Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.529.2025.2.TR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych: stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 30 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 30 czerwca 2025 r. (wpływ 30 czerwca 2025 r. ) oraz z 2 lipca 2025 r. (wpływ 2 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zatrudnioną na podstawie umowy o pracę przez X - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej: „Spółka”). Spółka należy do koncernu międzynarodowego - Grupy Y (dalej: „Grupa”, „Koncern”).

Działalność gospodarcza Koncernu na poziomie globalnym obejmuje określone procesy biznesowe, które realizowane są przez poszczególne spółki wchodzące w skład Koncernu. Jednocześnie, jednym z kierunków strategicznych globalnej polityki Koncernu jest m.in. zwiększenie motywacji i zatrzymanie kluczowych dla Koncernu osób, których praca w poszczególnych spółkach Grupy przyczynia się do rozwoju Grupy jako całości.

W związku z powyższym amerykańska spółka wchodząca w skład Grupy (dalej: „Spółka Amerykańska”) posiadająca siedzibę i zarząd na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, oferuje od wielu lat możliwość wzięcia udziału w programach motywacyjnych (dalej: „Programy Motywacyjne”) skierowanych do osób zajmujących stanowiska i pełniących kluczowe funkcje dla rozwoju Grupy, tj. członków zarządu, pracowników oraz doradców/konsultantów spółek należących do Grupy, których działalność przyczynia się w znaczącym stopniu do rozwoju podmiotów należących do Koncernu (dalej: „Uczestnicy”). Nadrzędnym celem każdego z Programów Motywacyjnych jest powiązanie kluczowych osób z interesami Grupy jako całości i zwiększenie ich zaangażowania w działalność poszczególnych podmiotów z Grupy przekładające się na zwiększenie wartości spółek należących do Grupy, w tym Spółki, poprzez osiągnięcie określonych wyników finansowych.

Udział Uczestników, w tym Pana, w poszczególnych Programach Motywacyjnych jest dobrowolny i nie wynika z umów o pracę zawartych przez Pracowników ze Spółką ani z innych regulacji prawa pracy obowiązujących w Spółce. Jednocześnie szczegółowe zasady udziału w wybranych Programach Motywacyjnych oraz kryteria i warunki, jakie musi spełnić Uczestnik, aby w nich uczestniczyć, są uregulowane w stworzonych w tym celu wewnątrzgrupowych regulaminach i politykach Grupy. Co więcej, ustalenia dotyczące przedstawionych we wniosku Programów Motywacyjnych są określane i podejmowane na poziomie struktury centralnej.

Tym samym, Programy Motywacyjne funkcjonujące w ramach Grupy zostały utworzone na podstawie odpowiedniej procedury prawnej obowiązującej w Stanach Zjednoczonych na Zgromadzeniu Wspólników Spółki Amerykańskiej. Pomimo iż mają różną formę, każdorazowo polegają na przyznaniu Uczestnikom m.in.: akcji podmiotu amerykańskiego (dalej: „Akcje”).

Obecnie oraz zarówno w przeszłości, jak i przyszłości, brał Pan i może Pan brać udział w następujących Programach Motywacyjnych:

·Performance Share Award, (dalej: „PSA”) - nagroda w formie Akcji zostaje przyznana w ramach Planu Motywacyjnego dla Akcjonariuszy Y w oparciu o osiągnięcie celów w zakresie osiągania rentowności i wzrostu w ciągu cyklu wyników w kolejnych 3 latach finansowych. W ramach tego programu uczestnicy otrzymują nieodpłatnie Akcje, przy czym liczba Akcji przyznawanych Uczestnikom w ramach PSA uzależniona jest od osiągnięcia: (1) wskaźnika rentowności w danym okresie, który stanowi iloraz dochodu operacyjnego za dany cykl oraz planu dochodów operacyjnych za dany cykl („Procent nagrody za rentowność”) oraz w oparciu o (2) wskaźnik wzrostu stanowiący iloraz trzyletniej stopy wzrostu CAGR przychodów ze sprzedaży Spółki w cyklu wyników oraz celu wzrostu sprzedaży w cyklu wyników („Procent nagrody za wzrost”).

Akcje są przekazywane Uczestnikom w oparciu o dokument podpisany pomiędzy podmiotem amerykańskim a uczestnikiem PSA.

Nagroda w postaci udziału w wynikach będzie mierzona po zakończeniu cyklu wyników, a użytkownik będzie uprawniony do otrzymania nagród po zakończeniu tego cyklu wyników (obecnie 3 lata po przyznaniu akcji).

Po zakończeniu cyklu wyników, Rada Dyrektorów Grupy Y określa liczbę akcji PSA, które staną się zbywalne.

·Restricted Stock Award , tj. nagroda w formie Akcji Zastrzeżonych za osiągnięcia (dalej: „RSA”) – w ramach tego programu uczestnicy otrzymują nieodpłatnie Akcje Zastrzeżone w ramach Planu Motywacyjnego dla Akcjonariuszy Y. Akcje są przekazywane Uczestnikom w ratach przez kolejne 3 lata w oparciu o dokument podpisany pomiędzy podmiotem amerykańskim a uczestnikiem RSA. Nagroda ta przysługuje w równych 1/3 części w 3 kolejnych latach finansowych.

W przeszłości i obecnie brał/bierze Pan udział w Programie Motywacyjnym PSA i RSA.

Chciałby Pan również podkreślić, iż Spółka Amerykańska jest spółką akcyjną oraz ostatecznym właścicielem Spółki z siedzibą i zarządem w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a więc w Pana rozumieniu stanowi ona jednostkę dominującą w stosunku do Spółki na gruncie odpowiednich przepisów ustawy o rachunkowości.

Pragnie Pan przy tym wskazać, iż z posiadanych przez Pana informacji, z tytułu uczestnictwa we wskazanych powyżej programach motywacyjnych, Spółka jest co do zasady obciążana przez Spółkę Amerykańską kosztami partycypacji Uczestników w tych programach w oparciu o faktury wystawiane przez Spółkę Amerykańską na Spółkę.

W uzupełnieniu wniosku podał Pan, co następuje.

Spółka Amerykańska jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do Spółki.

Akcje są akcjami Spółki Amerykańskiej.

Programy Motywacyjne zostały utworzone jako systemy wynagradzania. Programy są skierowane do osób uprawnionych (w tym Pana) wynagradzanych w oparciu o umowę o pracę, a więc do osób, które uzyskują świadczenia i inne należności na podstawie stosunku pracy od spółki zależnej w stosunku do spółki akcyjnej, której akcje są rozdysponowywane.

Decyzja o utworzeniu Programów Motywacyjnych została podjęta przez walne zgromadzenie Spółki Amerykańskiej w dniu 17 listopada 2023 roku.

Decyzja o utworzeniu Programów Motywacyjnych została podjęta w formie uchwały walnego zgromadzenia; była to Propozycja 2 na walnym zgromadzeniu Spółki Amerykańskiej, które odbyło się 17 listopada 2023 r.

Akcje (PSA) przyznała Panu Spółka Amerykańska Y.

Na moment przyznania akcje (PSA) nie mają wartości. Uzyskują wartość rynkową po zakończeniu cyklu wyników.

Akcje PSA po zakończeniu cyklu wyników stają się zbywalne.

Akcje Zastrzeżone (RSA) przyznała Panu Spółka Y.

Na moment przyznania Akcje Zastrzeżone (PSA) nie mają wartości. Uzyskują wartość rynkową po zakończeniu okresu wskazanego w podpisanym dokumencie pomiędzy podmiotem amerykańskim a uczestnikiem RSA.

Akcje Zastrzeżone (RSA) są przekazywane Uczestnikom w ratach przez kolejne 3 lata w oparciu o dokument podpisany pomiędzy podmiotem amerykańskim a uczestnikiem RSA. Nagroda ta przysługuje w równych 1/3 części w 3 kolejnych latach finansowych. Akcje po przekazaniu uczestnikowi stają się zbywalne.

Akcje Zastrzeżone (RSA) są to papiery wartościowe w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Pytanie

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, w celu wyeliminowania wątpliwości co do stosowania obowiązujących przepisów ustawy o PDOF, wnosi Pan o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do określenia źródła przychodu i momentu powstania przychodu w związku z otrzymaniem przez Pana akcji we wskazanych Programach Motywacyjnych z perspektywy Pana obowiązków, jako podatnika PDOF?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, w przypadku PSA i RSA - w momencie nieodpłatnego otrzymania przez Pana Akcji nie powstaje po Pana stronie jakikolwiek przychód dla celów PDOF i tym samym nie powstają jakiekolwiek obowiązki w zakresie PDOF; dopiero w momencie sprzedaży przez Pana Akcji otrzymanych w ramach PSA i RSA będzie Pan zobowiązany jako podatnik wykazać i rozliczyć przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust 1 pkt 6 lit. a ustawy o PDOF, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PDOF.

Programy motywacyjne PSA i RSA

Zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach tzw. programów motywacyjnych uregulowane są w art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF. Tym samym, zgodnie z przedmiotowym przepisem, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o PDOF, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji, a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Końcowo, jak zostało wskazane w art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku, którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Równocześnie, na podstawie art. 24 ust. 12a ustawy o PDOF przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W świetle powyższego, za program motywacyjny w rozumieniu ustawy o PDOF można uznać taki system wynagradzania pracowników, który spełnia łącznie następujące warunki:

·został utworzony na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności w ramach stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście;

·w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez spółkę akcyjną lub spółkę będącą jednostką dominującą w stosunku do tej spółki podatnik bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji innych praw majątkowych nabywa prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki, z którą łączy go stosunek prawny lub stosunek cywilnoprawny lub akcji spółki w stosunku do niej dominującej;

·emitent akcji, które są obejmowane jest spółką akcyjną, z siedzibą lub zarządem znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, Pana zdaniem, omawiane Programy motywacyjne spełniają wszystkie powyższe warunki uznania ich za program motywacyjny w rozumieniu ustawy o PDOF, a tym samym przychód z tytułu nabycia/objęcia Akcji przez Uczestników (w tym Pana) powstanie w momencie ich odpłatnego zbycia.

W konsekwencji, na tym etapie, po Pana stronie nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu PDOF.

Powyższe, w Pana opinii wynika z wielu okoliczności. W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż organizatorem Programów jest Spółka Amerykańska będąca spółką akcyjną i poprzez powiązania pośrednie pozostająca ostatecznym właścicielem Spółki, a więc, Pana zdaniem, będąca, tym samym, spółką dominującą w rozumieniu odpowiednich przepisów. Ponadto, omawiane Programy zostały utworzone na podstawie procedury prawnej analogicznej w polskich realiach do uchwały walnego zgromadzenia wspólników, tj. w oparciu o zgodę Board of Directors Spółki Amerykańskiej, co wyczerpuje kolejne przesłanki do uznania je za program motywacyjny w rozumieniu ustawy o PDOF.

Jednocześnie, przedmiotowe Programy są/będą skierowane w szczególności do osób zajmujących w Spółce kluczowe stanowiska, wynagradzanych przez Spółkę w oparciu o umowę o pracę. Tym samym, w analizowanym przypadku, również warunek uzyskiwania przez osobę biorącą udział w programie motywacyjnym świadczenia lub innych należności ze stosunku pracy można uznać za spełniony.

Pragnie Pan również podkreślić, iż w ramach Programów, w wyniku realizacji kryteriów określonych w regulaminie, Uczestnicy Programów, w tym Pan, nabędą prawo do faktycznego i nieodpłatnego objęcia/nabycia Akcji Spółki Amerykańskiej, co w Pana opinii stanowić będzie bezpośrednie uprawnienie do otrzymania świadczeń w ramach Programu w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF.

Końcowo, z uwagi na fakt, iż Spółka Amerykańska jest amerykańskim rezydentem podatkowym, a więc przedsiębiorstwem posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, należy uznać, iż również ostatni z przewidzianych przez ustawodawcę warunków został spełniony.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż omawiane w niniejszej części wniosku Programy spełniają przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust.12a ustawy o PDOF. Tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w analizowanym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, a w konsekwencji przychód z tytułu nabycia/objęcia Akcji Uczestników, w tym Pana, w związku z przystąpieniem do Programów Motywacyjnych powstanie w momencie odpłatnego zbycia tych Akcji. W rezultacie, moment objęcia / nabycia Akcji nie będzie rodzić po Pana stronie jakiegokolwiek przychodu opodatkowanego PDOF.

Mając na uwadze powyższe, w Pana opinii, przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie sprzedaży przez Pana omawianych Akcji. Przychód uzyskany z tego tytułu należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PDOF.

Co więcej, będzie on podlegał opodatkowaniu 19% stawką podatku jako przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PDOF.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o PDOF, w przypadku odpłatnego zbycia nabytych w ramach Programów Akcji, jest/będzie Pan zobowiązany do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym rocznego zeznania podatkowego PIT-38 oraz uiszczenia należnego podatku dochodowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym Akcje zostaną sprzedane.

Reasumując, warto nadmienić, że Pana stanowisko przedstawione w całości wniosku znajduje odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak przykładowo:

·Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 kwietnia 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.118.2018.2.LS, w której stanowisko podatnika uznano w pełni za prawidłowe, zgodnie z którym: „Reasumując, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego (...) Spółka powinna przyjąć, że Program Motywacyjny stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód dla Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym powstanie wyłącznie w momencie odpłatnego zbycia przez Członków Zarządu Spółki Odpłatnych Akcji C. S.A. albo odpłatnego zbycia Akcji Bonusowych C. S.A., uzyskanych w ramach Programu Motywacyjnego przez Członków Zarządu Spółki. Ponadto, przychód uzyskiwany przez Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym w całości stanowi wyłącznie przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT, opodatkowany 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych”.

·Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 maja 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.215.2018.2.MG, w której wskazano: „w związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku Plan spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Uczestnicy (w tym pracownicy Wnioskodawcy) uzyskają zatem przychód dopiero w momencie zbycia akcji spółki dominującej - zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne. (...) Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. (…) Zatem w związku z uczestnictwem w Planie przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestników dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez nich w ramach Planu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Stosownie do art. 24 ust. 11b ustawy przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art.12 lub art.13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art.3ust.1pkt37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art.12 lub art.13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Jak wynika z art. 24 ust. 12a omawianej ustawy:

Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przywołane przepisy dotyczą „przesunięcia” momentu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach programu motywacyjnego (spełniającego warunki określone w tych przepisach) do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych (nabytych) przez podatnika w wyniku realizacji programu. Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego – niezależnie od ich związku ze stosunkiem zatrudnienia uczestnika programu lub działalnością wykonywaną osobiście przez uczestnika programu – podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.

W analizowanym przypadku, jako pracownik Spółki, w ramach uczestnictwa w Programach Motywacyjnych organizowanych przez Spółkę Amerykańską, otrzymuje Pan zarówno:

·akcje Spółki Amerykańskiej (Akcje) – w przypadku PSA, jak i

·papiery wartościowe w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Akcje Zastrzeżone) – w przypadku RSA.

Akcje PSA po zakończeniu cyklu wyników stają się zbywalne. Akcje Zastrzeżone (RSA) są przekazywane Uczestnikom w ratach przez kolejne 3 lata w oparciu o dokument podpisany pomiędzy podmiotem amerykańskim a uczestnikiem RSA. Nagroda ta przysługuje w równych 1/3 części w 3 kolejnych latach finansowych. Akcje po przekazaniu uczestnikowi stają się zbywalne.

Skutki podatkowe tych zdarzeń należy więc określić z uwzględnieniem ww. przepisów o programach motywacyjnych.

I tak, w opisanych okolicznościach spełnione są przesłanki uznania Programów Motywacyjnych za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak wynika z wniosku:

·Programy Motywacyjne, w którym Pan uczestniczy są skierowane do kluczowych pracowników spółek z Grupy, w tym do Pana jako pracownika Spółki, będącej częścią tej Grupy – a więc osoby, która uzyskuje od Spółki świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 omawianej ustawy;

·Programy Motywacyjne zostały utworzone jako system wynagradzania – nadrzędnym celem każdego z Programów Motywacyjnych jest powiązanie kluczowych osób z interesami Grupy jako całości i zwiększenie ich zaangażowania w działalność poszczególnych podmiotów z Grupy przekładające się na zwiększenie wartości spółek należących do Grupy, w tym Spółki, poprzez osiągnięcie określonych wyników finansowych;

·Decyzja o utworzeniu Programów Motywacyjnych została podjęta przez walne zgromadzenie Spółki Amerykańskiej w dniu 17 listopada 2023 roku. Decyzja o utworzeniu Programów Motywacyjnych została podjęta w formie uchwały walnego zgromadzenia; była to Propozycja 2 na walnym zgromadzeniu Spółki Amerykańskiej, które odbyło się 17 listopada 2023 r.;

·Spółka Amerykańska, która organizuje Programy Motywacyjne jest spółką akcyjną;

·Spółka Amerykańska jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do Pana pracodawcy – Spółki;

·Spółka Amerykańska ma siedzibę na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (Stany Zjednoczone);

·Jako osoba uprawniona do otrzymania świadczeń w ramach Programów Motywacyjnych bezpośrednio (w przypadku PSA) oraz w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (w przypadku RSA) nabędzie Pan prawo do faktycznego nabycia akcji Spółki Amerykańskiej.

W konsekwencji – stosownie do art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – Pana przychód z tytułu faktycznego nabycia akcji Spółki Amerykańskiej w wyniku realizacji Programów Motywacyjnych powstanie (w przypadku sprzedaży akcji w przyszłości) w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Na mocy art. 24 ust. 11a przywołanej ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Czynność ta będzie stanowić źródło przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychód powstanie w momencie przeniesienia na nabywcę własności akcji (art. 17 ust. 1ab ustawy).

Przychody z odpłatnego zbycia przez Pana akcji nabytych w ramach Programów Motywacyjnych będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy, według stawki 19%, z uwzględnieniem art. 24 ust. 11a jako przepisu szczególnego względem art. 30b ust. 2 pkt 4 tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Przywołane przez Pana interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie były wiążące przy wydawaniu tej interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.