Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.198.2025.3.WS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-nieprawidłowe – w części dotyczącej pytania nr 1,

-prawidłowe – w części dotyczącej pytania nr 2.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 26 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 25 kwietnia 2025 r. (wpływ 26 kwietnia 2025 r.) oraz z 8 czerwca 2025 r. (wpływ 8 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 19.02 przez stronę internetową (…) dokonał Pan zmiany formy opodatkowania na rok 2025 – z zasad ogólnych na formę liniową. Decyzja została podyktowana bardzo dużym kontraktem, jaki miał Pan podpisać na koniec lutego. Współpraca z docelowym Kontrahentem poprzedzona była wielokrotnymi spotkaniami – jednak głębokie „prześwietlenie” Klienta nie było oczywiste i jednoznaczne – Klient zagraniczny. Niestety na początku tego tygodnia ze względu na bardzo „podejrzane” powinowactwa przyszłego zagranicznego Klienta, które wskazano Panu dopiero na dniach – obawiając się o konsekwencje prawne – zadecydował Pan o rezygnacji ze współpracy.

W zaistniałej sytuacji niestety Pana decyzja o przejściu na liniowe zasady rozliczenia podatku dochodowego jest bardzo dla Pana nieopłacalna.

Prowadzi Pan jednoosobową małą działalność gospodarczą – pomimo, że co roku wykazuje Pan w rocznej deklaracji PIT wzrost dochodów – przeciętnie o 10% – w tym roku niestety nie przewiduje Pan większego wzrostu i sumarycznie Pana dochody powinny zatrzymać się na poziomie 100.000. Jest to dużo mniej niż zakładał Pan jeszcze w poprzednim tygodniu.

Zgłasza się Pan z wielką prośbą na przyzwolenie rozpoczęcia procedury powrotu do poprzedniej formy opodatkowania Pana działalności gospodarczej – pomimo terminu Pana prośby wskazanej parę dni po terminie 20go lutego – procedury przeprowadzonej przez Urząd Skarbowy.

Uzupełnienie wniosku

Czy w styczniu 2025 r. uzyskał Pan pierwszy przychód w roku 2025 z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej; jeżeli nie – kiedy ten pierwszy przychód w roku 2025 Pan uzyskał/uzyska (proszę wskazać miesiąc)?

W styczniu Pana działalność gospodarcza uzyskała pierwszy dochód. Dokładna data wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc styczeń, czyli za miesiąc, w którym w roku 2025 uzyskał Pan pierwszy przychód – 24.02.2025 r.

Czy i kiedy (dd-mm-rrrr) dokonał/dokona Pan wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym w roku 2025 uzyskał/uzyska Pan pierwszy przychód?

Dokładna data wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc styczeń, czyli za miesiąc, w którym w roku 2025 uzyskał Pan pierwszy przychód – 24.02.2025 r.

Jeżeli taka wpłata zaliczki na podatek dochodowy już nastąpiła, jaki identyfikator podatkowy wpisał Pan w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego?

Identyfikatorem jest Pana NIP (…) Symbol płatności zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc styczeń – PT-5L.

Pytanie

1.Czy ma Pan możliwość powrotu do poprzedniej formy opodatkowania – zasad ogólnych?

2.Czy prawidłowym będzie rozwiązanie Pana problemu, aby wyrejestrować działalność i bezpośrednio po tym zarejestrować działalność na nowo?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że w zaistniałej niezależnej do końca od Pana sytuacji powrót do poprzedniej formy rozliczenia powinien być możliwy.

Jak wcześniej Pan wspomniał, pomocny zespół w Urzędzie Skarbowym (…) wskazał Panu, by zwrócił się z prośbą i pytaniem i że taka prośba może być pozytywie rozpatrzona.

Zaistniały problem nie jest efektem Pana pomyłki, lecz chęcią rozwijania firmy – niestety tym razem okazało się, że złudne bywa inwestowanie nadziei w niepewnych kontrahentów. Uważa Pan, że w tej sytuacji cofnięcie Pana oświadczenia powinno być możliwe.

Opcjonalnie wspomniane przez Pana wyrejestrowanie działalności i bezpośrednio po tym zarejestrowanie działalności na nowo jest opcją, którą liczne urzędy skarbowe i sądy administracyjne potwierdzają – sprawdził Pan temat głębiej.

Jednak nie ukrywa Pan, że zgoda na powrót do poprzedniej formy opodatkowania byłaby najprostszym sposobem rozwiązania Pana problemu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:

-nieprawidłowe – w części dotyczącej pytania nr 1,

-prawidłowe – w części dotyczącej pytania nr 2.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Na podstawie art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z powyższych przepisów wynika, że osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą opłacają podatek dochodowy na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej bądź 19% stawki na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. podatkiem liniowym) lub w formach zryczałtowanych: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bądź karty podatkowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

Wyboru formy lub sposobu opodatkowania podatnik dokonuje składając sporządzone na piśmie oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Podkreślam przy tym, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki na podatek dochodowy w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia zawiadomienia/oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania.

W opisie sprawy wskazał Pan, że 19 lutego 2025 r. przez stronę internetową dokonał Pan zmiany formy opodatkowania na rok 2025 z zasad ogólnych na formę podatku liniowego. Jako symbol płatności zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc styczeń wskazał Pan PIT-5L.

Oznacza to, że skutecznie dokonał Pan wyboru formy opodatkowania na rok 2025. Jednocześnie wybrana przez Pana forma opodatkowania – podatek liniowy – obowiązuje Pana przez cały rok podatkowy. Tym samym, nie ma Pan możliwości zmiany formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego.

Natomiast w sytuacji, gdyby w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, zawiadomił o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego, a także sporządził spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) itp., a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez tego podatnika „nowej” formy opodatkowania.

W takim przypadku nie ma znaczenia, że rozpoczęcie nowej działalności ma miejsce w tym samym roku co likwidacja poprzedniej.

Skoro podatnik zawiadomi wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej, ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych, to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw, aby odmówić mu statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku. Dla celów podatkowych podatnik pozostaje bowiem przedsiębiorcą od dnia rozpoczęcia działalności do jej zakończenia (likwidacji) ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych. W przypadku zatem, jeżeli podatnik zgłosił likwidację działalności, to nie można uznać, że dla celów podatkowych jest ona kontynuowana.

Stwierdzam zatem, że jeśli w ciągu obowiązującego roku podatkowego w sposób trwały zlikwiduje Pan pozarolniczą działalność gospodarczą (dokona wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej), a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpocznie Pan (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, to nie ma podstaw, aby odmówić Panu statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego. W tej sytuacji z mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jeśli nie dokona Pan wyboru opodatkowania w formie 19% stawki (podatku liniowego) lub w formach zryczałtowanych – będzie podlegał Pan opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Podsumowanie: ponieważ skutecznie dokonał Pan wyboru formy opodatkowania na rok 2025 na podatek liniowy, nie ma Pan możliwości w trakcie tego roku zrezygnowania z tej formy opodatkowania i powrotu do poprzedniej formy opodatkowania – zasad ogólnych.

Jeśli jednak w 2025 roku w sposób trwały zlikwiduje Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpocznie Pan jej prowadzenie, a z mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie dokona Pan wyboru opodatkowania w formie 19% stawki (podatku liniowego) lub w formach zryczałtowanych – będzie podlegać Pan opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.