Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.425.2025.1.MS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu otrzymania grantu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z umową grantową podpisaną 22 listopada 2023 r. otrzymał Pan grant w wysokości … EUR (… euro). W ramach grantu przez rok pełnił Pan rolę eksperta w projekcie europejskim XX dotyczącym (...). Połowa tej kwoty została przelana na Pana konto 26 stycznia 2024 r., a druga połowa 9 stycznia 2025 r.

Nadmienia Pan, że wystąpił z pierwszym wnioskiem w tej sprawie 14 grudnia 2024 r. Został Pan poproszony o odpowiedź na szereg pytań (znak pisma: ..., UNP ...). Zważywszy na bardzo szeroki zakres tych pytań, dopiero teraz udało się Panu udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania.

Pytania i odpowiedzi z ww. pisma zamieszcza Pan poniżej:

Pytanie nr 1: Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak.

Pytanie nr 2: Czy prowadzi Pan działalność gospodarczą? Jeśli tak to w jakim zakresie, jaka jest forma jej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Odpowiedź: Tak. Prowadzi Pan szkolenia sportowe (w zakresie ...). Jest to zajęcie dodatkowe. Pana podstawowa praca to wykładowca akademicki i naukowiec. Działalność gospodarcza opodatkowana jest podatkiem liniowym.

Pytanie nr 3: Pomiędzy jakimi stronami została podpisana umowa grantowa z 22 listopada 2023 r.?

Odpowiedź: Pomiędzy:

a)X, adres …,

b)… (Wnioskodawca),

Pytanie nr 4: Czy uprawnienie do otrzymanego we wniosku grantu wynika wyłącznie z zawartego przez Pana np. kontraktu (umowy o dofinansowanie)?

Odpowiedź: Tak. Jest to umowa grantowa (ang. sub-grant agreement). Umowę załącza Pan do wniosku, zarówno w wersji oryginalne (w języku angielskim), jak i tłumaczenie na język polski.

Pytanie nr 5: Jaki konkretnie projekt realizował Pan w ramach ww. umowy? Proszę wskazać jego nazwę i opisać na czym ten projekt polegał.

Odpowiedź: W ramach projektu pełnił Pan rolę eksperta. Wykonywał Pan takie zadania jak:

-Analizy dot. (...),

-Analiza aktualnego stanu wiedzy i praktyk,

-Analiza regionalnych uwarunkowań,

-Opracowywanie elementów (...).

Pytanie nr 6: Jakie podmioty uczestniczą w ww. projekcie i jaka jest ich rola przy realizowaniu projektu?

Odpowiedź: Według Pana najlepszej wiedzy w projekcie uczestniczą:

a)Koordynator projektu: X (Włochy) – nadzór nad całością projektu,

b)Partnerzy konsorcjum projektowego, tj.: (...) podmiotów,

c)Eksperci zewnętrzni, tj. podmioty i osoby fizyczne wybrane w otwartych naborach, którzy podpisali umowę grantową (ang. sub-grant agreement) właśnie taką jak Pan.

Pytanie nr 7: Komu w rozumieniu dokumentów projektowych był przyznany grant, tj. kto jest beneficjentem projektu, w ramach którego pełnił Pan rolę eksperta?

Odpowiedź: Główny beneficjent: Y (numer umowy grantowej: ...), które otrzymało finansowanie z programu .... Według kontraktu grantowego, jaki Pan podpisał, Pan był jednym z beneficjentów umowy (pod)grantowej (tak odnosi się do Pana kontrakt w załączeniu).

Pytanie nr 8: Kto w rozumieniu dokumentów projektowych był podmiotem, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację programu, i który ponosił odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie? Czy podmiotem któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację programu był inny podmiot niż Pan (jeśli tak to jaki), a Pan został zatrudniony na podstawie kontraktu przez ten podmiot do realizacji projektu?

Odpowiedź: Był Pan jednym ze zwycięzców otwartego konkursu grantowego na eksperta i w wyniku wygrania otrzymał Pan grant, jako jeden z kilkorga zwycięzców.

Pytanie nr 9: Czy zostały określone warunki dotyczące sposobu wykorzystania środków otrzymanych w ramach grantu (np. w regulaminie) oraz czy ciążył na Panu obowiązek szczegółowego rozliczenia wydatków pokrytych z otrzymanego grantu (np. obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, obowiązek złożenia sprawozdania z realizacji celu, inny – jaki?)?

Odpowiedź: Nie.

Pytanie nr 10: Czy otrzymane przez Pana wsparcie miało charakter dotacji celowej? Jeśli tak, czy jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego?

Odpowiedź: Nie. Otrzymane środki nie są dotacją celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Finansowanie pochodzi z programu UE Z, a nie z budżetu państwa lub JST.

Pytanie nr 11: Czy bezpośrednio realizował Pan cel projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy? Kto był beneficjentem programu – w rozumieniu dokumentów projektowych – w realizacji którego brał Pan udział?

Odpowiedź: Tak – bezpośrednio realizował Pan cel projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Pytanie nr 12: Kto – zgodnie z dokumentami regulującymi realizację projektu – stanowi jego grupę docelową, dla której pomoc w ramach projektu jest przeznaczona?

Odpowiedź: Opierając się na podpisanej przez Pana umowie, którą Pan załączył, Pan jest beneficjentem grantu.

Pytanie nr 13: Kto – zgodnie z dokumentami regulującymi realizację projektu - może być jego uczestnikiem i w konsekwencji może otrzymać - jako uczestnik projektu - pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?

Odpowiedź: Podmioty realizujące projekt i wykonujące zadania w ramach projektu, w tym eksperci i podmioty wybrane w otwartym konkursie typu A.

Pytanie nr 14: Czy z dokumentów regulujących realizację projektu wynika, że Pan otrzyma wsparcie indywidualne jako uczestnik projektu?

Odpowiedź: Grant przyznany w załączonej umowie przeznaczony był dla Pana.

Pytanie nr 15: Jakie warunki musiał Pan spełnić, aby otrzymać grant i na jakie konkretnie cele go Pan otrzymał?

Odpowiedź: Został Pan wybrany do finansowania jako beneficjent w ramach XX Konkurs Otwarty Typu A na podstawie złożonego Formularza Zgłoszeniowego zawierającego Pana doświadczenie związane z tematyką projektu oraz propozycją na co chciałby Pan wydać środki ewentualnie przyznane w ramach grantu.

Pytanie nr 16: Czy grant otrzymał Pan w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, czy może w ramach umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej, jeżeli tak to jakiej konkretnie i z kim zawartej?

Odpowiedź: Grant otrzymał Pan w ramach umowy grantowej, która nie była zawarta w ramach działalności gospodarczej. Umowa w załączeniu.

Pytanie nr 17: Jaka jest podstawa prawna otrzymania przez Pana środków finansowych (grant)? Proszę podać nazwę aktu/aktów prawnego/prawnych (ustaw wykonawczych wynikających z zawartej umowy/umów o dofinansowanie) oraz wskazać konkretne przepisy prawa będące podstawą przyznania tych środków.

Odpowiedź: Według Pana najlepszej wiedzy jest to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) (...) ustanawiające Z.

Pytanie nr 18: Za pośrednictwem jakiego podmiotu (proszę wskazać jego nazwę w opisie sprawy) została zrealizowana płatność (grant)?

Odpowiedź: Płatność przyszła od koordynatora projektu: X, adres.

Pytanie nr 19: Czy płatność została zrealizowana z Banku Gospodarstwa Krajowego?

Odpowiedź: Nie.

Pytanie nr 20: Z jakich środków zostało wypłacone wsparcie grant (środków pochodzących z Unii Europejskiej, budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego, innych (jakich)?

Odpowiedź: Środki pochodzące z Unii Europejskiej.

Pytanie nr 21: Czy otrzymał Pan płatność na realizację projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich?

Odpowiedź: Tak.

Pytanie nr 22: Czy grant, jaki Pan otrzymał pochodzi od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy? Jeśli tak to jakich.

Odpowiedź: Unia Europejska.

Pytanie nr 23: Czy pomoc ta została przyznana Rzeczypospolitej Polskiej, tj. podmiotom polskiego prawa publicznego bądź prywatnego?

Odpowiedź: Pomoc została przyznana Panu.

Pytanie

Czy grant spełnia warunki zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, grant spełnia warunki zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z powołanych przepisów, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zasadę powszechności opodatkowania. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem dochody podatnika korzystają z ww. zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

·dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

·podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Niespełnienie jednej z ww. przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymał Pan w postaci grantu w ramach projektu finansowanego ze Środków Unii Europejskiej należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 324 ze zm.), zgodnie z którym:

Sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm., dalej: „ustawa o finansach publicznych”) określa, że:

Środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 3 i 5a-5d ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zalicza się:

1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5) środki przeznaczone na realizację:

a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),

b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.2)), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);

6) inne środki.

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach, a w przypadku planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - na rzecz Polskiego Funduszu Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PFR”.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy:

Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy określa, że:

Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z umową grantową otrzymał Pan grant w wysokości .. EUR (… euro). W ramach grantu przez rok pełnił Pan rolę eksperta w projekcie europejskim XX dotyczącym (...). Był Pan jednym ze zwycięzców otwartego konkursu grantowego na eksperta i w wyniku wygrania otrzymał Pan grant, jako jeden z kilkorga zwycięzców. Grant otrzymał Pan w ramach umowy grantowej, która nie była zawarta w ramach działalności gospodarczej. Główny beneficjent projektu było Y, które otrzymało finansowanie z programu Z. Wskazał Pan, że według kontraktu grantowego jest Pan beneficjentem grantu i bezpośrednio realizował Pan cel projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Podstawą prawną otrzymania przez Pana środków finansowych (grant) jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) (...) ustanawiające program Z. Płatność grantu została zrealizowana za pośrednictwem koordynatora projektu. Grant został wypłacony ze środków pochodzące z Unii Europejskiej.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że otrzymany przez Pana grant należy zakwalifikować jako przychód, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wskazał Pan we wniosku dochód ten pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w tym przepisie (o ile przekazanie tych środków było dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy), a także Pan bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuję, że dokumenty dołączone do wniosku nie są przedmiotem oceny. Zwracam uwagę na fakt, że interpretacja indywidualna stanowi ocenę Pana stanowiska dokonaną na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Dlatego też załączone dokumenty nie podlegały analizie.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretację opieramy się wyłącznie na opisie stanu faktycznego podanego we wniosku – nie prowadzimy postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.