Skoro nie jest Pani najemcą lokalu, tylko osobą upoważnioną do zamieszkiwania w mieszkaniu TBS – to spełnia Pani warunek z art. 16 ust. 2 pkt 4 ustawy... - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4015.14.2023.3.JKU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.14.2023.3.JKU

Temat interpretacji

Skoro nie jest Pani najemcą lokalu, tylko osobą upoważnioną do zamieszkiwania w mieszkaniu TBS – to spełnia Pani warunek z art. 16 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 19 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości skorzystania z ulgi mieszkaniowej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 23 marca 2023 r. (wpływ 27 marca 2023 r.).  Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z (...) 2022 r., uprawomocnionego (...) 2022 r., nabyła Pani spadek na podstawie testamentu po J. L. zmarłej (...) 2021 r. J. L. była Pani kuzynką.

W skład spadku wchodzi mieszkanie w bloku stanowiące odrębną własność o powierzchni (...) m2.

Na podstawie art. 16 pkt 1 ppkt 3 (winno być: art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn) o uldze mieszkaniowej  jest Pani zaliczana do III grupy podatkowej i spisała Pani ze zmarłą u notariusza (...) 2016 r. umowę sprawowania opieki.

Na dzień dzisiejszy mieszka Pani w mieszkaniu TBS. Na umowie najmu mieszkalnego z TBS w § 3 widnieje Pani jako osoba uprawniona do zamieszkania w lokalu.

Inne podpunkty art. 16 pkt 2 (winno być: art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn) Pani spełnia.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że w związku z nabyciem spadku po J. L. nie złożyła Pani jeszcze zeznania SD-3.

Nie jest Pani głównym najemcą mieszkania tylko osobą upoważnioną do zamieszkiwania.

Będzie Pani zamieszkiwać będąc zameldowaną na pobyt stały w nabytym w drodze spadku mieszkaniu i nie dokona Pani jego zbycia przez 5 lat.

Pytanie po przeformułowaniu

Czy może Pani skorzystać z ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 pkt 1 ppkt 3 (winno być: art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn)?

Pani przeformułowane stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, może Pani skorzystać z ulgi mieszkaniowej jako osoba zaliczona do III grupy podatkowej według opisanego stanu faktycznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m. in dziedziczenia.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „dziedziczenia” („spadek”), dlatego należy w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.). W myśl art. 922 § 1 tej ustawy:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Zgodnie z art. 924 ww. ustawy:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Natomiast, stosownie do przepisu art. 925 Kodeksu cywilnego:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Stosownie do art. 1025 § 1 i 2 ww. ustawy:

Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.

Domniemywa się, że osoba, która uzyskała stwierdzenie nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia, jest spadkobiercą.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że datą nabycia majątku w drodze dziedziczenia jest data otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy. Prawomocne postanowienie sądu lub akt poświadczenia dziedziczenia mają charakter deklaratoryjny i stwierdzają jedynie nabycie przez spadkobiercę spadku, które nastąpiło z chwilą śmierci spadkodawcy.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne należy stwierdzić, że opisane we wniosku nabycie tytułem dziedziczenia (spadku), nastąpiło w dacie śmierci Pani kuzynki,  tj. (...) 2021 r, natomiast obowiązek podatkowy powstał z datą uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie zaś do treści art. 6 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy:

W przypadku nabycia w drodze dziedziczenia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia spadku

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 4 przedmiotowej ustawy:

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie - w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

Stosownie do art. 16 ust. 2 ww. ustawy:

Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

1)spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;

2)nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;

3)nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;

4)nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;

5)będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku  i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:

a)od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,

b)od dnia  zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego uprawomocnionego (...) 2022 r. nabyła Pani spadek po J. L., zmarłej (...) 2021 r., na podstawie testamentu. J. L. była Pani kuzynką. W skład spadku wchodzi mieszkanie w bloku stanowiące odrębną własność o powierzchni (...) m2. Jest Pani zaliczana do III grupy podatkowej i spisała Pani ze zmarłą u notariusza (...) 2016 r. umowę sprawowania opieki. Na dzień dzisiejszy mieszka Pani w mieszkaniu TBS. Na umowie najmu mieszkalnego z TBS widnieje Pani jako osoba uprawniona do zamieszkania w lokalu. Nie jest Pani głównym najemcą mieszkania tylko osobą upoważnioną do zamieszkiwania. Inne podpunkty art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn Pani spełnia.

Pani wątpliwości budzi czy może Pani skorzystać z ulgi mieszkaniowej określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn w związku z nabyciem lokalu mieszkalnego.

Celem norm zawartych w treści ww. art. 16 jest nieobciążanie osób najbliższych darczyńcy oraz bliskich i najbliższych spadkodawcy znacznymi, pod względem finansowym, skutkami podatkowymi z tytułu przyrostu majątkowego w postaci nieruchomości bądź lokalu, gdy nie dysponują na własność budynkiem lub lokalem mieszkalnym i zamierzają zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat.

Należy zauważyć, że spełnienie warunków do skorzystania z ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn należy oceniać na chwilę nabycia, czyli dzień śmierci spadkodawcy (a nie moment powstania obowiązku podatkowego).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że – skoro nie jest Pani najemcą lokalu tylko osobą upoważnioną do zamieszkiwania w mieszkaniu TBS – to spełnia Pani warunek z art. 16 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Tym samym, jeśli istotnie (jak Pani stwierdza w opisie stanu faktycznego) spełnia Pani pozostałe warunki określone w art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn to związku z nabyciem własności lokalu mieszkalnego tytułem spadku po kuzynce  przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej jako osobie zaliczonej do III grupy podatkowej.

Wobec powyższego, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na to, że do wniosku dołączono dokumenty, informujemy, że Organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego, zatem wydając tą interpretację opieramy się wyłącznie na opisie stanu faktycznego podanego we wniosku, przyjmując go jako niepodlegający ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm., dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.