
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 4 czerwca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan obywatelem polskim, zatrudnionym w X sp. z o.o. („Spółka”, „Spółka polska”), podmiocie prawa polskiego, z siedzibą w Polsce, częścią międzynarodowej Grupy , będącej światowym producentem, dystrybutorem i sprzedawcą produktów z branży energetyki. Na czele Grupy stoi X Ltd. (dalej jako: „Spółka szwajcarską”) z siedzibą w Szwajcarii, podmiot prawa szwajcarskiego, notowany na giełdach papierów wartościowych. Spółka szwajcarska jest jednostką dominującą wobec Spółki polskiej w rozumieniu ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217; dalej: „Ustawa o rachunkowości”). Między Polską a Szwajcarią obowiązuje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Jest Pan zatrudniony w spółce X Sp. z o.o. i nie łączy Pana ze Spółką X Ltd. stosunek prawny o charakterze umowy o pracę, ani żaden inny do niego zbliżony.
W celu stworzenia wspólnoty interesów pomiędzy Grupą a pracownikami spółek wchodzących w jej skład, w tym pomiędzy Spółką polską a zatrudnionymi w niej osobami, a także w celu zwiększeniu ich motywacji i stabilności zatrudnienia/retencji zatrudnienia tj. zatrzymania pracowników w tym samym miejscu pracy, Spółka szwajcarska oferuje pracownikom Grupy X uczestnictwo w pracowniczym programie motywacyjnym z funkcją oszczędzania (Plan Y) zwanym dalej Planem, umożliwiającym pracownikom nabycie akcji X Ltd. po ustalonej cenie po okresie oszczędzania. Środki gromadzone w ramach programu są przechowywane na rachunku powierniczym prowadzonym przez niezależnego powiernika. Po zakończeniu okresu oszczędzania uczestnicy mogą albo nabyć akcje X Ltd. po z góry ustalonej cenie, albo wycofać zgromadzone środki wraz z odsetkami. Plan stanowi element rocznego raportu finansowego X, który został formalnie zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy X Ltd. dnia (…).05.2005 r. Tym samym jego oficjalny charakter oraz zasady funkcjonowania zostały potwierdzone przez najwyższy organ decyzyjny spółki będący odpowiednikiem walnego zgromadzenia akcjonariuszy polskich spółek handlowych.
Zgodnie z postanowieniami Planu, Spółka szwajcarska przyznaje uczestnikom Planu, niezbywalne, warunkowe prawo do nabycia opcji na akcje Spółki szwajcarskiej. Prawo do uczestnictwa w Planie nie jest jednak ujęte w jakimkolwiek dokumencie obowiązującym w Spółce polskiej, takim jak regulamin pracy, regulamin wynagradzania, umowa o pracę itp. Dotyczy ono jedynie pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony w spółkach należących do grupy X. Uczestnictwo w Planie jest dobrowolne. Spółka polska nie jest organizatorem Planu, nie bierze udziału w jego finansowaniu, administracji ani dystrybucji akcji w ramach Planu. W ramach Planu w danym roku uczestnik może przeznaczyć część swoich zarobków netto na zakup opcji na akcje X Ltd. po określonej stałej cenie. Kwota środków przeznaczonych na zakup opcji nie może przekroczyć 10% pensji brutto lub równowartości (…) CHF. Pod koniec danego roku kalendarzowego (listopad) Spółka X może przyznać uczestnikowi akcję w ilości odpowiadającej zakupionym opcjom, zależnie od decyzji uczestnika. W przypadku rezygnacji z akcji Spółka zwraca uczestnikowi środki wpłacone na poczet opcji wraz z odsetkami.
Zgodnie z regulaminem Planu przystąpił Pan do Planu w listopadzie 2023 roku. W wyniku czego pracodawca co miesiąc przekazywał odpowiednią kwotę z Pańskich zarobków (netto, po naliczeniu odpowiednich zaliczek na poczet podatków, składek na ubezpieczenie zdrowotne itp.) na poczet zakupu opcji. W listopadzie 2024 zgodnie z regulaminem planu opcje na akcje zostały zrealizowane i na ich podstawie uzyskał Pan akcje spółki X Ltd. po preferencyjnej cenie. Po ich uzyskaniu (zakupie) dokonał Pan ich zbycia uzyskując w ten sposób dodatkowy przychód. W związku z powyższym, wątpliwości wnioskodawcy dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego w Polsce, w szczególności czy przychód powinien być rozpoznany w momencie nabycia akcji, czy dopiero w chwili ich sprzedaży i wówczas powinien być traktowany jako przychód ze zbycia papierów wartościowych.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że:
Czy jest Pan polskim rezydentem podatkowym, tj. czy posiada Pan w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy?
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Czy spółka X Ltd. jest spółką akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki X sp. z o.o., w której jest Pan zatrudniony?
Tak. Spółka X Ltd. w Szwajcarii, jest spółką akcyjną, będącą jednostką dominującą w stosunku do X sp. z o.o. w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.
Czy Plan Y został utworzony jako system wynagradzania uchwałą walnego zgromadzenia Spółki szwajcarskiej: w jakiej konkretnie sprawie była podjęta uchwała walnego zgromadzenia – czy w sprawie utworzenia tego systemu wynagradzania?
Plan Y funkcjonuje jako globalny system motywacyjny Grupy X. którego zasady zostały opisane w corocznym raporcie finansowym X Ltd. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy X Ltd. w dniu (…).05.2005 r.. zgodnie z wymogami prawa szwajcarskiego, uchwałą zatwierdziło ten raport. Zatwierdzenie raportu finansowego przez najwyższy organ decyzyjny spółki, w którym program Y jest opisany jako stały i realizowany element polityki kadrowej X. stanowi wyraz akceptacji jego funkcjonowania oraz kontynuacji. W tym znaczeniu Plan Y jest systemem motywacyjnym w ramach wynagradzania, utworzonym na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy X Ltd. z dnia (…).05.2005 r.. choć nie była to uchwała odrębna, dedykowana wyłącznie utworzeniu tego programu.
Jakie znaczenie w procedurze tworzenia programu miało wskazywane we wniosku „zatwierdzenie” raportu finansowego X przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy X Ltd. dnia (…).05.2005 r. – czy było to równoznaczne z podjęciem decyzji o utworzeniu tego rodzaju inicjatywy motywacyjnej dla pracowników?
Jak wskazano w pkt. 3 zatwierdzenie raportu finansowego X Ltd. przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które miało miejsce w dniu (…).05.2005 r.. oznaczało zatwierdzenie całokształtu działalności Spółki, w tym również funkcjonowania i kontynuacji programu Y.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu w momencie nabycia akcji po preferencyjnej cenie, czy też dochód powinien być rozliczony dopiero w momencie sprzedaży akcji jako dochód z kapitałów pieniężnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT?
2.Czy fakt zatwierdzenia Planu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy X Ltd. spełnia warunki określone w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, umożliwiając tym samym odroczenie momentu powstania przychodu do momentu sprzedaży akcji?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z tytułu nabycia akcji w ramach pracowniczego programu motywacyjnego powstaje dopiero w momencie ich zbycia. W związku z tym, przychód z tytułu nabycia akcji nie powinien być opodatkowany w momencie ich nabycia, lecz dopiero w momencie ich sprzedaży i będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy. Takie stanowisko znajduje również odzwierciedlenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, które w analogicznych sytuacjach uznawały, że moment powstania obowiązku podatkowego następuje dopiero w chwili sprzedaży akcji.
Uzasadnienie: Zgodnie z interpretacjami organów podatkowych oraz przepisami ustawy o PIT, dochód uzyskany w ramach programu motywacyjnego, który spełnia określone warunki, może podlegać odroczeniu do momentu sprzedaży akcji. Kluczowym elementem jest fakt zatwierdzenia programu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Wnioskodawca posiada informacje, że roczny raport finansowy X, zawierający opis programu Y, był zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie ((…).05.2005), co może mieć znaczenie dla oceny spełnienia tego warunku. W szczególności:
1.Plan nie jest elementem wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę, lecz odrębną inicjatywą spółki dominującej.
2.Uczestnictwo w planie oraz nabycie akcji nie generuje automatycznie korzyści finansowej dla pracownika, gdyż faktyczna wartość akcji w przyszłości jest niepewna.
3.Dochód powinien być rozpoznany dopiero w momencie sprzedaży akcji, gdyż dopiero wtedy następuje faktyczne uzyskanie przysporzenia majątkowego. Samo nabycie akcji po preferencyjnej cenie nie generuje jeszcze realnej korzyści ekonomicznej, ponieważ nie jest to automatyczny zysk dla pracownika.
4.Akcje są emitowane przez spółkę mającą siedzibę w kraju, z którym Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (Szwajcaria).
5.Plan jest realizowany przez spółkę X Ltd. będącą spółką dominującą względem X Sp. z o.o.
Interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0114-KDIP3-1.4011.751.2023.3.PT, 0114-KDIP3-1.4011.270.2022.3.MG) potwierdzają, że w przypadku programów motywacyjnych organizowanych przez spółki dominujące, przychód z tytułu objęcia akcji powstaje dopiero w momencie ich sprzedaży.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte powyżej zwroty „w szczególności” oznaczają, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Podobnie, o przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Stosownie natomiast do art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne lub częściowo odpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
W świetle art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Program motywacyjny został przy tym zdefiniowany w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 722 i 1863).
Stosownie do przepisu art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).
Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że o programie motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można mówić, gdy:
-jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
-podatnik uzyskuje od spółki świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
-w wyniku programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
-podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,
-dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
We wniosku a także w jego uzupełnieniu wskazał Pan, że program Y jest systemem motywacyjnym utworzonym na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy X Ltd. z dnia 12.05.2005 r., choć nie była to uchwała odrębna, dedykowana wyłącznie utworzeniu tego programu.
Zauważam więc, że w Pana sprawie:
-Y jest pracowniczym programem motywacyjnym, adresowanym do pracowników spółek z Grupy, w tym do Pana jako pracownika zatrudnionego w X sp. z o.o. – podmiocie prawa polskiego z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka polska), będącym częścią międzynarodowej Grupy;
-na czele Grupy stoi X Ltd. (dalej: spółka szwajcarska) z siedzibą w Szwajcarii, a więc mająca siedzibę na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania;
-prawo do uczestnictwa w Planie mają wszyscy pracownicy spółek należących do Grupy;
-plan Y jest systemem wynagradzania utworzonym na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki szwajcarskiej – organu będącego odpowiednikiem walnego zgromadzenia w polskich spółkach akcyjnych;
-spółka szwajcarska jest spółką akcyjną;
-spółka szwajcarska jest jednostką dominującą w rozumieniu ustawy o rachunkowości w stosunku do Spółki polskiej.
Na podstawie całościowego opisu sprawy stwierdzam więc, że przedstawiony we wniosku Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdują zastosowanie w niniejszej sprawie.
Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji nabytych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Zatem odpłatne zbycie akcji nabytych w ramach opisanego programu motywacyjnego będzie zaliczone do źródła przychodów – kapitały pieniężne.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych:
1)z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,
2)z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),
3)z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,
4)z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,
5)z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych
– podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Jak stanowi art. 30b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.
Zgodnie z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.
W myśl art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.
Stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek.
Podsumowując, przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez Pana akcji, zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust. 1 tej ustawy.
Zatem, stwierdzam, że Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
