
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 19 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Ma Pan (dalej określany jako „Wnioskodawca”) miejsce zamieszkania w Polsce i podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, będzie Pan działał w charakterze konsumenta w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Ilekroć w opisie zdarzenia przyszłego jest mowa o kryptowalutach, to należy przez to rozumieć waluty wirtualne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W przyszłości zamierza Pan zawierać umowy sprzedaży towarów z (...) sp. z o. o. (dalej określaną jako „Sprzedawca”). Na podstawie takich umów Sprzedawca będzie zobowiązany do przeniesienia własności towarów na Pana, a Pan będzie zobowiązany do zapłaty ceny na rzecz Sprzedawcy. Towary będą sprzedawane sklepie stacjonarnym lub w sklepie internetowym Sprzedawcy. W przypadku sprzedaży w sklepie internetowym, po opłacaniu zakupu, towary będą wysyłane przez Sprzedawcę do Pana.
Przekazanie zapłaty przez Pana
Zapłata ceny będzie dokonywana przez Pana w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki płatności kryptowalutowych (dalej określanej jako „bramka”). Bramka służy do świadczenia usług obsługi płatności w kryptowalutach. Bramka działa przy wykorzystaniu serwisu internetowego prowadzonego przez operatora, a jej podstawową funkcjonalnością jest dokonywanie płatności przy wykorzystaniu kryptowalut. Umowa o świadczenie usługi obsług płatności będzie zawierana pomiędzy operatorem bramki a Panem. Umowa będzie zawierana drogą elektroniczną poprzez akceptację regulaminu świadczenia usługi obsługi płatności.
Schemat przekazywania ceny pomiędzy Panem a Sprzedawcą za pośrednictwem bramki będzie wyglądał następująco:
a)jest Pan właścicielem kryptowalut, które znajdują się w Pana portfelu kryptowalut niezależnym od Bramki oraz Sprzedającego,
b)dokonując zakupu towarów w sklepie internetowym Sprzedawcy wybiera Pan jako formę zapłaty płatność w kryptowalucie przy użyciu bramki,
c)jest Pan przekierowywany na stronę internetową bramki, akceptuje Pan regulamin świadczenia usług przez operatora bramki i zawiera Pan umowę o świadczenie usługi obsługi płatności,
d)przesyła Pan kryptowaluty z portfela kryptowalut do operatora bramki, który zapisuje równowartość kryptowalut w walucie fiducjarnej na prowadzonym przez siebie saldzie Sprzedawcy,
e)operator bramki rezerwuje wymianę kryptowaluty na walutę fiducjarną po określonym kursie, a następnie dokonuje wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną,
f)w momencie zapisania (zaksięgowania) na saldzie Sprzedawcy równowartości kryptowalut w walucie fiducjarnej cena zostaje uznana za zapłaconą przez Pana.
Otrzymanie zapłaty przez Sprzedawcę
Odrębna umowa jest zawierana pomiędzy operatorem bramki a Sprzedawcą. Przedmiotem tej umowy jest określenie zasad współpracy w zakresie umożliwienia klientom Sprzedawcy dokonywania zapłaty ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki oraz zasad przekazywania tej zapłaty od klientów do Sprzedawcy. Operator bramki udostępnia Sprzedawcy specjalną funkcjonalność prowadzonego przez siebie serwisu internetowego, która polega na zapisaniu (zaksięgowaniu) równowartości w walucie fiducjarnej kryptowalut otrzymanych przez Sprzedawcę tytułem zapłaty ceny za sprzedawane towary (dalej określaną jako „saldo”). Kryptowaluty przekazane przez Kupującego będą w sposób zautomatyzowany wymieniane na walutę fiducjarną. Waluta fiducjarna będzie przekazywana przez operatora bramki na rachunek bankowy Sprzedawcy każdego dnia roboczego.
Schemat przekazywania waluty fiducjarnej na rachunek bankowy Sprzedawcy będzie wyglądał następująco:
a)operator bramki otrzymuje kryptowaluty z Pana portfela kryptowalut, a następnie zapisuje równowartość kryptowaluty w walucie fiducjarnej na prowadzonym przez siebie saldzie Sprzedawcy,
b)operator bramki rezerwuje wymianę kryptowaluty na walutę fiducjarną po określonym kursie, a następnie dokonuje wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną,
c)operator bramki gwarantuje Sprzedawcy, że otrzyma on taką kwotę w walucie fiducjarnej jaka odpowiada cenie sprzedawanego towaru wyrażonej w walucie fiducjarnej (po pomniejszeniu o opłaty pobierane przez operatora bramki),
d)operator bramki przekazuje walutę fiducjarną z salda Sprzedawcy na rachunek bankowy Sprzedawcy.
Odstąpienie
W przyszłości możliwe będą również sytuacje, w których odstąpi Pan od umowy sprzedaży zawartej ze Sprzedawcą. Odstąpienie zostanie dokonane na podstawie art. 27 ust. 1 albo art. 43e ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. W związku z odstąpieniem od umowy sprzedaży będzie Pan zobowiązany do zwrotu towarów do Sprzedawcy, a Sprzedawca będzie zobowiązany do zwrotu ceny na Pana rzecz. Zwrot ceny będzie następował w tej samej kryptowalucie, w której miała miejsce zapłata ceny. Zwrot ceny będzie następował za pośrednictwem bramki.
Sprzedawca będzie składał dyspozycję zwrotu do operatora bramki. Następnie operator bramki będzie pobierał walutę fiducjarną z konta Sprzedawcy i dokonywał zakupu określonej ilości kryptowaluty. W dalszym kroku operator bramki, w imieniu Sprzedawcy, będzie przekazywał te kryptowaluty do należącego do Pana portfela kryptowalut niezależnego od Bramki oraz Sprzedającego.
Pytania
1)Czy w związku z zakupem towarów i zapłatą ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po Pana stronie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych?
2)Czy w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i otrzymania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po Pana stronie powstanie przychód podatkowy?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie:
Ad. 1.
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej w skrócie u.p.d.o.f.). Zgodnie z art. 5a pkt 33a u.p.d.o.f. waluta wirtualna oznacza „walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.f. „Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej”.
Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1f u.p.d.o.f. „Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną”.
Zgodnie z art. 17 ust. 1g u.p.d.o.f. „Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej”.
Natomiast zgodnie z art. 30b ust. 1a u.p.d.o.f. „Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu”.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 w zw. z ust. 1f u.p.d.o.f. przychodem z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej jest przychód uzyskany z wymiany waluty wirtualnej na towar. Tym samym wymiana waluty wirtualnej na towar, czy też mówiąc inaczej „zaplata” walutą wirtualną za towar, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychodem tym będzie wartość uregulowanej należności za nabywane towary.
Uważa Pan, że w związku z zakupem towarów i zapłatą ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po Pana stronie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że będzie Pan kupował towary od Sprzedawcy, a zapłata ceny będzie dokonywana w formie kryptowalut. Tym samym po Pana stronie dojdzie do wymiany kryptowalut na towar. Nie ma przy tym znaczenia, że zapłata zostanie dokonana za pośrednictwem bramki. Istotne jest, że cena zostaje uznana za zapłaconą przez Pana w momencie zapisania (zaksięgowania) kryptowalut na saldzie Sprzedawcy, a więc stanowi wymianę kryptowalut na towar pomiędzy Panem a Sprzedawcą.
Na gruncie analogicznych przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych potwierdza to np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2022 r. (sygn. 0111- KDIB1-1.4010.336.2022.3.SH), w której stwierdzono: „Odnosząc się do powołanych powyżej przepisów prawa oraz Państwa wątpliwości, stwierdzić należy, że w momencie zapłaty za towary lub usługi posiadanymi kryptowalutami, lub też wymiany kryptowalut na waluty tradycyjne, powstaje dla Spółki przychód w wysokości równej uiszczonej należności z tytułu dostawy towarów/usług lub w wysokości otrzymanej waluty tradycyjnej. W przypadku wymiany walut wirtualnych na waluty tradycyjne (USD, EUR, PLN), Spółka uzyska przychód podatkowy, podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT. Również w przypadku uregulowania należności za dostawę towaru, lub wykonaną usługę poprzez transfer kryptowalut po stronie Spółki powstanie przysporzenie majątkowe, które będzie stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu. Wartość uiszczonej należności będzie tym samym wartością przychodu w CIT”.
Reasumując: w związku z zakupem towarów i zapłatą ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po Pana stronie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Ad. 2.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. „Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”.
Na podstawie art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przyjmuje się, że przychodem podatkowym są przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, które po stronie podatnika wiążą się ze zwiększeniem aktywów albo ze zmniejszeniem zobowiązań.
Potwierdza to np. interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 marca 2025 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.145.2025.1.MB), w której stwierdzono: „Z definicji przychodu można wywieść, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które są określonym przyrostem majątkowym (zarówno zwiększającym aktywa, jak i zmniejszającym pasywa) - mają definitywny, a nie zwrotny charakter. O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych można więc mówić w sytuacji, gdy podatnik - czy to na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze czy też innych nieodpłatnych świadczeń), czy też w wyniku określonego zdarzenia, które powoduje zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów - uzyskuje określone przysporzenie majątkowe”.
W związku z powyższym uważa Pan, że w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i otrzymania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po Pana stronie nie powstanie przychód podatkowy. Wynika to z faktu, że nie uzyska Pan żadnego przysporzenia majątkowego, a tym samym nie dojdzie u Pana do zwiększenia aktywów.
W związku z odstąpieniem od umowy sprzedaży dojdzie jedynie do zwrotu ceny, którą zapłacił Pan za te towary, a więc do przywrócenia stanu Pana majątku sprzed zawarcia umowy sprzedaży towarów.
Potwierdza to np. interpretacja Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z 30 listopada 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.794.2021.1.RR), w której stwierdzono: „W przedstawionej sprawie zwrot środków pieniężnych przez Bank na rzecz Wnioskodawcy na podstawie uznanej reklamacji dotyczącej zajęcia egzekucyjnego nie doprowadził do powstania po Jego stronie przysporzenia majątkowego i tym samym nie może być uznany za przychód podatkowy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli bowiem zwrot ten miał na celu jedynie przywrócenie stanu majątku Wnioskodawcy sprzed dokonanego zajęcia egzekucyjnego, to zwrot środków przez Bank nie doprowadził do powiększenia majątku Wnioskodawcy, a jedynie do odzyskania przez Niego własnych środków pieniężnych”.
Reasumując: w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i otrzymania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po Pana stronie nie powstanie przychód podatkowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosowne do art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z przedstawionych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega – co do zasady – każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną. Zgodnie natomiast z definicją dochodu, jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w art. 11 ust. 1 ww. ustawy, jako otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Niemniej jednak z definicji tej wywieść można również, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które są określonym przyrostem majątkowym (zarówno zwiększającym aktywa, jak i zmniejszającym pasywa) o charakterze definitywnym, niemające charakteru zwrotnego.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia przy tym odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody, zależą zasady ich opodatkowania.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów, należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy,
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Odrębnym źródłem przychodów są zatem także kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy). Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje m.in. przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Na podstawie art. 17 ust. 1f ww. ustawy:
Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
Przepis art. 17 ust. 1g ww. ustawy stanowi, że :
Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Według art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
I tak, w myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ww. ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 644):
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e)wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Dochody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej podlegają opodatkowaniu w trybie art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 30b ust. 1a ustawy:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
W myśl art. 30b ust. 1b ww. ustawy:
Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.
Stosownie do art. 30b ust. 6 cyt. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.
W myśl art. 30b ust. 6a cyt. ustawy:
W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Zgodnie z art. 22 ust. 14 ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W myśl art. 22 ust. 15 ustawy:
Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.
W świetle art. 22 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.
Jak wynika z art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzam, że na gruncie opisanego zdarzenia w związku z zakupem towarów i zapłatą ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki, z tytułu wymiany waluty wirtualnej na towar po Pana stronie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych – o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 11 w zw. z art. 17 ust. 1f ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód podlegający opodatkowaniu winien Pan ustalić na podstawie art. 30b ww. ustawy.
Natomiast przywołana przez Pana ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1796 ze zm.) reguluje kwestie możliwości odstąpienia od umowy oraz określa skutki takiego odstąpienia.
Stosownie do wskazanego przez Pana w opisie zdarzenia art. art. 27 ust. 1 tejże ustawy:
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.
Przy tym, na mocy art. 31 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta:
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą.
Z kolei na podstawie również wskazanego przez Pana art. 43e ust. 1 tejże ustawy:
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
1)przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d ust. 2;
2)przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d ust. 4-6;
3)brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
4)brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w art. 43d;
5)z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
Przy tym, na mocy art. 43e ust. 6 i ust. 7 ustawy o prawach konsumenta:
·W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca towar przedsiębiorcy na jego koszt. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania (ust. 6).
·Przedsiębiorca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami (ust. 7).
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że na gruncie opisanego zdarzenia w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i otrzymania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po Pana stronie nie powstanie przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w żadnym z opisanych przypadków odstąpienia od umowy sprzedaży nie otrzyma Pan przysporzenia majątkowego, które miałoby charakter definitywny i nie miało charakteru zwrotnego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
