Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.241.2025.2.MKA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.241.2025.2.MKA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan 14 kwietnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Wrócił Pan z Irlandii (...) do Polski na stałe. Nie posiada Pan żadnego dochodu z Polski. W Irlandii natomiast przyznano Panu najniższą rentę z powodu wypadku w pracy ((...) euro tygodniowo). Do tej renty przyznano Panu dodatek za wszystkich członków rodziny z tytułu Pana niezdolności do pracy. Renta jak i dodatek przelewane są na Pana konto w Polsce. Dodatek obejmuje płatność na wszystkich członków rodziny i zależny jest od Pana wieku, wieku dzieci oraz dochodu małżonki. Chciał się Pan upewnić czy ten dodatek, mający Pana zdaniem charakter dodatku rodzinnego podlega opodatkowaniu? Czy też zgodnie z pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym są zawarte tego typu dodatki rodzinne jest on zwolniony z opodatkowania? Zgodnie z art. 16 (definicje) ilekroć w ustawie jest mowa o rodzinie – oznacza to następujących członków rodziny – małżonków, rodziców dzieci, dzieci do 25 roku życia, itp. Dodatek został Panu przyznany po przedstawieniu Pana sytuacji zdrowotnej oraz sytuacji finansowej rodziny (jest Pan zobowiązany informować Irlandię o wszelkich zmianach statusu członków rodziny). Wracając do samej renty – jeśli opisany dodatek byłby zwolniony z opodatkowania (jako dodatek rodzinny) to czy od samej renty w kwocie (...) euro tygodniowo jest Pan zapłacić podatek? Z informacji w internecie wynika, że kwotą wolną od podatku jest 30 000 zł na rok, w Pana przypadku to około (...) euro, co daje (...) zł, w zależności jaki mamy kurs euro. Dodatkowo chciałby Pan zapytać czy prawidłowym jest nierozliczanie się roczne z otrzymywanej renty z Irlandii biorąc pod uwagę, że w Polsce nie ma Pan żadnych dochodów.

W uzupełnieniu wniosku podał Pan, że:

Opis zdarzenia faktycznego dotyczy lat liczonych od Pana powrotu na stałe do Polski w 2020 r. i przeniesienia tym samym płatności Pana świadczenia z Irlandii do Polski. Było to dokładnie (...) października 2020 r. – pierwsza wypłata na Pana konto w Polsce.

Cały stan faktyczny jest następujący:

W 2005 r. wyjechał Pan do Irlandii do pracy. W 2006 r. doznał Pan w pracy urazu oka. Z tego powodu (nieświadomy) nie składał Pan żadnych wniosków o jakiekolwiek świadczenie. W 2014 r. doznał Pan drugiego poważnego urazu w pracy. Po tym wypadku i po długiej rehabilitacji, kończąc pobieranie zasiłku chorobowego złożył Pan wniosek o rentę, ponieważ nie był Pan zdolnym do pracy. Irlandzki departament odmówił Panu renty z powodu niewystarczającej liczby składek. Jednocześnie zapytano Pana czy nie pracował Pan w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej. Jedynym krajem była Polska, lecz ZUS też Panu odmówił uzasadniając, że ma Pan tylko (...) miesiące i (...) dni przepracowane w Polsce.

Jako niezdolny do powrotu do pracy popadał Pan w (...). Wypadek był dość drastyczny, żeby się utrwalić w Pana głowie. Jednak dzięki rodzinie i znajomym mógł Pan zacząć myśleć pozytywnie.

Zapytał Pan w lokalnej informacji, czy może się Pan ubiegać o inne świadczenie po wypadku. W odpowiedzi usłyszał Pan - disablement benefit, w różnych tłumaczeniach na język polski to: zasiłek z tytułu wypadku w pracy, zasiłek z tytułu niepełnosprawności, a nawet renta i tak Pan napisał we wniosku. Teraz gdy tłumaczy Pan te dwa słowa osobno to: disablement – inwalidztwo, benefit – zasiłek. Renta byłaby tu sprzeczna, gdyż renty Panu odmówiono. Przypomniał sobie Pan, że tak właśnie też tłumaczył Pan wcześniej to świadczenie. Świadczenie to jest wypłacane z programu świadczeń z tytułu urazów zawodowych. W 2016 r. złożył Pan wniosek o to świadczenie. W 2017 r. otrzymał Pan decyzję, przyznano Panu (...)% uszczerbku na zdrowiu. W 2018 r. apelował Pan o podwyżkę świadczenia, dopisał Pan swój pierwszy uraz (oka) z 2006 r. Pierwszy uraz był przedawniony. Podniesiono Panu stawkę z (...)% na (...)% uszczerbku na zdrowiu z tytułu wypadku w pracy z 2014 r.

W 2020 r. wrócił Pan do Polski. Do Polski przeniósł Pan też płatności.

W kwietniu 2021 r. bank w Polsce wezwał Pana do oświadczenia odnoście wpływów na Pana konto. W oświadczeniu napisał Pan, że otrzymuje Pan zasiłek inwalidzki z tytułu wypadku w pracy a nie rentę, bo o to też Pana pytano. Wyjaśnił Pan, że renty Panu odmówiono z powodu braku składek w Irlandii jak i w Polsce oraz, że to Pana jedyny dochód.

W 2022 r. wysłał Pan do Irlandii wniosek o dodatek do Pana świadczenia. Wniosek uwzględniał dość niski dochód Pana rodziny. W grudniu 2022 r. przyznano Panu dodatek na członków rodziny wyliczając go na podstawie obowiązującego w Irlandii testu dochodu rodziny, czyli spełnienie kryterium dochodowego rodziny.

Posiada Pan obywatelstwo polskie. W 2020 r. wrócił Pan do Polski na stałe. Biorąc pod uwagę fakt Pana miejsca zamieszkania od 2020 r. i Pana obywatelstwo, to posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Odnośnie dochodu jest Pan powiązany jedynie z Irlandią.

Pana zdaniem dodatek za wszystkich członków rodziny z tytułu Pana niezdolności do pracy jest jedynym ze świadczeń rodzinnych, dodatkiem rodzinnym, gdyż są w nim zawarte kwoty na każdego członka rodziny.

Ten dodatek jest świadczeniem wypłacanym z departamentu ochrony socjalnej na podstawie przepisów obowiązujących w Irlandii, które są odpowiednikami świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 (Pana zdaniem).

Dodatek jest wypłacany na podstawie irlandzkiego zabezpieczenia społecznego na kwalifikujących się członków rodziny z powodu Pana niepełnosprawności i tym samym brakiem dochodu z pracy, co skutkuje niskim dochodem rodziny.

Został Panu przyznany w odpowiedzi na Pana wniosek, w którym przedstawił Pan niski dochód Pana rodziny. Wysokość świadczenia zależy od testu dochodu rodziny oraz od Pana wieku, wieku dzieci oraz dochodu małżonki.

Pana zdaniem to świadczenie z Irlandii dodawane do Pana zasiłku inwalidzkiego jest „odpowiednikiem” świadczenia rodzinnego, gdyż posiada cechu odpowiadające polskim świadczeniom rodzinnym mających na celu pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem rodziny, które to utrzymanie rodziny dawniej (przed Pana wypadkiem w pracy) było zapewnione głównie przez Pana gdy Pan pracował, a obecnie zapewnione jest przez tego typu świadczenie mające charakter dodatku rodzinnego.

Od wyżej wymienionych świadczeń nigdy nie pobrano podatku w Irlandii. Z tego co jest Panu wiadome, to departament informuje urząd skarbowy w Irlandii o tych świadczeniach. Natomiast urząd skarbowy nie pobiera podatku, gdyż te świadczenia są Pana jedynym dochodem.

Bank w Polsce nigdy nie pobierał podatku od tych kwot. Pan też nie rozliczał się z kwot przelewanych z irlandzkiego departamentu ochrony socjalnej. Stwierdza Pan, że każdego roku od powrotu do Polski nie daje to Panu spokoju i pewności czy Pana stanowisko odnośnie nierozliczania się jest prawidłowe, gdyż sugerował się Pan głównie treściami z internetu. W tym roku z poczucia własnej uczciwości oraz chcąc mieć pewność udał się Pan do urzędu skarbowego zaczerpnąć informacji. Powiedziano Panu, że najlepszym rozwiązaniem będzie złożenie wniosku o interpretację indywidualną.

Pytania

1)Czy prawidłowym jest nierozliczanie się roczne z otrzymywanej z Irlandii renty biorąc pod uwagę, że w Polsce nie ma Pan żadnych dochodów?

2)Czy prawidłowym jest nieopodatkowanie dodatku mającego charakter dodatku rodzinnego?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, otrzymywany przez Pana dodatek o charakterze rodzinnym nie podlega opodatkowaniu. Nie posiadając dochodów krajowych nie jest Pan zobowiązany do rozliczenia renty otrzymywanej z Irlandii w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu sprawy w szczególności wynika, że w 2020 r. wrócił Pan na stałe do Polski z Irlandii (...). Posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. W Irlandii w związku z wypadkiem w pracy otrzymywał Pan zasiłek z programu świadczeń z tytułu urazów zawodowych. Płatność tego świadczenia przeniósł Pan do Polski. W grudniu 2022 r. Przyznano Panu dodatek na członków rodziny wyliczając go na podstawie obowiązującego w Irlandii testu dochodu rodziny, czyli spełnienia kryterium dochodowego rodziny. Dodatek jest wypłacany na podstawie irlandzkiego zabezpieczenia społecznego na kwalifikujących się członków rodziny z powodu Pana niepełnosprawności i tym samym brakiem dochodu z pracy, co skutkuje niskim dochodem rodziny. Jest on świadczeniem wypłacanym z departamentu ochrony socjalnej na podstawie przepisów obowiązujących w Irlandii, które są odpowiednikami świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 (Pana zdaniem).

W niniejszej sprawie znajdą więc zastosowanie postanowienia umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129).

Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. umowy:

Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 18 ust. 2 ww. umowy:

Określenie "renta" oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez konkretny lub dający się wymierzyć okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania płatności w zamian za uprzednio w pełni wykonane świadczenie pieniężne lub w równoważniku pieniężnym.

Z powyższego wynika zatem, iż emerytury oraz inne podobne świadczenia otrzymywane z Irlandii, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu zatrudnienia w przeszłości, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, tzn. w kraju, w którym odbiorca ma miejsce zamieszkania.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 ww. umowy:

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Wobec powyższego otrzymywane przez Pana z Irlandii zasiłek z programu świadczeń z tytułu urazów zawodowych oraz dodatek na członków rodziny podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodu są m.in. emerytura lub renta.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 cyt. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 20 kwietnia 2023 r.:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Stosownie do art. 12 ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 21 kwietnia 2023 r.:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).

Natomiast w myśl art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy, pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Stosownie zaś do art. 44 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy:

Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z emerytur i rent z zagranicy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

Zgodnie z art. 44 ust. 3a ww. ustawy:

Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 45 ust. 1 cyt. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

W związku z powyższym zasiłek z programu świadczeń z tytułu urazów zawodowych, podlegający opodatkowaniu wyłącznie w Polsce podlega wykazaniu w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym został wypłacony, łącznie z innymi dochodami osiągniętymi w tym samym roku podatkowym, podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na zasadach ogólnych.

Podsumowując, w zeznaniach podatkowych składanych od 2020 r. winien Pan uwzględnić zasiłek wypłacany z programu świadczeń z tytułu urazów zawodowych z Irlandii, niezależnie od tego czy w Polsce uzyskał Pan inne dochody. Przy czym w zeznaniu podatkowym za 2020 r. winien Pan wykazać zasiłek otrzymany po powrocie do Polski (po dacie zmiany miejsca zamieszkania na Polskę).

Dlatego, Pana stanowisko, że „nie posiadając dochodów krajowych nie jest Pan zobowiązany do rozliczenia renty otrzymywanej z Irlandii w Polsce” jest nieprawidłowe.

Przechodząc do otrzymywanego przez Pana dodatku na członków rodziny wskazuję, że zwolnienia z opodatkowania zostały wymienione w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy jednoznacznie wynika, że jego dyspozycją są objęte m.in. dodatki rodzinne i pielęgnacyjne.

Uwzględniając powyższe stwierdzam, że dodatek z Irlandii na członków rodziny który – jak Pan wskazał w opisie stanu faktycznego – jest dodatkiem rodzinnym przyznanym Panu z powodu Pana niepełnosprawności i niskich dochodów Pana rodziny, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie ciąży na Panu obowiązek zapłaty podatku dochodowego od dodatku rodzinnego na członków rodziny w Polsce. Nie ma Pan obowiązku wykazywania tego przychodu w zeznaniu podatkowym.

W związku z tym, że dodatek z Irlandii na członków rodziny jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, Pana stanowisko, że „dodatek o charakterze rodzinnym nie podlega opodatkowaniu” jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.