Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 29 kwietnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podmiotem prawa polskiego, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, należącym do kapitałowej Grupy D. W związku ze stale rosnącym zapotrzebowaniem na nowy personel i analizą rynku pracy Spółka prowadzi program rekomendacji kandydatów do pracy pod nazwą „A” (dalej: Program Rekomendacji).

Idea Programu Rekomendacji polega na zachęceniu obecnych pracowników i współpracowników Spółki do poszukiwania i rekomendowania kandydatów do pracy spośród własnych kontaktów.

Zasady funkcjonowania Programu Rekomendacji określone są w odrębnym dokumencie Spółki (dalej: Zasady Programu Rekomendacji) i zostały podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Spółce.

Osobą zgłaszającą polecenie może być pracownik Spółki zatrudniony w ramach umowy o pracę (w tym stażyści) lub osoba współpracująca ze Spółką na podstawie umowy cywilnoprawnej (dalej: Polecający). Polecającym można być wielokrotnie. Każdy Polecający może rekomendować Spółce na wskazane stanowiska objęte Programem Rekomendacji kandydatów zewnętrznych, którzy w momencie zgłaszania kandydatury przez Polecającego oraz w okresie jednego poprzedzającego roku nie pracują, nie współpracują oraz nie są powiązani w żaden sposób z którąkolwiek ze spółek z Grupy D (dalej: Kandydat).

Program Rekomendacji obejmuje rekrutacje na stanowiska, na których występuje zatrudnienie na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w polskich spółkach z Grupy D, za wyjątkiem stanowisk o charakterze tymczasowym i w celu odbycia praktyki. Program Rekomendacji nie obejmuje Kandydatów, którzy:

1)w momencie polecenia uczestniczą w trwającym procesie rekrutacyjnym do spółek z Grupy D lub

2)byli reprezentowani przez agencje rekrutacyjne w ciągu ostatnich 12 miesięcy licząc od daty otrzymania rekomendacji od Polecającego, lub

3)w ciągu 6 miesięcy przed dniem dokonania rekomendacji samodzielnie zgłosili swoją kandydaturę Spółce, lub

4)w tym samym okresie byli rekomendowani przez innego Polecającego.

Polecenie Kandydata następuje poprzez internetową stronę kariery Grupy D, poprzez platformę informatyczną z ogłoszeniami lub poprzez przekazanie pracownikowi działu …. Kandydata wraz z podpisaną przez niego/nią zgodą na przetwarzanie danych osobowych.

Szczegółowe zasady przebiegu procesu, w tym przyznania i wypłaty Polecającemu dodatkowego świadczenia pieniężnego za zatrudnienie Kandydata, zostały określone w Zasadach Programu Rekomendacji. Do kluczowych warunków należą:

·Kandydat spełnia kryteria wskazane w ogłoszeniu rekrutacyjnym oraz w Zasadach Programu Rekomendacji;

·Polecający zarekomendował Kandydata zgodnie z przyjętym procesem;

·Kandydat nawiązał pracę w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenia rekomendacji i kontynuuje pracę przez okres co najmniej 3 miesięcy;

·Kandydat i Polecający w momencie wypłaty nie są w okresie wypowiedzenia umowy o pracę/współpracę;

·W momencie wypłaty wskaźnik absencji Kandydata w pracy wyniósł nie więcej niż 3%;

·Z uczestnictwa Programie Rekomendacji wyłączeni są pracownicy i współpracownicy Działu …, członkowie kadry zarządzającej Spółki, osoby będące w bezpośredniej relacji służbowej z Kandydatem oraz osoby biorące udział w procesie selekcji aplikacji.

Za skuteczne polecenie Kandydata, Polecający otrzymuje jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości określonej w Zasadach Programu Rekomendacji. Świadczenie to nie wynika z zawartych przez Spółkę umów o pracę, ani umów cywilnoprawnych będących podstawą stałej współpracy. Poszukiwanie nowych pracowników nie należy do obowiązków wykonywanych przez Polecających – w ramach stosunków prawnych łączących je ze Spółką realizowane są czynności o innym charakterze. Innymi słowy, poszukiwanie i rekomendowanie osób do pracy nie wynika z zawartych przez Polecających ze Spółką umów o pracę, czy też umów cywilnoprawnych. Udział Polecających w Programie Rekomendacji jest dobrowolny.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Polecających w ramach Programu Rekomendacji jest przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka nie jest zobowiązana do wykonywania funkcji płatnika podatku i pobierania zaliczek na podatek dochodowy, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również jako: Ustawa o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na postawione pytanie jest twierdząca, tj. świadczenie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Polecających w ramach Programu Rekomendacji stanowi przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie powinny spoczywać obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Spółka nie powinna być zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek, a jedynie do sporządzenia i przekazania Polecającym oraz właściwym organom podatkowym informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11, zgodnie z art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT, źródłami przychodów są m.in.:

-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

-działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

-przychody z innych źródeł (pkt 9).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, w tym również wypłaty pieniężne przyznawane w ramach Programu Rekomendacji.

Zgodnie z postanowieniami Zasad Programu Rekomendacji, Polecającym może być zarówno osoba fizyczna będąca, jak i niebędąca pracownikiem Spółki, zatem Program Rekomendacji ma charakter otwarty i jest skierowany do szerokiego kręgu osób. Jednocześnie poszukiwanie nowych pracowników nie należy do obowiązków Polecających wynikających z tytułów prawnych, które łączą je ze Spółką.

Zdaniem Spółki, takie skonstruowanie Programu Rekomendacji wyklucza uznanie przychodów z tytułu nagród wypłacanych w ramach Programu za przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 lub 3 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 12 Ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W tym przypadku również występuje zwrot „w szczególności”, co oznacza, że katalog przychodów z tego tytułu ma charakter jedynie przykładowy. Jednakże uznaje się, że pomimo otwartego charakteru tej definicji nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT (por. wyrok NSA w sprawie o sygn. akt II FSK 730/13, data orzeczenia: 9 kwietnia 2015 r., oraz II FSK 650/12, data orzeczenia: 19 lutego 2014 r.). Zatem, samo pozostawanie w stosunku pracy nie uzasadnia uznawania wszelkich przychodów związanych ze stosunkiem pracy za przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT. Analogiczne wnioski należy wyciągnąć w odniesieniu do osób związanych ze Spółką umowami cywilnoprawnymi, a które nie pozostają w związku faktycznym z czynnościami wykonywanymi na tej podstawie.

Jak wskazano powyżej, w niniejszej sprawie świadczenie pieniężne wypłacane w ramach Programu Rekomendacji nie jest powiązane z wykonywaniem pracy lub usług na rzecz Spółki, a Polecającym w ramach Programu Rekomendacji mogą być osoby współpracujące ze Spółką na podstawie różnych tytułów prawnych. Polecanie kandydatów do pracy nie wynika z zawartych przez Polecających umów o pracę czy też umów cywilnoprawnych ze Spółką, a udział w Programie Rekomendacji jest dobrowolny.

W związku z powyższym, zarówno dla pracowników Spółki, jak i osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, przychód z tytułu świadczenia pieniężnego w ramach Programu Rekomendacji stanowi przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT).

Pogląd ten znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych. Przykładowo, w piśmie z 3 stycznia 2025 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.893.2024.2.KF Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS), wskazał że: „(…) przysporzenie, jakie otrzymują osoby polecające w ramach programu rekomendacji pracowniczych, nie stanowi ekwiwalentu za wykonywaną przez nie pracę/zlecenie, nie można ich zatem uznać za element wynagrodzenia za pracę/zlecenie i tym samym zakwalifikować jako przychodu ze stosunku pracy czy też przychodu z działalności wykonywanej osobiście. Skoro otrzymana premia nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez polecających pracy/zlecenia na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, to wypłacone osobom polecającym świadczenia stanowią dla tych osób przychód ze źródła przychodu jakim są „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy.

Takie samo stanowisko Dyrektor KIS zajął w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego: z 31 grudnia 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.902.2024.2.KF oraz z 23 grudnia 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.826.2024.2.KF.

Ponadto w piśmie z 17 lipca 2024 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.388.2023.3.JG Dyrektor KIS potwierdził, że: „(…) ze względu bowiem na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, jak i osoby niezwiązane ze Spółką umową o pracę lub umową cywilnoprawną) oraz ze względu na fakt, że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem przez te osoby określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, przez co przysporzenie jakie otrzymają osoby polecające w ramach Programu nie będzie stanowić elementu ich obowiązków, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu „inne źródła”, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy”.

Podobny pogląd wyrażono w wielu innych interpretacjach Dyrektora KIS, np. z 21 maja 2024 r. sygn. 0112-KDIL21.4011.298.2024.2.DJ, z 17 czerwca 2024 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.201.2024.2.MST, czy też z 18 lipca 2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.377.2024.1.MS.

Podobnie Dyrektor KIS stwierdził w piśmie z 30 lipca 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ: „W odniesieniu do zakwalifikowania ww. premii pieniężnej do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że jej wartość stanowi dla tych osób (tj. pracowników Spółki zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź osób współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych) przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Takie samo stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował w wielu innych interpretacjach, np. z 10 lipca 2024 r. sygn.0112-KDIL2-1.4011.469.2024.2.DJ, z 30 sierpnia 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.675.2024.1.DJ, czy też z 21 listopada 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.773.2024.2.DJ.

Z kolei w piśmie z 28 maja 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.252.2024.2.TR organ wskazał, że „w odniesieniu do osób polecających (…) będących pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) oraz osób niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie Programu – wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nie jest On zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń pieniężnych wypłacanych Polecającym w ramach Programu Rekomendacji, gdyż wypłacane świadczenia stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. W odniesieniu do tych osób Spółka powinna sporządzić informację według ustalonego wzoru (na formularzu PIT-11) o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Stanowi on, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:

- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej - spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

- działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

- przychody z innych źródeł (pkt 9).

Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ww. ustawy:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów managerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z kolei, na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w związku ze stale rosnącym zapotrzebowaniem na nowy personel i analizą rynku pracy prowadzą Państwo program rekomendacji kandydatów do pracy. Osobą zgłaszającą polecenie może być Państwa pracownik zatrudniony w ramach umowy o pracę (w tym stażyści) lub osoba współpracująca z Państwem na podstawie umowy cywilnoprawnej. Za skuteczne polecenie Kandydata, Polecający otrzymuje jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości określonej w Zasadach Programu Rekomendacji. Poszukiwanie i rekomendowanie osób do pracy nie wynika z zawartych pomiędzy Państwem, a Polecającym umów o pracę, czy też umów cywilnoprawnych. Udział Polecających w Programie Rekomendacji jest dobrowolny.

Wątpliwość Państwa budzi kwestia, czy świadczenie pieniężne wypłacane przez Państwa na rzecz Polecających w ramach Programu Rekomendacji jest przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie są Państwo zobowiązani do wykonywania funkcji płatnika podatku i pobierania zaliczek na podatek dochodowy, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego, mając na względzie przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że wypłata świadczeń pieniężnych, o których mowa we wniosku stanowi dla osób Polecających przychód podlegający opodatkowaniu.

Ze względu na fakt, iż opisany we wniosku Program Rekomendacji jest skierowany do różnych grup uczestników (polecającymi mogą być: Państwa pracownicy zatrudnieni w ramach umowy o pracę lub osoby współpracujące z Państwem na podstawie umowy cywilnoprawnej) oraz ze względu na fakt, że świadczenie to nie stanowi elementu ich obowiązków wynikających z zawartych umów o pracę, ani umów cywilnoprawnych – wypłacone świadczenie stanowi dla tych osób przychód ze źródła przychodu „inne źródła”, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy.

W konsekwencji, nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do wypełniania obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.