Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.610.2025.1.JS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jako Podatniczka rozpoczynając działalność gospodarczą i rejestrując się w CEiDG 30 stycznia 2025 r. wybrała Pani jako formę opodatkowania swoich dochodów zasady ogólne.

Składając deklarację do ZUS jako wybraną formę opodatkowania wskazała Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Podatek dochodowy nie jest płacony, gdyż jako podatnik korzysta Pani ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt. 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uważa Pani, że wskutek wyroku NSA w z 22 lutego 2024 r. (sygn. II FSK 710/21) Pani stanowisko jest prawidłowe. NSA przyjął, iż wskazanie w tytule przelewu oznaczenia formy opodatkowania spełnia warunek pisemności oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. Jako podatnik nie mogła Pani oznaczyć przelewu zgodnie z wybraną przez siebie formą opodatkowania, gdyż jak już wcześniej Pani wspomniała korzysta ze zwolnienia w zakresie podatku dochodowego na rzecz świadczonych usług dla sił zbrojnych USA.

Oznaczenie wybranej formy opodatkowania na deklaracji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest według Pani skutecznym oświadczeniem woli, z zachowaniem formy pisemnej.

Pytanie

Czy złożenie pierwszej deklaracji do ZUS po rozpoczęciu działalności gospodarczej, w zakresie ubezpieczeń ze wskazaniem formy rozliczania podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest wystarczającym oświadczeniem woli zmieniającym wybraną wcześniej formę opodatkowania?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, na podstawie z 22 lutego 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał orzeczenie sygn. akt II FSK 710/21, z którego wynika, że oświadczenie woli o zmianie formy opodatkowania może być wyrażone w tytule przelewu. Ma ono bowiem formę pisemną, wiadomo od kogo pochodzi, czyli w tym sensie jest podpisane, bo nadawca jest jednoznacznie identyfikowany. Jest też skierowane do Urzędu Skarbowego. Nie mogła Pani oznaczyć przelewu do US zgodnie z wybraną przez siebie formą opodatkowania, gdyż jak już wcześniej wspomniała Pani, korzysta Pani ze zwolnienia w zakresie podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., Ustawa o PIT). Oznaczenie wybranej formy opodatkowania na deklaracji do Zakładu Ubezpieczeń społecznych jest według Pani skutecznym oświadczeniem woli, z zachowaniem formy pisemnej. W świetle ww. prawomocnego orzeczenia NSA zostały spełnione warunki zmiany formy opodatkowania. Wobec powyższego, uważa Pani, iż składając deklarację do ZUS jako wybraną formę opodatkowania wskazała Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, co stanowi prawidłową formę zmiany opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 843):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Natomiast podatnik może dokonać wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest ryczał od przychodów ewidencjonowanych i jak wynika z powyższych przepisów ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych.

W opisie sprawy wskazała Pani, że:

·prowadzi Pani działalność gospodarczą od 30 stycznia 2025 r.;

·przy rejestracji działalności gospodarczej nie wybrała Pani szczególnej formy opodatkowania – pozostała Pani przy zasadach ogólnych;

·korzysta Pani ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego względu nie płaciła Pani w związku z uzyskiwanymi przychodami/dochodami ryczałtu/zaliczek na podatek;

·składając deklarację do ZUS jako wybraną formęopodatkowania wskazała Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wątpliwości Pani sprowadzają się do ustalenia, czy złożona deklaracja do ZUS, w której wskazała Pani formę opodatkowania w ramach prowadzonej działalności jako ryczał od przychodów ewidencjonowanych może być uznana za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Natomiast – co wymaga szczególnego podkreślenia w niniejszej sprawie – art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodów od osób fizycznych oraz art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyraźnie stanowią o konieczności złożenia oświadczenia do naczelnika urzędu skarbowego, a nie do innego podmiotu.

Tym samym – wbrew Pani twierdzeniu – oznaczenie wybranej formy opodatkowania na deklaracji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie jest skutecznym oświadczeniem woli dot. wyboru formy opodatkowania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Informację bowiem o wybranej formie opodatkowania – jak sama Pani wskazała – przekazała Pani do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a nie do Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Dlatego też stanowisko Pani uznałem w tym zakresie za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnośnie powołanego przez Panią wyroku NSA z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21 wyjaśniam, że dotyczy on oświadczenia woli, które zostało złożone w tytule przelewu skierowanego do Naczelnika Urzędu Skarbowego, a nie innego organu – co ma miejsce w Pani przypadku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.