Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy:

·prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu budowy sieci wodociągowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełnili go Państwo pismem z 15 września 2025 r. (wpływ 15 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina A jest czynnym podatnikiem VAT (dalej: „Gmina lub Wnioskodawca”). W imieniu Gminy zadania są realizowane przez Urząd Gminy. W strukturze organizacyjnej Gminy, poza Urzędem Gminy, funkcjonują następujące jednostki budżetowe: Przedszkole Samorządowe, Szkoły Podstawowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, wykonujące w imieniu i na rzecz Gminy określone czynności. Ponadto, w strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w A (dalej: „Zakład, ZGK”), tj. gminna jednostka organizacyjna, działająca w formie samorządowego zakładu budżetowego, która prowadzi działalność w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, do których należą m.in.: wydobywanie i uzdatnianie, dostarczanie wody odbiorcom oraz odprowadzanie ścieków, eksploatacja i konserwacja sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, wydawanie warunków technicznych podłączenia do sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, eksploatacja ujęć wody oraz oczyszczalni ścieków (dalej: działalność statutowa). W konsekwencji Gmina, za pośrednictwem Zakładu, prowadzi w szczególności działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków w ramach wykonywania zadań własnych Gminy, do których, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.) (dalej: „ustawa, o samorządzie gminnym”), należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środkom pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 280), z dniem 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy, Jednostek i Zakładu.

W związku z tym Jednostki oraz Zakład nie funkcjonują, jako odrębni od Gminy podatnicy VAT. Gmina realizuje projekt pod nazwą zadania „(…)” (dalej: „Projekt, Inwestycja”). Inwestycja współfinansowana jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”.

W ramach Projektu Gmina realizuje budowę sieci wodociągowej (…) wraz z budową trzech przyłączy i budową jednej przydomowej oczyszczalni ścieków.

Inwestycja polega na budowie sieci wodociągowej wraz z przyłączami oraz budowie przydomowej oczyszczalni ścieków. Zamówienie obejmuje roboty ziemne, instalacyjne, montażowe, elektryczne i odtworzeniowe.

Inwestycja współfinansowana jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania. Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, zgodnie z dokumentacją projektową.

Miejscem realizacji Projektu jest woj. C, Gmina A – obręb (…).

Zakres Inwestycji obejmuje:

1.Budowę sieci wodociągowej (…) (Gmina A), w tym m.in.:

·roboty pomiarowe,

·roboty ziemne (m.in. wykopy, zasypy, zagęszczenie nawierzchni, odbudowa dróg gruntowych, usunięcie kolizji z infrastrukturą techniczną w przypadku natrafienia na niezinwentaryzowane obiekty),

·roboty budowlane w zakresie wykonania sieci wodociągowej z rur (…), łączonych metodą zgrzewania,

·montaż hydrantów nadziemnych (…) wraz z badaniem wydajności hydrantów,

·wykonanie oznakowania trasy wodociągu.

2.Budowę przyłączy wodociągowych do nieruchomości – (…)., w tym m.in.:

·roboty ziemne (m.in. wykopy, zasypy, zagęszczenie nawierzchni),

·wykonanie przyłączy wodociągowych,

·wybudowanie studni wodomierzowej wraz z osprzętem,

·zakup i montaż wodomierzy,

·wykonanie znakowania trasy przyłączy,

·wykonanie płukania przyłączy i ich dezynfekcja,

·wykonanie pomiarów i prób szczelności przyłączy wodociągowych,

·wykonanie badania wody na każdym z przyłączy wodociągowych.

3. Budowę przydomowej oczyszczalni ścieków – 1 szt., w tym. m.in.:

·roboty ziemne (wykopy, przekopy, zasypy),

·wykonanie kolektora ścieków surowych,

·zakup i montaż przydomowej oczyszczalni ścieków,

·wykonanie przyłącza elektrycznego oczyszczalni,

·wykonanie kolektora ścieków oczyszczonych,

·wykonanie drenów rozsączających,

·wykonanie pomiarów i prób szczelności wybudowanej przydomowej oczyszczalni.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: (...)

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: (...)

Wartość projektu: (…) zł.

Wydatki kwalifikowalne: (…) zł.

Dofinansowanie na kwotę (…) zł.

Prowadzona przez Gminę (poprzez Zakład) działalność w zakresie dostarczania wody, obsłudze której będzie służyła sieć wodociągowa, polega w szczególności na wykonywaniu – na podstawie umów cywilnoprawnych – odpłatnych czynności w zakresie dostarczania wody na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. w szczególności mieszkańców Gminy oraz działających na jej terenie przedsiębiorstw (dalej: „transakcje zewnętrzne”) – wskazane czynności Gmina (poprzez ZGK) dokumentuje wystawianymi na kontrahentów fakturami VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny. Do powstałej sieci wodociągowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego, tj. ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej i Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych, zostaną podłączone hydranty przeciwpożarowe. Konieczność podłączenia hydrantów P.POŻ. w celu gaszenia ewentualnych pożarów, nałożona jest na Gminę, jako obowiązek wynikający z obowiązujących przepisów prawa krajowego. Przy czym zaznaczyć należy, że zużycie wody z hydrantów przeciwpożarowych może w ogóle nie wystąpić, a jeśli wystąpi to będzie marginalne, albowiem straże pożarne korzystają z ogólnodostępnych ujęć wodnych, takich jak wolnostojące zbiorniki wodne, które nie należą do zasobów wodnych przeznaczonych do dostarczania wody odbiorcom. W związku z podłączeniem hydrantów przeciwpożarowych do sieci wodociągowej Wnioskodawca będzie monitorował, czy urządzenia te były w danym roku używane w sposób znaczący i mający wpływ na prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. W sytuacji, gdy hydranty przeciwpożarowe zostaną użyte, to Gmina dokona sprawdzenia, czy taka okoliczność będzie wymagała zastosowania rocznej korekty odliczeń kosztów związanych z budową wodociągu z miejscowości (…), na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT. Zatem, sieć wodociągowa wymieniona w efekcie realizacji Projektu, począwszy od momentu oddania do użytkowania, będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w prowadzonej poprzez Zakład działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody, wykonywanych na rzecz odbiorców zewnętrznych – mieszkańców Gminy. Czynności te, zdaniem Gminy, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Z tytułu ich wykonywania Zakład będzie wystawiał faktury VAT (z danymi Gminy, jako sprzedawcy) z wykazanym podatkiem należnym i będzie ujmował je w prowadzonej ewidencji sprzedaży, na podstawie której Gmina dokonuje rozliczenia VAT w scentralizowanym JPK_V7M.

W ramach Projektu Gmina realizuje także roboty polegające na wykonaniu (...) sztuk przyłączy wodociągowych do nieruchomości. Gmina A zawarła w dniu (...) r. z mieszkańcami, na podstawie którego oświadczyła, że pozyskała środki na realizację inwestycji polegającej na poprawie gospodarki wodno-ściekowej w obrębie (...) w Gminie A i w związku z faktem, że warunkiem uzyskania dofinansowania jest m.in. wykonanie przyłączy do nieruchomości znajdujących się na trasie planowanej sieci, w ramach przedmiotowej inwestycji, Gmina wykonuje przyłącza a mieszkańcy zobowiązują się do zwrotu kosztów ich budowy. Zgodnie z zawartymi porozumieniami, dokładny koszt wykonania przyłączy zostanie określony po wybraniu przez Gminę wykonawcy Inwestycji. Mieszkańcy zobowiązują się zapłacić koszty wykonania przyłączy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia z Gminy o wysokości tych kosztów, przelewem na rachunek bankowy Gminy wskazany w zawiadomieniu. Gmina podpisała dwa porozumienia na zwrot kosztów budowy przyłączy i jedno porozumienie na zwrot kosztów budowy przyłącza i wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków oraz utrzymania na własny koszt przez mieszkańca przydomowej oczyszczalni ścieków we właściwym stanie technicznym przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji Inwestycji, w szczególności ponoszenia kosztów eksploatacyjnych, dokonywanie niezbędnych napraw i konserwacji.

Na terenie Gminy, gdzie nie ma technicznych możliwości włączenia się do sieci kanalizacji sanitarnej, gdy włączenie się do tej sieci jest nieuzasadnione ekonomicznie i nie planuje się budowy takiej sieci, posesje można wyposażyć w przydomowe oczyszczalnie ścieków bytowych. Przydomowa oczyszczalnia ścieków (dalej: „POŚ”) będzie służyła mieszkańcom Gminy, jako miejsce, do którego odprowadzane będą ścieki. Gmina zawarła z właścicielami nieruchomości, na której będzie wybudowana przydomowa oczyszczalnia ścieków porozumienie, na podstawie którego zobowiąże się do wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków. Użytkownicy będą zobowiązani do opróżniania i wywozu nieczystości na własny koszt. Gmina po wybudowaniu POŚ nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z jej bieżącym utrzymaniem i obsługą, ani też nie będzie pobierała żadnych opłat. Użytkownicy będą zobowiązani do opróżniania i wywozu nieczystości na własny koszt. Mieszkańcy będą mieli możliwość dowolnego wyboru wykonawcy usługi opróżniania i wywozu nieczystości, nie będą zobowiązani do wyboru ZGK. Wydatki poniesione na wybudowanie oczyszczalni zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę (ze wskazaniem Gminy, jako nabywcy).

Budowa oczyszczalni należy do zadań własnych Gminy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy, stanowi zaś, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy – w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych.

Dodatkowo zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 757), zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Celem budowy oczyszczalni nie jest stałe i zorganizowane wykonywanie działalności Gminy w celach zarobkowych na warunkach, w jakich wykonują ją podmioty gospodarcze, lecz interes społeczny. Mieszkańcy nie wnoszą odpłatności z tytułu Budowy POŚ. Opisana budowa oczyszczalni jest działaniem incydentalnym.

Wykorzystywane towary i usługi związane z budowaną przydomową oczyszczalnią ścieków, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując budowę POŚ, nie będzie prowadziła związanej z nią działalności gospodarczej. Gmina realizuje wskazaną inwestycję, jako organ władzy publicznej w ramach zadań własnych, a nie w celu osiągnięcia zysku.

Przedmiotowa inwestycja ma na celu poprawę warunków życia mieszkańców, a przydomowa oczyszczalnia ścieków będzie budowana na terenach, gdzie budowa kanalizacji jest technicznie niemożliwa i ekonomicznie nieuzasadniona.

Realizacja inwestycji budowy przydomowej oczyszczalni ścieków należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zakupy towarów i usług, służących wybudowaniu przez Gminę przydomowych oczyszczalni ścieków, będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W pierwotnym wniosku wskazano, że planowana długość sieci wodociągowej wynosić będzie około (…) km. Po dokonaniu ostatecznych ustaleń projektowych informujemy, że rzeczywista długość sieci wodociągowej wynosić będzie (…) km. Pozostałe elementy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku pozostają bez zmian.

W związku z powyższym prosimy o uwzględnienie powyższego uzupełnienia przy rozpatrywaniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

1.Realizacja poszczególnych elementów projektu pn. „(…)” będących przedmiotem zapytania, tj.:

-budowy sieci wodociągowej,

-budowy przyłączy wodociągowych do nieruchomości,

-budowy przydomowej oczyszczalni ścieków,

będzie dokumentowana jedną fakturą, w której Gmina figuruje, jako nabywca towarów i usług.

2.Gmina jest w stanie przyporządkować bezpośrednio ponoszone wydatki na towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu odrębnie do budowy sieci wodociągowej, odrębnie do budowy przyłączy wodociągowych do nieruchomości oraz odrębnie do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

3.Gmina jest w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatki ponoszone na budowę sieci wodociągowej, budowę przyłączy wodociągowych do nieruchomości oraz budowę przydomowej oczyszczalni ścieków.

Wydatki ponoszone na budowę sieci wodociągowej Gmina wykorzystuje/będzie wykorzystywała tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wybudowana sieć będzie służyła dostarczaniu wody wyłącznie do odbiorców zewnętrznych (mieszkańców), nie będących jednostkami Gminy. Sieć wodociągowa będzie wykorzystywana w prowadzonej przez Zakład działalności gospodarczej w zakresie usług odpłatnego dostarczania wody. Z tytułu ich z wykonywania Zakład będzie wystawiał faktury VAT (z danymi Gminy, jako sprzedawcy) wykazanym podatkiem należnym i będzie je ujmował w prowadzonej ewidencji sprzedaży, na podstawie której Gmina dokonuje rozliczenia VAT w scentralizowanym JPK_V7M.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu ponoszone na budowę sieci wodociągowej są/będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, nie są/nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, ani do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4.Przedmiotem wniosku jest wybudowanie jednej przydomowej oczyszczalni ścieków.

Pytanie

1.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu budowy sieci wodociągowej?

2.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją budowy sieci wodociągowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę (czynnego podatnika VAT) w związku z budową sieci wodociągowej, mają związek wyłącznie z wykonywaniem przez niego (za pośrednictwem Zakładu) czynności opodatkowanych VAT, tj. związanych z odpłatnym świadczeniem usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przedmiotowa sieć wodociągowa będzie służyła bowiem wyłącznie obsłudze odbiorców zewnętrznych, na rzecz których świadczone będą odpłatne usługi w zakresie dostarczania wody. Nie będzie służyła do obsługi odbiorców będących jednostkami Gminy. W przypadku tychże wydatków Gmina jest w stanie w sposób jednoznaczny wyodrębnić i przyporządkować wydatki, wyłącznie do odbiorców zewnętrznych.

Zatem, sieć wodociągowa wymieniona w efekcie realizacji Projektu, począwszy od momentu oddania do użytkowania, będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w prowadzonej poprzez Zakład działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody, wykonywanego na rzecz odbiorców w zewnętrznych nie będących jednostkami Gminy. Czynności te, zdaniem Gminy, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Z tytułu ich wykonywania Zakład będzie wystawiał faktury VAT (z danymi Gminy, jako sprzedawcy) wykazanym podatkiem należnym i będzie ujmował je w prowadzonej ewidencji sprzedaży, na podstawie której Gmina dokonuje rozliczenia VAT w scentralizowanym JPK_V7M.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Wydatki poniesione na wybudowanie wodociągu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę (ze wskazaniem Gminy, jako nabywcy).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Celem Gminy jest jednorazowa realizacja zadania polegającego na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków na nieruchomości należącej do mieszkańców. Zasadniczym celem budowy oczyszczalni jest realizacja zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Działania na rzecz mieszkańców w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków nie będą stanowić dostawy towarów, ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizując budowę oczyszczalni Gmina nie będzie wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zatem, czynności realizowane w ramach budowy oczyszczalni nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zgodnie, z przedstawionym powyżej stanowiskiem nabycie towarów i usług w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust.2 ustawy o VAT oraz wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem w przedstawionym przypadku nie zostanie spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ponoszone wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków. Gmina po wybudowaniu POŚ nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z jej bieżącym utrzymaniem i obsługą, ani też nie będzie pobierała żadnych opłat. Użytkownicy będą zobowiązani do opróżniania i wywozu nieczystości na własny koszt. Mieszkańcy będą mieli możliwość dowolnego wyboru wykonawcy usługi opróżniania i wywozu nieczystości, nie będą zobowiązani do wyboru ZGK.

Wydatki poniesione na wybudowanie POŚ zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę (ze wskazaniem Gminy, jako nabywcy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza, zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy, że wyrażoną w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a -2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W świetle art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy do art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Mając na uwadze § 3 pkt 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P – przychody wykonane zakładu budżetowego.

Ponadto należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej od podatku i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz (w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku) w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje więc w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Przepis ten stwierdza, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że:

·są Państwo czynnym podatnikiem VAT;

·Państwo, za pośrednictwem Zakładu Gospodarki Komunalnej ( „Zakład”), prowadzą w szczególności działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków w ramach wykonywania zadań własnych Gminy, do których, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych;

·Państwo realizują projekt pod nazwą zadania „(…)”. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”;

·zakres Inwestycji obejmuje: budowę sieci wodociągowej o długości (…) km na terenie Gminy, budowę przyłączy wodociągowych do nieruchomości – (…). oraz budowę przydomowej oczyszczalni ścieków – 1 szt.;

·data rozpoczęcia realizacji Projektu, to (...), a data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu, to (...);

·wartość Projektu: (…) zł;

·wydatki kwalifikowalne: (…) zł;

·dofinansowanie na kwotę (…) zł;

·prowadzona przez Państwa Gminę (poprzez Zakład) działalność w zakresie dostarczania wody, obsłudze, której będzie służyła sieć wodociągowa, polega w szczególności na wykonywaniu – na podstawie umów cywilnoprawnych – odpłatnych czynności w zakresie dostarczania wody na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. w szczególności mieszkańców Gminy oraz działających na jej terenie przedsiębiorstw (transakcje zewnętrzne);

·wskazane czynności Państwa Gmina (poprzez ZGK) dokumentuje wystawianymi na kontrahentów fakturami oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny;

·wydatki ponoszone na budowę sieci wodociągowej Państwa Gmina wykorzystuje/będzie wykorzystywała tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

·wybudowana sieć będzie służyła dostarczaniu wody wyłącznie do odbiorców zewnętrznych (mieszkańców), nie będących jednostkami Gminy;

·sieć wodociągowa będzie wykorzystywana w prowadzonej przez Zakład działalności gospodarczej w zakresie usług odpłatnego dostarczania wody. Z tytułu ich z wykonywania Zakład będzie wystawiał faktury VAT (z danymi Gminy, jako sprzedawcy) wykazanym podatkiem należnym i będzie je ujmował w prowadzonej ewidencji sprzedaży, na podstawie której Państwa Gmina dokona rozliczenia VAT w scentralizowanym JPK_V7M;

·towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. Projektu ponoszone na budowę sieci wodociągowej są/będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, nie są/nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, ani do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

·Państwa Gmina zawarła z właścicielem nieruchomości, na której będzie wybudowana przydomowa oczyszczalnia ścieków porozumienie, na podstawie którego zobowiąże się do wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków;

·Państwa Gmina po wybudowaniu POŚ nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z jej bieżącym utrzymaniem i obsługą, ani też nie będzie pobierała żadnych opłat;

·użytkownik będzie zobowiązany do opróżniania i wywozu nieczystości na własny koszt. Mieszkaniec będzie miał możliwość dowolnego wyboru wykonawcy usługi opróżniania i wywozu nieczystości, nie będzie zobowiązany do wyboru ZGK;

·wydatki poniesione na wybudowanie oczyszczalni zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa Gminę (ze wskazaniem Gminy, jako nabywcy);

·celem budowy oczyszczalni nie jest stałe i zorganizowane wykonywanie działalności Gminy w celach zarobkowych na warunkach, w jakich wykonują ją podmioty gospodarcze, lecz interes społeczny. Mieszkaniec nie wnosi odpłatności z tytułu Budowy POŚ. Opisana budowa oczyszczalni jest działaniem incydentalnym;

·wykorzystywane towary i usługi związane z budowaną przydomowej oczyszczalni ścieków, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

·Państwa Gmina realizując budowę POŚ, nie będzie prowadziła związanej z nią działalności gospodarczej. Gmina realizuje wskazaną inwestycję, jako organ władzy publicznej w ramach zadań własnych, a nie w celu osiągnięcia zysku;

·przedmiotowa inwestycja ma na celu poprawę warunków życia mieszkańca, a przydomowa oczyszczalnia ścieków będzie budowana na terenach, gdzie budowa kanalizacji jest technicznie niemożliwa i ekonomicznie nieuzasadniona;

·realizacja poszczególnych elementów ww. projektu będących przedmiotem zapytania, tj.: budowy sieci wodociągowej, budowy przyłączy wodociągowych do nieruchomości, budowy przydomowej oczyszczalni ścieków będzie dokumentowana jedną fakturą, w której Gmina figuruje, jako nabywca towarów i usług;

·Państwa Gmina jest w stanie przyporządkować bezpośrednio ponoszone wydatki na towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu odrębnie do budowy sieci wodociągowej, odrębnie do budowy przyłączy wodociągowych do nieruchomości oraz odrębnie do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków;

·Państwa Gmina jest w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatki ponoszone na budowę sieci wodociągowej, budowę przyłączy wodociągowych do nieruchomości oraz budowę przydomowej oczyszczalni ścieków.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu budowy sieci wodociągowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wynika z treści wniosku, Państwa Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, realizowana inwestycja w zakresie budowy sieci wodociągowej jest/będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do świadczenia usług dostarczania wody opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. w szczególności mieszkańców Gminy i działających na jej terenie przedsiębiorstw oraz wydatki ponoszone na budowę sieci wodociągowej wykorzystują/będą wykorzystywali Państwo tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zaznaczyć należy, że jak wynika z treści wniosku Państwa Gmina jest w stanie przyporządkować bezpośrednio ponoszone wydatki na towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu odrębnie do budowy sieci wodociągowej, odrębnie do budowy przyłączy wodociągowych do nieruchomości oraz odrębnie do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki związane z budową sieci wodociągowej – jak wynika z wniosku – są wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu budowy sieci wodociągowej.

Podsumowując, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dokonywanych w związku z realizacją Projektu budowy sieci wodociągowej, które Gmina jest w stanie przyporządkować odrębnie do budowy sieci wodociągowej, w zakresie w jakim wydatki te będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu budowy przydomowej oczyszczalni ścieków (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Ponownie zaznaczyć należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków nie są spełnione, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – towary i usługi związane z budowaną przydomowej oczyszczalni ścieków, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Państwa Gmina realizując budowę POŚ, nie będzie prowadziła związanej z nią działalności gospodarczej. Zaznaczyli również Państwo, że Gmina realizuje wskazaną inwestycję, jako organ władzy publicznej w ramach zadań własnych, a nie w celu osiągnięcia zysku. Tym samym, w odniesieniu do wydatków ponoszonych na realizację Projektu budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, które Państwa Gmina jest w stanie przyporządkować odrębnie do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dokonywanych w związku z realizacją Projektu budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, które Gmina jest w stanie przyporządkować odrębnie do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dokonywanych w związku z realizacją Projektu budowy przyłączy wodociągowych do nieruchomości – (…) oraz zakresu prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków dokonywanych w związku z realizacją Projektu budowy sieci wodociągowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.