
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2025 r wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 czerwca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od …2012 r. do … 2024 r. pracował Pan dla firmy …, początkowo w …, potem w …. Przez cały ten czas Pana dochód z pracy podlegał opodatkowaniu w Polsce ponieważ to w Polsce żył Pan i pracował. Ze względu na obecnie zajmowane stanowisko (…) posiada Pan podwładnych w lokalizacjach na różnych kontynentach i miejsce Pana pracy nie ma większego znaczenia dla firmy, w której jest Pan zatrudniony. W 2024 r. poprosił Pan o przeniesienie stanowiska pracy do Jordanii i propozycja ta została zaakceptowana przez firmę …. Powodem tej prośby była tęsknota za rodziną oraz krajem Pana pochodzenia, a także chęć zapoznania Pana dzieci z kulturą, w której się Pan wychował. Od … września 2024 r. jest Pan zatrudniony przez należącą do firmy … jordańską spółkę …. Aktualnie posiada Pan dochody wyłącznie z tytuły umowy o pracę i są one uzyskiwane na terenie Jordanii. Umowa o pracę została zawarta zgodnie z przepisami obowiązującymi w Jordanii i jest to umowa na czas nieokreślony. Specyfika pracy i powierzonych obowiązków może wymagać krótkich delegacji do innych krajów. Od września 2024 r. Pana dochód podlega opodatkowaniu w Jordanii. Od stycznia 2025 r. jest Pan rezydentem podatkowym Jordanii. Jest Pan obywatelem jordańskim. Urodził się Pan w Jordanii w …r. i mieszkał tam Pan do września 2011 r., kiedy to przyjechał Pan do Polski w celu zawarcia związku małżeńskiego.
Ma Pan dwoje dzieci urodzonych w Polsce w 2015 r. i w 2019 r., które uczęszczają do szkoły i przedszkola w …. Dzieci posiadają obywatelstwo polskie i jordańskie. Żona z dziećmi dołączy do Pana w sierpniu 2025 r., tak aby kolejny rok szkolny dzieci rozpoczęły w szkole w …. W Polsce miał Pan głównie kontakty z rodziną Pana żony oraz jednym przyjacielem pochodzenia jordańskiego.
W Jordanii, do której wrócił Pan we wrześniu 2024 r., mieszka Pana rodzeństwo z rodzinami oraz krewni ze strony matki i ojca. Podobnie jak Pan, dwie z Pana sióstr mieszkają w … więc spędza Pan z nimi dużo czasu. Co kilka tygodni jeździ Pan do rodzinnej miejscowości, gdzie może Pan odwiedzić resztę rodzeństwa oraz dalszych krewnych. Odnowił Pan dawne znajomości z czasów szkolnych oraz pracy w wojsku. Widuje się Pan z rodziną i przyjaciółmi nawet kilka razy w tygodniu. Od czasu przeprowadzki korzysta Pan z meczetów i co tydzień uczestniczy Pan w piątkowych modlitwach. Jest to dla Pana bardzo ważne, gdyż jest Pan praktykującym muzułmaninem. Pomimo faktu, że w … jest meczet, nigdy nie poczuł się Pan częścią … społeczności muzułmańskiej, w związku z czym nie uczestniczył Pan w nabożeństwach w tym meczecie. Pomimo posiadania polskiego obywatelstwa nigdy nie udało się Panu opanować języka polskiego, dlatego dużo większą aktywność społeczną wykazuje Pan w Jordanii, gdzie kontakty z ludźmi są dla Pana dużo łatwiejsze. Okres urlopów będzie Pan spędzać w różnych krajach, nie wyklucza Pan spędzania urlopów (w szczególności w czasie letnich wakacji) w Polsce. Jednakże, przewiduje Pan, iż łączny wymiar czasu spędzonego w Polsce w ciągu roku nie przekroczy 90 dni. Nie ma Pan odgórnych planów powrotu do Polski. Od września do grudnia 2024 r. mieszkał Pan w … w Jordanii w wynajętym mieszkaniu. W grudniu 2024 r. nabył Pan mieszkanie na rynku wtórnym w tymże mieście sfinansowane kredytem hipotecznym na 15 lat zaciągniętym w jordańskim banku …. Do zakupionego mieszkania przeprowadził się Pan w styczniu 2025 r. Aktualnie ubiega się Pan również o kredyt na pokrycie 50% wartości samochodu osobowego. Posiada Pan 10-procentowy udział w nieruchomości położonej w …, który nabył Pan w drodze darowizny od Pana żony. Pozostałymi współwłaścicielami są Pana żona (40%) i jej brat (50%). Jest to dom rodzinny Pana żony, w którym mieszkał Pan przez cały czas pobytu w Polce. Jako że nieruchomość w Polsce jest domem rodzinnym Pana żony i jej rodzeństwa oraz ze względu na to, iż trzecim współwłaścicielem jest brat Pana żony, który zajmuje część nieruchomości, nie ma Pan z żoną planów zbycia tejże nieruchomości. Pozostanie ona do dyspozycji rodziny Pana żony, ewentualnie zostanie wynajęta. Nie posiada Pan stałego meldunku w Polsce. Jest Pan właścicielem samochodu zarejestrowanego w Polsce, który ma Pan zamiar sprzedać po przeprowadzeniu koniecznych napraw, przed przyjazdem żony i dzieci do Jordanii. Zgodnie z umową o pracę posiada Pan dostęp do prywatnej opieki medycznej w Jordanii. W Polsce nie jest Pan zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego. Obecnie nie posiada Pan żadnych zobowiązań w Polsce oprócz otwartego rachunku karty kredytowej. Jest Pan właścicielem konta osobistego oraz współwłaścicielem konta wspólnego prowadzonego z żoną. Konto wspólne zostanie zamknięte przed wyjazdem Pana żony. W chwili obecnej dzieci są na wyłącznym utrzymaniu żony, gdyż wszystkie Pana dochody przeznacza Pan na remont mieszkania. W Jordanii posiada Pan następujące zobowiązania: kredy hipoteczny na nieruchomość z 15-letnim okresem spłaty (…), opłaty za media (prąd, woda, Internet), karta kredytowa (…). Posiada Pan również 2 rachunki bankowe w … i ….
Uzupełnienie wniosku
3 czerwca 2025 r. udzielił Pan odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
1)Czy w 2025 r. zgodnie z wewnętrznym prawem Haszymidzkiego Królestwa Jordanii, jest Pan osobą o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Haszymidzkim Królestwie Jordanii (tj. osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania w Haszymidzkim Królestwie Jordanii)?
Odpowiedź: Tak
2) Czy posiada Pan dokumenty potwierdzające miejsce Pana zamieszkania w Haszymidzkim Królestwie Jordanii w okresie obejmującym wniosek, czyli 2025 r.? Jeśli tak, jakie są to dokumenty?
Odpowiedź: Jako obywatel jordański mieszkający w Jordanii posiada Pan dowód osobisty z jordańskim adresem zamieszkania. Pana umowa o pracę wskazuje miasto ... jako miejsce wykonywania pracy. Posiada Pan również rachunki za media (woda, prąd, Internet) wystawiane comiesięcznie na Pana osobę oraz trzy umowy kredytowe z Pana aktualnym (jordańskim) adresem zamieszkania.
3)Czy w Haszymidzkim Królestwie Jordanii prowadzi Pan aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską? Czy należy Pan do organizacji, klubów, itp.?
Odpowiedź: Prowadzi Pan aktywne życie towarzyskie w Jordanii. Z rodzeństwem i znajomymi wychodzi Pan do restauracji, na grę w kręgle, do kina czy na koncerty. Buduje Pan relacje z sąsiadami. Planuje Pan udzielać się społecznie w przyszłej szkole Pana dzieci. Posiada Pan członkostwo w lokalnej siłowni, do której regularnie Pan uczęszcza. Uczestniczy Pan w nabożeństwach oraz inicjatywach organizowanych przez lokalne meczety, takich jak sprzątanie świątyń i cmentarzy. Nie prowadzi Pan aktywnej działalności politycznej. Zamierza Pan brać udział w wyborach samorządowych i parlamentarnych.
4)Czy w Polsce prowadzi Pan aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską? Czy należy Pan do organizacji, klubów, itp.?
Odpowiedź: Nie prowadzi Pan żadnej z wymienionych aktywności w Polsce. Nie należy Pan do żadnych organizacji ani klubów na terenie Polski.
5)Czy między Panem a żoną istnieje wspólność majątkowa małżeńska?
Odpowiedź: Tak.
6)Czy rodzina (żona i dzieci) odwiedzają/będą odwiedzały Pana w Haszymidzkim Królestwie Jordanii?
Odpowiedź: Tak, żona i dzieci spędziły z Panem w Jordanii przerwę świąteczno-noworoczną. Przyjadą ponownie do Pana w czerwcu w celu zapisania dzieci do szkoły. Od sierpnia 2025 r. Pana żona i dzieci będą mieszkały z Panem w Jordanii na stałe.
7)Gdzie zamieszkuje Pan w trakcie pobytów w Polsce, czy np. każdorazowo zamieszkuje Pan wówczas razem z żoną w domu, którego jest Pan współwłaścicielem?
Odpowiedź: Dotychczas podczas pobytów w Polsce zamieszkiwał Pan w domu, którego jest Pan współwłaścicielem, ponieważ jest on (i będzie do końca lipca bieżącego roku) zajmowany przez Pana żonę i dzieci, co pozwala mocno ograniczyć koszty Pana pobytu. W przyszłości nie wyklucza Pan zatrzymywania się w hotelu czy też innych lokalach na wynajem krótkoterminowy.
Pytania
1)Czy w roku podatkowym 2025 będzie Pan uznany za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce?
2)Czy dochody uzyskane przez Pana na terenie Haszymidzkiego Królestwa Jordanii w roku podatkowym 2025 będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Według Pana opinii, w roku podatkowym 2025 nie będzie Pan uznany za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ:
a)łączna ilość dni spędzonych na terytorium Polski nie przekroczy 183 dni,
b)centrum interesów gospodarczych znajduje się na terenie Jordanii, ponieważ to w tym kraju pracuje Pan na podstawie umowy o pracę, uzyskuje Pan jedyne dochody oraz ma Pan zobowiązania finansowe,
c)centrum interesów osobistych nie może być jednoznacznie określone, ponieważ żona z dziećmi do sierpnia 2025 roku będzie przebywać w Polsce, jednakże w Jordanii posiada Pan rodzeństwo, krewnych ze strony matki i ojca oraz przyjaciół. W Jordanii także podejmuje Pan aktywności społeczne.
Według art. 4 ust. 2b Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Haszymidzkiego Królestwa Jordanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Ammanie 4 października 1997 r., jeśli osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu państwach i nie można ustalić, w którym z nich ma centrum interesów osobistych to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa. W Pana przypadku jest to terytorium Jordanii. Dlatego też uważa Pan, że Pana miejsce zamieszkania w 2025 r. znajduje się w Jordanii.
Ad. 2
Zgodnie z zajętym przez Pana stanowiskiem wobec pytania nr 1 uważa Pan, że dochody uzyskane przez Pana w roku podatkowym 2025 na terenie Jordanii nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ponieważ nie posiada Pan w tymże roku podatkowym miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tak więc zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku podatkowym 2025 obowiązuje Pana ograniczony obowiązek podatkowy. Wobec tego, tylko dochody uzyskane przez Pana na terenie Rzeczypospolitej Polskiej będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a tej ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z art. 4a powołanej ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Wyżej zacytowany przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Natomiast „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek ten stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów życiowych.
Należy również podkreślić, że zmiana państwa rezydencji podatkowej może nastąpić w trakcie roku podatkowego. W takim przypadku, do dnia pozostawania polskim rezydentem podatkowym podatnik rozlicza się w Polsce na zasadzie nieograniczonego obowiązku podatkowego. Natomiast po przeniesieniu miejsca zamieszkania za granicę, podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski.
Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z opisu sprawy wynika, że od …2012 r. do … 2024 r. pracował Pan w …, potem w …. W 2024 r. poprosił Pan o przeniesienie stanowiska pracy do Jordanii i propozycja ta została zaakceptowana przez Pana pracodawcę. Od … września 2024 r. jest Pan zatrudniony przez jordańską spółkę. Aktualnie posiada Pan dochody wyłącznie z tytuły umowy o pracę i są one uzyskiwane na terenie Jordanii. Umowa o pracę została zawarta zgodnie z przepisami obowiązującymi w Jordanii i jest to umowa na czas nieokreślony. Od września 2024 r. Pana dochód podlega opodatkowaniu w Jordanii. Od stycznia 2025 r. jest Pan rezydentem podatkowym Jordanii. Jest Pan również obywatelem jordańskim. Ma Pan dwoje dzieci urodzonych w Polsce w 2015 r. i w 2019 r., które uczęszczają do szkoły i przedszkola w …. Dzieci posiadają obywatelstwo polskie i jordańskie. Żona z dziećmi dołączy do Pana w sierpniu 2025 r., tak aby kolejny rok szkolny dzieci rozpoczęły w szkole w Ammanie. W Jordanii, do której wrócił Pan we wrześniu 2024 r., mieszka Pana rodzeństwo z rodzinami oraz krewni ze strony matki i ojca. Widuje się Pan z rodziną i przyjaciółmi nawet kilka razy w tygodniu. Od czasu przeprowadzki korzysta Pan z meczetów i co tydzień uczestniczy Pan w piątkowych modlitwach. Jest to dla Pana bardzo ważne, gdyż jest Pan praktykującym muzułmaninem. Pomimo posiadania polskiego obywatelstwa nigdy nie udało się Panu opanować języka polskiego, dlatego dużo większą aktywność społeczną wykazuje Pan w Jordanii, gdzie kontakty z ludźmi są dla Pana dużo łatwiejsze. Okres urlopów będzie Pan spędzać w różnych krajach, nie wyklucza Pan spędzania urlopów (w szczególności w czasie letnich wakacji) w Polsce. Jednakże, przewiduje Pan, iż łączny wymiar czasu spędzonego w Polsce w ciągu roku nie przekroczy 90 dni. Nie ma Pan odgórnych planów powrotu do Polski. Od września do grudnia 2024 r. mieszkał Pan w … w Jordanii w wynajętym mieszkaniu. W grudniu 2024 r. nabył Pan mieszkanie na rynku wtórnym w tymże mieście sfinansowane kredytem hipotecznym na 15 lat zaciągniętym w jordańskim banku. Do zakupionego mieszkania przeprowadził się Pan w styczniu 2025 r. Posiada Pan 10-procentowy udział w nieruchomości położonej w …, który nabył Pan w drodze darowizny od mojej żony. Pozostałymi współwłaścicielami są Pana żona (40%) i jej brat (50%). Jest to dom rodzinny Pana żony, w którym mieszkał Pan przez cały czas pobytu w Polce. Jako że nieruchomość w Polsce jest domem rodzinnym Pana żony i jej rodzeństwa oraz ze względu na to, iż trzecim współwłaścicielem jest brat Pana żony, który zajmuje część nieruchomości, nie ma Pan z żoną planów zbycia tejże nieruchomości. Pozostanie ona do dyspozycji rodziny Pana żony, ewentualnie zostanie wynajęta. Nie posiada Pan stałego meldunku w Polsce. Jest Pan właścicielem samochodu zarejestrowanego w Polsce, który ma Pan zamiar sprzedać po przeprowadzeniu koniecznych napraw, przed przyjazdem żony i dzieci do Jordanii. Zgodnie z umową o pracę posiada Pan dostęp do prywatnej opieki medycznej w Jordanii. W Polsce nie jest Pan zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego. Obecnie nie posiada Pan żadnych zobowiązań w Polsce oprócz otwartego rachunku karty kredytowej. Jest Pan właścicielem konta osobistego oraz współwłaścicielem konta wspólnego prowadzonego z żoną. Konto wspólne zostanie zamknięte przed wyjazdem Pana żony. W chwili obecnej dzieci są na wyłącznym utrzymaniu żony, gdyż wszystkie Pana dochody przeznacza Pan na remont mieszkania. W Jordanii posiada Pan następujące zobowiązania: kredy hipoteczny na nieruchomość z 15-letnim okresem spłaty, opłaty za media (prąd, woda, Internet), karta kredytowa. Posiada Pan również 2 rachunki bankowe jordańskich bankach.
Mając zatem na uwadze, że w okresie od początku stycznia do sierpnia 2025 r. (czyli do przybycia Pana najbliższej rodziny do Jordanii) Pana rodzina, tj. małżonka oraz dzieci mieszkają w Polsce, a ponadto w Polsce jest Pan współwłaścicielem domu i dotychczas podczas pobytów w Polsce zamieszkiwał Pan w nim oraz posiada Pan w Polsce otwarty rachunek karty kredytowej i jest Pan właścicielem konta osobistego oraz współwłaścicielem konta wspólnego prowadzonego z żoną, uznać należy, że centrum Pana interesów osobistych znajduje się w Polsce. Oznacza to, że w oparciu o art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Przedstawione przez Pana okoliczności wskazują bowiem na utrzymanie istotnych powiązań osobistych i gospodarczych z Polską.
Jednakże, mając na uwadze, że w 2025 r. posiada Pan również miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Jordanii, ustalając Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych należy się odnieść do umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Haszymidzkiego Królestwa Jordanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Ammanie dnia 4 października 1997 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 61, poz. 654).
Należy przy tym wskazać, że zarówno Polska, jak i Jordania notyfikowały ww. umowę polsko-jordańską do objęcia Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1369) – Konwencję MLI. Dniem wejścia w życie postanowień Konwencji MLI dla Polski jest 1 lipca 2018 r., natomiast dla Jordanii 1 stycznia 2021 r.
Przepisy Konwencji MLI stosowane są równolegle z przepisami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (Konwencja MLI nie działa jak protokół zmieniający). W praktyce przepisy Konwencji MLI mają pierwszeństwo przed regulacjami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (tzn. jeśli przepisy umowy będą sprzeczne z przepisami Konwencji MLI, to przepisy Konwencji MLI będą miały zastosowanie jako akt późniejszy). Dla celów stosowania prawa, postanowienia Konwencji MLI muszą być interpretowane równolegle z Umową z uwzględnieniem stanowisk Umawiających się Państw w zakresie przyjęcia Konwencji MLI.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. Umowy:
W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie jedynie w odniesieniu do dochodu ze źródeł położonych w tym Państwie.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ww. Umowy:
Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce za mieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się w sposób następujący:
a)osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w który ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ona silniejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
b)jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;
c)jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, którego jest obywatelem;
d)jeżeli status osoby mającej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych nie może być ustalony zgodnie z postanowieniami liter a)-c), to właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Przy tym wskazać należy, iż według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, iż osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały. Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.
Ponadto, jeżeli osoba, mająca ognisko domowe w jednym państwie, utworzyła ognisko domowe w drugim państwie z zachowaniem w całej pełni pierwszego ogniska, to fakt, iż pierwsze z nich zostało zachowane w środowisku, w którym osoba ta zawsze mieszkała, pracowała i w którym znajduje się jej rodzina i mienie, może w połączeniu z innymi elementami wskazywać, że osoba ta zachowała ośrodek swych życiowych interesów w pierwszym państwie.
Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.
Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
We wniosku wyjaśnił Pan, że posiada stałe miejsce zamieszkania w Jordanii, jednakże przedstawione we wniosku okoliczności – w szczególności fakt, iż w Polsce w mieszkaniu, którego jest Pan współwłaścicielem, zamieszkuje Pana żona wraz z dziećmi, przyjeżdża Pan do swojej rodziny, wskazują, że posiada Pan stałe miejsce zamieszkania również w Polsce.
W takim przypadku nie jest możliwe ustalenie państwa rezydencji podatkowej w oparciu o pierwsze kryterium wynikające z art. 4 ust. 2 Konwencji. Wobec powyższego – jak już wyjaśniono – należy zastosować kolejne kryterium odnoszące do ściślejszych powiązań osobistych i gospodarczych (ośrodka interesów życiowych).
Mając na uwadze okoliczność, że w 2025 r. zarówno z Polską jak i z Jordanią łączą Pana ścisłe powiązania osobiste i gospodarcze, bowiem w Polsce ma Pan najbliższą rodzinę (żonę i dzieci), jest Pan współwłaścicielem domu, posiada Pan otwarty rachunek karty kredytowej i jest właścicielem konta osobistego oraz współwłaścicielem konta wspólnego prowadzonego z żoną, natomiast w Jordanii mieszka Pan i pracuje, tam ma Pan źródło dochodów, mieszkanie, posiada Pan konta bankowe oraz rodzinę (rodzeństwo) i znajomych, nie sposób w oparciu o powyższe okoliczności ustalić z którym państwem łączą Pana ściślejsze powiązania, tj. w którym państwie w 2025 r. znajdował się Pana ośrodek interesów życiowych.
W takiej sytuacji, zastosowanie znajdzie przepis art. 4 ust. 2 lit. b Konwencji, który pierwszeństwo opodatkowania przyznaje państwu, w którym osoba fizyczna zazwyczaj przebywa.
Mając na uwadze, że w 2025 r. zazwyczaj przebywa/będzie Pan przebywał w Jordanii, uznać należy, że w 2025 r. Pana miejscem zamieszkania dla celów podatkowych ustalonym w oparciu o normy kolizyjne zawarte w art. 4 ust. 2 lit. b) ww. Umowy jest Jordania.
Podsumowując, stwierdzam, że na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego, w 2025 r. jest Pan (co dodatkowo zostanie wzmocnione dołączeniem do Pana w sierpniu najbliższej rodziny – żony i dzieci) osobą niemającą miejsca zamieszkania w Polsce, lecz osobą mającą miejsce zamieszkania w Jordanii.
W konsekwencji, w 2025 r. będzie podlegał Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że w ww. okresie będzie podlegał Pan opodatkowaniu w Polsce tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem nie ma Pan konieczności rozliczenia w Polsce dochodu uzyskanego w 2025 r. w Jordanii.
Wobec tego, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
