
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który skutków podatkowych transakcji związanych z walutami wirtualnymi. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 2 czerwca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Od kwietnia 2023 roku prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. Wnioskodawca opodatkowywał i opodatkowuje przychody z tej działalności w oparciu o ustawę z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 z późn. zm.).
Wnioskodawca umożliwia swoim kontrahentom regulowanie zobowiązań wynikających z wystawionych przez siebie faktur za pomocą walut wirtualnych (dalej także: kryptowalut).
W 2024 roku wykonał usługę w ramach działalności gospodarczej i rozpoznał należny przychód podatkowy z tego tytułu. Usługobiorca opłacił fakturę za pomocą kryptowaluty. Nabywca usługi uiścił należność w formie kryptowaluty na podany adres indywidualnego portfela kryptowalutowego, którym zarządzał Wnioskodawca. Po otrzymaniu transferu w wybranej walucie wirtualnej, Wnioskodawca miał możliwość jej wymiany na walutę tradycyjną (np. PLN, USD) i przelania całej lub części kwoty na własny rachunek bankowy. Miał również możliwość przechowania waluty wirtualnej celem późniejszej wymiany lub opłacenia własnych zobowiązań wobec innych kontrahentów.
Uzupełnienie wniosku
Wnioskodawca wyjaśnił, że oczekuje rozstrzygnięcia zarówno w zakresie opodatkowania transakcji nabycia waluty wirtualnej, jak i również w zakresie opodatkowania transakcji zbycia otrzymanej waluty wirtualnej.
Wnioskodawca potwierdził, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie programowania sklasyfikowane do PKWiU 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.
Wnioskodawca opodatkowuje przychody ze świadczonych usług stawką zryczałtowanego podatku dochodowego 12% na postawie art. 12 ust. 2b pkt b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).
Wnioskodawca potwierdził, że waluty wirtualne, o których mowa we wniosku, spełniają definicję waluty wirtualnej zawartej w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.).
Na pytanie:
W jakiej walucie wskazano na fakturze wartość wykonanej usługi?
Wnioskodawca odpowiedział:
Dolar Amerykański – USD.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.W jaki sposób, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna zostać opodatkowana transakcja polegająca na uregulowaniu zapłaty za świadczone przez Wnioskodawcę usługi w formie waluty wirtualnej?
2.W jaki sposób, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna zostać opodatkowana transakcja polegająca na zbyciu otrzymanej waluty wirtualnej przez Wnioskodawcę?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych transakcja polegająca na uregulowaniu zapłaty przez klienta za świadczone przez Wnioskodawcę usługi w formie waluty wirtualnej stanowi przychód z działalności gospodarczej i jest opodatkowana w dacie wykonania usługi, ale nie później niż w dniu wystawienia faktury.
Ad 2
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, transakcja polegająca na zbyciu otrzymanej waluty wirtualnej przez Wnioskodawcę stanowi przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych (art. 30b ustawy o PIT) w wysokości otrzymanych środków pieniężnych i jest opodatkowana w dacie zbycia tej waluty. Koszt uzyskania tego przychodu stanowi wartość wykonanej usługi wskazana na fakturze oraz ewentualne prowizje i opłaty związane z wymianą.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Opodatkowanie dochodów osób fizycznych – źródła przychodów
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
Działalność gospodarcza – opodatkowanie
W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zostały określone źródła przychodów, wśród których wyróżniamy m.in. przychody z pozarolniczej działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).
Jak stanowi art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zasady opodatkowania dochodów osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określają przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.) – dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to przychody z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, za które – zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy – uważa się:
Kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Podstawowa zasada określania momentu powstania przychodów z działalności gospodarczej została określona w art. 14 ust. 2 ww. ustawy:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
a) wystawienia faktury albo
b) uregulowania należności.
Źródło przychodów z art. 10 ust. 1 pkt 7 i waluty wirtualne
Odrębnym źródłem przychodów są także kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy). Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje m.in. przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy:
Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
W zakresie obrotu wirtualnymi walutami (kryptowalutami) należy wyjaśnić pojęcie „waluta wirtualna”, która została zdefiniowana w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.). I tak, w myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e) wekslem lub czekiem
‒ oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Dochody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej podlegają opodatkowaniu w trybie art. 30b ustawy. I tak:
-dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych są opodatkowane 19% podatkiem dochodowym (art. 30b ust. 1a);
-dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 oraz w art. 27 lub art. 30c (art. 30b ust. 5d);
-dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16 (art. 30b ust. 1b);
-podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych (art. 30b ust. 6a).
Ustawodawca uregulował kwestię kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej w art. 22 ust. 14-16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak:
-zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
-w myśl art. 22 ust. 15 ustawy:
Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.
-stosownie do art. 22 ust. 16 ustawy:
Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.
A zatem, koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, tj.:
-udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz
-koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej,
podlegają rozliczeniu dla celów podatkowych w szczególnym trybie. Co do zasady są potrącane są w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Jeśli jednak w danym roku podatkowych ich wartość przekracza wartość uzyskanych przez podatnika przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej – nadwyżka kosztów nad przychodami nie jest stratą podatkową, ale jest przenoszona do rozliczenia jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej w następnym roku podatkowym.
Ocena skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego
W opisanym zdarzeniu:
-świadczy Pan usługi w zakresie programowania sklasyfikowane do PKWiU 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem;
-umożliwia Pan swoim kontrahentom regulowanie zobowiązań wynikających z wystawionych przez siebie faktur za pomocą walut wirtualnych;
-w 2024 roku wykonał Pan usługę w ramach działalności gospodarczej i rozpoznał należny przychód podatkowy z tego tytułu;
-usługobiorca opłacił fakturę za pomocą kryptowaluty na podany adres indywidualnego portfela kryptowalutowego, którym Pan zarządzał. Po otrzymaniu transferu w wybranej walucie wirtualnej, miał Pan możliwość jej wymiany na walutę tradycyjną (np. PLN, USD) i przelania całej lub części kwoty na własny rachunek bankowy. Miał również możliwość przechowania waluty wirtualnej celem późniejszej wymiany lub opłacenia własnych zobowiązań wobec innych kontrahentów;
-na fakturze wartość wykonanej usługi wykazano w dolarze amerykańskim – USD.
Rozważając skutki podatkowe opisanych transakcji, należy odrębnie wykazać:
-skutki dotyczące wykonania umowy o świadczenie usług;
-skutki uzyskania i późniejszej wymiany waluty wirtualnej.
Wykonanie przez Pana usługi na rzecz kontrahenta skutkowało powstaniem po Pana stronie przychodu z działalności gospodarczej. Przychodem tym jest wynagrodzenie należne Panu z tytułu wykonania usługi – określone na wystawianej przez Pana fakturze.
Dla rozpoznania tego przychodu nie ma przy tym znaczenia, czy wynagrodzenie to zostało przez Pana faktycznie otrzymane ani w jakiej formie Pan je otrzyma. Przychodami z działalności gospodarczej są bowiem przychody należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Skoro wybrał Pan dla przychodów z działalności gospodarczej opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychody te podlegają opodatkowaniu według właściwej stawki ryczałtu.
Jeśli natomiast chodzi o skutki podatkowe zbycia przez Pana waluty wirtualnej (otrzymanej jako wynagrodzenie za wykonanie usługi), tj. wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, to będzie ono rozliczane w odrębnym trybie – art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzyskanie przez Pana waluty wirtualnej ma charakter jej odpłatnego nabycia. Pana wydatkiem bezpośrednio poniesionym na nabycie waluty wirtualnej jest wartość wierzytelności, którą uznał Pan za uregulowaną w wyniku uzyskania waluty wirtualnej, a więc – wartość Pana wynagrodzenia należnego z tytułu zrealizowanych usług. Wartość ta jest Pana kosztem uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, o którym mowa w art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Koszt ten jest potrącalny w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesiony, z zastrzeżeniem sytuacji powstania w danym roku podatkowym nadwyżki kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej nad przychodami z tego tytułu, o której mowa w art. 22 ust. 16 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
