
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 12 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 15 lipca 2025 r. (wpływ 15 lipca 2025 r.) oraz pismem z 15 lipca 2025 r. (wpływ 16 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu (…) 2018 r. zawiesiła Pani działalność gospodarczą i w (…) 2018 r. wyjechała Pani do Niemiec z zamiarem zamieszkania na stałe wraz z mężem.
W (…) 2018 r. zapisała się Pani na kurs języka niemieckiego w celu otrzymania nostryfikacji polskiego wykształcenia – (...).
Pierwszym miastem zamieszkania było (...) od (…) 2018 r. do (…) 2018 r. Meldunek otrzymała Pani (…) 2018 r. i (…) 2018 r. podjęła Pani pierwszą pracę w soboty ponieważ w tygodniu chodziła Pani na kurs językowy.
Po otrzymaniu oferty pracy z firmy (...) jako (...) w mieście (...) podjęliście Państwo decyzję o przeprowadzce do miasta (...) i z dniem (…) 2021 r. zakończyliście meldunek w mieście (...). Umowa o pracę została zawarta od dnia (…) 2019 r., zostaliście Państwo zameldowani na nowym adresie od (…) 20219 r. Praca i zameldowanie trwało do dnia (…) 2021 r.
W roku 2020 zakończyła się nostryfikacja Pani uprawnień jako (...). W (…) 2020 r. zgłosiła się Pani do lekarza w celu prowadzenia ciąży. Poród nastąpił w (…) 2020 r. w mieście (...) i cała ciąża była prowadzona w klinice niemieckiej.
Zeznania podatkowe były składane w Niemczech za lata: 2018,2019,2020 oraz 2021 r.
Pod koniec roku 2021 zdecydowaliście się Państwo na powrót do Polski ze względu na dobro córki, która miała wykrytą wadę serca i wymagała stałej opieki po porodzie. W Polsce mogliście Państwo liczyć na pomoc i opiekę rodziny (dziadków) abyście mieli możliwość dalszego zarobkowania na leczenie córki, która czekała na operację serca.
Nadmienia Pani, że po powrocie do Polski, od (…) 2022 r. wznowiła Pani działalność gospodarczą. Przed wyjazdem do Niemiec nie zlikwidowała Pani firmy, ponieważ pracownik Gminy poinformował Panią, że nie ma różnicy w zawieszeniu czy zlikwidowaniu firmy. Po wyjeździe z Polski otrzymała Pani w roku 2021 pismo z Urzędu Skarbowego o konieczności złożenia „zerowego” PIT-36 za rok 2020, ponieważ działalność była zawieszona. Deklaracja PIT-36 za rok 2020 została złożona elektronicznie przez byłą księgową. W tej deklaracji nie podano poprawnego zamieszkania w Niemczech.
W uzupełnieniu sprawy wskazała Pani co następuje.
Przeniosła się Pani do Polski na stałe, tj. przeniosła Pani swoje centrum interesów życiowych, w przybliżeniu w (…) 2022 r.
Chciałaby Pani skorzystać z ulgi na powrót w latach podatkowych 2022, 2023, 2024 oraz 2025.
Posiada Pani obywatelstwo polskie.
Miała Pani miejsce zamieszkania w Niemczech nieprzerwanie przez:
-trzy pełne lata kalendarzowe poprzedzające rok 2022, tj. w latach 2019, 2020, 2021,
-oraz od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego Pani powrót do Polski, który nastąpił w przybliżeniu w (...) 2022 r.
Do dnia przyjazdu do Polski z zamiarem pobytu stałego posiadała Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Niemczech.
Miała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres pobytu za granicą.
Nie miała Pani miejsca zamieszkania w Polsce:
-w latach 2019, 2020 i 2021,
-oraz od początku 2022 roku do dnia poprzedzającego dzień przeprowadzki do Polski (ok. (...) 2022 r.).
W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Posiada Pani dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania i rezydencję podatkową w Niemczech za wymagany okres (2019-2022), m.in.:
-umowy o pracę (np. z firmą (...)),
-potwierdzenia meldunku ((...), (...)),
-historia zatrudnienia i paski wynagrodzeń,
-dokumentacja medyczna (ciąża i poród w Niemczech),
-zaświadczenia od niemieckich pracodawców,
-dokumenty związane z nostryfikacją kwalifikacji zawodowych w Niemczech.
Wszystkie te dokumenty jednoznacznie potwierdzają, że Pani miejsce zamieszkania i centrum interesów życiowych w tym okresie znajdowało się w Niemczech.
W latach, w których chce Pani skorzystać z ulgi (2022-2025), będzie Pani uzyskiwała dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce od (…) 2022 roku.
Pytanie
Czy w opisanych okolicznościach jest Pani uprawniona do ulgi na powrót, czyli zwolnienia podatkowego w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3)podatnik:
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej;
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W odniesieniu do warunku 1 pragnie Pani podkreślić, iż po przeniesieniu miejsca zamieszkania do Polski podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
Spełnia Pani również warunek numer 2 – bowiem w okresie poprzedzającym 3 lata podatkowe nie posiadała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Polski.
Warunek 3 również Pani spełnia, gdyż posiada Pani obywatelstwo polskie.
Warunek 5 przedmiotowego przepisu nie dotyczy Pani sytuacji, gdyż zamierza Pani po raz pierwszy skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.
W odniesieniu do warunku 4 – przedłożyła Pani w załączeniu do niniejszego wniosku potwierdzenie meldunku w latach 2018 do 2021.
Pragnie w tym miejscu odwołać się do Objaśnień Ministerstwa Finansów z dnia 29 kwietnia 2021 r. zatytułowanych Rezydencja podatkowa oraz zakres obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce, które to wyznaczają ramy interpretacyjne dla celów ustalenia miejsca zamieszkania dla celów podatkowych.
I tak też kryteria ustalania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych osoby fizycznej zawarte są w art. 3 ust. 1a ustawy PIT w myśl, którego:
Osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski jeżeli:
1)posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Definicja miejsca zamieszkania, zawarta w ustawie PIT, obejmuje dwa kryteria: pobyt na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym lub posiadanie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych rozumianego jako centrum interesów osobistych lub centrum interesów gospodarczych. Spójnik „lub" oznacza, że spełnienie przynajmniej jednego z tych kryteriów pozwala uznać podatnika za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
Jednocześnie każde z tych kryteriów należy rozpatrywać samodzielnie i niezależnie.
Istnienie w Polsce ośrodka interesów życiowych oznacza posiadanie ścisłych powiązań osobistych lub gospodarczych z Polską. Każda z tych przesłanek podlega samodzielnej ocenie, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że podatnik posiada ośrodek interesów życiowych w Polsce.
Centrum, czyli „skoncentrowanie" interesów osobistych, należy rozumieć jako miejsce, z którym podatnik posiada ścisłe powiązania osobiste. Powiązania osobiste to występowanie więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanie aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej, itp.
Mając na względzie powyższe objaśnienia uważa Pani, iż w odniesieniu do Pani stanu faktycznego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych nie znajdowało się na terytorium Polski a w Niemczech o czym świadczą ścisłe powiązania osobiste występujące w Niemczech, jak również współmałżonek z którym prowadzone było gospodarstwo domowe w tym kraju, czy też edukacja oraz praca, która odbywała się w Niemczech i urodzenie dziecka.
Mając na uwadze powyższe, uważa Pani iż spełnia wszystkie warunki o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 142 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a co za tym, idzie jest Pani uprawniona do skorzystania w okresie 4 następujących po sobie latach na zwolnienie przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej do wysokości 85 528 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
-w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3) podatnik:
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Ponadto z art. 53 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zatem, ww. ulga, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 przedmiotowej ustawy polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy – tak jak Pani – przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po 31 grudnia 2021 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl natomiast art. 4a ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W celu skorzystania z ww. preferencji podatkowej, tj. tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.
Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z analizy sprawy wynika, że przeniosła się Pani do Polski na stałe, tj. przeniosła Pani swoje centrum interesów życiowych, w (...) 2022 r. Zatem, warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.
Miała Pani miejsce zamieszkania w Niemczech nieprzerwanie przez trzy pełne lata kalendarzowe poprzedzające rok 2022, tj. w latach 2019, 2020, 2021 oraz od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego Pani powrót do Polski, który nastąpił w przybliżeniu w (...) 2022 r. Do dnia przyjazdu do Polski z zamiarem pobytu stałego posiadała Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Niemczech. Ponadto, wskazała Pani, że posiada polskie obywatelstwo.
Zatem, zrealizowała Pani także wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) ww. ustawy. Spełniła Pani również warunek określony w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. b) ww. ustawy. Co równie istotne, spełniła Pani również wymóg z art. 21 ust. 43 pkt 3 ww. ustawy.
Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.
Z przedstawionego przez Panią opisu zdarzenia wynika, że posiada Pani dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania i rezydencję podatkową w Niemczech za wymagany okres (2019-2022), m.in. umowy o pracę, potwierdzenia meldunku, historię zatrudnienia i paski wynagrodzeń, dokumentację medyczną, zaświadczenia od niemieckich pracodawców, dokumenty związane z nostryfikacją kwalifikacji zawodowych w Niemczech. Spełniła Pani zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W latach, w których chce Pani skorzystać z ulgi (2022-2025), będzie Pani uzyskiwała dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W konsekwencji, przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej łącznie w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w przepisie – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Może Pani dokonać odliczenia przedmiotowej ulgi w rozliczeniu za lata 2022-2025.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Powołując się w uzasadnieniu własnego stanowiska na treść art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazała Pani błędne oznaczenie tego przepisu, tj. art. 21 ust. 1 pkt 142. Uznałem to za oczywistą omyłkę pisarską.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
