Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jako notariusz i płatnik m. in. podatku od spadków i darowizn przy sporządzaniu aktów notari... - Interpretacja - 436-4/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. 436-4/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jako notariusz i płatnik m. in. podatku od spadków i darowizn przy sporządzaniu aktów notarialnych ma Pani wątpliwość w sprawie łączenia ulgi przewidzianej w art. 4 ust. 1 pkt 5 z ulgą wynikającą z art. 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem Pani nie można kumulować tych ulg, możliwa do zastosowania jest tylko jedna z w/w ulg.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 28.07.1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004r. Nr 142 poz. 1514 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby własności rzeczy i praw majatkowych o czystej wartości przekraczajacej:

  • 9.637 zł - jeżeli nabywca jest osobą zaliczaną do I grupy podatkowej,
  • 7.276 zł - jeżeli nabywca jest osobą zaliczaną do II grupy podatkowej,
  • 4.902 zł - jeżeli nabywca jest osobą zaliczaną do III grupy podatkowej.

Oznacza to zatem, iż opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlegać będzie nadwyżka wartości darowizny pozostałej po uwzględnieniu kwoty wolnej, bez względu na to co jest przedmiotem darowizny.

Niezależnie od powyższego stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwolnione są z podatku darowizny pieniędzy lub innych rzeczy, jeżeli zostały przeznaczone na następujące cele mieszkaniowe:

  • wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni,
  • budowę lokalu w małym domu mieszkalnym,
  • budowę domu jednorodzinnego,
  • nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.

Z w/w zwolnienia mogą jednak korzystać tylko i wyłącznie osoby zaliczane do I grupy podatkowej, a przeznaczenie darowizny przez obdarowanych musi mieścić się w dyspozycji art. 4 ust. 1 pkt 5 cyt. wyżej ustawy.

Kwota zwolnienia w tym przypadku wynosi 9.637 zł jeżeli darowizna pochodzi od jednego darczyńcy lub 19.274 zł gdy pochodzi od wielu darczyńców w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny.

Użyte w tym przepisie pojęcie rzeczy należy definiować zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego które stanowią , że rzeczami są tylko przedmioty materialne ( art. 45 kc) dzielące się na nieruchomości (gruntowe, budynkowe i lokalowe) i ruchomości.

Zwolnienie powyższe przysługuje niezależnie od tzw. kwoty wolnej od podatku określonej w art. 9 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy podatkowej.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie