Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.643.2025.2.ACZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.643.2025.2.ACZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 22 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem złożonym 8 lipca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej za rok podatkowy 2024.

Daty urodzenia Pani dzieci to 7 września 2016 r. oraz 15 kwietnia 2020 r.

Rozwiodła się Pani we wrześniu 2024 r., natomiast od kwietnia 2022 r. samotnie wychowuje Pani dzieci. Data uprawomocnienia się wyroku sądowego to 13 września 2024 r.

W wyroku sądowym ojciec nie został pozbawiony praw ani nie zostały mu ograniczone jego prawa rodzicielskie.

Stałe miejsce zamieszkania dzieci jest przy Pani i pod adresem Pani domu. Kontakty zostały opisane w porozumieniu, które jest załącznikiem do wyroku sądowego. Nie macie Państwo opieki naprzemiennej. Kwota świadczenia wychowawczego została przyznana Pani, gdyż dzieci mieszkają z Panią i to Pani sprawuje nad nimi opiekę i je wychowuje oraz podejmuje decyzje związane z ich wychowaniem i edukacją.

Oboje rodzice posiadają pełną władzę rodzicielską.

Ojciec dzieci nie spędza czasu z dziećmi, mało tego – pracuje 450 km od adresu zamieszkania dzieci.

W 2024 r. faktyczną władzę rodzicielską nad dziećmi sprawowała Pani. Była i jest Pani odpowiedzialna za:

  • żywienie dzieci i troszczenie się o ich byt;
  • zawożenie i odwożenie do szkoły;
  • zawożenie i odwożenie z zajęć dodatkowych;
  • opiekę w dni wolne od zajęć szkolnych oraz podczas przerwy wakacyjnej oraz w ferie zimowe;
  • troszczy się Pani o rozwój duchowy dzieci zabierając je do kościoła w niedziele;
  • troszczy się Pani o rozwój fizyczny zabierając dzieci na zajęcia z piłki nożnej oraz basen;
  • ponosi Pani koszty ich utrzymania;
  • zabiera Pani dzieci do lekarzy;
  • codziennie szykuje Pani dzieciom śniadaniówki do szkoły;
  • płaci Pani za obiady w szkole i przedszkolu;
  • zawozi Pani dzieci na imprezy okolicznościowe, urodziny ich rówieśników oraz wycieczki z innymi członkami rodziny (dziadkowie oraz przyjaciele);
  • odrabia Pani z dzieckiem zadanie i przygotowuje do sprawdzianów;
  • uczestniczy Pani w zebraniach i imprezach szkolnych oraz przedszkolnych, gdzie wymagana jest obecność rodzica;
  • regularnie odkłada Pani środki pieniężne na konto oszczędnościowe dzieci;
  • uczestniczy Pani z młodszym synem w zajęciach z języka obcego;
  • ze starszym synem regularnie uczęszczała Pani na warsztaty terapeutyczne, gdyż potrzebuje wsparcia w zakresie rozwoju umiejętności społecznych.

Ojciec dzieci płaci alimenty i na tym kończy się jego wkład w wychowanie dzieci.

W 2024 r. starszy syn uczęszczał do pierwszej klasy i nadal kontynuuje naukę, a młodszy syn chodził i chodzi do przedszkola. Dzieci nie otrzymują zasiłku ani renty.

Przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. nie mają wobec Pani zastosowania.

Pani dochody w 2024 r. pochodzą wyłącznie z umowy o pracę. Osiągnęła Pani dochody opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie posiada Pani innych dzieci niż te, które zostały wymienione we wniosku.

Pytanie

Czy może Pani skorzystać w zeznaniu podatkowym składanym za 2024 r. z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, jest Pani matką samotnie wychowującą dzieci. Wkłada Pani w to ogromne pokłady energii i pracuje bardzo ciężko na etacie i odpowiedzialnym stanowisku. Łączenie pracy na pełen etat wraz z samodzielnym wychowywaniem dzieci nie jest proste, ale uczciwie płaci Pani podatki i ma Pani nadzieję, że Pani sytuacja zostanie pozytywnie rozpatrzona, gdyż kosztuje Panią to wszystko dużo nakładów, które Pani uczciwie ponosi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1) małoletnie,

2) pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3) pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Na podstawie art. 6 ust. 4e ww. ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1) dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2) przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Art. 6 ust. 4f ww. ustawy stanowi:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2024 r. poz. 1576).

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

  • posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (dzieci);
  • wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecka (dzieci);
  • nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko (dzieci) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
  • niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko (dzieci) opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym określonym w tym przepisie jest osobą samotnie wychowującą dziecko.

Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie, tj. w roku podatkowym, zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby), zajmuje się wychowywaniem dziecka. Jak wynika z powyższego, ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od spełnienia m.in. warunku samotnego wychowywania w roku podatkowym dzieci (dziecka) wymienionych w art. 6 ust. 4c ww. ustawy. Przepis ten wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci, jak również do tego, że osoba ta w roku podatkowym musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.

Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.

Z opisu sprawy wynika, że oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci za 2024 r.

Daty urodzenia Pani dzieci to 7 września 2016 r. oraz 15 kwietnia 2020 r. Rozwiodła się Pani we wrześniu 2024 r., natomiast od kwietnia 2022 r. samotnie wychowuje Pani dzieci. Data uprawomocnienia się wyroku sądowego to 13 września 2024 r.  W wyroku sądowym ojciec nie został pozbawiony praw ani nie zostały mu ograniczone jego prawa rodzicielskie.  Stałe miejsce zamieszkania dzieci jest przy Pani i pod adresem Pani domu. Kontakty zostały opisane w porozumieniu, które jest załącznikiem do wyroku sądowego. Nie macie Państwo opieki naprzemiennej. Kwota świadczenia wychowawczego została przyznana Pani, gdyż dzieci mieszkają z Panią i to Pani sprawuje nad nimi opiekę i je wychowuje oraz podejmuje decyzje związane z ich wychowaniem i edukacją. Oboje rodzice posiadają pełną władzę rodzicielską. Ojciec dzieci nie spędza czasu z dziećmi, pracuje 450 km od adresu zamieszkania dzieci.

W 2024 r. faktyczną władzę rodzicielską nad dziećmi sprawowała Pani. Była i jest Pani odpowiedzialna za:

  • żywienie dzieci i troszczenie się o ich byt;
  • zawożenie i odwożenie do szkoły;
  • zawożenie i odwożenie z zajęć dodatkowych;
  • opiekę w dni wolne od zajęć szkolnych oraz podczas przerwy wakacyjnej oraz w ferie zimowe;
  • troszczy się Pani o rozwój duchowy dzieci zabierając je do kościoła w niedziele;
  • troszczy się Pani o rozwój fizyczny zabierając dzieci na zajęcia z piłki nożnej oraz basen;
  • ponosi Pani koszty ich utrzymania;
  • zabiera Pani dzieci do lekarzy;
  • codziennie szykuje Pani dzieciom śniadaniówki do szkoły;
  • płaci Pani za obiady w szkole i przedszkolu;
  • zawozi Pani dzieci na imprezy okolicznościowe, urodziny ich rówieśników oraz wycieczki z innymi członkami rodziny (dziadkowie oraz przyjaciele);
  • odrabia Pani z dzieckiem zadanie i przygotowuje do sprawdzianów;
  • uczestniczy Pani w zebraniach i imprezach szkolnych oraz przedszkolnych, gdzie wymagana jest obecność rodzica;
  • regularnie odkłada Pani środki pieniężne na konto oszczędnościowe dzieci;
  • uczestniczy Pani z młodszym synem w zajęciach z języka obcego;
  • ze starszym synem regularnie uczęszczała Pani na warsztaty terapeutyczne, gdyż potrzebuje wsparcia w zakresie rozwoju umiejętności społecznych.

Ojciec dzieci płaci alimenty i na tym kończy się jego wkład w wychowanie dzieci. W 2024 r. starszy syn uczęszczał do pierwszej klasy i nadal kontynuuje naukę, a młodszy syn chodził i chodzi do przedszkola. Dzieci nie otrzymują zasiłku ani renty. Przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. nie mają wobec Pani zastosowania. Pani dochody w 2024 r. pochodzą wyłącznie z umowy o pracę.

Nie posiada Pani innych dzieci niż te, które zostały wymienione we wniosku.

Wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Niezbędną przesłanką w przedmiotowej sprawie jest, jak już wcześniej zaznaczono, aby osoba, która chce skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów w trakcie roku podatkowego faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowywała dziecko. Podkreślić należy, że wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania”, czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.

Z istoty pojęcia „osoba samotnie wychowująca dzieci” należy wyprowadzić taki stan, w którym nie wystąpi konkurencja wspomnianych w analizowanym przepisie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osób.

Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dziecko.

W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był całkowicie wyeliminowany z opieki i wychowania dziecka. W sytuacji, gdy dziecko zamieszkując wraz z jednym rodzicem, pozostaje pod jego stałą, codzienną opieką, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (w określonych, ustalonych przez sąd przedziałach czasowych, np. niektóre święta, tydzień ferii, miesiąc wakacji, co drugi weekend każdego miesiąca oraz ściśle określone dni powszednie), status samotnego rodzica ma ten, przy którym dziecko zamieszkuje i który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica (przy którym dziecko mieszka) prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawową kwestią jest zatem ustalenie, który z rodziców faktycznie wychowuje dziecko, gdy rodzice nie pozostają w związku małżeńskim i żadnemu z rodziców sąd nie ograniczył władzy rodzicielskiej, a jednocześnie ojciec (matka) dziecka częściowo wypełnia postanowienia wyroku sądowego w zakresie realizacji kontaktów z dzieckiem/świadczeń alimentacyjnych. Jednakże wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do łożenia na jego utrzymanie oraz do czasowego (doraźnego) z nim przebywania. Wychowywanie dziecka obejmuje bowiem ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej, emocjonalnej i psychicznej wraz z materialną podstawą rozwoju. Oznacza to, że wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na tym, że rodzic osobiście zajmuje się sprawami małoletniego dziecka, czyli podejmuje trud wykonywania wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.

Zatem, prawo do omawianej preferencji podatkowej będzie przysługiwało jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.

Jednocześnie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane przepisy prawa stwierdzam, że skoro od września 2024 r. jest Pani po rozwodzie, stałe miejsce zamieszkania dzieci jest przy Pani i pod Pani adresem zamieszkania, w 2024 r. faktyczną władzę rodzicielską nad dziećmi sprawowała Pani, ponieważ była i jest Pani odpowiedzialna za żywienie dzieci i troszczenie się o ich byt, zawożenie i odwożenie dzieci do szkoły oraz na zajęcia dodatkowe, opiekę w dni wolne od zajęć szkolnych oraz podczas przerwy wakacyjnej i w ferie zimowe, troszczy się Pani o rozwój duchowy i fizyczny dzieci, ponosi Pani koszty ich utrzymania, płaci za obiady w szkole i przedszkolu, zabiera Pani dzieci do lekarzy, odrabia Pani z dzieckiem zadanie i przygotowuje do sprawdzianów, uczestniczy Pani w zebraniach i imprezach szkolnych oraz przedszkolnych, uczestniczy Pani z młodszym synem w zajęciach z języka obcego, ze starszym synem regularnie uczęszczała Pani na warsztaty terapeutyczne, natomiast ojciec Pani dzieci płaci alimenty i jak Pani wskazała w opisie sprawy – na tym kończy się jego wkład w wychowanie dzieci, nie spędza czasu z dziećmi oraz jeżeli w 2024 r. w stosunku do Pani i Pani dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń oraz przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, to spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, przysługiwało Pani prawo do skorzystania w zeznaniu podatkowym za 2024 r., z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. …., …….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.