
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest spółką należącą do międzynarodowej X świadczącą usługi typu shared services (centrum usług wspólnych) na rzecz podmiotów z X oraz innych kontrahentów. Spółka specjalizuje się w świadczeniu usług z zakresu m.in. finansów, księgowości, IT oraz innych procesów wspierających działalność operacyjną Grupy X.
W Spółce funkcjonuje program rekomendacyjny (dalej: „Program”), którego celem jest pozyskiwanie nowych pracowników poprzez polecenia osób już związanych ze Spółką. Dotychczas Program skierowany był wyłącznie do pracowników Spółki. Zgodnie z obowiązującymi zasadami, jeśli pracownik Spółki poleci inną osobę do pracy, a ta osoba zostanie zatrudniona na podstawie umowy o pracę, pracownik polecający otrzymuje nagrodę pieniężną w wysokości 4.000 zł, wypłacaną w dwóch transzach: pierwsza część (2.000 zł) wypłacana jest w momencie zatrudnienia osoby poleconej, druga część (kolejne 2.000 zł) wypłacana jest po upływie czterech miesięcy nieprzerwanego zatrudnienia tej osoby.
Warunkiem otrzymania każdej z części nagrody jest pozostawanie polecającego w stosunku pracy ze Spółką w dacie wypłaty danego świadczenia. Nagroda ta stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, od którego Spółka pobiera i odprowadza zaliczki na podatek dochodowy.
Spółka planuje jednak modyfikację zasad Programu. Zgodnie z planowaną zmianą uczestnikami Programu będą mogły zostać także osoby niebędące pracownikami Spółki. Program obejmować będzie: osoby zatrudnione w Spółce na podstawie umowy o pracę, osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa zlecenia, umowa o dzieło, umowa o świadczenie usług), osoby fizyczne niebędące pracownikami Spółki i niewspółpracujące z nią na podstawie ww. umów, przy czym osoby te nie mogą prowadzić działalności gospodarczej w zakresie usług objętych Programem.
W każdym przypadku warunki wypłaty oraz wysokość nagrody pozostaną niezmienione: nagroda będzie wynosić łącznie 4.000 zł, wypłacana w dwóch transzach (po 2.000 zł każda), na zasadach jak dotychczas. Jedynym warunkiem wypłaty nagrody będzie skuteczne polecenie osoby, która zostanie zatrudniona przez Spółkę oraz przepracuje odpowiedni okres. Uczestnictwo w Programie oraz otrzymanie nagrody nie będzie uzależnione od pozostawania w stosunku pracy ze Spółką.
W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość co do prawidłowego zakwalifikowania przychodu uzyskanego przez osoby polecające w ramach Programu oraz ewentualnych obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych po stronie Spółki.
Uzupełnienie wniosku
Podstawa prawna funkcjonowania zmodyfikowanego programu poleceń pracowniczych – zmodyfikowana wersja programu poleceń pracowniczych będzie funkcjonowała w oparciu o wewnętrzną politykę firmy, tj. dokument ustanowiony przez Spółkę, regulujący zasady uczestnictwa oraz warunki przyznawania nagród w ramach programu poleceń. Regulacje te nie będą miały charakteru regulaminu wynagradzania, regulaminu pracy ani innego aktu prawa pracy, lecz będą stanowiły odrębny, wewnętrzny akt normatywny obowiązujący w Spółce.
Podstawa uczestnictwa w programie – uczestnicy będą przystępowali do programu poleceń na zasadzie dobrowolności poprzez umieszczenie ich danych w ankiecie w systemie (...) przez kandydata do pracy. Kandydat polecony przez osobę polecającą powinien wpisać jej imię i nazwisko w (...).
Związek programu z wykonywaniem pracy – program poleceń pracowniczych nie będzie wiązał się z wykonywaniem pracy przez pracowników zatrudnionych w Spółce na podstawie umowy o pracę, ani z wykonywaniem pracy przez osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych. Udział w programie nie będzie stanowił elementu obowiązków pracowniczych lub kontraktowych związanych z wykonywaniem pracy na rzecz Spółki, lecz będzie oparty wyłącznie na dobrowolnej aktywności uczestników – niezależnie od podstawy prawnej ich zatrudnienia lub współpracy ze Spółką.
Pytanie
Czy Spółka prawidłowo przyjmuje, że w przypadku opisanego stanu przyszłego nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających, niezależnie od tego, czy są one (1) pracownikami Spółki, (2) osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług, zlecenia, o dzieło), czy też (3) osobami niemającymi żadnego stosunku prawnego ze Spółką i nieprowadzącymi działalności gospodarczej w zakresie Programu, ze względu na fakt, iż uzyskane przez te osoby świadczenia będą stanowiły przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z wypłatą świadczeń pieniężnych (nagród) na rzecz osób polecających, niezależnie od tego, czy są one pracownikami Spółki, osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług, zlecenia, o dzieło), czy też osobami niebędącymi pracownikami ani współpracownikami Spółki, pod warunkiem że nie prowadzą one działalności gospodarczej w zakresie Programu. Wynika to z faktu, iż przychód uzyskiwany przez te osoby będzie stanowił przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:
•stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
•działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
•przychody z innych źródeł (pkt 9).
Stosownie do art. 12 ust. 1 analizowanej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to powodować obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
–z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do treści art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Art. 38 ust. 1 tejże ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego, będące przedmiotem Państwa zapytania świadczenie pieniężne w postaci nagrody wypłacane osobom polecającym będzie stanowić dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
W odniesieniu do osób polecających, tj. pracowników Spółki, osób fizycznych współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług, zlecenia, o dzieło), czy też osobami niemającymi żadnego stosunku prawnego ze Spółką i nieprowadzącymi działalności gospodarczej w zakresie Programu, wartość nagród stanowić będzie dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze względu bowiem na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, jak i osoby niezwiązane ze Spółką umową o pracę lub umową cywilnoprawną) oraz ze względu na fakt, że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem przez te osoby określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, przez co przysporzenie jakie otrzymają osoby polecające w ramach Programu nie będzie stanowić elementu ich obowiązków, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu „inne źródła”, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy.
W konsekwencji nie będzie ciążył na Państwu obowiązek pobrania podatku dochodowego, lecz obowiązek informacyjny, tj. sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
