Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.456.2025.1.AG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

(…)

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą.

Dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ustawy o PIT. W związku z powyższym, za 2024 r. Wnioskodawca złożył zeznanie podatkowe na formularzu PIT-36L, gdzie wykazał: przychody – (…) zł; koszty uzyskania przychodów (…) zł; dochód po potrąceniu składek na ubezpieczenie społeczne w wysokości – (…) zł. Wartość wierzytelności zmniejszających podstawę obliczenia podatku, o których mowa w art. 26i ust. 1 pkt 1 i ust. 8 ustawy o PIT (tzw. ulga na złe długi) w wysokości (…) zł (poz. 68 zeznania PIT-36L).

Podatnik wykazał, że podstawa obliczenia podatku po obniżeniu wierzytelności wynosi (…) zł, w konsekwencji podatek należny za 2024 wyniósł (…) zł (pole 80 deklaracji PIT-36L).

W związku z wątpliwościami dotyczącymi dochodu, który Wnioskodawca powinien wykazać w formularzu DSF-1 oraz w celu uniknięcia konieczności zapłacenia wyższej daniny solidarnościowej za 2025 r. wraz z odsetkami z powodu ostrożności Wnioskodawca złożył (…) 2025 r. deklarację DSF-1, wykazując dochód niepomniejszony o kwotę przysługującej mu ulgi na złe długi, w wysokości (…) zł (poz. nr. 23 deklaracji DSF-1), z powyższym Wnioskodawca wpłacił należną daninę solidarnościową w kwocie (…) zł (poz. 27 deklaracji DSF-1), dochody Wnioskodawcy uzyskane przez niego wykazane w PIT-36L stanowią jedyną podstawę naliczenia daniny solidarnościowej za 2025 r.

Zainteresowany będący stroną postępowania oświadczył, że opis stanu faktycznego dotyczy wszystkich Zainteresowanych, którzy są wymienieni we wniosku ORD-WS wraz z załącznikami.

Pytanie

Czy wartość tzw. ulgi na złe długi uwzględnionej w zeznaniu podatkowym PIT-36L (poz. 68), która pomniejsza dochód do opodatkowania Wnioskodawcy za 2024 r., powinna zostać uwzględniona na dochodzie wykazywanym w deklaracji DSF-1, a tym samym powinna pomniejszyć podstawę obliczenia daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ustawy o PIT, a tym samym Wnioskodawca jako podatnik powinien złożyć korektę deklaracji DSF-1 za 2025 r., na podstawie której dochód do opodatkowania wykazany w deklaracji DSF-1 (poz. 20) winien być pomniejszony o wartość ulgi na złe długi i w konsekwencji na nowo wyliczona należna danina solidarnościowa do zapłaty (poz. 27)?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie - wartość tzw. ulgi na złe długi, uwzględnionej przez Wnioskodawcę w zeznaniu podatkowym PIT-36L, która pomniejsza dochód do opodatkowania Wnioskodawcy za 2024 r., powinna zostać uwzględniona w dochodzie wykazywanym w deklaracji DSF-1, a tym samym powinna pomniejszać podstawę obliczenia daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ustawy o PIT, w konsekwencji czego Wnioskodawca powinien złożyć korektę deklaracji DSF-1 za 2025 r., na podstawie której różnica zapłaconej przez Wnioskodawcę daniny solidarnościowej powinna zostać Wnioskodawcy zwrócona.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy o PIT podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000,00 PLN sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych m.in. w art. 30c ustawy o PIT, po ich pomniejszeniu o kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o PIT oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, a także kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 tej ustawy.

Mając na uwadze literalną treść art. 30h ust. 2 ustawy o PIT, podstawa naliczania daniny solidarnościowej jest nierozerwalnie związana z dochodem podlegającym opodatkowaniu zgodnie z m.in. art. 30c ustawy o PIT.

Wspomniany przepis w żadnym punkcie nie podaje odrębnej, dodatkowej definicji dochodu podlegającego opodatkowaniu (a tylko odwołuje się do zasad ogólnych) czy też nie wskazuje żadnych składników, które miałyby dodatkowo pomniejszać lub powiększać podstawę obliczania daniny solidarnościowej, za wyjątkiem kwot wspomnianych powyżej, wynikających wprost z analizowanego artykułu. Mając zatem na uwadze powyższe oraz fakt, że przepisy wprowadzające obowiązek opłacania daniny solidarnościowej, a także zasady jej opłacania, wynikają bezpośrednio z ustawy o PIT (Rozdział 6a), która wprowadza także generalne zasady opodatkowania podatkiem PIT, w tym także osób prowadzących działalność gospodarczą, opodatkowanych podatkiem liniowym w wysokości 19%, w ocenie Wnioskodawcy, nie uzasadnionym i krzywdzącym było by rozróżnianie pojęcia dochodów podlegających opodatkowaniu w zależności od tego, z którego rozdziału ustawy wynika obowiązek podatkowy dla podatnika.

Wnioskodawca podkreśla, że w jego ocenie, zgodnie z systemową oraz funkcjonalną wykładnią przepisów prawa, jedna ustawa powinna wprowadzać jednolite zasady obliczania dochodu na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych, którego danina solidarnościowa jest jedynie elementem (skoro obowiązek jej płacenia wynika z ustawy o PIT, jest ona formą podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz dedykowaną na specjalny Fundusz).

Nie sposób zatem uznać, że zasady obliczania dochodu będącego podstawą obliczania daniny solidarnościowej w jakikolwiek sposób różnią się od ogólnych zasad ustalania dochodu podlegającego opodatkowaniu, w sytuacji gdy żaden przepis ustawy o PIT (ani żadnych innych ustaw), takiego rozróżnienia nie wprowadza.

Nadto wskazywał, że art. 30h ustawy o PIT nie odwołuje się do konkretnych pozycji widniejących w deklaracjach podatkowych, lecz posługuje się, funkcjonującym także w pozostałych częściach ustawy, wyrażeniem „dochód podlegający opodatkowaniu”. Zakładając zatem racjonalność ustawodawcy, „dochodem podlegającym opodatkowaniu” jest kwota, która stanowi podstawę opodatkowania, a w konsekwencji kwota, od której ostatecznie wyliczany jest należny podatek dochodowy za dany rok. Za powyższym przemawia również nazewnictwo zawarte w deklaracjach podatkowych – w tym przypadku pole numer 72: „Podstawa obliczenia podatku” – w deklaracji PIT –36L.

Tym samym, skoro w zeznaniu podatkowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o PIT Podatnik obniżył osiągnięty dochód z działalności gospodarczej o kwotę zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne oraz, na podstawie art. 26i ustawy o PIT, kwotę tzw. ulgi na złe długi i dopiero tak obniżona kwota stanowiła dochód polegający opodatkowaniu (tj. podstawę opodatkowania), to właśnie ta kwota powinna także stanowić podstawę obliczenia daniny solidarnościowej (nadwyżka ponad 1 000 000,00 PLN). Odmówienie prawa do uwzględnienia przysługujących obliczeń na podstawie przepisów ustawy o PIT przy ustalaniu podstawy obliczania daniny solidarnościowej prowadziłoby do sztucznego jej zawyżenia i konieczności zapłaty daniny solidarnościowej od ponadstandardowego dochodu, który został osiągnięty wyłącznie w teorii, gdyż w praktyce środków uwzględnionych w tzw. uldze na złe długi nigdy Podatnik nie otrzymał. Powyższe stanowisko potwierdzone jest w licznych uzasadnieniach wyroków sądów administracyjnych, w szczególności w wyroku NSA z 14 lutego 2023 r. sygn. akt II FSK 1099/22, lecz także w innych wyrokach wydanych w podobnych stanach faktycznych, np. II FSK 452/22, II FSK 1172/22, II FSK 1072/22.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 30h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

W myśl art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

– odliczone od tych dochodów.

Art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Stosownie do treści art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 30h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej zawiera dane umożliwiające prawidłową identyfikację osoby fizycznej i urzędu skarbowego, do którego kierowana jest deklaracja, oraz poprawne rozliczenie daniny solidarnościowej.

Do zapłaty daniny solidarnościowej są zobowiązane osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego, są zobowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

1)w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia itd.),

2)art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),

3)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz

4)art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

-pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, składki, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz dochodu z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

Powzięli Państwo wątpliwość, czy tzw. ulga na złe długi ma wpływ na ustalenie wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. W powołanym uprzednio art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ta ulga nie została wymieniona. Katalog wymieniony w tym przepisie jest katalogiem zamkniętym, a co za tym idzie odliczeniom na potrzeby ustalenia wysokości daniny solidarnościowej podlegają tylko te kwoty, które bezpośrednio określa ta regulacja. To z kolei oznacza, że nie podlegają odliczeniu pozostałe odliczenia przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawa obliczenia daniny solidarnościowej uwzględnia ściśle określone odliczenia od dochodu i nie są one tożsame z odliczeniami przysługującymi podatnikowi w zeznaniu rocznym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Kwestię ulgi na złe długi reguluje art. 26i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Podstawa obliczenia podatku ustalona zgodnie z art. 26 ust. 1, art. 30c ust. 2 lub art. 30ca ust. 3 oraz po uprzednim odliczeniu kwot określonych w art. 26e, art. 26ga, art. 26gb, art. 26h-26hd i art. 52jb:

1)może być zmniejszona o zaliczaną do przychodów należnych wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, która nie została uregulowana lub zbyta, przy czym zmniejszenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie;

2)podlega zwiększeniu o zaliczaną do kosztów uzyskania przychodów wartość zobowiązania do zapłaty świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, które nie zostało uregulowane, przy czym zwiększenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

W związku z tym, że ulga na złe długi nie została wymieniona w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie mogą jej Państwo uwzględnić przy obliczaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Istotne jest przy tym, że art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji dochodu, tylko wskazuje podstawę obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1. Jednym z elementów tej podstawy jest dochód wyliczony w sposób określony w tym przepisie – dla potrzeb określenia podstawy obliczenia podatku. Natomiast definicję dochodu ustawodawca zawarł w art. 9 ust. 2 omawianej ustawy, w myśl którego:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Odliczenie w zeznaniu PIT-36L ulgi na złe długi nie oznacza, że ulga ta ma również wpływ na podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Odliczenie to nie znajduje się w katalogu możliwego do zastosowania odliczenia od dochodu, znajdującym się w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym ulga ta nie zmniejsza podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Podsumowanie: wartość tzw. ulgi na złe długi uwzględnionej w zeznaniu podatkowym PIT-36L, która pomniejsza Państwa dochód do opodatkowania za 2024 r., nie powinna zostać uwzględniona w dochodzie wykazywanym przez Państwa w deklaracji DSF-1, a tym samym nie powinna pomniejszyć podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie powinni Państwo złożyć korekty deklaracji DSF-1 w 2025 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowaną, która jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.