Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.636.2025.1.KF

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku ze stosowaniem ulgi dla młodych do Pracowników, którzy jednocześnie są uprawnieni do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Zamierzają Państwo rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą i specjalizować się w pracach rozwojowych związanych z tworzeniem oprogramowania i urządzeń wykorzystywanych w różnych branżach, pracach związanych z tworzeniem (…) oraz projektowaniu, wytwarzaniu i testowaniu innowacyjnych rozwiązań IT, jak również na rozwiązywaniu indywidualnych problemów. W celu prowadzenia działalności w ww. zakresie, zamierzają Państwo zatrudniać na podstawie umowy o pracę m.in. najwyższej klasy programistów (dalej jako: „Pracownik” lub „Pracownicy”), a także na podstawie umowy zlecenia. Zakładają Państwo, że niektórzy Pracownicy mogą nie ukończyć 26 roku życia.

Tworzone przez Pracowników, na podstawie zawartych z Państwem umów o pracę, utwory będą miały w szczególności postać programów komputerowych, na które będą składały się m.in. kody źródłowe programów komputerowych. Utwory Pracowników będą efektem działalności twórczej w dziedzinach wymienionych w art. 22 ust. 9b pkt 1 oraz pkt 8 Ustawy o PIT. Oznacza to, że Państwa Pracownicy, poprzez tworzenie – w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron – utworów pracowniczych w rozumieniu art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Dz.U.2025.24 (dalej jako: „PrAut”) oraz kodów źródłowych programów komputerowych w rozumieniu art. 74 PrAut, są twórcami i/lub współtwórcami w rozumieniu tej regulacji. Niezależnie od realizacji obowiązków pracowniczych w zakresie tworzenia utworów, o których mowa powyżej, Państwa Pracownicy będą wykonywać także inne obowiązki, nie mające charakteru twórczego w rozumieniu PrAut.

Wprowadzą Państwo dla Pracowników tworzących w ramach obowiązków pracowniczych utwory w rozumieniu PrAut system wynagradzania wraz ze szczegółowym uregulowaniem procedury nabycia przez Państwa praw autorskich do tworzonych utworów. Wynagrodzenie pracownicze będzie się dzieliło na część stanowiącą wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do utworów (dalej: „Honorarium Autorskie”) oraz na część stanowiącą wynagrodzenie za realizację pozostałych obowiązków pracowniczych, w ramach których nie dochodzi do stworzenia utworu.

W stosunku do Pracowników tworzących dzieła autorskie będą spełnione warunki do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskiego). Zaznaczają Państwo jednak, że kwestia prawidłowości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Jednocześnie zakładają Państwo, że w niektórych przypadkach zatrudnieni Pracownicy tworzący dzieła autorskie będą również spełniać warunki do zastosowania tzw. „ulgi dla młodych”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 Ustawy o PIT. Przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń z tytułu umów o pracę, będą Państwo stosowali ulgę dla młodych z mocy prawa.

W konsekwencji, zakładają Państwo, że niektórzy z Pracowników będą uprawnieni zarówno do ulgi dla młodych oraz jednocześnie będą uprawnieni do zastosowania do części przysługującego im wynagrodzenia z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich 50% kosztów uzyskania przychodu. W takiej sytuacji, obliczając w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia takiego Pracownika planują Państwo postępować w następujący sposób:

a)w pierwszej kolejności do całości wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę, a zatem również do Honorarium autorskiego zastosują Państwo zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 148 Ustawy o PIT, do którego Pracownik będzie miał prawo – aż do przekroczenia limitu ulgi dla młodych wynoszącego 85.528 zł w danym roku, oraz

b)po przekroczeniu limitu ulgi dla młodych, zastosują Państwo w stosunku do części wynagrodzenia stanowiącego Honorarium autorskie 50% koszty uzyskania przychodu – do wysokości różnicy pomiędzy kwotą 120.000 zł a kwotą wykorzystanej ulgi.

Na tle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego, powzięli Państwo wątpliwości co do prawidłowości jednoczesnego stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu i ulgi dla młodych w przypadku kalkulacji zaliczki od wynagrodzenia Pracowników wypłacanego na podstawie umów o pracę.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, obliczając w ciągu roku zaliczki od wynagrodzeń Pracowników, którzy jednocześnie będą korzystać z ulgi dla młodych oraz z 50% kosztów uzyskania przychodu:

a)prawidłowo zastosują Państwo zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 Ustawy o PIT do przychodów Pracownika osiąganych na podstawie umowy o pracę, a zatem również do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (Honorarium autorskie) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł?

b)po zaprzestaniu stosowania zwolnienia wynikającego z ww. ulgi (z powodu ukończenia 26. roku życia przez Pracownika, przekroczenia limitu przychodów objętych tą ulgą bądź też po złożeniu oświadczenia o obliczaniu zaliczek na PIT bez stosowania ulgi dla młodych) – prawidłowo zastosują Państwo 50% koszty uzyskania przychodu do wyodrębnionej części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (Honorarium autorskie), z zastrzeżeniem, że suma kosztów autorskich oraz przychodów objętych ulgą dla młodych nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 120.000 zł?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, obliczając w ciągu roku zaliczki od wynagrodzeń Pracowników, którzy jednocześnie będą korzystać z ulgi dla młodych oraz będą mieli prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu, prawidłowo zastosują Państwo zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 Ustawy o PIT do przychodów Pracownika osiąganych z umowy o pracę, a zatem również do części wynagrodzenia za przeniesienie majątkowych praw autorskich (Honorarium autorskie) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł. Po osiągnięciu wskazanego limitu z kolei zastosują Państwo 50% koszty uzyskania przychodu do wyodrębnionej części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (Honorarium autorskie), z zastrzeżeniem, że suma kosztów autorskich oraz przychodów objętych ulgą dla młodych nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 120.000 zł.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 148 Ustawy o PIT wolne od podatku są przychody:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244),

d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,

e)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa,

– otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Stosownie do art. 27 ust. 1 Ustawy o PIT podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

a)do 120.000 zł: 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3.600 zł;

b)ponad 120.000 zł: 10.800 zł + 32% nadwyżki ponad 120.000 zł.

W myśl art. 21 ust. 39 Ustawy o PIT, przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z kolei z art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzeni za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ww. definicja przychodu ze stosunku pracy obejmuje wszelkie możliwe przysporzenia, które podatnik (pracownik) otrzymuje z tego powodu, iż wykonuje pracę (jest zatrudniony) na podstawie umowy o pracę. Wyodrębnione w umowie o pracę wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworów stworzonych przez Pracownika w ramach umowy o pracę – określone w umowie o pracę jako Honorarium autorskie stanowi zatem przychód ze stosunku pracy. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, określą Państwo w umowie o pracę wynagrodzenie, które zostanie podzielone na wynagrodzenie za przeniesienie majątkowych praw autorskich oraz wynagrodzenie za wykonywanie pozostałych obowiązków Pracownika. Podział wynagrodzenia na dwie części i wyodrębnienie Honorarium autorskiego za przeniesienie autorskich praw majątkowych do stworzonych przez Pracownika w ramach umowy o pracę utworów, nie zmienia kwalifikacji tej części wynagrodzenia Pracownika i tym samym nie powoduje zaliczenia wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (Honorarium autorskiego) do innego źródła niż przychody ze stosunku pracy.

W konsekwencji, jeżeli zastosują Państwo ulgę dla młodych, to powinni Państwo stosować ją do całości wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę, w tym również do Honorarium autorskiego. Jeżeli wynagrodzenia otrzymywane przez Państwa Pracowników, w tym wyodrębnione w umowie o pracę wynagrodzenie za przeniesienia autorskich praw majątkowych do stworzonych przez Pracownika utworów autorskich (Honorarium autorskie), będzie stanowiło przychód ze stosunku pracy – to prawidłowo zastosują Państwo zwolnienie do całości tego wynagrodzenia, w tym również do Honorarium autorskiego.

Wskazują Państwo, że potwierdzeniem prawidłowości powyższego stanowiska jest również sposób wykazywania przychodów osiąganych przez pracowników w części E formularza PIT-11 „Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki na ubezpieczenia społeczne”, gdzie ustawodawca przewidział możliwość wyodrębnienia w ramach przychodów ze stosunku pracy także przychodów za przeniesienie autorskich praw majątkowych, do których płatnik zastosował 50% koszty autorskie.

Obliczanie zaliczek z uwzględnieniem 50% KUP

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PIT, 50% koszty uzyskania przychodów stosuje się do przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich oraz praw pokrewnych przez artystów wykonawców, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami). Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W myśl art. 22 ust. 9a Ustawy o PIT, w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W Państwa ocenie, zastosowanie ulgi dla młodych wpływa na wysokość 50% kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 9aa Ustawy o PIT, w przypadku korzystania z tej ulg i 50% kosztów autorskich – suma kwot zwolnionych w ramach ulgi dla młodych oraz zastosowanych 50% kosztów autorskich nie może w roku podatkowym przekroczyć łącznie kwoty 120.000 zł.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym, prawidłowo zastosują Państwo ulgę dla młodych obejmując nią także Honoraria autorskie do wysokości limitu wynoszącego 85.528 zł, a od nadwyżki ponad kwotę zwolnioną od opodatkowania w ramach ww. ulgi, prawidłowo zastosują Państwo 50% koszty autorskie w stosunku do części wyodrębnionego w umowie o pracę wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich (Honorarium autorskiego) do kwoty 120.000 zł.

Stanowisko takie potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 18 kwietnia 2025 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.176.2025.2.MN oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 6 września 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.617.2023.1.MKA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 tej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podmiocie dokonującym świadczeń z powyższego tytułu (pracodawcy) ciążą natomiast obowiązki płatnika wynikające z art. 32 ust. 1 oraz art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazuje art. 32 ust. 1 ww. ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Natomiast, zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Przedstawili Państwo informacje, z których wynika, że:

1)w ramach umowy o pracę Państwa Pracownicy tworzą utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;

2)do części wynagrodzenia Pracowników w postaci Honorarium autorskiego mają zastosowanie podwyższone 50% koszty uzyskania przychodów;

3)wśród Państwa pracowników znajdują się również osoby spełniające warunki do zastosowania tzw. ulgi dla młodych.

Powzięli Państwo wątpliwość, w jaki sposób obliczać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników, którzy są uprawnieni do ulgi dla młodych i jednocześnie do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do Honorarium autorskiego.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 2 ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

1)wynoszą 250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3000 zł – w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

2)nie mogą przekroczyć łącznie 4500 zł za rok podatkowy – w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

3)wynoszą 300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3600 zł – w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

4)nie mogą przekroczyć łącznie 5400 zł za rok podatkowy – w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:

1)z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;

2)z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;

3)z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Stosownie do art. 22 ust. 9a omawianej ustawy:

W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 9aa ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, suma łącznych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że Pracownicy tworzący dzieła autorskie będą również spełniać warunki do zastosowania ulgi dla młodych. Zatem należy odnieść się do zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących ww. ulgę.

Ulga dla młodych została zapisana w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),

d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,

e)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

– otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

1)do 120 000: 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł;

2)ponad 120 000: 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł.

W myśl art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 44 omawianej ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Przychodami zwolnionymi, o których mowa w cytowanym wcześniej artykule 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są m.in. przychody ze stosunku pracy otrzymane przez podatnika do ukończenia 26 roku życia. Przychodami ze stosunku pracy są natomiast wszelkie świadczenia, które otrzymuje pracownik w związku z pozostawaniem w stosunku pracy lub jednym ze stosunków pokrewnych, które to świadczenia pokrywane są ze środków pracodawcy. W opisanym przez Państwa zdarzeniu przyszłym osoby zatrudnione przez Państwa na podstawie umowy o pracę, będą uzyskiwały wynagrodzenie, które będzie składało się z Honorarium autorskiego w stosunku do którego zastosują Państwo 50% koszty uzyskania przychodów oraz wynagrodzenia za wykonywanie pozostałych obowiązków pracowniczych.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 44 omawianej ustawy wskazuje, że limit 85 528 zł jest jeden dla wszystkich ulg, co oznacza, że wszystkie ulgi, z których pracownik korzysta, nie mogą łącznie przekroczyć progu 85 528 zł.

Państwa Pracownicy będą spełniać warunki uprawniające do skorzystania z ulgi dla młodych. Istota tej ulgi również polega na zwolnieniu od podatku dochodowego przychodów do wysokości 85 528 zł. Obowiązek wpłaty zaliczki nastąpi zatem dopiero po przekroczeniu tej kwoty przychodu.

Z kolei przepis art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera ograniczenie wysokości 50% kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym. W myśl tego przepisu koszty te nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, czyli 120 000 zł.

Ponadto art. 22 ust. 9aa ww. ustawy wprowadza limit 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do przychodów ze stosunku pracy w przypadku korzystania z ulg, w tym z ulgi dla młodych. W myśl tego przepisu łączna suma 50% kosztów uzyskania przychodów oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, tj. kwoty 120 000 zł.

Mając na uwadze powyższe, obliczając w ciągu roku zaliczki od wynagrodzeń Pracowników, którzy jednocześnie korzystają z ulgi dla młodych oraz mają prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu, powinni Państwo do przychodów pracownika wynikających z umowy o pracę, a więc również do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (Honorarium autorskiego) zastosować zwolnienie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Jednocześnie po zaprzestaniu stosowania zwolnienia wynikającego z ulgi dla młodych, 50% koszty uzyskania przychodu do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (Honorarium autorskiego) mogą Państwo stosować do momentu, gdy suma przychodów objętych ulgą dla młodych i 50% kosztów uzyskania przychodów nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 120 000 zł.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.