
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości położonej na terytorium Białorusi. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan obywatelem Białorusi i przebywa Pan w Polsce od maja 2022 r., posiadając status stałego rezydenta podatkowego.
Od lipca 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą (kody PKD 2007: 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem, 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki).
W styczniu 2023 r. ze środków własnych nabył Pan nieruchomość położoną na terenie Białorusi. Następnie, w maju 2025 r., dokonał Pan jej sprzedaży z zyskiem. Zgodnie z obowiązującymi na Białorusi przepisami dotyczącymi sprzedaży nieruchomości, transakcja ta jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym. W roku podatkowym, w którym nastąpiła sprzedaż nieruchomości, posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, tj. ma Pan rezydencję podatkową i podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedmiotowa nieruchomość nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy, jak również nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Sprzedaż nie była związana z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W związku z powyższym zwraca się Pan z pytaniem o skutki podatkowe tej transakcji na gruncie polskiego prawa podatkowego.
Pytanie
Czy w związku ze sprzedażą nieruchomości położonej na terytorium Białorusi, która zgodnie z tamtejszym prawem została zwolniona z opodatkowania, będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce? Czy w związku z tą transakcją spoczywa na Panu obowiązek złożenia deklaracji PIT w Polsce?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „UPDOF”), osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jednakże zgodnie z art. 4a UPDOF, przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikaniu podwójnego opodatkowania.
W niniejszej sprawie zastosowanie znajdują postanowienia umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (dalej: „UPORPRB”).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 UPORPRB, zyski osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności nieruchomości położonej w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.
Dodatkowo, zgodnie z art. 23 ust. 1 UPORPRB: „Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania (…)”.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, sprzedaż nieruchomości położonej na terytorium Białorusi przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu wyłącznie na Białorusi, zgodnie z obowiązującymi tam przepisami podatkowymi. Z uwagi na zwolnienie podatkowe obowiązujące na Białorusi, dochód ze sprzedaży nie podlega opodatkowaniu również w Polsce.
Pana zdaniem, z tytułu sprzedaży nieruchomości położonej na terytorium Białorusi nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, a także nie będzie na Panu spoczywać obowiązek złożenia deklaracji PIT w Polsce, ponieważ transakcja ta podlega wyłącznie przepisom podatkowym obowiązującym na terytorium Białorusi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan obywatelem Białorusi i przebywa Pan w Polsce od maja 2022 r., posiadając status stałego rezydenta podatkowego. W styczniu 2023 r. ze środków własnych nabył Pan nieruchomość położoną na terenie Białorusi. Następnie, w maju 2025 r., dokonał Pan jej sprzedaży z zyskiem. Transakcja ta jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym na terytorium Białorusi. W roku podatkowym, w którym nastąpiła sprzedaż nieruchomości, posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, tj. ma Pan rezydencję podatkową i podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ta nieruchomość nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy, jak również nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Sprzedaż nie była związana z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Odnosząc się do kwestii ustalenia, czy będzie Pan musiał zapłacić podatek i złożyć w urzędzie skarbowym w Polsce deklarację podatkową, w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości położonej na terenie Białorusi stwierdzam, że w tej sprawie znajdują zastosowanie uregulowania umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 120 poz. 534).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 omawianej umowy:
Zyski osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.
W myśl art. 6 ww. umowy:
1. Dochody osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochody z eksploatacji gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.
2. Określenie „majątek nieruchomy” posiada takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa tego Umawiającego się Państwa, w którym majątek ten jest położony.
3. Postanowienia ustępu 1 mają zastosowanie do dochodu powstałego z bezpośredniego użytkowania, najmu, jak również każdego innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego.
4. Postanowienia ustępów 1 i 3 stosuje się również do dochodów z majątku nieruchomego należącego do osoby, który służy do wykonywania wolnego zawodu.
W myśl art. 23 ust. 1 tej umowy:
Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowienia ustępu 2.
Stosownie do art. 4 ust. 1 cyt. umowy:
W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.
Zgodnie z przywołanymi powyżej regulacjami – w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej na terytorium Białorusi, zyski z przeniesienia jej własności podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym położona jest nieruchomość. Innymi słowy w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Białorusi przez osobę mającą miejsce stałego zamieszkania w Polsce, sprzedaż ta jest opodatkowana na Białorusi – zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej pomiędzy Polską a Białorusią.
W konsekwencji, odpłatne zbycie przez Pana w maju 2025 r. nieruchomości położonej na terenie Białorusi, którą nabył Pan w styczniu 2023 r. – stosownie do art. 13 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – podlega opodatkowaniu na Białorusi. Oznacza to, że w Polsce nie powstał obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku z odpłatnym zbyciem ww. nieruchomości. Wobec powyższego, zgadzam się z Panem, że nie ciąży na Panu obowiązek złożenia deklaracji podatkowej w urzędzie skarbowym w Polsce z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na terytorium Białorusi.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
