 216 w związku z art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późń. zm), art. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności
cywilnoprawnych (Dz.U. z 2006r. Nr 222, poz. 1629). uznaje za nieprawidłowe stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2007 roku, w zakresie stosowania prawa podatkowego w podatku od spadków i darowizn, w kwestii nabycia praw do spadku i powstania obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w maju 2006 r. zmarła Pana matka, nie pozostawiając testamentu. Jedynymi spadkobiercami są syn i córka. Spadku nie odrzucono. W związku z problemami natury dokumentacyjnej, sprawę o nabycie prawa do spadku skierowano do sądu w 2007 r.
Pana zdaniem, w opisanej sytuacji, majątek nabyty drogą spadku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym po 1.01.2007r (Dz.U. z 2004r. Nr 142, poz. 1514 z późń.zm).
Stanowisko tut. Organu: Zmiany w ustawie z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn, wprowadzone ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn i ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, dotyczące zwolnienia od podatku od spadków i darowizn osób najbliższych, weszły w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Na podstawie art. 924 kodeksu cywilnego, w przypadku nabycia rzeczy i praw majątkowych tytułem spadku za dzień nabycia uznaje się dzień śmierci spadkodawcy, natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Sąd stwierdza jedynie fakt nabycia spadku na wniosek strony, a nabycie spadku następuje z mocy ustawy. Orzeczenie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, potwierdza jego nabycie przez spadkobiercę. Spadek nabyty przed datą 1 stycznia 2007 r. opodatkowany jest według starych zasad. Istotny jest moment śmierci spadkodawcy, tj. data nabycia spadku.
Przepis art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 222, poz. 1629) jest przepisem przejściowym, rozstrzygającym, które zmiany do ustawy o podatku od spadków i darowizn mają zastosowanie do nabycia mającego miejsce przed dniem 1 stycznia 2007 r. Celem przepisów przejściowych jest uregulowanie przez ustawodawcę stosunków prawnych, które powstały przed dniem wejścia w życie nowej regulacji, a ich skutki prawne trwać będą również po jej wejściu w życie. Zgodnie z ww. przepisem, do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2007 r. stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ww. ustawy zmieniającej z dnia 16 listopada 2006 r.
W związku z powyższym przepisy tej ustawy nie regulują wpływu nowego przepisu art. 4a na stosunki powstałe pod działaniem ustawy przed zmianą.W przypadku nabycia majątku w drodze spadku przed 1 stycznia 2007 r. przepis art. 4a nie może mieć zastosowania. Przepisy przejściowe, określone w art. 3 ust. 2 ustawy zmieniającej odnoszą się do stosowania przepisów art. 4 ust. 4 ustawy, tj. określenia osób uprawnionych do korzystania ze zwolnień i ulg podatkowych w podatku od spadków i darowizn. Należy zaznaczyć, że wyżej jest mowa o nabyciu rzeczy i praw majątkowych, a nie o powstaniu obowiązku podatkowego.
Obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn oznacza powinność świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia wymienionego w przepisach prawa podatkowego. W podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy reguluje zapis art. 6 ww. ustawy i powstaje przy nabyciu w drodze dziedziczenia z chwilą przyjęcia spadku, a przy nabyciu stwierdzonym orzeczeniem sądu z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia o stwierdzeniu nabycia praw spadkowych. Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy pokrewieństwa, do której zaliczony jest nabywca.
Jak wynika z powyższego, nabycie przez Pana i siostrę spadku nastąpiło w 2006 r., a zatem brak jest podstaw prawnych aby uznać, że może Pan korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mówi art. 4a znowelizowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn.
W związku z powyższym stanowisko Pana przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe.
