Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 16 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 16 lipca 2025 r. (wpływ 24 lipca 2025 r.) i z 13 sierpnia 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pani córce została przyznana renta sieroca na podstawie decyzji (resolucion) o przyznaniu renty sierocej (pensión de orfandad) z INSS (Instituto Nacional de la Seguridad Social – Narodowy Instytut Ubezpieczeń Społecznych).

Pani córka na dzień składania wniosku pozostaje osobą niepełnoletnią, a Pani jest jej opiekunem prawnym oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi w zakresie podatku dochodowego w Polsce. Przysługiwało Pani prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów małoletniej córki zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrekcja Prowincjonalna (Dirección Provincial) postanowiła przyznać, z datą (...) 2021 r., wnioskowane świadczenie, wraz ze skutkami ekonomicznymi i kwotami wskazanymi w zawiadomieniu przyznającym to świadczenie, na podstawie przepisów ustanowionych w rozporządzeniach 883/2004 i 987/2009 WE.

Świadczenie było wypłacane na podstawie przepisów rodzinnych znajdujących się w przytoczonym akcie prawnym.

Świadczenie, o którym mowa we wniosku, jest świadczeniem stałym i wypłacanym cyklicznie.

Do renty sierocej mają prawo dzieci zmarłego będącego płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne:

-poniżej 21 roku życia lub niepełnosprawne osoby dorosłe z całkowitą trwałą niezdolnością do pracy lub znacznym stopniem niepełnosprawności;

-powyżej 21 roku życia i poniżej 25 roku życia, które nie pracują ani na własny rachunek, ani dla innych, a jeśli pracują, uzyskiwany dochód jest niższy niż minimalna płaca międzybranżowa ustalona w danym czasie w Hiszpanii. Jeśli sierota uczy się i osiągnie wiek 25 lat w trakcie roku szkolnego, renta sieroca będzie wypłacana do pierwszego dnia miesiąca następującego bezpośrednio po rozpoczęciu kolejnego roku akademickiego....”,

„...Podstawa prawna stosowana do obliczania renty sierocej wynosi 20%. Może się ona jednak różnić w zależności od sytuacji zawodowej zmarłego w chwili śmierci, a także przyczyny zgonu.”

W przypadku Pani córki ten procent jest wyszczególniony w decyzji o przyznaniu renty sierocej (resolución).

Hiszpania wysyła do Polski przelewy w złotówkach, a nie w euro.

Celem uniknięcia podwójnego opodatkowania w Hiszpanii, należy corocznie dostarczać do INSS Certyfikat Rezydencji Podatkowej CFR-1 z Urzędu Skarbowego w Polsce. Niniejszy dokument zachowuje w Hiszpanii ważność przez rok od daty wystawienia w Polsce.

Dochody z tytułu renty sierocej przyznanej Pani córce zostały uwzględnione w Pani zeznaniu podatkowym za 2021 r.

Pytania

1.Czy renta sieroca (świadczenie nazwane przez instytucję hiszpańską pensión de orfandad) z Hiszpanii stanowi przychód podlegający zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy dochód z tytułu renty sierocej (pensión de orfandad) z Hiszpanii przyznanej Pani córce powinien być uwzględniony w Pani zeznaniu podatkowym za 2021 r. i za lata kolejne – aż do uzyskania pełnoletności przez Pani córkę?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, nie powinna być odprowadzana zaliczka na podatek od przyznanej i wypłacanej Pani córce hiszpańskiej renty sierocej (pensión de orfandad), która to zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinna podlegać zwolnieniu z opodatkowania jako świadczenie rodzinne.

Dochody w postaci przyznanej renty sierocej aż do uzyskania pełnoletności nie powinny być wykazane w zeznaniach podatkowych Wnioskodawczyni. Dochody te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1,1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na okoliczność, że renta sieroca (pensión de orfandad) była wypłacana z Hiszpanii, w niniejszej sprawie znajdują zastosowanie postanowienia Umowy z dnia 15 listopada 1979 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1982 r. Nr 17, poz. 127).

Zgodnie z art. 18 tej umowy stosownie do postanowień ustępu 2 artykułu 19 emerytury i inne świadczenia o podobnym charakterze, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie w związku z jej zatrudnieniem w przeszłości, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

Z literalnego brzmienia art. 18 ww. umowy wynika, iż ma on zastosowanie wyłącznie do świadczeń otrzymywanych z tytułu emerytur i innych świadczeń o podobnym charakterze otrzymywanych przez osobę, która była zatrudniona na terytorium Hiszpanii.

Wskazana we wniosku renta sieroca nie jest wypłacana w związku z Pani zatrudnieniem lub jej córki w przeszłości, zastosowanie więc do niej znajdzie art. 21 ust. 1 ww. umowy, zgodnie z którym części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

W konsekwencji – stosownie do art. 21 ww. Umowy – ww. świadczenia wypłacane dzieciom jako osobom mającym miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

W świetle tego przepisu renta sieroca otrzymywana z Hiszpanii, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

W takim przypadku nie znajduje zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

W związku z tym świadczenie, które pobierała Pani na rzecz córki z Hiszpanii po śmierci jej ojca (renta sieroca – pensión de orfandad), korzysta ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie ciąży na Pani i jej córce obowiązek odprowadzenia/zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymywania tego świadczenia.

Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne Dyrektora Informacji Skarbowej z 15 stycznia 2021 r. (znak: 0114-KDIP3-2.4011.672.2020.2.JK2) oraz z 2 maja 2022 r. (znak: 0114-KDIP3-2.4011.224.2022.2. JM).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że Pani córce została przyznana z Hiszpanii renta sieroca na podstawie decyzji (resolucion) o przyznaniu renty sierocej (pensión de orfandad) z INSS (Instituto Nacional de la Seguridad Social – Narodowy Instytut Ubezpieczeń Społecznych). Pani córka na dzień składania wniosku pozostaje osobą niepełnoletnią, a Pani jest jej opiekunem prawnym oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi w zakresie podatku dochodowego w Polsce. Przysługiwało Pani prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów małoletniej córki zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Renta sieroca jest świadczeniem stałym i wypłacanym cyklicznie na podstawie przepisów rodzinnych. Do renty sierocej z Hiszpanii mają prawo dzieci zmarłego będącego płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne:

- poniżej 21 roku życia lub niepełnosprawne osoby dorosłe z całkowitą trwałą niezdolnością do pracy lub znacznym stopniem niepełnosprawności;

- powyżej 21 roku życia i poniżej 25 roku życia, które nie pracują ani na własny rachunek, ani dla innych, a jeśli pracują, uzyskiwany dochód jest niższy niż minimalna płaca międzybranżowa ustalona w danym czasie w Hiszpanii.

„...Podstawa prawna stosowana do obliczania renty sierocej wynosi 20%. Może się ona jednak różnić w zależności od sytuacji zawodowej zmarłego w chwili śmierci, a także przyczyny zgonu.”. W przypadku Pani córki ten procent jest wyszczególniony w decyzji o przyznaniu renty sierocej (resolución). Dochody z tytułu renty sierocej przyznanej Pani córce zostały uwzględnione w Pani zeznaniu podatkowym za 2021 r.

Z uwagi na okoliczność, że renta sieroca jest wypłacane z Hiszpanii, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy z dnia 15 listopada 1979 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1982 r. Nr 17, poz. 127, dalej umowa polsko-hiszpańska).

Zgodnie z art. 18 tej umowy:

Stosownie do postanowień ustępu 2 artykułu 19 emerytury i inne świadczenia o podobnym charakterze, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie w związku z jej zatrudnieniem w przeszłości, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

Z literalnego brzmienia art. 18 umowy polsko-hiszpańskiej wynika, iż ma on zastosowanie do emerytur i innych świadczeń o podobnym charakterze otrzymywanych z Hiszpanii przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce w związku z jej zatrudnieniem w przeszłości. Wskazane we wniosku świadczenie po zmarłym ojcu Pani córki nie jest wypłacane w związku z jej ani Pani zatrudnieniem w przeszłości. Wobec tego, zastosowanie do niego znajdzie więc art. 21 ust. 1 ww. umowy, zgodnie z którym:

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

W świetle tego przepisu renta po zmarłym ojcu, otrzymywana z Hiszpanii, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że renta po zmarłym ojcu otrzymywana przez Pani córkę z Hiszpanii podlega opodatkowaniu tylko w miejscu zamieszkania, tj. w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl natomiast art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

·w brzmieniu obowiązującym do 20 kwietnia 2023 r.:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

·w brzmieniu obowiązującym od 21 kwietnia 2023 r.:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).

Jednocześnie jednak w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

W kontekście powyższego podkreślić należy, że zwolnienia przedmiotowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Na gruncie ustawodawstwa krajowego, świadczenia rodzinne wypłacane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 323 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych:

Świadczeniami rodzinnymi są:

1) zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;

2) świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie pielęgnacyjne;

3) zapomoga wypłacana przez gminy, na podstawie art. 22a;

3a) świadczenia wypłacane przez gminy na podstawie art. 22b;

4) jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka;

5) świadczenie rodzicielskie.

Natomiast instytucja renty rodzinnej przysługującej po śmierci członka rodziny została uregulowana w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1631 ze zm.). Świadczenie to może otrzymać uprawniony członek rodziny po śmierci bliskiej osoby, np. zmarłego małżonka, który w chwili śmierci miał ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniał warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń bądź też pobierał zasiłek przedemerytalny, świadczenie przedemerytalne lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.

Należy również wskazać, że Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L Nr 166/1 z dnia 30 kwietnia 2004 r.) rozróżnia emerytury i renty oraz świadczenia rodzinne jako odrębne świadczenia.

Dlatego też renta sieroca (pensión de orfandad) z INSS (Instituto Nacional de la Seguridad Social – Narodowy Instytut Ubezpieczeń Społecznych), którą otrzymuje Pani córka z Hiszpanii, nie może zostać uznana za świadczenie rodzinne otrzymywane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Uwzględniając powyższe stwierdzam, że wypłacana Pani córce renta sieroca (pension de orfandad) nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż z uwagi na jej charakter i warunki przyznania nie jest żadnym ze świadczeń wymienionych w tym przepisie.

Otrzymywaną przez Pani córkę rentę sierocą, uznać należy za rentę wypłacaną na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych obowiązujących w Hiszpanii i jako taka mieści się ona w dyspozycji art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym podlega w Polsce opodatkowaniu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Odnosząc się do Pani wątpliwości dotyczących obowiązku uwzględniania przez Panią dochodów z renty Pani małoletniej córki w Pani zeznaniu podatkowym za rok 2021 i lata kolejne, wyjaśniam że w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych do 31 grudnia 2021 r.:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z wykładni tego przepisu wynika m.in., że dochody małoletnich dzieci, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, które podlegają opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Na mocy ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), która weszła w życie 1 lipca 2022 r., do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stosuje się art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następującym brzmieniu:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Zgodnie z brzmieniem ww. przepisu, który ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r., dochody małoletnich dzieci, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, które podlegają opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci. Oznacza to, że od 1 stycznia 2022 r. dochody małoletniego dziecka uzyskane m.in. z tytułu renty podlegają opodatkowaniu na imię tego dziecka.

Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia stwierdzam, że dochody Pani małoletniej córki z tytułu renty sierocej (pensión de orfandad) z Hiszpanii powinna Pani uwzględnić w swoim zeznaniu podatkowym za rok 2021.

Natomiast, za lata kolejne aż do uzyskania przez Pani córkę pełnoletności, nie powinna Pani doliczać dochodów z renty przyznanej Pani córce w Pani zeznaniu podatkowym. Jak już wyżej wskazano, dochodów małoletnich dzieci z rent nie dolicza się do dochodów rodziców, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.