Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.228.2025.2.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.228.2025.2.MM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek, uzupełniony – na wezwanie - pismem z 9 maja 2025 r. (wpływ do tutejszego organu 12 maja 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan obywatelem polskim podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Jest Pan ojcem małoletniego syna urodzonego (...) 2009 r. (dalej jako „Małoletni”, „Małoletni Syn” lub „Syn”).

Nie jest Pan ojcem ani opiekunem prawnym innych dzieci.

Wyrokiem Sądu Okręgowego (...) z dnia (...) 2017 r. sygn. akt (...), orzeczono rozwód – bez orzeczenia o winie – Pana z byłą małżonką, matką Małoletniego Syna. Sąd postanowił wykonanie władzy rodzicielskiej nad Małoletnim Synem powierzyć obojgu rodzicom, ustalając, że miejscem zamieszkania Małoletniego będzie każdorazowo miejsce zamieszkania matki. Nie orzeczono o Pana kontaktach z Małoletnim Synem.

Sąd nadto postanowił, że kosztami wychowania i utrzymania Małoletniego Syna obciąża obie strony i tytułem udziału w tych kosztach zasądza od Pana na rzecz Małoletniego kwotę 500 zł miesięcznie, płatną z góry, z ustawowymi odsetkami na wypadek opóźnienia w płatności którejkolwiek z rat w terminie, do dnia 10-go każdego kolejnego miesiąca, do rąk matki dziecka.

Wyrok uprawomocnił się z dniem 18 listopada 2017 r. Pana stan cywilny od czasu rozwodu nie uległ zmianie.

Od 2016 r. nie mieszka Pan z matką Małoletniego. Każdy z rodziców sprawuje opiekę nad Małoletnim Synem odrębnie, w swoim miejscu zamieszkania, bez udziału drugiego rodzica.

W porozumieniu opiekuńczym z dnia 30 września 2016 r. przedstawionym w sądzie do sprawy rozwodowej strony ustaliły, iż opiekę nad Małoletnim będą wykonywać naprzemiennie (dziecko zamieszkiwać będzie tydzień z matką, a tydzień z ojcem, o ile ojciec będzie miał miejsce zamieszkania na terenie województwa (...)). W treści porozumienia rodzice postanowili, że ustalenia z porozumienia obowiązują do momentu osiągnięcia przez Małoletniego Syna 13 roku życia.

Wobec wygaśnięcia porozumienia z 30 września 2016 r. z dniem 6 czerwca 2022 r. oraz w związku ze zmianą sytuacji życiowej podyktowaną koniecznością sprawowania przez matkę Małoletniego samodzielnej opieki nad drugim swoim synem (młodszym przyrodnim bratem Małoletniego), przeprowadzką matki do miejscowości oddalonej od szkoły Małoletniego Syna ok. 4 km, karierą matki jako lekarza i przedsiębiorcy oraz intensywnym zaangażowaniem sportowym Małoletniego w klubie sportowym oraz (...), a także wymagającym programem nauki w szkole o profilu międzynarodowym, rodzice w dniu 7 czerwca 2022 r. zawarli nowe porozumienie opiekuńcze regulujące sposób sprawowania opieki nad Małoletnim Synem (dalej jako „Porozumienie z dnia 7 czerwca 2022 r.”).

Zgodnie z treścią Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r., to Pan stał się rodzicem zapewniającym samodzielnie ciągłą opiekę nad Małoletnim Synem bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym i „głównym” rodzicem dbającym o rozwój i dobrostan Małoletniego Syna. Strony ustaliły w szczególności, że to Pan jako ojciec dziecka będzie dbać w głównej mierze o obowiązki szkolne, wyżywienie i rozrywkę, troszczyć się o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczać potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosić wydatki związane z wypoczynkiem, pomagać w edukacji szkolnej.

W treści Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r. nadto wskazano, że to Pan jako ojciec będzie sprawował codzienną, samodzielną opiekę nad Małoletnim w miejscu swojego zamieszkania jako „główny rodzic”, a Małoletni będzie stale przebywać w miejscu zamieszkiwania Ojca z uwzględnieniem dokonywanych na bieżąco przez Strony ustaleń w zakresie pobytu Małoletniego w miejscu zamieszkania matki.

Na mocy Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r. zobowiązał się Pan do samodzielnego zapewnienia Małoletniemu należytej opieki, w tym:

•dbałości o prawidłowy rozwój sportowy (treningi wioślarskie), emocjonalny, intelektualny i artystyczny,

•zapewnienia warunków bytowych, w tym wyżywienia, ubrania i zakwaterowania,

•pomocy w edukacji Małoletniego, współpracy z placówkami oświatowymi oraz dbałości o realizację obowiązku szkolnego,

•zapewnienia opieki zdrowotnej oraz dostępu do świadczeń medycznych,

•organizacji czasu wolnego Małoletniego, wspierania jego pasji i zainteresowań.

Zgodnie z Porozumieniem z dnia 7 czerwca 2022 r. matka Małoletniego ma prawo do utrzymywania nieograniczonych kontaktów z Małoletnim i sprawowania opieki zgodnie z odrębnym, na bieżąco ustalanym harmonogramem z uwzględnieniem w pierwszej kolejności dobra i potrzeb Małoletniego. Świadczenie wychowawcze będzie pobierała matka i zobowiązuje się do przekazywania przyznanego świadczenia na rzecz Małoletniego.

Strony określiły również, że prawo do preferencyjnego sposobu opodatkowania przewidzianego dla osoby samotnie wychowującej dziecko na zasadzie art. 6 ust. 4d przysługiwać będzie Panu.

Strony ustaliły również, że od momentu rozpoczęcia nauki w prywatnej szkole średniej, Pan jako ojciec będzie opłacać czesne za naukę po równo z matką.

W dniu 31 marca 2025 r. przed mediatorem Strony zawarły ugodę mediacyjną, przedmiotem której było uregulowanie miejsca zamieszkania, sprawowania opieki Małoletniego oraz obowiązku alimentacyjnego orzeczonych wyrokiem rozwodowym (dalej „Ugoda”).

Strony postanowiły zmienić postanowienia Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r. (które stanowi załącznik nr 1 do Ugody) w ten sposób, że:

a)Strony znoszą obowiązek alimentacyjny w postaci świadczenia pieniężnego przekazywanego przez Pana na ręce Matki,

b)Świadczenie wychowawcze 800+ będzie pobierał Pan od następnego okresu świadczeniowego po zawarciu ugody, począwszy od 1 czerwca 2025 r.

W pozostałym zakresie obowiązują postanowienia Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r.

Ponadto Strony ustaliły, że w miejsce obowiązku alimentacyjnego będą pokrywać koszty edukacji (opłata edukacyjna za naukę w szkole) Małoletniego po równo, a każdy z rodziców będzie pokrywać samodzielnie koszty wyżywienia, ubrania i zakwaterowania, w tym opieki medycznej Małoletniego podczas przebywania dziecka pod opieką danego rodzica.

W dniu 7 kwietnia 2025 r. złożył Pan do sądu opiekuńczego wniosek o zatwierdzenie Ugody zawartej przed mediatorem.

W istocie warunki Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r. są realizowane w ten sposób, że centrum realizacji potrzeb życiowych Małoletniego Syna znajduje się w Pana domu. Zapewnia Pan Małoletniemu odpowiednie warunki mieszkaniowe. W Pana domu Syn posiada swoje własne miejsce do nauki, rozrywki, odpoczynku (komputer, pianino, na którym uczył się grać w Pana domu pod okiem nauczyciela) oraz siłownię, umożliwiającą mu rozwój sportowy. Małoletni Syn trenuje wyczynowo w klubie sportowym (...). Osiągnięcia sportowe Małoletniego Syna zaowocowały uzyskaniem stypendium sportowego przyznanego przez Województwo (...) z funduszu stypendialnego im. (...) począwszy od czerwca 2024 r., a od 2025 r. również (...) w dyscyplinie uprawianej przez Małoletniego (wioślarstwo). Wiąże się to z koniecznością organizacji czasu pracy i opieki przez Pana w sposób umożliwiający pogodzenie intensywnych zobowiązań treningów i obowiązków szkolnych, zapewnienia synowi warunków do rozwoju sportowego, wizyt lekarskich i badań, konsultacji psychologicznych, codziennego dowożenia Syna do środków komunikacji miejskiej, odbierania Syna z treningów, kontaktów z klubem sportowym oraz nauczycielami i dyrekcją szkoły w sprawach ustalania indywidualnych warunków nauki, zapewnienia możliwości udziału na zgrupowaniach sportowych (...) oraz regatach i zawodach. Zapewnia Pan również dietę odpowiednią do sportowego stylu życia, gotując samodzielnie zbilansowane posiłki o odpowiednim stopniu kaloryczności.

Szacuje Pan, że zajmuje się Małoletnim Synem przez około 60% czasu, regularnie sprawując nad nim opiekę. Harmonogram opieki zakłada zasadniczo tygodniową rotację: tydzień dziecko spędza z matką, a tydzień z ojcem. Niemniej jednak, w trakcie tygodnia, Pan jako ojciec często sprawuje opiekę nad dzieckiem również w dniach, które formalnie przypadają matce, m.in. odwożąc dziecko do szkoły, lekarza, psychologa, odbierając z treningów, czy też w sytuacjach, gdy matka przebywa poza miastem z powodów zawodowych. Jest to ustalane pomiędzy rodzicami na bieżąco, w zależności od dyspozycyjności matki.

Małoletni pozostaje w przeważającej mierze pod Pana opieką, przy czym z matką przebywa w miarę możliwości pogodzenia przez matkę konieczności sprawowania opieki nad jej drugim nieletnim synem oraz z obowiązkami w zawodzie lekarza oraz częstymi wyjazdami.

Jedyne dochody uzyskane przez Małoletniego to stypendium otrzymane w 2024 r., o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości 3300 zł.

Koszty bieżącego utrzymania Syna ponosi Pan samodzielnie. Opiekę oraz wychowanie także wykonuje Pan samodzielnie, bez pomocy osób trzecich.

Świadczenie wychowawcze (tzw. 500+, a od 1 stycznia 2024 r. 800+) nie zostało ustalone, zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, obojgu rodzicom. Świadczenie do 30 maja 2025 r. pobierać ma wyłącznie matka Małoletniego, przekazując Panu tę kwotę. Zgodnie z Ugodą świadczenie wychowawcze 800+ pobierać będzie Pan za kolejny okres świadczeniowy rozpoczynający się 1 czerwca 2025 r.

Pokrywa Pan koszty czesnego (opłaty edukacyjnej za prywatną szkołę Małoletniego) po równo z matką Małoletniego. Ponadto ponosi Pan wszystkie koszty opieki medycznej nad Synem zapewniając mu pakiet w prywatnym centrum medycznym od kwietnia 2024 r.

Pan ani jego Małoletni Syn:

1.nie stosuje i nie będzie stosował przepisu art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2.nie podlega i nie będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Miejscem zamieszkania Pana oraz Małoletniego Syna przez całe lata podatkowe 2022-2024 była Polska.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W okresie, którego dotyczy wniosek uzyskał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej.

Pana stan cywilny po orzeczeniu przez sąd rozwodu z matką dziecka nie uległ zmianie. Żyje i wychowuje Pan dziecko samotnie.

Sposób sprawowania opieki opisany w porozumieniu z 30 września 2016 r. nie został nigdy zatwierdzony przez żaden sąd. W wyroku rozwodowym sąd nie orzekł o sposobie sprawowania opieki nad Małoletnim zostawiając to do uregulowania stronom.

Porozumienie z 30 września 2016 r. nie było zatwierdzone przez sąd toteż nie było konieczności sądowego jego eliminowania i przestało ono obowiązywać z dniem (...) 2022 r.

Zgodnie z punktem 9.8 tego porozumienia, ustalenia w nim zawarte obowiązywały „do dnia osiągnięcia przez Małoletniego 13 roku życia" co nastąpiło z dniem (...)2022 r. W związku z tym z dniem 7 czerwca 2022 r. zawarte zostało nowe porozumienie opiekuńcze regulujące sposób sprawowania opieki. „Wyeliminowanie z obrotu prawnego" porozumienia opiekuńczego z dnia 30 września 2016 r. nastąpiło zatem przez upływ czasu jego obowiązywania i potwierdzone zostało zgodnie przez strony w preambule porozumienia opiekuńczego z 7 czerwca 2022 r.

Wolą matki i ojca, przy uwzględnieniu woli Małoletniego, strony uregulowały na nowo sposób sprawowania opieki zawierając porozumienie opiekuńcze z 7 czerwca 2022 r.

Określenie „harmonogram" zawarte w opisie zdarzenia odnosi się do istniejącego obecnie od chwili zawarcia porozumienia opiekuńczego z 7 czerwca 2022 r. stanu faktycznego. Jak wskazano w tym porozumieniu, strony nie ustaliły żadnego sztywnego harmonogramu. Określenie harmonogram zostało użyte jako nazwa generyczna dla opisania rozkładu czasu jaki każdy z rodziców spędza z dzieckiem.

W latach 2022-2024 w powtarzających się okresach o porównywalnym wymiarze czasowym i jakościowym każdy z rodziców sprawował odrębnie wyłączną opiekę. Zamiarem jest kontynuowanie sprawowania opieki w sposób określony w porozumieniu opiekuńczym z dnia 7 czerwca 2022 r oraz w ugodzie zawartej przed mediatorem 31 marca 2025 r.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przysługuje Panu prawo do preferencyjnego sposobu rozliczenia podatku dochodowego wraz z dzieckiem jako rodzic samotnie wychowujący dziecko zgodnie z art. 6 ust. 4c i 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w latach podatkowych 2022-2024 oraz w latach następnych, do chwili zmiany stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego w zakresie korzystania z ww. ulgi?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie może Pan korzystać z preferencyjnego sposobu rozliczenia podatku dochodowego wraz z dzieckiem jako rodzic samotnie wychowujący dziecko zgodnie z art. 6 ust. 4c i 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w latach podatkowych 2022-2024 oraz w latach następnych, do chwili zmiany stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego w zakresie korzystania z ww. ulgi.

Mając na uwadze stan faktyczny stoi Pan na stanowisku, że począwszy od roku podatkowego 2022 spełnia Pan łącznie wszystkie warunki przewidziane do skorzystania z możliwości obliczenia podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Mimo, że Sąd rozwodowy wyrokiem z dnia 27 października 2017 r. ustalił miejsce zamieszkania Syna z matką, powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej Panu i byłej żonie, to nie orzekł o sprawowaniu opieki przez rodziców pozostawiając im do każdorazowego ustalenia powyższe kwestie.

Na podstawie Porozumienia opiekuńczego zawartego pomiędzy rodzicami w dniu 7 czerwca 2022 r., to Pan został rodzicem zapewniającym samodzielnie ciągłą opiekę nad Małoletnim Synem bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym oraz głównym rodzicem dbającym o rozwój i dobrostan Syna. Oznacza, to, że co najmniej od tego dnia jest Pan tym rodzicem, który sprawuje bezpośrednią pieczę nad Małoletnim Synem. Mimo więc faktu, że dziecko - zgodnie z wyrokiem rozwodowym - może mieszkać także u matki należy uznać, że Pan może w danym roku podatkowym samotnie wychowywać dziecko, skoro samotnie wychowującą dziecko jest osoba, która w oznaczonym czasie sama, bez niczyjej pomocy zajmuje się dzieckiem i faktycznie je wychowuje bez udziału drugiego z rodziców.

Na podstawie zawartego Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r. matka Małoletniego nie będzie rozliczać się wspólnie z dzieckiem, gdyż kwestia ta została uregulowana pomiędzy rodzicami w taki sposób, aby to Pan jako ojciec z preferencyjnego rozliczenia skorzystał od czasu jak sprawuje w głównym zakresie opiekę nad Małoletnim, tj. od 2022 r.

W orzecznictwie sądów administracyjnych w zbliżonych sprawach podkreśla się, że w przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej w sytuacji, gdy dziecko pozostaje pod stałą, codzienną opieką jednego rodzica, a drugi rodzic jest zobowiązany do zajmowania się dzieckiem doraźnie (np. według uzgodnienia stron lub orzeczenia sądu), status samotnego rodzica ma ten, który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Rodzic, który jest stanu cywilnego, o którym mowa w art. 6 ust. 4 i ust. 4c u.p.d.o.f,, i w pojedynkę troszczy się o zaspokojenie bieżących potrzeb dziecka, nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica (poz. wyrok NSA z dnia 3 lutego 2022 r. II FSK 1513/19).

O wspólnym (będącym antonimem samotnego) wychowaniu dzieci, nie świadczy fakt powierzenia władzy rodzicielskiej wspólnie obojgu małżonkom. Tworząc ulgę podatkową dla osób samotnie wychowujących dzieci ustawodawca miał przede wszystkim na względzie dobro dzieci wychowujących się w rozbitych lub niepełnych rodzinach. Intencją ustawodawcy nie było wobec tego to, aby warunkiem skorzystania z preferencji podatkowych było wyeliminowanie jednego z rodziców z procesu wychowywania dzieci. Ochrona fiskalnych interesów Państwa w żadnym razie nie może być konfrontowana z dobrem dzieci, w interesie których jest zapewnienie im możliwie najpełniejszego kontaktu, opieki i wychowania przez oboje rodziców. Kwestionowanie w takiej sytuacji prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów na podstawie art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych byłoby sprzeczne nie tylko z brzmieniem przepisów art. 6 ust. 4c, 4d i 4f tej ustawy, ale też z intencją ustawodawcy, realizującego w praktyce w formie ulg podatkowych, deklarowaną przez Państwo politykę prorodzinną, która w ostatnich latach uległa rozszerzeniu z korzyścią dla rodzin wielodzietnych. W przypadku spełnienia przez podatnika warunków do skorzystania z ulgi podatkowej, organ podatkowy nie może dowolnie ograniczać prawa do jej zastosowania, jeśli nie istnieją ku temu wyraźne podstawy prawne (poz. wyrok NSA z dnia 23 sierpnia 2024 r., II FSK 182/24).

Zgodnie z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych preferencyjne opodatkowanie nie przysługuje samotnym rodzicom, którzy wychowują co najmniej jedno dziecko wspólnie, rozumiane także jako „naprzemienne” wykonywanie opieki nad dzieckiem w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze. Należy zauważyć, że taka redakcja przepisu nie modyfikuje rozumienia pojęcia „samotnego wychowywania dzieci”, lecz wyklucza jedynie wspólne opodatkowanie w określonym ustawą przypadku.

W Pana ocenie, regulacja ta nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, z uwagi na fakt, że rodzice nie wychowują Syna wspólnie, lecz każdy z nich oddzielnie, a to Pan jest w przeważającej części rodzicem sprawującym troskę nie tylko o byt materialny dziecka, ale również o rozwój wychowawczy i emocjonalny, bez udziału drugiego rodzica.

Co do powyższego unormowania rozdzielić należy dwa warunki, które muszą być spełnione, aby ulga nie mogła być zastosowana, a mianowicie: wychowanie wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jednego dziecka, w tym również, gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, ustalenie obojgu rodzicom świadczenia wychowawczego zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Skoro kluczowe (istotne) decyzje w zakresie sprawowania pieczy nad dzieckiem i jego majątkiem, tj. zapewnienie Synowi wszelkich potrzeb bytowych, rozwojowych, edukacyjnych, emocjonalnych, podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania Syna, są podejmowane przez Pana, a nie byłą żonę - matkę Małoletniego, to uznać należy, że mieści się Pan w pojęciu „osoby samotnie wychowującej dzieci”, a tym samym spełnia warunki do zastosowania ulgi podatkowej od 2022 r. i lata kolejne.

Powyższe także znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyroki prawomocne):

1.„O wspólnym wychowaniu dziecka nie świadczy fakt powierzenia władzy rodzicielskiej wspólnie obojgu małżonkom. Pojęcia te nie są tożsame, a pojęcie samotnego wychowania dziecka winno być rozpatrywane głównie w kontekście samodzielnego pokrywania przez podatnika kosztów związanych z wychowaniem i utrzymaniem dziecka. Zastosowana przez ustawodawcę preferencja ma bowiem kontekst finansowy” (poz. wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 sierpnia 2023 r., I SA/Kr 570/23);

2.„(...) za błędne i sprzeczne z regulacją art. 6 ust. 4 u.p.d.o.f. uznać należy stanowisko organu podatkowego zaprezentowane w zaskarżonej decyzji, a wskazujące m.in., że skoro w analizowanej sprawie każdy z rodziców jest zaangażowany w proces wychowawczy dzieci, to taka sytuacja oznacza, że dzieci są wychowywane wspólnie przez oboje rodziców, a nie samotnie przez któregokolwiek z nich. Tym samym wadliwa jest też konstatacja organu, iż okoliczność, że każdy z rodziców opiekuje się dziećmi w danym okresie czasu (wynikającym z ustalonego harmonogramu) samotnie i samodzielnie, czyli bez udziału drugiego z rodziców, nie wyczerpuje dyspozycji normy z art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” (poz. wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 stycznia 2023 r., I SA/Kr 1036/22);

3.„Skoro przepisy art. 6 ust. 4c, 4d i 4f updof mają charakter doprecyzowujący normę prawną wynikającą z art. 6 ust. 4 updof w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., przy czym wynik kompleksowej wykładni tych regulacji zmieniających winien być korzystny lub neutralny dla podatników, to uznać należy, że prawo do ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4d updof może przysługiwać obydwojgu rodzicom lub opiekunom prawnym, jeżeli osoby te posiadają status cywilny wynikający z art. 6 ust. 4c updof oraz są osobami samotnie wychowującymi dzieci (dziecko) w rozumieniu tego przepisu, tj. nie wychowują dziecka wspólnie, o czym stanowi art. 6 ust. 4f updof”( poz. wyrok NSA z dnia 23 sierpnia 2024 r., II FSK 182/24);

4.„Z przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stanu faktycznego wynika, że skarżący jest tym rodzicem, który sprawuje bezpośrednią pieczę nad małoletnim dzieckiem. Mimo więc faktu, że dziecko - zgodnie z wyrokiem rozwodowym - mieszka i u ojca i u matki należy uznać, że skarżący może w danym roku podatkowym samotnie wychowywać dziecko skoro samotnie wychowującą dziecko jest osoba, która w oznaczonym czasie sama, bez niczyjej pomocy zajmuje się dzieckiem i faktycznie je wychowuje bez udziału drugiego z rodziców. Istotna w tym kontekście jest również wskazana przez skarżącego okoliczność, że matka dziecka nie będzie rozliczać się wspólnie z dzieckiem za 2017 r. W związku z tym należy podzielić ocenę wyrażoną przez Sąd I instancji, że w okolicznościach faktycznych przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, skarżący może mieć prawo do skorzystania z preferencyjnego opodatkowania wynikającego z art. 6 ust. 4 u.p.d.o.f.” (poz. wyrok NSA z dnia 3 lutego 2022 r., II FSK 1513/19).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Z jego treści wynika, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

–podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Na podstawie art. 6 ust. 4d ww. ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Art. 6 ust. 4e omawianej ustawy, stanowi, że:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

–w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2024 r. poz. 1576).

Wedle art. 6 ust. 8 ww. ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

–w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Przepis art. 6 ust. 4c ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie.

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie interpretowanego przepisu – art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dla potrzeb odkodowania znaczenia sformułowania „osoby samotnie wychowującej dziecko”, fundamentalne znaczenie ma wyraz „samotnie”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego „samotność” lub „samotny” oznacza „przebywanie, życie w odosobnieniu, bez rodziny, bez towarzystwa”, „niemający w nikim wsparcia, dziejący się bez wsparcia innych”, „niemający żony lub niemająca męża”, „znajdujący się gdzieś całkiem sam, zdany tylko na siebie” (sjp.pl; sjp.pwn.pl; SJP pod red. M. Szymczaka, t. III, s. 177, PWN, Warszawa 1981 r.). Leksykalne znaczenie wyrazu „samotny” („samotność”) ukierunkowuje na odkodowanie sformułowania „rodzic samotnie wychowujący dzieci”, jako rodzica wychowującego dzieci (dziecko) w odosobnieniu od drugiego rodzica dzieci (dziecka) i bez jego udziału, przebywającego z dziećmi (dzieckiem) w innym miejscu niż drugi rodzic. Bezsprzecznie kryterium „samotności” wyklucza się z kryterium „wspólności”. Wyraz „wspólny” w jego zasadniczym znaczeniu oznacza m.in. „wykonywanie razem z innymi” (SJP jak wyżej).

Natomiast zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN „wychować — wychowywać” to: (1) «zapewnić dziecku opiekę i doprowadzić je do samodzielności», (2) «przygotować kogoś do pracy w jakiejś dziedzinie».

Zatem, „wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.

Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.

Przy wychowywaniu dziecka należy wziąć pod uwagę całokształt działań i czynności wykonywanych przez każdego z rodziców, w tym także tych o charakterze niewymiernym jak kształtowanie osobowości, światopoglądu, systemu wartości, postaw emocjonalnych.

W orzecznictwie sądów administracyjnych np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu sygn. akt I SA/Wr 696/24 wskazuje się, że wykładnia literalna art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozwala na ograniczenie statusu osoby samotnie wychowującej dziecko wyłącznie do rodzica, który w trakcie roku podatkowego faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowuje dziecko. Ustawodawca nie zastrzegł tego wprost w tym przepisie, wskazując tylko, że rodzic chcący skorzystać z ulgi musi „w roku podatkowym samotnie wychowywać dzieci”. Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie sygn. akt I SA/Sz 217/24.

Z wydanych w zakresie tego zagadnienia wyroków, np. z wyroku Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim sygn. akt I SA/Go 246/23 wynika również, że samotnie wychowującą dziecko jest osoba, która w oznaczonym czasie sama zajmuje się dzieckiem i faktycznie wychowuje dziecko bez udziału drugiego z rodziców, niezależnie od tego, że w pewnych okolicznościach dzieckiem tym może opiekować się również drugi z rodziców, którego opieka nie została ograniczona. Istotne jest jednak to, kto sprawuje faktyczną pieczę nad dzieckiem. Jeżeli zatem rozwiedziony rodzic nie wykonuje, w tym samym czasie i w tym samym miejscu czynności, przy współudziale drugiego rodzica, składających się na proces jego czynności wychowawczych nad dzieckiem, to nieuzasadnione jest twierdzenie, że dany rodzic czyni to wspólnie z drugim rodzicem i tym samym nie może korzystać z przedmiotowej preferencji rozliczenia dochodów na gruncie regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem sądów wykładnię literalną art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wspiera wykładnia celowościowa i systemowa. W ich ocenie należy mieć na uwadze, że celem wprowadzenia tej ulgi było umożliwienie preferencyjnego rozliczenia podatkowego dla tych osób, które w roku podatkowym doświadczyły samotnej, samodzielnej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywaniem. Cel ten wpisuje się w idee polityki prorodzinnej Państwa. Zgodnie z art. 71 ust. 1 Konstytucji RP Państwo w swojej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych. Co prawda wychowywanie dzieci w rodzinach niepełnych nie jest stanem pożądanym, jednak w zmieniających się realiach społecznych, należy uwzględnić szczególną ochronę i pomoc Państwa wobec takich rodzin, np. poprzez umożliwienie rodzicom samotnie wychowującym dzieci skorzystanie z ulgi podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był w tym czasie wyeliminowany z opieki i wychowania dzieci, taki bowiem warunek przeczyłby polityce prorodzinnej Państwa zmierzającej do systemowego wsparcia rodziców w wychowaniu dzieci, zwłaszcza w samotnym wychowaniu dzieci.

Przepisy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

Jednocześnie podkreślić należy, że od 1 stycznia 2022 r. na szczególne uwzględnienie zasługuje zmiana normatywna wynikająca z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na mocy tego przepisu nie przyznaje się preferencji osobie, która wychowuje dziecko z drugim rodzicem w systemie opieki naprzemiennej, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z ustawą o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Wychowywanie dziecka/dzieci w systemie opieki naprzemiennej przez rozwiedzionych rodziców nie stanowi jednak samo w sobie przesłanki negatywnej, która pozbawia rodzica prawa do opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych dla osoby samotnie wychowujących dzieci, gdyż do zastosowania wyłączenia z art. 6 ust. 4f ww. ustawy konieczne jest spełnienie dwóch przesłanek (tj. zarówno wychowywania dziecka w systemie opieki naprzemiennej, jak i ustalenie świadczenia wychowawczego zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci).

Nie oznacza to jednak, że zarówno ojciec, jak i matka dziecka mogą opodatkować swoje dochody na zasadach przewidzianych dla rodziców samotnie wychowujących dzieci. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prawo to przysługuje tylko jednemu rodzicowi, pod warunkiem, że spełnia pozostałe warunki.

W opisie zdarzenia w szczególności wskazał Pan, że jest ojcem małoletniego syna urodzonego (...) 2009 r. (dalej jako „Małoletni”, „Małoletni Syn” lub „Syn”).

Nie jest Pan ojcem ani opiekunem prawnym innych dzieci.

Wyrokiem Sądu Okręgowego (...) z dnia (...) 2017 r. sygn. akt (...), orzeczono rozwód – bez orzeczenia o winie – Pana z byłą małżonką, matką Małoletniego Syna. Sąd postanowił wykonanie władzy rodzicielskiej nad Małoletnim Synem powierzyć obojgu rodzicom, ustalając, że miejscem zamieszkania Małoletniego będzie każdorazowo miejsce zamieszkania matki. Nie orzeczono o Pana kontaktach z Małoletnim Synem.

Od 2016 r. nie mieszka Pan z matką Małoletniego. Każdy z rodziców sprawuje opiekę nad Małoletnim Synem odrębnie, w swoim miejscu zamieszkania, bez udziału drugiego rodzica. W porozumieniu opiekuńczym z dnia 30 września 2016 r. przedstawionym w sądzie do sprawy rozwodowej strony ustaliły, iż opiekę nad Małoletnim będą wykonywać naprzemiennie (dziecko zamieszkiwać będzie tydzień z matką, a tydzień z ojcem, o ile ojciec będzie miał miejsce zamieszkania na terenie województwa (...)). W treści porozumienia rodzice postanowili, że ustalenia z porozumienia obowiązują do momentu osiągnięcia przez Małoletniego Syna 13 roku życia.

7 czerwca 2022 r. rodzice dziecka zawarli nowe porozumienie, w którym wskazano, że to Pan jako ojciec będzie sprawował codzienną, samodzielną opiekę nad Małoletnim w miejscu swojego zamieszkania jako „główny rodzic”, a Małoletni będzie stale przebywać w miejscu zamieszkiwania Ojca z uwzględnieniem dokonywanych na bieżąco przez Strony ustaleń w zakresie pobytu Małoletniego w miejscu zamieszkania matki. Zgodnie z tym Porozumieniem matka Małoletniego ma prawo do utrzymywania nieograniczonych kontaktów z Małoletnim i sprawowania opieki zgodnie z odrębnym, na bieżąco ustalanym harmonogramem z uwzględnieniem w pierwszej kolejności dobra i potrzeb Małoletniego. Świadczenie wychowawcze będzie pobierała matka i zobowiązuje się do przekazywania przyznanego świadczenia na rzecz Małoletniego. Strony ustaliły również, że od momentu rozpoczęcia nauki w prywatnej szkole średniej, Pan jako ojciec będzie opłacać czesne za naukę po równo z matką.

W ww. porozumieniu Strony określiły również, że prawo do preferencyjnego sposobu opodatkowania przewidzianego dla osoby samotnie wychowującej dziecko na zasadzie art. 6 ust. 4d przysługiwać będzie Panu.

W dniu 31 marca 2025 r. Strony zawarły ugodę mediacyjną i zmieniły postanowienia Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r. (które stanowi załącznik nr 1 do Ugody) w ten sposób, że:

a)Strony znoszą obowiązek alimentacyjny w postaci świadczenia pieniężnego przekazywanego przez Pana na ręce Matki,

b)Świadczenie wychowawcze 800+ będzie pobierał Pan od następnego okresu świadczeniowego po zawarciu ugody, począwszy od 1 czerwca 2025 r.

W pozostałym zakresie obowiązują postanowienia Porozumienia z dnia 7 czerwca 2022 r.

Szacuje Pan, że zajmuje się Małoletnim Synem przez około 60% czasu, regularnie sprawując nad nim opiekę. Harmonogram opieki zakłada zasadniczo tygodniową rotację: tydzień dziecko spędza z matką, a tydzień z ojcem. Niemniej jednak, w trakcie tygodnia, Pan jako ojciec często sprawuje opiekę nad dzieckiem również w dniach, które formalnie przypadają matce, m.in. odwożąc dziecko do szkoły, lekarza, psychologa, odbierając z treningów, czy też w sytuacjach, gdy matka przebywa poza miastem z powodów zawodowych. Jest to ustalane pomiędzy rodzicami na bieżąco, w zależności od dyspozycyjności matki. Małoletni pozostaje w przeważającej mierze pod Pana opieką, przy czym z matką przebywa w miarę możliwości pogodzenia przez matkę konieczności sprawowania opieki nad jej drugim nieletnim synem oraz z obowiązkami w zawodzie lekarza oraz częstymi wyjazdami.

Skoro zatem w opisanym zdarzeniu regularnie (bez udziału matki dziecka) sprawuje Pan opiekę nad Małoletnim synem przez większą część czasu (około 60%) i z zawartego 7 czerwca 2022 r. porozumienia wynika, że to Pan jako ojciec będzie sprawował codzienną, samodzielną opiekę nad Małoletnim w miejscu swojego zamieszkania jako „główny rodzic”, a Małoletni będzie stale przebywać w miejscu zamieszkiwania Ojca z uwzględnieniem dokonywanych na bieżąco przez Strony ustaleń w zakresie pobytu Małoletniego w miejscu zamieszkania matki, to przyjąć należy, że w latach 2022-2024 oraz w latach następnych, do chwili zmiany stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego przysługuje/będzie przysługiwało Panu prawo do rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga również, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Pana wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte zapadły w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym.

Nie stanowią natomiast materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa bowiem zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje ona takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/